Hela. Topmanagement Air France wil een Nederlandse CEO

Onze favoriete luchtvaartmaatschappij Air France - KLM is al een tijdje op zoek naar een nieuwe topman, nadat ceo Jean-Marc Janaillac zijn lot had verbonden aan een stemmingsronde voor een door de directie opgesteld loonaanbod aan het personeel. Dat loonaanbod werd niet geaccepteerd, waardoor Jean-Marc, na een dienstverband van net twee jaar, kon wieberen. Tijd voor troonopvolging, maar kiezen en benoemen valt niet mee. Totdat gisteren de naam van Catherine Guillouard viel, topvrouw van de metro van Parijs. Een vervoersmiddel onder de grond is natuurlijk wat anders dan een die veelvuldig daarboven verkeert, maar wiki leert dat Guillouard verschillende leidinggevende functies heeft vervuld op de financiële divisie van Air France. Ook was ze hoofd van de HR-afdeling (handig voor nieuwe ontslagrondes) en hield ze zich bezig met de optimalisatie van het vliegnetwerk van de vliegmaatschappij. Prima kandidaat zou je  zeggen, maar het Franse Challenges schrijft vandaag dat een aantal topmensen binnen Air France liever een andere kandidaat hebben: Pieter Elbers. De baas van KLM ligt goed bij Jean Christophe Lalanne (IT-baas), Frederic Gagey (financiële baas), Anne Brachet (onderhoud en techniekbaas), en Patrick Alexandre (commerciële baas). Deze mensen zitten met Elbers in het zogenoemde executive committee en zijn erg over hun collega te spreken. Is de benoeming van Elbers dan beklonken? Nee, aangezien deze mensen officieel niets te zeggen hebben over de kandidatenlijst. Daar is een benoemingscomité (dat eerder Philippe Capron naar voren schoof, die zich vervolgens zelf terugtrok) voor in het leven geroepen. Feit is wel dat Elbers een broertje dood heeft aan stakende pilotenprinsjes, waardoor hij eindelijk eens zelf kan proberen de Franse volksaard aan te pakken die pijn doet in de financiële resultaten. Niet voor niets huiveren diezelfde piloten bij de gedachte van hem als topman. Maar of een Nederlandse knuppel in het Franse vakbond-hoenderhok gaat werken, blijft de vraag. 

Reaguursels

Inloggen

Camiel Eurlings heeft tijd over.

Harry Turtle | 10-07-18 | 20:20 | + 3 -

Femke Halsema wilde niet, zei ze.

nieuwe_Deen | 10-07-18 | 19:56 | + 3 -

Nou, over het algemeen geldt toch wel dat een kandidaat die de voorkeur van zowel een CFO als een CCO heeft aardige kans maakt. Nergens gaat het meer op dat een bewezen goede samenwerking goud waard is dan op dat niveau en in die driehoek.

F#ckingAwesome | 10-07-18 | 19:05 | + 1 -

KLM piloot = pensioen met 58
Air France piloot = pensioen met 65 (tegen zijn wil maar goed 65)

Opbrengst piloot per jaar = 800 uur

Air France piloot vliegt dus 4.900 uur ( 7 * 700 uur p/j) meer en kost 7 jaar minder pensioen en is dus goedkoper dan KLM piloot.
Het is Spijtig voor Elberts maar hij heeft eerst thuis nog een klusje op te knappen. Bovendien is het een veel te goede topman voor AirFrance/KLM, zonde om die te laten gaan.

Beroep = Boerenlul | 10-07-18 | 15:43 | 4 | + -5 -

@ Beroep = Boerenlul | 10-07-18 | 15:43
Volgens mij kun je niet rekenen, vliegen die Fransen de laatste 7 jaar gratis ofzo?

* Il Principe * | 10-07-18 | 17:06 | + 2 -

@Frau Merkel

Air France piloot vliegt per jaar minder dan KLM piloot. De laatste 7 jaar (65-58) staakt de KLM piloot vanwege zijn vakbond, dat heet vroegpensioen. Die kosten van het vroegpensioen moeten wel door de rest van het personeel worden opgebracht.

@* Il Principe *
Die fransen vliegen de laatste jaren helemaal niet gratis, alleen een kortere loopbaan en een vroegpensioen is vele malen duurder. Ga zelf eens rekenen.

Beroep = Boerenlul | 10-07-18 | 17:20 | + -2 -

Pensioenkosten zijn deel van het loon: dus ja, 7 jaar langer loon is 7 jaar meer kosten. Maar die kosten worden niet opgebracht door de rest van het personeel maar door de reiziger, die betaalt uiteindelijk alles.

FW Ta-183 Huckebein | 10-07-18 | 18:05 | + 2 -
▼ 1 antwoord verborgen

Waarschijnlijk ligt het allemaal wat genuanceerder. Maar als de Fransen een Nederlander naar voren duwen om CEO te spelen. Dan kan ik maar twee opties bedenken, of ze hebben een klap van de molen gekregen of ze zoeken een zondebok. Ik zet mijn geld in ieder geval op optie 2.

kami124 | 10-07-18 | 15:33 | 3 | + 15 -

Ik ook. De enige fransman die ik vertrouw is 10 jaar geleden begraven.

Haberdoebas | 10-07-18 | 16:03 | + 3 -

Het zit veeeel genuanceerder in elkaar. Ik ben zelf klm vlieger, en ga “pas” op mijn 62e met pensioen. Nogmaals, ik klaag helemaal niet, maar het verhaal is niet zomaar uitgelegd aan niet-geïnformeerde mensen.
On-topic: Elbers wordt het niet. Hij heeft het verkeerde paspoort.

lul-ijzer | 10-07-18 | 17:37 | + 3 -

@Haberdoebas | 10-07-18 | 16:03
Zelfs die vertrouw ik niet. Heb je die bellen op de Franse begraafplaatsen wel eens gezien? Die zijn er voor als je levend begraven word en zitten met een touwtje aan hand vast zodat je kunt bellen.

Zoals de Frambozen zijn, werden die buisjes voornamelijk gebruikt om water in de kist te gieten zodat je zeker weet dat dat belletje nooit gaat rinkelen.

Dlareg | 11-07-18 | 09:49 | + 0 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken