Pijnlijk. Voormalig eigenaar V&D wil nu ook van andere Nederlandse winkelketen af

Kent u de winkelketen Scotch & Soda? Neerlands trots hoor. Het van oorsprong Amsterdamse modemerk bestaat al sinds 1985 en werd overgenomen door de investeerders van Sun Capital in 2011. Maar daarbij zijn de Nederlandse wortels niet verloren gegaan, als we de wiki-pagina mogen geloven. 'Scotch & Soda collections are designed in-house with designers located at ‘Number 22’, Keizersgracht, Amsterdam – a canal-side design studio in a former church, in the heart of the city. All collections are designed under the Creative Direction of Marlou van Engelen, (Creative Director since 2014).' Overigens kunt u in een interview met Marlou van Engelen in het FD meer te weten komen over deze vrouw of in ieder geval haar huis: 'De deuren van de kledingkamer liet ze uit Marokko komen. Ze voegde er goudkleurige krokodillen als handvatten aan toe'. Lekker toch. Maar ondanks de tomeloze creativiteit van Marlou en de expansiedrift van Sun Capital, dat met 'Scotch' de wereld wilde veroveren, staat de boel nu toch te koop. Dat meldt diezelfde zalmroze krant vandaag. Goldman Sachs moet het verkoopproces gaan begeleiden. Volgens bronnen waar de krant mee sprak breken vooral de problemen bij tussenhandelaren het modemerk op. Omdat Scotch & Soda vooral als shop-in-shop wordt aangeboden bij verkopers die ook andere merken aanbieden, voelt het de pijn die die tussenhandelaren voelen. Een andere, simpelere manier om het probleem te duiden is uiteraard weer dat ene woord: internet. Giganten als Zalando hebben nu eenmaal een grote aantrekkingskracht op consumenten, waardoor fysieke winkels de pijn voelen. Eind vorig jaar bleek uit het bij de KvK gedeponeerde jaarverslag dat er door eenmalige kosten zoals herstructureringen en kosten die verband hielden met overname-activiteiten, er in het  boekjaar 2016/2017 een nettoverlies van €5,4 miljoen werd genoteerd. Toen werd er wel nog gerept over een voortzetting van de groeistrategie. Dat moet nu wel door een nieuwe eigenaar worden gedaan. En zo heeft Sun Capital, dat eerder zich stukbeet op V&D, weer een Nederlandse hete aardappel waar het van af moet. Het betaalde in 2011 €350 miljoen voor Scotch & Soda. De hoop bestaat dat het die investering bij een verkoop gaat terugverdienen. Moet een koper zich wel melden natuurlijk.

Reaguursels

Inloggen

Die tussenhandelaren hebben decennia gewoekerd met enorme marges, fabrieksarbeiders in China uitgebuit en consumenten zogenaamde "nieuwe trends" door de strot geduwd. Ik kan altijd enorm genieten als er weer 1 in de problemen zit en het internet vervolgens de schuld krijgt.

Maar hier lijkt de oorzaak echt niet aan de vraagkant. Je moet toch best wat kleding verkopen om een bedrijfsresultaat van 50,9 miljoen euro te halen. Het probleem zit hem bij dat ze blijkbaar 56,3 miljoen uitgeven en dat dit bedrijf volgeladen is met schulden. Wel zuur voor de medewerkers. Die kunnen er vaak niets aan doen, maar ze krijgen wel de klappen.

vrijstijler | 09-07-18 | 16:34 | + 1 -

Scotch bestaat pas sinds 1985 maar V&D was 130 (!) jarige Nederlandse historie en cultuur. Wel even een verschil. V&D was een nationaal begrip en als je iets nodig had, dan ging je gewoon "even naar de betaalbare V&D", het centrale hart van het toenmalige winkelend Nederland. Veel millennials zullen dat niet eens meer weten, maar die ietsjes minder jong zijnden onder ons dus wel (met weemoed)

telelezer | 09-07-18 | 14:27 | 3 | + 0 -

Ach ja, voor veel millennials was V&D toch vooral die verzameling net iets te grote winkels met net niet hippe kleding en wat andere zooi dat je eens per jaar nodig had, aan het begin van het nieuwe schooljaar, maar dat verder toch niks boeiends verkocht. Voor anderen de ideale bijbaan om een beetje in een winkel te staan en af en toe kleding te vouwen, maar vooral niet te veel te doen. Een derde groep ging er heen voor de bijna exclusief lijkende broodjes van La Place dat nu door broer en zus 'Hallo Jumbo' wordt gerund.
Oftewel, daar missen ze weinig aan.

S.Boon | 09-07-18 | 15:08 | + 5 -

En de varkenskop Nobile Prof Dr.Dr. A.C.R. Dreesmann, burggraaf van Cario, de bekendste paskamergluurder !

hmariavanempel | 09-07-18 | 16:03 | + 0 -

Millenials zijn geboren tussen 1980 en 2000. Echt wel dat de meeste daarvan in hun jeugd naar de V&D gingen. Altijd dat gewouwel over millenials. Ga toch fietsen.

vrijstijler | 09-07-18 | 16:51 | + 0 -

Ik snap best dat je als ontwerper/knipper/naaier haute couture wil maken én verkopen. Daarvan leven is, vooral in Nederland, slechts weinig mensen gegund. Dus zou ik voor de Nicolas Cage aanpak als een mogelijke optie zien. Die verdiende z’n geld met Hollywood crap waarmee hij zijn meer kunstzinnige films financierde. Dus: ontwerpen en naaien voor C&A en Zeeman, design verkopen aan GL/Grachtengordel miepjes.

Haringkoning | 09-07-18 | 14:01 | + 1 -

Oh mijn god. Ze hebben afgelopen jaren geen cent verdiend (80 miljoen dollar verlies in 2016) , een schuld van 250 miljoen dollar en vrijwel geen werkkapitaal. Dit is een bedrijfje dat iemand straks voor één euro gaat kopen.
350 miljoen willen ze er voor hebben. Ja, en ik wil met Jennifer Connelly trouwen. Mijn kansen zijn groter als dan hunnie!

sjuul69 | 09-07-18 | 13:49 | + 1 -

Ik heb geen inhoudelijke kennis van de bezittingen/bv constructies maar maak van Scotch & Soda toch gewoon puur een kledingmerk (Winkels WEG, gewoon producten aanleveren aan resellers) met uber hippe brand-store in Adam met wat ontwerpstudentjes die kleine gelimiteerde kledingprojectjes daar doen op de ground floor.

zandoerlenaar | 09-07-18 | 12:55 | + 6 -

Hebben ze geen webshop, dan? Daar zit geld in, naar het schijnt.

SynthetischBismut | 09-07-18 | 11:32 | + 9 -

Neehee, het is niet het grote boze internet dat dit soort winkels doet klappen.

Het is het gebrek aan vernieuwing, innovatie en slecht management dat dit soort zooi kapot laat gaan.

Mensen blijven altijd kopen en verkopen. Dit deden we 20000 jaar geleden al. Mensen die altijd en overal het internet de schuld van geven moeten eens een keer naar buiten en daarna hun hoofd uit hun smerige anus halen.

Sukkels.

Nacho_Vidal | 09-07-18 | 10:15 | 2 | + 8 -

20.000 jaar geleden was de natuur de winkel...
Verder heb ik nooit iemand gezien die zijn hoofd in zijn anus had, tenzij de twee delen van elkaar verwijderd waren. In het laatste geval maakt alles niet zoveel meer uit voor die persoon...

ZwarteDag | 09-07-18 | 10:18 | + -2 -

Ik heb Gregorius Nekschot -hij woont in de Bijlmer en niet in Buitenveldert zoals opzettelijk fout in zijn wiki staat vermeld - in het eggies het stadion van ajax de kleine zien binnen lopen.

hmariavanempel | 09-07-18 | 11:12 | + -4 -

Alleen het hoi polloi denkt te weten dat je een singel malt whisky van 1985 met een soda'tje uit 2018 kunt savoureren. Zoals jullie weten is mijn favo een Chivas Regal 18 of 20 www.youtube.com/watch?v=0gER-PXkCO8

hmariavanempel | 09-07-18 | 09:37 | 6 | + -7 -

Kan je niet gewoon stoppen met het vervuilen van DasKapital?

Killerwoody | 09-07-18 | 12:37 | + 4 -

Killerwoody. Nee joh, Maria is leuk met haar hoi polloi.

seasicksteve | 09-07-18 | 13:51 | + -1 -

Tis al zo erg dat ik de tegels zoek van die vanempel wat ze nu weer te melden heeft. Its a sort of "Queen van de off topic'.

RubberenHarrie | 09-07-18 | 15:46 | + 1 -
▼ 3 antwoorden verborgen

Niet voor de kleding... maar wel voor de mooie inrichting zou ik 1000 euro voor willen neerleggen.
De fiets en de goudkleurige handvatten zijn minimaal 750 euro waard en dan praat ik niet over hetgeen wat binnen staat.

sociaal_econoom | 09-07-18 | 09:21 | + 0 -

1 euro, iemand? Nee? 50 cent dan? Ook niet? Wat? U wilt geen verlieslijdende grootheidswaanzin kopen? U wilt alleen winkels kopen die fatsoenlijke winst maken of anders verkoopt u wel via internet net zoals de rest? Zijn er nog Canadezen in de zaal?

ZwarteDag | 09-07-18 | 09:10 | + 17 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken