Schade claimen bij een vertraagde vlucht? Let even op bij wie u moet wezen #2

Er bestaat handige wetgeving die voorschrijft dat u bij vertraagde vluchten geld kunt terugkrijgen van de luchtvaartmaatschappij. Is voor airliners minder leuk en die doen er logischerwijs alles aan om onder de geest van die wetgeving uit te komen door niks te lappen. Vorige week las u over Ryanair en Tuifly. Vandaag over Delta Airlines. Een (Hollandse) passagier bestelt een vlucht van Brussel naar New York. Delta voert de vlucht uit en komt meer dan 3 uur later dan de oorspronkelijk geplande aankomsttijd op de eindbestemming aan. Dus claimt de klant €600 schadevergoeding (tabelletje). Dat doet de klant bij de KLM te Schiphol die als Delta-partner de Nederlandse claims van de Amerikaanse luchtvaartmaatschappij afhandelt. KLM keert geen schadevergoeding uit en vandaar dat de passagier Delta voor de rechter in Noord-Holland sleept. Maar dat levert helemaal niets op. Delta wijst erop dat de Nederlandse rechter niks te zeggen heeft over deze zaak. Delta is niet in Nederland gevestigd, maar in Wilmington te Delaware te VS. De rechter, die de adresgegevens heeft opgezocht, is het daar mee eens. Er zit weliswaar een kantoortje van Delta op Schiphol maar dat heeft niks met de reis te maken gehad. Daarnaast vloog de passagier van Brussel naar New York, wat betekent dat de rechter er echt niets mee kan. En verder blijkt nergens uit, zo voegt de rechter toe, dat 'het onaanvaardbaar is van [de passagier] te vergen dat hij de zaak aan het oordeel van een rechter van een vreemde staat onderwerpt'. Dat laatste vonden we opmerkelijk, want moet je nou echt naar Brussel of Delaware? Dus vroegen we de Inspectie Leefomgeving en Transport om raad. Antwoord IL&T:

'Een passagier heeft (in het algemeen) de keuze om een zaak aan te spannen in:
1. Het (EU) land van vertrek of;
2. het (EU) land van aankomst of;
3. het (EU) land waar de luchtvaartmaatschappij gevestigd is/zijn zetel heeft. 

In deze zaak zijn zowel land van aankomst als zetel van de luchtvaartmaatschappij, buiten de EU. De passagier had daarom zijn zaak voor de Belgische rechter kunnen brengen. Op basis van de ‘Europese procedure voor geringe vorderingen’, kan dit ook via de Nederlandse kantonrechter ingebracht worden'. Vragen wij ons tot slot af waarom de advocaat van de passagier niet voor de geringe-vorderingen-procedure heeft gekozen, maar dan snappen we het antwoord van de rechter wel weer iets beter.

Reaguursels

Inloggen

En je dan later afvragen waarom je steeds onduidelijke foutmeldingen krijgt als je probeert een vlucht te boeken. Je claim-historie zit gewoon in de database van de luchtvaartmaatschappij. Na de wettelijke bewaartermijn komt daar nog een "niet meer openbaar maken"-vinkje bij.

W_F | 12-07-18 | 20:17 | + 2 -

Alufolie is weer in de aanbieding, begrijp ik?

Huisregelneef_III | 12-07-18 | 21:50 | + 3 -

Tjonge, dat is apart, want als je een claim indient bij Delta Air Lines (met spatie) en invult dat je in Nederland woont, sturen ze je claim door naar KLM. En andersom, als een KLM-passagier in de VS woont en een claim indient, wordt deze afgehandeld door Delta. Het is nogal verwarrend dat als de claim niet naar wens afgehandeld wordt en je een rechtszaak aanspant, de partij die je claim heeft afgewezen plotseling van niets weet.

Huisregelneef_III | 12-07-18 | 19:59 | + 5 -

Als je fout bent word je in de boeien geslagen. Verzet je je onterecht wordt je door oom agent in mekaar gerost en is de boete extra hoog.

Eigenlijk moeten vliegmaatschappijen zonder gedoe meteen netjes uit betalen in dit soort gevallen. En krijgt de klant pas gelijk via de rechter na veel tegen gestribbel, zou eigenlijk de uitkering een stuk hoger moeten zijn...

Lebowski72 | 12-07-18 | 19:09 | + 3 -

Voorkom gedoe met de airlines en schakel 1 van de vele claimclubs in. www.flightclaimcompare.com geeft een opsomming.

flightclaimcompare | 12-07-18 | 18:22 | + -10 -

Haha, dat dacht ik dus ook. Maar blijkbaar zijn er claimclubs die je binnen een dag uitbetalen. Aan je reactie te lezen is “No more hassle (with the airline)” ook wel iets voor jou:)

flightclaimcompare | 12-07-18 | 20:39 | + -6 -

No more hassle (with Joris) lijkt me relevanter. Daarnaast, wie gaat er 100-300 euro accepteren van een claimclub, terwijl de echte vergoeding 600 euro is ?

kapotte_stofzuiger | 12-07-18 | 23:11 | + 0 -

Dat is een goede vraag. Blijkbaar hebben al 5 miljoen mensen dat bij Airhelp geaccepteerd (aldus de website). Daar wordt inderdaad ongeveer een derde ingehouden van je claim en vele maanden of jaren later krijg je pas je geld (Joris we zijn het eens, dan zouden we het allemaal zelf doen). Echter, er zijn ook een paar partijen die binnen 24 uur uitbetalen, in dat geval zou een derde van mijn claimbedrag afstaan en 400 (Vd 600) extra te besteden op mijn vakantie nog te overwegen zijn.

flightclaimcompare | 13-07-18 | 07:53 | + 1 -
▼ 1 antwoord verborgen

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken