Trump maakt zichzelf populair met handelsoorlog

Bij zijn fans in ieder geval
Bij zijn fans in ieder geval

'Trade wars are bad, mkay?' Dat is een aardige samenvatting van alles wat we er ooit over lezen. Nu heeft nota bene The Guardian een aardig artikel dat de logica ervan probeert te doordenken. (Nee, wij hadden het ook niet verwacht in de KwetsGazet.) De portee is dat een handelsoorlog in politieke zin lonend is voor Trump. Als het conflict met China echt uitloopt op een handelsoorlog, zal dat niet morgen zijn. De effecten laten even op zich wachten. In ieder geval tot na de midterms in november. In de tussentijd kunnen Trump en zijn team er naar waarheid op wijzen dat het Chinese handelsoverschot met de VS op recordhoogte staat, mede doordat de Chinese centrale bank de yuan devalueert. Voor Trump is dat razend eenvoudig te verkopen aan zijn politieke basis: 'I have been to told by my people - very important people - that China is still very, very unfair. Incredibly unfair. They're not nice. Their trade surplus is killing our industries. Killing it. Also, Ronald Reagan never won Wisconsin. We won Wisconsin. Very big win.' Dus ja, als Trump het opneemt tegen China dat de VS dwars zit, dan stem je op Trump. Sowieso heeft de president goede kaarten in handen, want wat als de handelsoorlog in volle hevigheid losbarst en de Chinezen proberen Trumps politieke heartland te raken (bijvoorbeeld door importheffingen op sojabonen uit het Middenwesten)? Dan vertelt de president gewoon dat hun pijn wordt veroorzaakt door één partij: China. Als je dat land op zijn flikker wilt geven, tja, stem dan op Trump.

Reaguursels

Inloggen

Ik ben wel blij met Trump's "America first" politiek. Niet omdat die speciaal goed is voor Amerika of zo, maar omdat wij de internationale politiek van de VS vaak moeten betalen.
Als de VS naar Afghanistan wil, gaat Nederland mee, al heeft Groenlinks de absolute meerderheid. Sancties tegen Rusland? Makkelijk voor de VS dat aan de andere kant van de wereld ligt.

frank87 | 16-07-18 | 13:50 | + -1 -

Trump is heel slim - de regeringsleiders zijn nu allemaal heel vriendelijk tegen hem... in de hoop dat hij dan wat minder importheffingen gaat stellen.
Kijk maar naar China, naar Kim Yo-Jung, naar Rutte, Macron, Merkel, premier May van Engeland en Poetin.... ze zijn allemaal poeslief.

sociaal_econoom | 16-07-18 | 04:55 | + 2 -

Trump is een echte zakenman... hij is een slimme handelaar.
Als je met hem aan het praten bent en je krijgt van hem een stevige hand - dan moet je goed opletten of je ring en horloge er nog zitten.

sociaal_econoom | 16-07-18 | 04:46 | + -2 -

Grappig hoe alle redelijke opmerkingen worden gedownvote. Nota bene op een economie site zitten de grootste paupers met nul besef over het onderwerp.

Janisstoppen | 15-07-18 | 20:28 | + -1 -

Nee, dan liever al die gestudeerde economen ! Die zagen geen enkele crisis aankomen.
Economen zijn vooral goed in het voorspellen van het verleden !

FW Ta-183 Huckebein | 15-07-18 | 20:52 | + 7 -

Tja Janisstoppen, het trumpianisme begint sektarische trekjes te vertonen.

mona | 15-07-18 | 21:38 | + -1 -

Janisstoppen, dus ieder met een andere mening dan de jouwe is een pauper met nul besef en vooral onredelijk. Wat heb jij een simpel wereldbeeld.

Mijn klomp breekt | 15-07-18 | 21:54 | + 4 -

De centrale vraag moet blijven: is deze ongebreidelde intercontinentale handel in deze vorm nu wel zo’n zegen? Voor het milieu is het sowieso een ramp. Ik vroeg me dat al ver voor de verkiezing van Trump af. De praktijk zal uitwijzen hoe dit allemaal gaat uitpakken, maar dat het allemaal een keertje opgeschud wordt lijkt me prima.

Mijn klomp breekt | 15-07-18 | 19:21 | + 2 -

@ i-Wonder | 15-07-18 | 17:48
Jezelf in de schulden steken om de economie jagen is geen goed idee als de economie verder redelijk draait, begrotingstekort is daar nu meer dan 4%. Zijn economisch "succes" is dus van zeer korte termijn.

* Il Principe * | 15-07-18 | 18:22 | + 0 -

@i-Wonder | 15-07-18 | 21:04
In de hele westerse wereld is de staatsschuld in de periode 2008 - 2015 ongeveer verdubbeld. Denk dat dat eerder met de crisis te maken heeft dan met Obama.

Bytemaster | 15-07-18 | 21:42 | + 0 -

@ i-Wonder | 15-07-18 | 21:04
Nee, die discussie is er niet onder economen, alleen onder conservatieve politici. Er zijn geen serieuze economen die de trickle down economie nog geloven. Lees je eens in in "the Kansas experiment". Daar hebben ze uitgevoerd waar jij in geleefd. Die economie is ingestort

* Il Principe * | 15-07-18 | 23:54 | + 0 -

@bytemaster
De crisis is niet zomaar gekomen. Die is het gevolg van economisch wanbeleid, oa door Obama. Maar ook opeenvolgende kabinetten Rutte maken het land kapot.

André4711 | 16-07-18 | 09:04 | + -2 -
▼ 3 antwoorden verborgen

Trump doet exact wat zijn kiezers willen horen. Dat dat slecht is voor diezelfde kiezers maakt hem niets uit.

De VS was vroeger de internationale leider die respect genoot en waar naar geluisterd werd. Met bondgenoten werd onderhandeld tot er een win-win situatie was gevonden. Die tijden zijn voorbij met Trump. Met dreigementen krijgt hij veel minder voor elkaar.

druif | 15-07-18 | 16:20 | + -18 -

@Mijn klomp breekt | 15-07-18 | 20:01 |
Economie hoeft geen wetenschap te zijn om na te gaan dat de opleving ervan gewoon een gevolg is van het (voorlopig) einde van de crisis. Daar heeft het beleid van Obama of Trump weinig mee te maken.

Bytemaster | 15-07-18 | 21:44 | + 1 -

@wankwats
Juist in Nederland wordt Rutte voor zijn beleid geprezen: de rijken worden steeds rijker, de middenklasse wordt afgeschaft. De Nederlandse werknemer loopt ver achter qua koopkrachtontwikkeling tov de ons omringende landen. De rijken hoeven geen dividendbelasting meer te betalen, en tegelijk is de saladeringsregeling "onhoudbaar". Wat Trump verweten wordt, is hier in volle gang.

André4711 | 16-07-18 | 09:07 | + 2 -

Kom op: de VS heeft internationaal invloed omdat ze 1000 militaire bases onderhouden over de hele wereld (Rutte heeft echt niet zo veel te zeggen over Volkel).
Dat is echt niet allemaal aangelegd door Trump.

frank87 | 16-07-18 | 12:15 | + 1 -
▼ 3 antwoorden verborgen

China haalt alle slinkse trucjes uit, en doet dat al decennia lang, daarom zijn ze nu zo'n grootmacht als het gaat om productie en daarom gaat het al tijden lang zo slecht met de EU en US als het gaat om productie. Daarnaast is China zelf enorm protectionistisch bezig met allerlei rare bepalingen en regeltjes als het gaat om buitenlandse bedrijven in eigen land.

Als er dan eindelijk iemand wat van zegt en daar iets aan gaat doen, wat op de lange termijn GOED is voor zowel de EU as US gaan alle linkse clowns "ja maar Trump" roepen. Volledig voorbijgaand aan de feiten (zoals gewoonlijk).

Reagurend_Nijlpaard | 15-07-18 | 15:50 | + 39 -

Een goede manier om dat aan te pakken is om de status van China als ontwikkelingsland ter discussie te stellen. China mag als ontwikkelingsland de binnenlandse industrie beschermen tegen goedkope import, maar gelet op de economische ontwikkeling in China van de afgelopen decennia en hun positie op de wereldmarkt is die positie eigenlijk achterhaald.

De verkeerde manier om dit aan te pakken, is om te schreeuwen dat China je land verkracht en eenzijdig allerlei importheffingen op te leggen met als smoes nationale veiligheid.

Huisregelneef_III | 15-07-18 | 16:45 | + 0 -

@Huisregelneef_III Dat zou alleen maar éé onderdeel van het probleem oplossen, en niet eens het grootste, dus nee. Dat is niet voldoende.

Reagurend_Nijlpaard | 15-07-18 | 19:46 | + 1 -

@huisregelneef iii
Je kunt het oneens zijn met de aanpak van Trump. Maar Trump signaleert tenminste dat China de boel besodemietert. Hij is al veel verder dan welke democraat ooit is gekomen.

André4711 | 16-07-18 | 09:10 | + 2 -

De Amerikaanse sectoren die direct getroffen worden door de handelspolitiek van Trump zijn niet blij met hem. De gewone particulier zal later pas de nadelige gevolgen van die handelspolitiek ondervinden. Wellicht dan pas verlies Trump aan populariteit. Zo niet, dan is de gewone Amerikaanse burger dommer dan ik dacht.

mona | 15-07-18 | 15:39 | + -15 -

De sectoren die getroffen worden gaan juist achter hem staan.

i-Wonder | 15-07-18 | 18:30 | + 4 -

@i-Wonder
De Amerikaanse KvK klaagt over Trump, werknemers van Harley Davidson klagen over Trump omdat ze hun werk dreigen te verliezen door deze bullshit.
Google het maar.

Twee kleine voorbeeldjes. Wall Street is ook niet blij met hem, alleen die gaan niet protesteren, want dat schaadt de handel nog meer.

Dit is de tweede opmerking die ik aan je moet richten. Waarom ben je hier als je economie niet snapt?

WanKwats | 15-07-18 | 18:44 | + -12 -

WanKwats, waarom zo agressief als iemand een andere mening heeft? Loat dat tog zië.

issieookweer | 15-07-18 | 22:41 | + 1 -
▼ 1 antwoord verborgen

Ik hoorde van een Amerikaan in een 'kolengebied' dat de metaalsector daar al aan het instorten is dankzij de heer Trump. Hij heeft 40 baantjes opgestart in de mijnbouw en inmiddels zijn er een kleine 400 metaalwerkers naar huis gestuurd om de inkomende prijsverhoging vast op te vangen. De productiviteit daalt daarmee, maar tevens ook de loonkosten.
Ze zien daar ook dat het niet de Chinezen zijn die dit probleem veroorzaken.
Trump kan daar zeggen wat hij wilt, vingertjes wijzen alsof zijn leven er van af hangt, maar uiteindelijk ligt de schuld bij zijn tactiek.
Zelf ben ik geen econoom, maar een VS dat op economisch gebied zijn tanden laat zien en gebruikt, zou ze best eens kunnen verliezen door een stevige rechtse hoek. Die kans bestaat nog steeds.

1337eater | 15-07-18 | 15:10 | + -14 -

Trump is ontzettend dom bezig om met de hele wereld tegelijkertijd een handelsoorlog te beginnen. Als hij nu gewoon samen met Canada, Mexico en Europa tegen China was opgetreden, dan was die heel snel door de hoeven gegaan.

* Il Principe * | 15-07-18 | 18:25 | + -5 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken