Conclusie van de belevingsvlucht Lelystad Airport: het geluid was te hard

Meten is weten
Meten is weten

Veel dingen zijn in de praktijk toch weer aanmerkelijk anders dan in de theorie. Dat aloude devies gaat ook weer op in de terugblik op de 'belevingsvlucht' van 30 mei, toen mensen die onder de vliegroutes van Lelystad Airport wonen konden checken hoeveel overlast ze precies gaan ondervinden na de opening van de luchthaven. De regiegroep, een club van onder andere omwonenden, deskundigen en vertegenwoordigers van actiegroepen, brengt nu haar rapport daarover naar buiten. Punt 1: het passeren van een vliegkist op een hoogte van 1800-2700 meter is 'duidelijk hoorbaar', blijkt uit metingen van het Leidse bureau Munisense. Bij 1800 meter hoogte hebben we het over ongeveer 58 dB, bij 2700 meter is dat zo'n 55dB, en als een vliegtuig klimt naar die laatste hoogte wordt dat 68 dB. De belangrijkste conclusie hier is dat de daadwerkelijk geobserveerde overlast zo'n 3 tot 7 dB hoger is dan het ministerie had berekend. De regiegroep wil weleens weten waar dit verschil vandaan komt.

De recensies

Punt 2: niet geheel onverwacht vindt ongeveer tweederde van de 6.000 deelnemers aan de bijbehorende internetconsultatie het vliegtuiggeluid 'storender en/of harder dan het meest storende geluid in hun woonomgeving'. Mensen op het platteland zijn hierin veel negatiever dan bewoners in stedelijke gebieden. Nog veel meer uitslagen zijn hier te vinden.

En dus

Op basis van die meetresultaten én de mening van het volk is de regiegroep 'gesterkt in haar opvatting, dat de openstelling van Lelystad Airport niet acceptabel is zolang de luchtruimindeling niet is herzien en er noodzakelijkerwijs relatief laag  (1800-2700m) over het buitengebied van de Veluwe en NO Nederland moet worden gevlogen'. De opening van de Flevolandse luchthaven is momenteel overigens uitgesteld tot april 2020, dat luchtruim zou in 2023 klaar moeten zijn. Maar tegelijkertijd is de regiegroep er aan het eind van de rit slechts om minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) te adviseren. Dus wat doet zij? Wel, ze stelt harde beslissingen even uit want ze gaat - hoe kan het ook anders -'deskundigen vragen naar een verklaring hiervoor'. Het nog verder uitstellen van Lelystad Airport gaat ze natuurlijk niet doen, daarvoor is veel meer politieke druk nodig. Wel krijgen we dus wéér een onderzoek. Dat leidt tot deze voorlopige conclusie: de grote winnaars van deze soap zijn de Nederlandse onderzoeksbureautjes.

Reaguursels

Inloggen

Het is nu 04.11 uur dus ik kan niet chatten met www.specsavers.nl/stores/select-a-sto... Ze hebben gratis & voor niks de oudere typen die op oorpropjes lijken & ook als zodanig kunnen dienen, Mijn vraag zou zijn dat wanneer ik heel even met beide duimen en wijsvingers mijn lelletjes beroer die dingen uitgezet worden. En als ik weer een miniscuul tikje op mijn poeselijke lelletjes geef ze weer aangaan.

hmariavanempel | 10-07-18 | 04:11 | + -3 -

Het eerste scheurtje is al door een notaris geconstateerd. In 2030 krijgen Transavia, Corendon, Ryanair en Easyjet een claim van € 4 miljard aan de staarten. Camille Eurlings wordt benoemd als Nationaal Coordinator en trekt de stippel lijntjes en kleurt de plaatjes.

hmariavanempel | 10-07-18 | 02:11 | + -1 -

Je kan toch ook aan de piloot vragen of het wat zachter kan. Als de buurman herrie maakt klop ik even aan met de mededeling dat ik last van hem heb. Zegt ie sorry en houdt op met de herrie. Piloot kan dat toch ook?

EmilioEsteves | 09-07-18 | 22:08 | 1 | + 4 -

Je mag mij altijd van alles vragen.

hmariavanempel | 10-07-18 | 02:19 | + -2 -

Is er eindelijk kans op werk in Lelystad, gaan ze moeilijk doen.

Diepstrotje | 09-07-18 | 21:50 | 1 | + 3 -

Vind je dat gek ?

hmariavanempel | 10-07-18 | 02:14 | + -1 -

Op de proefvlucht, die is gedaan om omwonenden een idee te geven hoe hard de vliegtuigen klinken die van en naar Lelystad Airport vliegen, blijken mensen te hebben geklaagd die niet eens in de buurt van de vliegroute wonen. Te zien is bijvoorbeeld dat er vijf meldingen van bewoners uit Amsterdam zijn binnengekomen en zes uit De Bilt. Het zijn gemeenten die ver van de route van en naar Lelystad Airport liggen. Nog eens 209 mensen hadden de enquête over de proefvlucht al ingevuld voordat het toestel überhaupt was opgestegen. Hun uitkomsten zijn ongeldig verklaard. Het vliegtuig zou eigenlijk eerder vertrekken. Het had vertraging.

FW Ta-183 Huckebein | 09-07-18 | 20:16 | 1 | + 3 -

In Drente ligt ook een aardgasveld.

hmariavanempel | 10-07-18 | 02:22 | + -2 -

Kunnen ze ook even meten hoeveel geluid die tram door de straat maakt om de vijf minuten.

Butchijo | 09-07-18 | 19:28 | 1 | + 4 -

Ik heb met mijn ouders 2 jaar in Den Haag gewoond waar lijn 6 een scherpe bocht maakte. We zijn naar Haarlem verhuisd.

hmariavanempel | 10-07-18 | 02:26 | + -2 -

Ik zou de aan/afvoerroutes precies over Amsterdam/Utrecht plannen, dan kunnen de Cor en Dom passagiers zwaaien naar de buren als ze opstijgen! Ik wil ook wedden dat dan na ongeveer 2 vluchten Airport Lelijkstad wordt gesloten, want de GL wethouders hadden teveel last van lawaai als hun partijgenoten opstegen om het milieu te redden in verwegistan. GL wil het milieu redden, maar alleen als ze de nadelen daarvan bij de buurman kunnen dumpen.

ZwarteDag | 09-07-18 | 18:35 | 2 | + 9 -

Waar woon jij ?

hmariavanempel | 10-07-18 | 02:28 | + -1 -

Ik gok dat ie op de Veluwe woont!

Guusje Nadorst | 10-07-18 | 12:21 | + 0 -

Ja, een vliegtuig hoor je, maar je hoort ook de auto, brommer, motor en de tractor in die gebieden waar men absolute stilte wil. Daar hoor je dan niemand over en je hoort ook niemand over het vlieggedrag van die demonstranten. Ze lijden zwaar aan het Nimby syndroom en zijn er zelfs de oorzaak van. Dan vergeet men ook nog eens te noemen dat de vliegtuigen steeds stiller worden.

Men is nu al bezig om het lawaai op eventuele vrachtvluchten in de toekomst te gooien anders is er te weinig te klagen cq hebben ze geen issue. Ik zou dus eerder inzetten op een elektrische trekker om het wat rustiger te krijgen.

Stonecity | 09-07-18 | 18:23 | 1 | + 1 -

wat een achterlijkheid heb de kist twee keer zien overkomen moest wel heel goed opletten anders had ik hem gemist.de vliegtuigen die met bewolkt weer bezig zijn te dalen voor Schiphol maken heel wat meer herrie.

likdoorn | 09-07-18 | 17:49 | 1 | + -5 -

De pleisters zijn voor op je tenen en niet in je oren.

hmariavanempel | 10-07-18 | 02:47 | + -3 -

Wat verwacht je dan? Voor het eerst vliegt er iets over de bijbelgordel en niemand merkt dat? Men zat zich er al van te voren op te verheugen. Chips en ranja klaar gezet. Iedereen in de app groep van de bijbelstudievereniging had nog speciaal nieuwe batterijen in het gehoor apperaat laten plaatsen. En zelfs de deuren van alle stallen afgesloten, opdat de dieren de ervaring niet overstemden met ongewenst geluid. En het is dus gelukt. Men heeft het vliegtuig echt kunnen horen. Al al dat in de hemelen zij.....

eisie | 09-07-18 | 17:45 | 3 | + -3 -

Amen

Beffel0Bill | 09-07-18 | 17:48 | + 3 -

Het grappigst was nog dat er tijdens de vlucht iemand in Wezep geïnterviewd werd die opmerkte dat het geluid echt te hard was en dat er op dat moment op 50 meter afstand een intercity langs raasde.

Frits de Vriez | 09-07-18 | 23:43 | + 8 -

De Heer geeft en de Heer neemt.

hmariavanempel | 10-07-18 | 02:54 | + -1 -

> de daadwerkelijk geobserveerde overlast zo'n 3 tot 7 dB hoger is dan het ministerie had berekend. De regiegroep wil weleens weten waar dit verschil vandaan komt.
Omdat die modellen politiek gekleurd zijn en makkelijk te manipuleren. Om de zelfde reden dat Schiphol gebruik maakt van geluidsmodellen i.p.v. metingen.

koeberg | 09-07-18 | 17:45 | 2 | + 5 -

Maar vergeet ook niet dat deze demo vluchten op zo'n laag mogelijk toerental van de jetengines (zo'n laag mogelijk geluidsniveau) is gevlogen. In de echte praktijk zal het geluid nog harder zijn. In London zijn er zeer strenge geluidsnormen (moet ook wel met drie grote vliegvelden om de stad heen) en hoewel 95% van de vliegtuigen zich aan deze normen houd, krijgt men toch elke dag enkele meldingen binnen van vliegtuigen welke zich niet aan de noise abatement norm voldoen..

Ik woon recht onder (zijweg van S609) de Dulles 1L landingsbaan, maar wij hebben eigenlijk weinig last van vliegtuigen. Komt ook omdat 1L weinig wordt gebruikt. Meestal worden vanaf 19R (omgekeerde richting van 1L) opgestegen (zodat ze al vrij hoog zitten als ze bij ons overkomen).

TuurlijkNiet | 09-07-18 | 18:46 | + 5 -

Mag je daar na maart 2019 wel blijven wonen ?

hmariavanempel | 10-07-18 | 02:58 | + -1 -

Kunnen we aub ook eens zo'n geluidsbelevingsonderzoek doen naar bijvoorbeeld het geluidsniveau van tractoren?
Overigens laat die foto heel mooi zien waarom zoveel mensen aangeven het geluid als overlast te ervaren: Ze maken elkaar gek!
Het geluidsniveau van zo'n vliegtuig is lager dan het geluidsniveau in een normale huiskamer. En bovendien komt dat ook niet continu voor.
Maar ja, sommige dwazen denken nu eenmaal dat Nederland een geluidsarme cleanroom midden in Europa moet zijn...

vanFleppensteijn | 09-07-18 | 17:44 | 4 | + 8 -

@Anlail | 09-07-18 | 18:09 | + 1 -
"Bij 1800 meter hoogte hebben we het over ongeveer 58 dB, bij 2700 meter is dat zo'n 55dB, en als een vliegtuig klimt naar die laatste hoogte wordt dat 68 dB."
Dat is toch lager dan de 70dB in een huiskamer waar een muziekje of de tv aan staat en waar mensen met elkaar praten?
Niet iedereen woont in het stijggebied van een vliegtuig, dus die 68dB zone.

vanFleppensteijn | 09-07-18 | 18:20 | + 3 -

@vanFleppensteijn "Bij 1800 meter hoogte hebben we het over ongeveer 58 dB, bij 2700 meter is dat zo'n 55dB, en als een vliegtuig klimt naar die laatste hoogte wordt dat 68 dB." en "Dat is toch lager dan de 70dB in een huiskamer waar een muziekje of de tv aan staat en waar mensen met elkaar praten?"
Ja en nee, 70dB is een gesprek tussen jou en iemand anders, 60dB is een gesprek van bijvoorbeeld twee mensen een paar meter verderop. Nu geef ik je compleet gelijk dat het geluidsniveau van die vliegtuigen niet (echt) in de buurt komen van een gesprek tussen iemand anders en jouzelf (hoogst gemeten waarde van 68dB), echter hebben mijn vriendin en ik met enige regelmaat vrienden bij ons over de stoep om met elkaar praten/ drankje te drinken. Het geluidsniveau van die vliegtuigen komt daar wel bij in de buurt (van de +-60dB) als ik niet een deelnemer ben van dat gesprek. Echter hangt het er allemaal maar vanaf hoe bij jou in de huiskamer is en wat je aan het doen bent. Ik heb een lange tijd in de stad gewoond en ik mijn vriendin wonen nu net in een dorp. Wij moeten nu weer wennen aan de stilte omdat we juist geluid/lawaai gewend zijn. Het hangt allemaal maar af van je perspectief en wat je gewend bent nietwaar?

Anlail | 09-07-18 | 18:51 | + 1 -

U is audicien bij specsavers ?

hmariavanempel | 10-07-18 | 03:00 | + -2 -
▼ 1 antwoord verborgen

Mooi, dus ik neem aan dat de klagers zelf ook niet meer het vliegtuig nemen om anderen niet tot overlast te zijn?

2voor12 | 09-07-18 | 17:36 | 4 | + 3 -

Ik pak de auto. Nergens voor nodig om een vliegende bus te nemen als ik toch niet verder wil dan Frankrijk,

koeberg | 09-07-18 | 17:48 | + 1 -

Jawel, maar dan niet vanaf Lelystad Airport dus.

accijnstoerist | 09-07-18 | 22:46 | + 0 -

Als het even kan vlieg ik vanaf Weeze.

hmariavanempel | 10-07-18 | 03:06 | + 1 -
▼ 1 antwoord verborgen

Ach die vliegeniers trekken zich geen reet aan van de beleving van de mensen op de grond. Dus dat vliegveld zal heus wel doorgaan.
Was een leuke rondvlucht voor de show, laat je niks wijsmaken!

Beffel0Bill | 09-07-18 | 17:35 | 1 | + -1 -

Kent u die flauwe grap over Benno Baksteen, voorzitter van de Verening van Nederlandse Verkeersvliegers ? A : hij vloog nooit.

hmariavanempel | 10-07-18 | 03:12 | + 0 -

Bij de volgende belevingsvlucht moet iedereen binnenshuis blijven. Die score moet en gaat groen worden.

Deflatiemonster | 09-07-18 | 17:19 | 1 | + 9 -

Daarvoor hoef je niet te vliegen want groen is de kleur van de islam nl.wikipedia.org/wiki/Groen_(kleur) en dan blijf je over een paar toch wel binnen.

hmariavanempel | 10-07-18 | 03:23 | + 1 -

Gezien dB op een logaritmische schaal ligt, is +3dB harder meer dan twee keer zo hard. Maar de vlucht was ook nog eens leeg, dus zou al minder luid zijn als een volle vakantie vlucht. Misschien toch maar eens de namen van onderzoeksbureaus in nieuwsartikelen meenemen?

Skinkie | 09-07-18 | 17:06 | 1 | + 8 -

Nergens voor nodig. Toets 1 in dan weet u wie de facturen voldoet openiban.opendata.nu/

hmariavanempel | 10-07-18 | 03:32 | + 0 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken