Filmpje. Woedend Brits parlementslid legt stand van zaken brexit kort en bondig uit



Te vroeg juichen, daar zijn ze op het VK best goed in. Dat deed het Engelse contingent onlangs op het WK voordat Kroatië ze uiteindelijk best simpel wegtikte. En dat deden ze na het brexitreferendum ook. De Britten zijn straks eindelijk weer soeverein, riep men. Sindsdien is de feeststemming behoorlijk weggeëbd en wordt een lichtpuntje (we hebben een plan!) weer de kop ingedrukt door meer tegenslag en is er geen weg meer terug. Voor premier May zat er niets anders op dan nog maar eens een concessie te doen in de brexitplannen. Om douaneposten te voorkomen op het Ierse eiland, gaan de Britten accijnzen innen voor goederen die via het VK naar de EU worden doorgestuurd. Maar nu heeft May daar de voorwaarde aan toegevoegd dat dit alleen gebeurt als de EU hetzelfde doet voor goederen die de omgekeerde weg volgen. Hiermee heeft May een deel van de leden van haar partij weer even gunstig gestemd, maar de vraag is hoe dit valt binnen de EU. En ook binnen het Lagerhuis wordt de steun voor May steeds geringer. Ondertussen zijn naast Boris Johnson en David Davis tien parlementsleden opgestapt. Ondertussen heeft May nog nauwelijks steun binnen haar eigen partij. De wijziging van het plan kwam met 305 stemmen voor en 302 tegen net door het Lagerhuis. Binnen Mays Conservatieve partij werd 14 keer tegengestemd. Anne Soubry, die u hierboven tekeer ziet gaan tegen de plannen, behoort ook tot de Conservatieve Partij. Gek genoeg stemde zij niet tegen, en zei ze bereid te zijn dit plan 'een kans te geven.' Kunt u een beetje nagaan hoe het enthousiasme over de brexit getemperd is. Toch iets te vroeg gejuicht met z'n allen. 

Reaguursels

Inloggen

Met een bondgenoot (proest) als Trump en een "ambitieuze" buurman als Poetin lijkt een sterkere EU me veiliger dan een versnipperde EU. We kunnen wel allemaal klagen over hoe verschrikkelijk slecht we het hebben vanwege de verspilling en bureaucratie de geldstroom van noord naar zuid, maar we leven ondertussen wel in het werelddeel met zo'n beetje de hoogste gemiddelde welvaart. Ruim 70 jaar vrede in West-Europa is nog niet eerder vertoond. Wat denk je dat een beetje wereldoorlog kost?
Met die hele Brexit maken de Engelsen zich belachelijk. Er was ten eerste amper een meerderheid (lijkt me wel handig bij zo iets ingrijpends) en de dag na de uitslag was de meest geGooglede frase: "what are the consequences of the brexit". Ik denk dat de enige winnaars van een brexit Poetin en Trump zijn.

Doctor Honoris Causa | 17-07-18 | 15:04 | 2 | + -1 -

Die veiligheid hebben we te danken aan de NAVO, de welvaart aan samenwerking (EEG). Juist met de bureaucratische EU loopt ons welvaartniveau steeds meer achterop.

kapotte_stofzuiger | 17-07-18 | 15:19 | + 12 -

Sinds de oprichting van de EU in 1993 zijn de spanningen tussen Europese landen alleen maar opgelopen. Als de euro-extremisten nog een poosje aan de macht blijven, krijgen we hier een oorlog waarbij de Eerste en Tweede Wereldoorlog volkomen verbleken.

obominotie | 17-07-18 | 16:55 | + 4 -

De echte Stolwijker | 17-07-18 | 12:47 | + 0 -
Tunnelvisie op toegang tot de single market, vergeet de beperkingen van de single market. Niet alleen heb je toegang tot alle Europese Unie landen, je committeert je aan alle handelsbeperkingen met niet EU landen. Men vergeet dat VK altijd een handelsbarrière heeft. Britten kunnen alleen maar kiezen of die op de atlantische oceaan ligt, of in de Noordzee. Die barrières zijn vooral voor VK heftig, omdat de EU een deal met India weigert. Handel van de VK met de EU daalt al twintig jaar. Lang voor de Brexit. www.bbc.com/news/business-43212899 Maar ook andere commonwealth landen mag VK alleen via de EU regels mee handelen. Voor de rest van de wereld zijn de problemen nog groter. De EU groeit met 2,4% De wereld met 3,1%. (haal je de EU uit de werelddata, dan zit de rest van de wereld boven richting de 3,5%. data.worldbank.org/indicator/NY.GDP.M...
India sloopt ook al het arbitersysteem in wereldhandel. www.volkskrant.nl/economie/india-is-r... Het VK moet kiezen tussen vrije toegang tot de global market en alle voordelen van soevereiniteit, of toegang tot de single market, aflaten, massaimmigratie en het keurslijf. Wat dat betreft had Trump m zelfs door. www.independent.co.uk/news/uk/home-ne...

Feynman | 17-07-18 | 14:22 | 1 | + 6 -

De vraag is echter, levert het voordelen op als de EC bilateraal onderhandelt tov een lidstaat. Met 18% GDP waarde van de EU (27 lidstaten) en een hogere groei tov de VS weet ik zo net niet of vrije toegang tot de rest van de wereld direct de voordelen oplevert die je hier schetst.
Daarnaast blijft het VK geografisch nauw verbonden aan de EU, dat eiland blijft waar het is. Volledige soevereiniteit kan dus wel eens slechter uitpakken voor het VK.

Albasalix | 17-07-18 | 17:04 | + 1 -

Bij een Nexit hoe moeten we dan verder???!!! Bij een nexit is het einde EU. Klaar. Welkom EEG. Niet zo moeilijk doen.

ger1306 | 17-07-18 | 14:05 | + 10 -

Ik begrijp werkelijk niet waar de argumenten vandaan komen als de VK heeft nu weer hun vrijheid. De VK had al een hele goede deal met de EU.

Nou moeten ze opnieuw overhandigen over deals die ze al hadden. Te gek voor woorden.

Janisstoppen | 17-07-18 | 13:41 | + 2 -

GB gaat een gouden toekomst tegemoed. We denken nu teveel vannuit het huidige frame. En hoe pijnlijk het allemaal wordt als je in dat frame blijft. Maar dat gaat niet gebeuren. GB zal zn eigen dynamiek gaan ontwikkelen, niet gehinderd door verstikkende regels uit Brussel en geen halfbakken compromieen om Oost-Europa te pleasen. En met de juiste stategie en zelfstandige economische, monetaire en migratie politiek gaat GB het volgens mij heel goed doen. Ik denk dat dat ook de angst van Juncker is. Over 10 jaar wil iedereen weg en GB achterna.

Yeohan | 17-07-18 | 12:42 | 3 | + 6 -

Juist. Heel makkelijk om vanuit de huidige situatie te claimen dat de EU een groot hosanna is.

kapotte_stofzuiger | 17-07-18 | 13:19 | + 1 -

Enige probleem is dat die situatie enkel mogelijk is bij een harde Brexit. Iets waar ze dus niet voor gaan.

Noise0 | 17-07-18 | 13:37 | + 2 -

Het kind met het badwater weggooien, dat is de brexit in een notendop

Skepdude | 17-07-18 | 14:35 | + 2 -

Door dit soort gezeur loopt de EU steeds meer achter op de dominerende machten in deze wereld: VS, China, India (Rusland?). Die lachen ondertussen de ballen uit de broek en zien hun zaakjes beter uitpakken.

Nederland is sowieso ernstig genaaid door de Britten omdat daarmee een belangrijke partner binnen de EU plots verdwenen is inclusief alle rechten en veto's die de Britten en Nederlanders samen hadden.

Persoonlijk denk ik dat het beter was geweest als de Britse onderlaag zich niet zo liet ophitsen door idioten als Farage en Johnsen (die zullen sowieso nooit de gevolgen in hun portemonnee voelen!) en samen met o.a. Nederland de EU drastisch zouden hebben hervormd tot een eenheid die samenwerkt op veel gebieden (economisch, militair, wetenschappelijk) maar ook ruimte laat voor zaken die nadrukkelijk per land geregeld worden (zoals immigratie en voldoen aan de begrotingsregels). Dan had het monetair fonds idee meteen getorpedeerd kunnen worden voordat Frankrijk en Duitsland de koers gingen bepalen..

Tevens hadden de twee landen ervoor kunnen zorgen dat het legertje ambtenaren in Brussel ernstig uitgedund zou worden inclusief totale transparantie door EU Parlementariërs om het einde in te luiden in het schaamteloze zakkenvullen.

Maar nee. In plaats daarvan een totale puinzooi en Nederland die de klos is. Bedankt Britten!

Albasalix | 17-07-18 | 12:41 | 3 | + 0 -

We hadden ook samen met de Britten eruit gekund, maar de Nederlandse onderlaag en de zichzelf verklaarde bovenlaag liet en laat zich ophitsen door idioten als Rutte, Pechtold en Klaver.

kapotte_stofzuiger | 17-07-18 | 13:22 | + 11 -

ehm...
a) De EU LAAT zich niet hervormen. Sterker, de EU doet er alles aan laag na laag te creeren waardoor de bovenlaag onaantastbaar is geworden.
b) De EU LAAT zich niet hervormen omdat voor ieder hervormingsplan voldoende tegenstanders te vinden zijn in de knoflookregionen van Europe. (graties geld = fijn)
c) Er gaat geen uitdunning plaatsvinden van ambtenaren omdat daarvoor helemaal geen draagvlak is in de hogere echelons van de EU. Die willen uitsluitend MEER MEER MEER.

Uw verhaal zou hout snijden ALS de UK en NL (maar waarschijnlijk is daarvoor een veel bredere samenwerking nodig) eensgezind voor zo'n hervorming zouden zijn.
Dat zijn ze dus helemaal niet.. politici hier in NL zijn veel te druk met het veiligstellen van de eigen toekomst en tot aan de Brexit geschiedenis was dat in de UK niet anders.

Ik vrees toch dat er weinig anders opzit voor welk land dan ook. Als je niet door de EU bestuurd wil worden moet je er keihard uit. (en ondanks het feit dat dit op korte termijn een economische dip kan veroorzaken ban ik daar groot voorstander van omdat we geen baas meer zijn in eigen huis)

DatInternetDingetje | 17-07-18 | 14:03 | + -1 -

Onzin, net zoals dat de Fransen en Duitsers nu samen aan de slag gaan met hervormingen had hetzelfde kunnen gebeuren als de Britten en Nederlanders zouden hebben samen gewerkt.

Albasalix | 17-07-18 | 14:07 | + 1 -

Een Brexit waarbij het VK slaafs bij het kruisje haar doodvonnis tekent, is veel duurder dan gewoon geen overeenkomst.

Feynman | 17-07-18 | 12:33 | 1 | + 0 -

Kun je je uitspraak met cijfers onderbouwen?

De echte Stolwijker | 17-07-18 | 12:47 | + 0 -

De ambtenaren in Brussel hebben de tijd... zij maken het zo dat je niet meer uit de EU kunt treden - met allerlei boetes, moeilijke papieren en extra heffingen.
De Oost-Europese lidstaten zullen nooit opstappen, want zij krijgen elk jaar geld vanuit Brussel. Integendeel, er zijn 5 Oost-Europese landen die heel graag lid willen worden van de EU.
Echter voor de mensen in ''rijke'' landen zoals Duitsland, Nederland en Engeland wordt dit verhaal onbetaalbaar.... plus moeten we de loonkosten ophoesten van de 35.000 ambtenaren die in en bij het grote EU werkzaam zijn.
Ga er maar aan staan!

sociaal_econoom | 17-07-18 | 12:16 | + -4 -

Bij Brussel blijven is ook duur... nu betalen de Britten elk jaar 12 miljard euro contributie aan de geldwolven in Brussel.
Nederland betaalt 8 miljard per jaar en Duitsland het dubbele.
Noorwegen en IJsland mogen blij zijn dat ze niet bij Brussel zitten.... deze twee landen zijn zonder lid te zijn van de EU - zeer welvarend.
Vergeet niet - inmiddels zijn bij het grote EU van 28 lidstaten... 35.000 ambtenaren werkzaam. De salarispost loopt in de miljarden.
Het grote EU is een ''speeltje'' van en voor ambtenaren - dit is voor hun een goudmijntje.

sociaal_econoom | 17-07-18 | 12:08 | 9 | + -4 -

@two ball cane
Je hebt het opgezocht, ik probeerde dat ook maar weinig te vinden.
Probleem is namelijk dat de EU niet wil dat dit wordt opgezocht.
Dat was het bezwaar zoals opgetekend in de Volkskrant.
Het verschil tussen jouw subtotaal en het werkelijke totaal zit in de decentrale eenheden die voor de EU werken.
Rationeel kan dat ook niet anders, want de distributie van de enorme hoeveelheid geld kan niet door een clubje van 35.000 man gemanaged worden en dan ook nog beleid maken voor alle EU landen.
Er werken volgens officiele info al bijna 7000 man voor dat EP praatclubje, en bijvoorbeeld 16.000 ambtenaren voor alleen Amsterdam. Dus geloof jij nou echt dat het dubbele genoeg is voor heel Europa? Echt kinderlijk naief ben je.
Omdat je het er toch over wilt hebben, hetzelfde is aan de hand in Nederland. Het NL Rijk heeft ca. 100.000 ambtenaren in dienst, maar dat is slechts een fractie van de totale overheid. Als je alle decentrale eenheden meerekent en derden die uitsluitend als of voor de overheid werken, dan kom je op een miljoen.
Dus op Europees niveau gaat dat een getal met ontzettend veel nullen worden, ik vind 200.000 juist conservatief.

Atlas Shruggs 10 | 17-07-18 | 13:55 | + 3 -

@Atlas Shruggs 10 | 17-07-18 | 13:55 |
Nou komen we ergens.
Die 'ongeveer een miljoen' bedragen dus alle medewerkers onderwijs. Zorg. Defensie. Politie, brandweer. kennisopenbaarbestuur.nl/thema/omvang...
Pakken we alleen de 'echte' ambtenaren, bij gemeentes, provincies, rijk en waterschappen, dan zijn het er minder dan 250.000.
De suggestie dat de overige 750k 'verborgen' worden gehouden wordt dan wel een beetje twijfelachtig. Die werken dan wel 'in dienst van de overheid', het wordt toch knap lastig die als pennenlikker weg te zetten.
Voor de EU kan je vast eenzelfde analyse maken.
Het probleem is dat je je zo druk maakt over de getallen. Ik ben het helemaal met je eens dat het met een stuk minder overheid, en een stuk minder ambtenaren zou moeten kunnen. Maar dan wel door slimmer te organiseren. Niet door te denken dat als je drie kwart naar huis stuurt je hetzelfde resultaat kan verwachten.
Kritiek is goed. Maar wel graag met een plan hoe het beter moet. Als jij hier wilt betogen dat de klassen te klein zijn en er wel wat minder handen aan het bed kunnen, be my guest. Wil je het over de ambtenaren hebben en wat zij doen; laten we het daar dan over hebben. Maar dan wel graag zonder het probleem aan te dikken. De EU heeft 55k ambtenaren in dienst.

two ball cane | 17-07-18 | 15:02 | + 0 -

2 ball cane
Dat heet naar goed Nederlands gebruik het probleem wegdefinieren.
Op die manier kon de NL overheid zijn aantal fte verkleinen, door een aantal taken te verschuiven naar ZBO's.
En hupsakee, plotseling waren er minder mensen in dienst ha!
Maar het is natuurlijk slap gelul, net zoals die 55.000 slap naief gelul is.
En ja, we kunnen met 99% minder ambtenaren, vanaf vandaag.
Omdat niets in overheidshanden hoeft te zijn en alles privaat kan worden ondernomen, de beste transactie is immers een vrijwillige transactie. Zoals het vroeger ook altijd is gegaan en zoals het in diverse landen op deze wereld nu nog steeds gaat. Dwalen we wel een beetje af.

Atlas Shruggs 10 | 17-07-18 | 15:23 | + 1 -
▼ 6 antwoorden verborgen

Conservatieven, maar ook Labour hebben er een puinzooi van gemaakt. Maar ja wat wil je, ze kiezen om uit de EU te treden zonder een PLAN! Nu zij ze daar op het eiland eindelijk aan het rekenen geslagen en zijn geschrokken welke impact een harde Brexit heeft op de economie. Als het allemaal zo eenvoudig zou zijn, waren ze op basis van de genoemde Brexit er allang uitgeweest

2 x modaal | 17-07-18 | 11:37 | 3 | + 7 -

Dat komt grotendeels omdat degenen die Brexit moeten uitvoeren veel meer bezig zijn met het vinden van een halfbakken inlegvelletje (Hoi Mark), dan met vormgeven van Brexit. Het volk heeft gekozen, de machthebbers willen niet. Dus tussen wal en schip. Als vanaf dag één een harde lijn naar de EU gekozen was, en parallel de onderhandelingen met China, USA en anderen over eigen handelsverdragen opgestart, dan had je deze puinhoop niet gehad.

marcoplarco | 17-07-18 | 11:59 | + 6 -

Waar heeft het volk voor gekozen? Om niet lid te zijn van de EU. Meer niet. De wijze waaróp het volk dat wil, weten we niet. Een constructie zoals Zwitserland of Noorwegen? Die landen zijn ook geen lid van de EU, maar nemen wel vrijwel alle regels over - inclusief vrij verkeer van personen. Of toch een keiharde Brexit? En dan hebben we het alleen over de 52% leavers. Ik ben wel benieuwd hoeveel er daarvan een zachte Brexit willen. Drie procentpunt van die 52 is genoeg om samen met de 48% remainers een meerderheid te vormen voor een zachte Brexit.

De echte Stolwijker | 17-07-18 | 12:07 | + 3 -

@ 2 x modaal | 17-07-18 | 11:37
Lol, links moet en zal er met de haren bij worden gesleept? Labour mag al een paar jaar niet meespelen. Leg eens uit hoe zij hier een puinhoop van hebben gemaakt.

* Il Principe * | 17-07-18 | 12:08 | + 4 -

Het vreemde is dat iedereen denkt dat de EU een grootmacht is die kan dicteren. Dat denk je alleen als je echt beneveld bent.

Mijn klomp breekt | 17-07-18 | 11:36 | 2 | + 3 -

hehe leuke Juncker referentie

Barre_de_k | 17-07-18 | 11:39 | + 4 -

Blijkbaar láten de Britten zich dicteren.

De echte Stolwijker | 17-07-18 | 12:03 | + 3 -

Het zijn mooie lessen hoe we een Nexit anders aan moeten pakken.

kapotte_stofzuiger | 17-07-18 | 11:31 | 5 | + 0 -

kapotte_stofzuiger
Volgens mij ben je zelf ook niet vies van wat agitprop. Want hoe stel je je die handelsrelatie met de Duitsers zonder de EU dan voor? Er zal toch één of ander pact onder moeten liggen; de Britten willen zelf ook een geweldige deal met de VS sluiten. Zomaar vieze Marmite en slechte Land Rovers gaan verkopen in de VS wordt 'm niet. En bij de Duitsers is het dan achter aansluiten in de rij. En denk je dat die Duitsers met elke handelspartner een aparte, custom made deal gaan sluiten? Nee, dat wordt weer een generiek document. Hoi EU 2.0.

De echte Stolwijker | 17-07-18 | 12:41 | + 5 -

@Koeberg. Je hebt helemaal gelijk. Hoewel. Rotterdam is juist de titel grootste haven van de wereld kwijtgeraakt in 2003. Drie na invoering van de Euro. Echter de groei van de Rotterdamse haven was verreweg het grootste tussen 1960 en mid jaren 90. Daarna nam de groei af. De EU heeft ervoor gezorgd dat Antwerpen en Hamburg aantrekkelijke alternatieven voor Rotterdam werden..

Nederland doet al sinds de 16de eeuw zaken met de gehele wereld. Nog nooit hebben douanes de handel voor Nederlanders moeilijk gemaakt..

Trump gooit nu allerlei heffingen op, en over 6 maanden gaat hij dealtjes sluiten met landen en onderdeel van die deal is dat die heffingen dan voor dat land komen te vervallen. Trump is zakenman, geen politicus..

TuurlijkNiet | 17-07-18 | 14:36 | + 1 -

"Daarnaast hebben we al decennia lang handel gedreven met Duitsland zonder EU."
Bilateraal. Maar nu zit Duitsland in de EU. Probeer na een eenzijdig vertrek van Nederland uit de EU maar weer eens een bilateraal verdrag met Duitsland te sluiten. Succes daarmee.

koeberg | 17-07-18 | 14:59 | + 1 -
▼ 2 antwoorden verborgen

Jammer da de Brexit verword tot een halfbakken actie. Het gestook en achterbaksheid uit Brussel heeft helaas succes gehad

2voor12 | 17-07-18 | 11:22 | 2 | + -9 -

Ach man, dit doen de Britten echt helemaal zelf. De onderhandelaar vanuit Brussel hoeft helemaal niets te doen. Groot Brittannië is aan het imploderen.

koeberg | 17-07-18 | 11:37 | + 12 -

Als je aan het onderhandelen bent, ben je niet verantwoordelijk voor je tegenstander. De Britten hebben er zelf voor gekozen te vertrekken. Prima, zeer begrijpelijke keuze. Maar GA dan ook je eigen weg, wéés dan ook soeverein. Maar ze willen nog wat voordeeltjes houden. En ze zijn intern hopeloos verdeeld. Ja, dan blijf je natuurlijk de vragende, en dus onderliggende partij.

De echte Stolwijker | 17-07-18 | 12:02 | + 8 -

Feitelijk weten we nog niet de afloop van de onderhandelingen.
Sterker nog, het plan van May is poeslief voor de EU dus waarom angst.
En waar deze mevrouw bang voor zou moeten zijn, dat de EU alle handel met de UK blokkeert, dan komen een dag later 1 miljoen hooivorken naar Brussel, van vasteland exporteurs die failliet gaan.
Dus deze mevrouw is bezig met opgeklopte angst over een vrij onrealistische en hypothetische situatie.
Een herhaling van de Bremain campagne dus, en dus een nieuwe poging tot chantage. Vraagt nou niemand zich af wie dat financiert?
Het lijkt me dat we elke dag van dit jaar een filmpje over UK gedoetjes kunnen publiceren, van mensen op de payroll.
Allemaal koren op de molen van Guy Verhofstadt, die E 500 miljoen per filmpje extra kan vangen van May.

Atlas Shruggs 10 | 17-07-18 | 11:14 | 10 | + 0 -

@Atlas Shruggs 10 | 17-07-18 | 15:11 |
Cameron heeft gewaarschuwd dat het VK zwakker wordt van een exit. Op handelsterrein. Dat de door exiteers beloofde vrijhandelsakkoorden niet voor het oprapen zullen liggen. Omdat de internationale handelspolitiek nou eenmaal werkt zoals die werkt.
Hij heeft Obama gevraagd dat als onafhankelijk buitenstaander te bevestigen.
Die heeft dat gedaan.
Toch Brexit.
Het VK stond, in ieder geval zolang Obama aan de macht was, achteraan de rij.
Dat is geen fear mongering, dat is vertellen hoe het zit. Wil je dat niet weten, wil je eigenwijs een eigen waarheid fabriceren en geloven om bij je standpunt te komen, dan ben je je volk aan het voorliegen. Aan het misleiden. Zie ook dit filmpje. Men wéét dat de harde Brexit banen gaat kosten. Maar niemand durft het te zeggen, niemand durft te zeggen 'het doet pijn. het kost banen. maar ik vind de autonomie zo belangrijk dat ik het er voor over heb.' Men verbloemt de nadelen en presenteert een roze koortsdroom als toekomst. Ik zal het niemand kwaad nemen die zegt 'het mag die banen kosten, ik wil onafhankelijk.' dat is de vrijheid en autonomie die de bevolking van een land heeft.

two ball cane | 17-07-18 | 15:26 | + 3 -

De EU exporteert veel meer naar het VK dan omgekeerd.
Het WTO tarief is 10% voor import, het Britse Pond is 30% gezakt.
Dus kan het VK fluitend via WTO gaan.

Raider Twix | 17-07-18 | 15:39 | + -5 -

Welnee, brexit is hartstikke ongunstig voor GB, dat was vooraf ook al duidelijke. Ik was alleen sterk voorstander omdat het tien keer beter voor ons uitpakt als een ander land het voor zijn kiezen krijgt om de EU tot een betere koers te dwingen. Zie hier GB, Griekenland, straks Italië (we tellen af tot default...)

F#ckingAwesome | 17-07-18 | 19:17 | + 0 -
▼ 7 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken