O nee! AT&T wil HBO gaan 'netflixibiliseren'

The winner takes it all
The winner takes it all

Het gevaarlijke spel van de Amerikaanse tech- en entertainment-prinsen om de mondiale streamdienstkroon is al een tijdje onderweg in het weinig fantasy-volle hoofdstuk der mega-overnames. Zo nam Disney recent het Fox-imperium grotendeels over en heeft een Amerikaanse rechter telecommunicatie-reus en pay tv-aanbieder AT&T toestemming gegeven om Warner Media toe te eigenen. Iedereen (Disney, Amazon, AT&T) aast erop om het succesvolle Netflix van haar 'iron throne' te stoten en jaagt op meer-meer-meerrrr content. Dat de laatste overname voor de liefhebbers van kwaliteitsseries als Game of Thrones of West World onder u geen ver-van-mijn-bed-show is, volgt uit dit artikel van de NYT. Serie-maker HBO is namelijk een belangrijk lid van de Warner Media-familie en hoewel AT&T vooraf plechtig had beloofd dit pareltje met rust te laten, lijkt dit post-uitspraak toch niet helemaal het plan. Wat gaat AT&T doen met HBO? De nieuwe ceo van de nieuwe Warner-divisie, de AT&T'er John Stankey, verwoordde het nieuwe beleid als volgt: 'I want more hours of engagement. (...) Because you get more data and information about a customer that then allows you to do things like monetize through alternate models of advertising as well as subscriptions, which I think is very important to play in tomorrow’s world.' Oftwel: het aanbod verbreden en vergroten, zodat er elk uur van de dag kijkers vermaakt kunnen worden. Ergo: meer betalende subscribers en/of advertentie-inkomsten. Nu keken we zonder de revolutionaire kwaliteitsslag die HBO begin dit millennium maakte met series als Rome, The Sopranos, of Boardwalk Empire misschien nog steeds naar het statisch in beeld gebrachte armoedige actiescènes en bloedeloze dialogen van -zeg- Dynasty, The A-team of The Dukes of Hazzard. HBO is groot geworden door puur voor kwaliteit te gaan. Een dergelijke netflixibilisering van het HBO-aanbod is, tenzij er enorm geïnvesteerd wordt en daarbij voldoende tijd in acht wordt genomen voor de opschaling van de content-productie, ondenkbaar zonder kwaliteitsverlies. Of AT&T nog genoeg pecunia over heeft na de overname ($85 miljard), is onduidelijk. Netflix zelf, ironisch genoeg, 'hbo-iseert' juist, en gaat met enorme investeringen helemaal voor de kwaliteitsserie van eigen makelij. Niet voor niets heeft Netflix dit jaar voor het eerst meer nominaties binnengesleept voor de Emmy Awards dan HBO (112 om 108). De Amerikaanse overheid is ondertussen in beroep gegaan tegen de eerdere rechterlijke toestemming voor de overname, vanuit vrees voor een gebrek aan competitie op de markt en bovenmatig hoge consumentenprijzen die dit tot gevolg kan hebben.

Reaguursels

Inloggen
-weggejorist-
Josefwilmer | 15-07-18 | 11:48 | + 0 -

Ik had ooit een korte tijd via mijn provider HBO als aanvullende pakket gehad. Dat waren Z-films. Niet zo verwonderlijk dat ze in Nederland met HBO zijn gestopt. En Netflix is net zo slecht. Dus voor mij is zal het de overbekend vleeswaar wezen wat daar mee gebeurt.

js58 | 14-07-18 | 21:38 | + 0 -

En John de Mol moet straks ook kiezen: verkopen aan een van de twee overgebleven "content aanbieders" en met pensioen gaan, of toch maat YouTube-kanalen gaan exploiteren.

frank87 | 14-07-18 | 14:00 | + 1 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken