MinFin Hoekstra geeft les in beurshandel aan Dion Graus (PVV)

Om met de woorden van oud-topman van Air France-KLM Jean-Marc Janaillac te spreken: 'Het verleden bestaat niet meer'. Wel is het zo dat bepaalde dingen uit het verleden maar terug blijven komen. Bijvoorbeeld het pleidooi van Nederlandse Kamerleden om als Nederlandse staat nu eindelijk aandelen AF-KLM (crisis-archief) te kopen om de Fransen, die een belang van 14,3% in de luchtvaartcombi hebben, een toontje lager te laten zingen. Met name PVV'er Dion Graus speelt dit bandje herhaaldelijk af. Het mag dan ook geen verrassing heten dat hij het plan van D66'er Jan Paternotte - wij verkopen ons belang van 6% in KLM, als Frankrijk haar handen van de moeder aftrekt - afdeed als 'simsalabim'. Evenmin mag het een schok zijn dat Graus onlangs nog maar eens aan minister van Financiën Wopke Hoekstra vroeg hoeveel het onze overheid nou zou kosten als deze een aandelenpakket wil aanschaffen dat gelijk is aan dat van de Franse staat. Dat zou dan 14,3% zijn, zo start Hoekstra zijn beantwoording. Die aandelen AF-KLM zijn op de beurs te verkrijgen, 'waar iedere dag een andere prijs tot stand komt'. Dat laatste maakt dan weer dat 'het niet precies te zeggen is wat dit belang zou kosten'. Maar goed, op het moment van schrijven staat de koers op om en nabij de €6,90 per aandeel, wat maakt dat de beurswaarde op zo'n €2,98 miljard neerkomt. De laatste stap in deze exercitie voegt Hoekstra er niet bij, maar die houdt in dat de Nederlandse staat dan 14,3% van dat bedrag naar de beurs zou moeten brengen. Het enige probleem: het kabinet gaat dat niet doen. Er is wel één schrale troost: wat Hoekstra betreft blijft ons belang in KLM, volgens Graus het 'mooiste bedrijf van Nederland', precies waar het is - in Den Haag.

Reaguursels

Inloggen

Beurswaarde is ook een wassen neus. Dat er gisteren een handjevol beleggers bereid waren om een paar stukken te verkopen voor 6,90 wil niet zeggen dat 14,4 % van alle stukken tegen die prijs te krijgen zijn. Daarvoor zal de portemonnee toch echt een heel stuk verder open moeten. (En het tegengestelde geldt voor het dumpen van een evengroot pakket)

obominotie | 07-07-18 | 10:55 | 1 | + 1 -

Bij zulke bedragen wordt altijd advies ingewonnen bij het Directoraat-Generaal van Fiscale Zaken. Ik weet van mijn tweede man dat toen hij nog geen firmant was, van zijn patroon in de avonduren een grijpstuiver mocht bijverdienen. Hij schreef dan met net zo'n grote vork als overdag een peer review voor de 'vijand' Martien van Rooijen. Een ton voor een uurtje was niks.

hmariavanempel | 07-07-18 | 11:34 | + -6 -

Hoekstra is een idioot met zijn antwoord dat het bedrag niet precies is vast te stellen. Als hij zo redeneert is het duidelijk waarom de kosten op zijn ministerie telkens volledig uit de band lopen. Een begroting kennen ze blijkbaar niet, risico-management doen ze niet aan en een schatting is volledig nieuw. Is hij zo dom of de rest van de wereld zo slim?

Frau Merkel | 07-07-18 | 10:27 | 3 | + -1 -

Stelios de allochtone Grieks-Cyprioot en.wikipedia.org/wiki/Stelios_Haji-Io... die haar oprichter is houdt 35% van de aandelen in Easyjet. Hij is bipatride en woont zeer luxueus in Londen. Ook zijn belang in Easyjet staat daar geregistreerd. Stelios de Cyprioot is een rupsje nooit genoeg omdat hij in de Dark Side niet geboren maar wel deels getogen is. Bij verkleving (een juridisch begrip) dus ook een Turkse genocidepleger. Wat in de panelen van GS voor Kuzlu de Turk geldt, geldt ook voor Stelios de toch ? Als na een keiharde Brexit Easyjet haar landingrechten in Europa verliest wordt de hoofdzetel van Easyjet van Luton Airport naar Almere Luchthaven verhuisd en NL is door de afschaffing van de dividendbelasting een honeypot.

hmariavanempel | 07-07-18 | 12:53 | + -1 -

Hij krijgt bij klein K.B. de NL nationaliteit en is verliest tezelfdertijd het odium van Turkse genocidepleger dat aan hem kleeft. Hij hoeft nooit een voet in de E.U. te zetten want hoe hard ook de Brexit mocht uitvallen, hij mag zijn hele leven in Londen blijven wonen en niet werken. Grieks-Cyprioten werken nooit dus in mijn ogen blijft het altijd een Turkse genocidepleger.

hmariavanempel | 07-07-18 | 13:08 | + 0 -

die beursjongens en investeerders hebben het goed geregeld met hun zelf geregelde dikke gratisgeld uitkeringen en manipuleren van de economie,en belastingparadijzen .Dat kan jan modaal ophoesten

pedro300 | 07-07-18 | 09:15 | 3 | + -6 -

Jalouzie is de enige van de zeven hoofdzonden waaraan niemand plezier beleeft. Denk daar maar s goed over na.

hmariavanempel | 07-07-18 | 14:14 | + 1 -

In 2006 heb ik met mijn Karachi King hockey stick mijn tweede man - oud firmant van KPMG Meijburg & Co - het Carolus Ziekenhuis ingeslagen omdat hij op straat 1 x omkeek toen ik naast hem liep. Hij zit nu levenslang in een All In Resort GAPZ JBZ. Ik zei de kip loop vrij buiten rond want mijn schizofrenie wordt 24/7/52 (53) door emeritus hoogleraar Dr. Vink van www.reiniervanarkel.nl/diagnose-of-kl... op internet in de smiezen gehouden.

hmariavanempel | 07-07-18 | 14:32 | + 0 -

Jan modaal wil ook gewoon een goed pensioen, lage kosten op haar bank- en verzekeringsproducten en geld achter de hand houden als appeltje voor de dorst. Het enige wat Jan Modaal kan doen wat die beursjongens en investeerders niet leuk vinden is stoppen met geld lenen en stoppen met geld sparen.

Voireaton | 07-07-18 | 16:43 | + 1 -

'Het verleden bestaat niet meer' zegt oud-topman van Air France-KLM Jean-Marc Janaillac.
Daarom wordt het tijd dat we de KLM.... LM gaan noemen.
Het woordje Koninklijk dat is ouderwets en mag komen te vervallen.

sociaal_econoom | 07-07-18 | 03:09 | 3 | + 4 -

Eens. Daarnaast, net geland in Amsterdam na een vlucht met KLM. Ik begrijp werkelijk waar niet waarom ik gekozen heb voor een ticket wat 5 maal zo duur is als dat van de prijsvechter met hetzelfde toestel op dezelfde tijden. Dat droge cakeje en dat spul wat ze "koffie" noemen kan het verschil niet verklaren.

LaCroix | 07-07-18 | 12:53 | + 3 -

Ik wel. In de goede oude tijd serveerde de pantry stess in de 1ste klas waldkorn boterhammen met oude Leidse kaas met het kastanje bruine korstje als de kist ex Singapore de lucht inging en longfillers van Cohiba ex Kennedy omdat van elke U.S. concurrent de vliegvergunning verloor als maar 1 cubaanse klapsigaar a/b werd aangetroffen. Kwestie van marketing. Orlandini wist dat en mijn eerste man was een goede vriend van hem.

hmariavanempel | 07-07-18 | 13:42 | + 1 -

Ex Singapore dus DE Roodmerk en de boerenland karnemelk van Campina omdat Elsbeth Janmaat, de vrouw van de homo en treintjesfanaat Ed Nijpels, de marketing van Campina in Maleisie dee. Wel wat later in de tijd maar Campina zat er al. Iemand die mij hier een beetje kent weet dat ik zoveel mogelijk Pegasus vlieg was omdat men thedailymilk.nl/ayran/ als gratis gezondheidsdrankje a/b heeft.

hmariavanempel | 07-07-18 | 14:06 | + 1 -

Het is jammer dat de vakbonden AF KLM kapot blijven maken totdat ze failliet gaan, want KLM is een mooi bedrijf.
Maar de minister heeft gelijk, geen bedrijven kopen als overheid.
Na het faillisement zullen er gewoon nog vliegtuigen opstijgen vanaf Schiphol, dat kunnen die vakbonden dan weer niet voorkomen.
En na de teloorgang van de oude Europese airliners zullen de vakbonden hun eigen graf ook graven, degenen die overblijven gaan full Reagan op piloten die 10% erbij willen omdat het bedrijf winst maakt.
Voor volgevreten chantage is geen plaats in de toekomst.

Atlas Shruggs 10 | 07-07-18 | 02:10 | 4 | + 5 -

Het derde vliegveld van Constantinopel wordt de grootste hub van Europa. Wordt nu 24/7/52 (53) aan gebouwd.

hmariavanempel | 07-07-18 | 11:44 | + 2 -

@js58
Je kunt het een ratrace noemen, je kunt het marktwerking noemen.
Want die onderbetaalde Ryanair piloten vertrokken zodra ze een beter aanbod konden krijgen, dat is hoe marktwerking werkt. E 125.000 salaris is niet echt slecht betaald, maar de E 200.000 plekken bij grote Europese airliners zijn schaars.
Het punt is dat je geen vakbond nodig hebt om die 200k nog hoger te maken, er moeten marktcondities komen waardoor piloten met de voeten kunnen stemmen, dan stijgen de lonen vanzelf. Bedrijven kapotstaken beperkt uiteindelijk de uitwijkmogelijkheden voor piloten, op termijn is een echte markt ideaal. Maar een echte markt is het al heel lang niet.

Atlas Shruggs 10 | 07-07-18 | 13:23 | + 0 -

Ik vraag me af welke piloten met een all-in compensation package van 200k daadwerkelijk willen verkassen naar een andere maatschappij, als dat voor herlocatie zorgt en ze hun vrouw en kinderen mee moeten nemen naar notoir saaie landen zoals de UAE. Laten we wel wezen, een piloot is een chique buschauffeur en z'n skills zijn mondiaal, waardoor het voordeel van een Nederlandse piloot ten opzichte van een Pakistani of Afrikaan verwaarloosbaar is. Dat gaat dus onherroepelijk tot een prijsdruk zorgen, wat uiteindelijk slecht is voor de arbeidsmarktpositie van piloten, maar goed voor de consument. En van die laatste hebben we er in Nederland een stuk meer dan van de eerste.

Voireaton | 07-07-18 | 16:48 | + 2 -
▼ 1 antwoord verborgen

Ik begrijp die Wopke wel omdat hoe groot of klein onze belangen in AF KLM ook zijn de frambozen toujours een nauwelijks voort te slepen blok aan het been blijven. Iemand een idee waar Camiel is gebleven ? Persoonlijk ben ik meer interesse in het antwoorchd op de vragen (1) houdt Easyjet na een Brexit zijn landingsrechten in de E.U. ? www.cityam.com/276138/easyjet-plans-br... De helft plus 1 van de aandelen moet in E.U. handen zijn wil het zijn landingsrechten niet verliezen en (2) zal Easyjet zijn hoofdzetel van Luton Airport naar Almere Luchthaven verplaatsen ? De afschaffing van de dividendbelasting is mijnsinziens een joekel van een honeypot.

hmariavanempel | 07-07-18 | 00:10 | 6 | + 1 -

Wat een armoe toch ? Ik heb de afspraak laten lopen en ben doorgelopen naar de .Beeklaan 502 waar www.google.com/maps/place/Beeklaan+50... Willem*vadertje*Drees zijn hele leven heeft gewoond. De man van de Mariakaakjes haha. Voor mijn tweede man en mij Willem*DE GRAAIER*Drees

hmariavanempel | 07-07-18 | 02:41 | + -2 -

Wie spaart vergaart maar hij was nog zuiniger dan ik. Hij las toen-ie nog een heel klein beetje kon zien de krant bij het licht van de radio. Ik ben loaded dus volg de stippellijntjes en kleur de plaatjes.

hmariavanempel | 07-07-18 | 02:57 | + -3 -

Doet me nog t meest denken aan n delier maar geweldig hoe U t allemaal op weet te schrijven!
Viva Verbalistan, no passaran !

DinkyToy | 07-07-18 | 12:09 | + 1 -
▼ 3 antwoorden verborgen

airports zijn altijd verliesgevend.
(in elk land. wie beweerd dat het niet zo is, geef es 1 voorbeeld....)
Het verbaast me dan ook niet dat een koekwaus als Graus miljoenen aan belastingeld in die put wil smijten om die Fransen uit te kopen.

Dario.Maggi | 06-07-18 | 23:38 | 4 | + -4 -

Het artikel gaat over airlines, niet over airports. Uw commentaar slaat daarom als kut op dirk.

Vitaly Chernobyl | 07-07-18 | 08:33 | + 3 -

het gaat niet om de directe winst van klm of schiphol, maar om het feit dat het een essentieel onderdeel van onze internationale infrastructuur is. En daarmee de achilleshiel van de Nederlandse economie. Zonder schiphol geen zuidas, bloemenveiling, groente in het westland etc.

bamitoren | 07-07-18 | 08:56 | + -1 -

@bamitoren
Die bloemen komen ook via b.v. vliegveld Munster prima op hun bestemming.

Raider Twix | 07-07-18 | 15:48 | + 2 -
▼ 1 antwoord verborgen

Goed plan , out of the box denken , VOC mentaliteit .

elevator | 06-07-18 | 22:31 | + 0 -

Graus is niet goed wijs, zou niet misstaan tussen de gekkies van de PvdD

SanderVreibik | 06-07-18 | 22:26 | 2 | + -6 -

Graus heeft, wijs of niet, wel in de gaten dat het om machtspolitiek gaat. In Frankrijk doen ze dat gewoon, in Nederland zijn we er te naief en/of te gierig voor.

Fokke (zonder Sukke) | 07-07-18 | 01:18 | + 11 -

Graus heeft meer verstand van mishandeling. Laat 'm zich lekker met de diertjes bezig houden.

Guido | 07-07-18 | 09:40 | + -2 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken