Straks zit iedereen kotsend in de zelfrijdende auto

Nouja, 18% ofzo
Nouja, 18% ofzo

Automobielbedrijven proberen technologie in hun auto's te bouwen, technologiebedrijven proberen een auto om hun technologie te bouwen. Allemaal met het doel dat we straks Dostojevski kunnen lezen in onze zelfrijdende auto. Zover is het nog lang niet. Vooralsnog vlogen grote technologiejongens elkaar in de haren om een technologie die tot een hoop ongelukken leidt. Maar ooit komt de grote dag. Dan is alle software op orde, heeft de wetgever helder wie moet dokken voor die ene keer dat de software van twee zonder-handjesmobielen niet feilloos werkt, groeit een generatie op zonder rijlessen en kan Uber zijn onderbetaalde zzp-chauffeurs een enkeltje geven richting de sociale zekerheidspot waar het zelf niet aan bij heeft gedragen. Houden we nog een probleem over. Volgens de bollebozen van de Nederlandse Organisatie voor Toegepast-Natuurwetenschappelijk Onderzoek (TNO) wordt 60% van de passagiers wagenziek. 30% daarvan moet kotsen. Komt doordat we de vrijgekomen tijd doden met e-readers, geestige YouTube-filmpjes en VR-brillen. Wagenziekte is eigenlijk 'cybersickness', aldus Telegraafje op gezag van een hoogleraar. Om te voorkomen dat u straks projectielkotsend op de achterbank zit kunt u de evenwichtsorganen doorknippen of bidden dat er een humanere oplossing komt. 

Reaguursels

Inloggen

Die zelfsturende auto's zijn onverzekerbaar. Een natuurlijk persoon kan een aansprakelijkheidsverzekering afsluiten maar keert die maatschappij wel uit als de robot toch brokken maakt? Natuurlijk niet.

js58 | 07-07-18 | 11:18 | + 1 -

Ik begrijp dat de subsidiepot van TNO begint leeg te raken?

EefjeWentelteefje | 06-07-18 | 21:32 | + 0 -

quasi wetenschappelijke kul. We rijden al 100 jaar met de tram, bus en de trein

Henk1955 | 06-07-18 | 14:30 | + 2 -

Dat is toch juist de hele bedoeling van een zelfrijdende auto?
Dat je lekker kan stappen met vrienden of collega's zonder continue op de klok te moeten kijken voor de laatste mogelijkheid om thuis te komen om dan 1,5 uur onderweg te zijn met bij iedere minuut vertraging een toenemend stressgevoel omdat je je overstap kan missen.

In plaats daarvan weg wanneer je wilt en een half uurtje later voldaan in bed ploffen. Goed, als het letterlijk tot kotsen aankomt ben je veel te ver gegaan en bij de eerste generatie zelfrijdende auto's lijkt me een nuchtere bestuurder als backup geen overbodige luxe, maar verder heeft een zelfrijdende auto in mijn geval weinig toegevoegde waarde. Als zo'n auto nauwelijks duurder is dan een normale kies ik daar meteen voor, maar gezien de leeftijd van de wegwerpbarrels die ik altijd aanschaf kan dat nog wel een paar decennia duren.

DrBio | 06-07-18 | 14:07 | + 3 -

De reden dat het zo moeilijk is om een auto zelfrijdend te maken is dat er bij de aanleg van het wegennet geen rekening is gehouden met autonome voertuigen. Indeling, markeringen en bewegwijzering zou wel veel geschikter gemaakt kunnen worden. Helaas hebben we in Nederland al 140.000KM wegen. Wanneer is datt klaar?

Joffri | 06-07-18 | 13:12 | 1 | + 1 -

Gewoon domweg een afwijkende kleur in het midden van de baan strepen. Is ondanks de hoeveelheid wegen echt niet zo heel ingewikkeld. Wat ingewikkelder is is hoe kruispunten, afslagen en andere collision-capble situaties eenduidig te belijnen zodanig dat zo 'n auto de juiste keuzes maakt. Ik denk dat e.e.a. niet gaat zonder een hele goede en actuele satellietnavigatie. Bovendien denk ik dat er altijd de back-up magelijkheid van de zelfstandig rijdende bestuurder zou moeten zijn.

Glennfiddich | 06-07-18 | 14:35 | + 0 -

Passagiers zitten dan ook altijd kotsend in de auto. Ok, zo nu en dan gaat er wel eens een kind te ver met lezen / film kijken / etc, maar het is toch niet het grootste probleem in de auto. Als je je niet lekker voelt weet je dat je even wat anders moet gaan doen, stoppen met lezen of een andere activiteit en even naar buiten kijken met een raampje open.

Bij een zelfrijdende auto veranderd er dan ook maar 1 ding: er is 1 persoon extra die misselijk zou kunnen worden. Big deal.

potsenmakkert | 06-07-18 | 12:41 | + 1 -

Sorry, maar dit is echt de grootste onzin die ik tot nu toe gelezen heb, je vrouw ligt toch ook niet de hele auto onder te kotsen als jij aan het stuur zit? Waarom zou ze dit plots wel doen wanneer er een robot rijdt?
Als ze in de bus liggen te kotsen is dit meestal als ze straalbezopen zijn, niet omdat ze wagenziek zijn.
Dit is echt het zoeken naar problemen die helemaal niet bestaan en daar krijg je nog een zak geld voor ook en dat is het hele doel. Geld verdelen via onzinnige linkse hobby's die totaal niet met de realiteit te maken hebben.
Dit is net zoiets als mevrouw Marjan Olfers die tonnen ontvangt omdat ze op papier gezet heeft dat er omkopingen zijn geweest binnen het voetbal. Echt volstrekt belachelijk, wat iedereen al lang wist krijg zij plots tonnen voor en wie mag het betalen? Precies, de belastingbetaler.

sldfkjwewlss | 06-07-18 | 12:35 | 4 | + 9 -

Wagenziekte komt voort uit het niet voorzien van bewegingen van de auto. Als je als bijrijder naast de bestuurder zit zie je het overgrote deel van de bewegingen aankomen door het gedrag en de bewegingen van de bestuurder. Bij zelfrijdende auto's zie je dat allemaal niet. Je kunt veel minder anticiperen op de beweging van de auto.

Bytemaster | 06-07-18 | 13:59 | + 1 -

En het jammere vind ik altijd dat ik zelf niet in dit onderzoeks - cq - subsidie circuit zit...

Lebowski72 | 06-07-18 | 14:21 | + 0 -

@Bytemaster | 06-07-18 | 13:59 | + 1 -
Het zou een verklaring kunnen zijn, maar ik heb er toch mijn twijfels over. Ik kan me niet voorstellen dat je zonder heel scherp op de bestuurder te letten kan zien of hij / zij op de rem gaat trappen of gaat bijsturen. En niemand gaat de hele weg intensief de bestuurder observeren. Anticiperen in de auto kan wel, maar dan vooral door naar de weg te kijken, maar op de achterbank kijk ik toch echt zelden mee met de bestuurder.

Daarnaast kan een zelfrijdende auto (theoretisch) veel vloeiender en comfortabeler rijden dan een mens, 1% gas of 1% rem is voor een computersysteem een eitje, voor de mens een zeer lastige opgave.

potsenmakkert | 07-07-18 | 00:48 | + 0 -
▼ 1 antwoord verborgen

Die zelfsturende dingen zijn onverkoopbaar. Wie bezit er een taxi, stadsbus, tram of trein?

Raider Twix | 06-07-18 | 12:01 | 1 | + 0 -

Je verhuurt die dingen toch ook? Wil je een ritje naar je werk? Dat kost dan 1 euro. Ben je op het einde van het jaar 700 euro kwijt.
Of je koopt een eigen auto, dan ben je op het einde van het jaar 7000 euro kwijt, aan jou de keuze.

sldfkjwewlss | 06-07-18 | 12:30 | + -1 -

Mijn BMW 5 serie uit 2017 kan in principe ook al zelf rijden, echter alleen als er strepen op de weg staan. Op stukken waar deze ontbreken werkt het systeem niet. Hoe gaan ze dat oplossen want de auto zal zich toch moeten orienteren? Het is een leuke gimmik om te laten zien aan meerijders maar dan houdt het op. Gaat het de komende jaren zeker niet worden.

Zatkniss | 06-07-18 | 11:35 | 1 | + 1 -

Vergelijkmaar met de AutoPilot 1.0 uit onze Tesla (2013) en de Audi S8 (2014). Adaptive cruisecontrol + lane assist. De Tesla herkent dan wel weer de stoplichten en remt automatisch en accelereert ook weer automatisch bij groen..

TuurlijkNiet | 06-07-18 | 13:26 | + 0 -

Ik begrijp wérkelijk niet hoe het mogelijk is dat mensen zich laten wijsmaken dat een volledig zelfrijdende auto binnenkort werkelijkheid is. Zó binnenkort dat zelfs de intelligent te achten lieden van TNO reeds roeptoeteren over wagenziekte en kotsen in deze sci-fi voertuigen. Alsof dat op het punt staat een actueel probleem te worden. Zoals je nu al zorgen maken dat je zeeziek wordt in je reis naar Mars met starship Enterprise.

Volledig zelfrijdende auto's zijn een technologiegedreven hype die nog decennia nodig heeft om levensvatbaar te worden. Áls het al ooit gebeurt.

Magnum Force | 06-07-18 | 11:19 | 1 | + 11 -

Ja maar om de subsidie weer zeker te stellen moet je mee roeptoeteren op de dan lopende hypes.

2voor12 | 06-07-18 | 11:28 | + 3 -

‘Hoop ongelukken’ is misleidend, zowel relatief als absoluut. En in de trein worden we ook niet wagenziek, want die schudt niet. Netzomin als een computergestuurde auto dat zou doen, in vergelijking tot de mens. Ik ben wel gevoelig voor wagenziekte, maar niet als ik zelf rijd, of een capabele chauffeur.

Fantabulosa | 06-07-18 | 11:07 | + 2 -

‘evenwichtsorganen doorknippen‘
Zeg Jansen, ben je gestoord geworden of zo???
Een kapot evenwichtsorgaan levert een permanent probleem op met evenwicht, m.a.w. Je kunt niet eens meer normaal lopen...

ZwarteDag | 06-07-18 | 11:06 | 1 | + 2 -

Ik vermoed dat het een gebbetje van Jansen was. Geen serieus voorstel.

argumentumadpopulum | 06-07-18 | 11:14 | + -2 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken