Automobilisten willen minder milieuzones, maar minister doet niets

Nóg niet
Nóg niet

Jazeker, ook minister Stientje Van Veldhoven (Infrastructuur) is van mening dat het nogal een chaos is in Nederland als het gaat om milieuzones. Maar nee, daar gaat ze op korte termijn niets aan doen, schrijft ze in antwoord op Kamervragen van VVD'ers Erik Ziengs en Remco Dijkstra. Die kwamen daarmee op voor hun autoliefhebbende electoraat naar aanleiding van het nieuws dat Maastricht de automobilist per 2019 pest met een nieuwe milieuzone. Daarmee kreeg het pallet aan verschillende zones in verschillende steden er weer een kleur bij. Aan het VVD'iaanse verzoek om nou eens te kappen met die wirwar geeft Van Veldhoven geen gehoor omdat ze nog bezig is met landelijke regels, en die zijn niet af voor 1 januari 2020. Het aanpassen van de wet kost namelijk nog even wat tijd. Stoppen met milieuzones totdat dat magische moment is aangebroken is geen optie voor de minister. Goed, nog even over die nieuwe regels: wat betreft dieselpersonen- en bestelwagens kunnen gemeentes tot 2025 kiezen tussen verboden op bolides met een euro 2- of euro 3-norm (zie hierboven). Hoe hoger die norm, hoe milieuvriendelijker. Hier voegt Van Veldhoven aan toe dat het nieuwe systeem niet strenger is dan het huidige niet-bestaande systeem. Een schrale troost voor de weggebruiker, want voor het overige is het dus een kwestie van wachten. En da's niet zijn sterkste punt.

Reaguursels

Inloggen

Het moet toch niet zo moeilijk zijn om iemand van de milieumaffia in te huren om een classificatie te schrijven voor auto's? Gun dat klusje aan Greenpeace of Milieudefencie, en al die Groenlinks-wethouders nemen het letterlijk over.

frank87 | 07-07-18 | 11:57 | 1 | + -1 -

Wettelijk gezien is het defineren van een milieu zone niet anders dan het defineren van een woonwijk. Zodra een gebied als woonwijk wordt aangeduid mag je er niet harder rijden dan 30km/u en zijn er nog een aantal aanvullende regels. Punt is alleen dat als iemand in de milieu zone een voertuig zou hebben welke zich niet meer in de milieu zone mag bevinden, deze persoon schadeloos gesteld moet worden. Als de landelijke overheid de regels hiervoor schrijft, dient de schadeloos stelling ook te komen vanuit het rijk..

Alleen heeft de overheid helemaal geen zin om te portemonnee te trekken voor het milieu. Die kosten willen ze afwimpelen op de bevolking..

TuurlijkNiet | 07-07-18 | 20:08 | + 0 -

Jammer voor Halsema. Ze moet eindelijk van dat oude bakbeest af. Gaat Rotterdam de zeeschepen in de havens verbieden? Gaat Schiphol naar zee? Politici en logica. Nuff said.

Frau Merkel | 07-07-18 | 10:31 | + 1 -

Gewoon centra van steden autoluw maken. Wirwar opgelost!

Continuum | 07-07-18 | 09:54 | + -2 -

Sinds kort heb ik een Fiat Panda... bouwjaar 2008. Stoelen zitten fijn een beetje hoog op de weg, weegt maar 835 kilo, 20 euro wegenbelasting per maand.
Loopt 1 op 16 en goedkope verzekering met een goede vering en wegligging. Deze auto had ik 10 jaar eerder moeten hebben.
Eerst had ik een Seat Gordoba uit 2000... 41 euro wegenbelasting en dat ding liep 1 op 11.

sociaal_econoom | 07-07-18 | 03:28 | 4 | + -1 -

@Fantabulosa | 07-07-18 | 07:53
En dan van stopcontact naar stopcontact rijden met je 150 kilometer actieradius. Zonder airco of verwarming anders haal je net aan de helft.

2voor12 | 07-07-18 | 09:52 | + 1 -

@obominotie Dat is als je hem nieuw zou kopen en hem na 4 jaar zou verkopen, Fantabulosa heeft het over energieverbruik. Thuis kost 1kWh ongeveer 20 cent, met 1kWh kun je ongeveer 7km elektrisch rijden, of 6 als je hard rijdt, 20/6=3,5 ongeveer.

sldfkjwewlss | 07-07-18 | 12:35 | + 0 -
▼ 1 antwoord verborgen

Tijdens het spel de regels veranderen. Niet ok.
Deze auto's hebben ooit een kenteken gekregen zijn gekocht en gereden.
Het schuift vanzelf door, maar je zal maar net een auto hebben die niemand wil hebben. Er verdampt geld uit onze economie.
En dan, Je verkoopt je auto met verlies, maar de nieuwe eigenaar gaat er elders mee rondrijden. Het lost dus sowieso niets op.
Bij de ingang auto's tegenhouden is nog uit te leggen, maar mensen die toevallig iets hebben en een economische afweging hebben gemaakt bij aanschaf te grazen nemen, dat is gewoon niet fair.

kloopindeslootjijook | 07-07-18 | 00:49 | 1 | + 11 -

Ligt eraan wat je doelstelling is. Voor de wereldwijde CO2 uitstoot zal het weinig doen. Maar er zijn straten in bepaalde steden waar vervuilingsnormen structureel overschreden worden, en dan helpt een plaatselijk verbod prima (mits het wordt gehandhaafd natuurlijk).

dodo12321 | 07-07-18 | 10:55 | + 0 -

Zijn het de automobilisten, of wil de VVD minder milieuzones.
De VVD heeft namelijk de laatste jaren niets voor de automobilist betekend, anders dan accijnzen en belastingen flink verhogen. Koop een nieuwe auto mensen, aldus Rutte, niet omdat het nodig is , maar omdat het de belastingpot spekt.
Vroegah, vloog de VVD (oppositie) in de hoogste bomen bij elke (belasting/accijns) maatregel die de automobilist betrof, thans een soort mosterd na de maaltijd initiatief, waarvoor natuurlijk ook een gelegenheid was om het vooraf goed te regelen in het BABW, zodat er niet achteraf moet worden gerepareerd en gekloot.
Maar dat is de VVD kennelijk in hun vorige 2 kabinetten ontgaan.

Memek | 06-07-18 | 22:08 | + 3 -

Mogen inmiddels wel eens gaan nadenken over een korting op de wegenbelasting...
Als dit zo doorgaat kan ik met mijn 14 jaar oude (overigens prima) auto in een groot deel van Nederland niet meer rijden

Bushcrafter | 06-07-18 | 21:24 | + 17 -

Het Nederlandse wagenpark is sterk verouderd, de gemiddelde auto is hier meer dan 10 jaar oud. Als de roverheid nou eens die achterlijke BPM gaat afschaffen voor schonere auto's oid, dan kan het wagenpark ook een stuk schoner worden. Elke keer als ik in Duitsland/Belgie ben valt het mij weer op dat wij hier in oude kleine vervaagde koekblikken rijden.

Donersnuiver | 06-07-18 | 20:59 | 3 | + 18 -

Auto's die langer meegaan zijn beter voor het milieu, want het maken van een nieuwe auto kost ook grondstoffen en energie. Milieuzones zijn allemaal toneelspel. Een vriendin van me rijdt in een Volkswagen Lupo uit 1999. Die auto was inderijd al het zuinigste wat ooit op de markt kwam. een gecombineerd verbruik van boven de de 1 op 22 is haalbaar. De 1.0 L driecilinder dieselmoter is de beste ooit in die klasse gemaakt. De Lupo heeft ruim 450.000 km op de teller staan. Ondertussen mag ze er zo'n beetje nergens meer mee rijden. Ik vind het zo onvoorstelbaar kortzichtig!

Rhenium | 06-07-18 | 21:17 | + 26 -

Ik durf zelfs de stelling wel aan dat die Lupo uit 1999 zelfs na 450.000 km en de energiekosten voor productie beter voor het wereldwijde milieu is dan een nieuwe Tesla.

kapotte_stofzuiger | 07-07-18 | 00:16 | + 14 -

Joh laat maar met die milieuzones. Ik blijf wel thuis en bestel m'n meuk wel via internet. Iedereen blij.

Rest In Privacy | 06-07-18 | 20:37 | + 11 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken