Heeft u een stille assurantietussenpersoon? Dien dan een schadeclaim in

Ons favoriete klachteninstituut voor de financiële dienstverlening Kifid levert vandaag een uitspraak af die u flinke pegels gaat opleveren. Moet u wel een assurantietussenpersoon hebben die niet te vaak aan de telefoon hangt. Het begint bij een klagende klant die zijn adviseur verweet dat hij jarenlang te veel premie heeft betaald voor de overlijdensverzekering. De klant sloot die polis in 2004 naast de hypotheek. De premies voor dergelijke verzekeringen zijn zoals iedereen weet de laatste jaren aanmerkelijk gedaald wegens concurrentie en geen verborgen provisies meer. De verzekering, afgesloten in 2004, heeft 'een looptijd van 22 jaar, een verzekerd kapitaal ter grootte van €160.000 en een premie van €78 per maand'. In 2017 heeft de verzekeraar deze polis op verzoek van de consument omgezet: zelfde einddatum, zelfde risicodekking, maar tegen een veel lagere premie van €35 per maand (en nog iets lager, omdat de klant de waarde uit de oude polis heeft inbracht, maar dat boeit verder niet). Dus vond de klant dat zijn adviseur wel eens eerder aan de bel had mogen trekken om deze besparingsmogelijkheid voor te leggen. Dat vindt Kifid precies zo en op zijn Kifidiaans rolt daar dan een door de adviseur te vergoeden schadebedrag van €3.268 uit.

Wat verder opvalt in deze casus is dat de klagende klant zijn hypotheek in 2009 heeft ondergebracht bij een andere adviseur en dat assurantietussenpersonen woedende dingen over Kifid commenten op assurantiemagazineweb. Die hebben absoluut geen zin om de hele dag met klanten te telefoneren over lagere premies. Wij zijn niet woedend, maar nog net zo verbaasd als in 2015 toen Kifid zei dat adviseurs wel moeten waarschuwen voor goedkopere overlijdensrisicoverzekeringen maar niet voor goedkopere autoverzekeringen (topic inclusief vergelijking tussen de auto- en orv-uitspraak hiero). Besluiten wij met een verzekeringsadvies voor de mensen met een zwijgende assurantietussenpersoon: gooi uw polissen willekeurig ergens op het web door een premie-0-meter en beter gaat u claimen als blijkt dat willekeurig welke polis lagere premies oplevert. Nee heeft u en schadevergoeding kunt u van het Kifid om de gekste redenen krijgen. Wie zich nu afvraagt van ja maar hoe zit het dan met de nieuwe adviseur in 2009 en had de verzekeraar niet eens wat eerder het klantbelang centraal mogen stellen, mag in de zon aan het bier om hierover na te denken.

Reaguursels

Inloggen

Maar, als de tussenpersoon geen provisie meer zou ontvangen, waardoor die premies allemaal lager worden, is de verzekeraar toch de juiste instantie om aangesproken te worden? En, bij overstappen naar een andere verzekeraar geldt de premie horend bij de leeftijd op dat moment, maar ook de gezondheidstoestand op dat moment. Die zou best eens zodanig kunnen zijn dat men niet voor het gangbare tarief in aanmerking komt of zelfs helemaal niet. En de bank wil natuurlijk ook niet dat de dekking wordt aangetast. Daar moeten zij ook akkoord mee gaan. Ik heb de uitspraak niet gelezen, maar dit schept inderdaad weer jurisprudentie terwijl ik betwijfel of de aansprakelijkheid wel bij de juiste partij neergelegd wordt. Ik zou zeggen laat die verzekeraar vanaf het moment dat hun premiestelling is aangepast de klant dat verschil maar vergoeden. Maar dat mag allemaal. Als een tussenpersoon dit soort klanten actief gaat benaderen zal daar ook een prijskaartje aan hangen, waarvan de meeste consumenten ook niet gediend zullen zijn. Terwijl als de tussenpersoon nog beloond zou worden uit bijvoorbeeld een deel van de premie (provisie dus, dat 'vieze' woord) het voor hem/haar geen nadelige effecten (voor niets werken bijv.) zou opleveren. Weer een heel systeem de grond ingeboord door onwetende beleidsmakers. Arm Nederland.

SlimmeBelg | 06-07-18 | 09:09 | 2 | + 0 -

Als die goedkopere verzekering bij de concurrent is denk ik niet dat uw verzekeraar de aangewezen partij is om u daar op te wijzen.

nieuwe_Deen | 06-07-18 | 10:31 | + 0 -

Zo is het maar net.

Uw Verzekeringsadvis | 06-07-18 | 12:22 | + 0 -

Ik mag graag voor DK een honey pot op tafel zetten. De assurantie afdeling van mijn bank die ik in een vorig topic heb mogen spammen van DK sluit ook overlijdensrisicoverzekeringen af. Wij zoeken Afro-Americans van tussen de 30 - 40 jaar die dankzij de meer dan voortreffelijke gezondheidszorg in de U.S.A. het ziekenhuis zijn uitgezet omdat ze nog maar 3 a 4 jaar te leven hebben. Kanker e.d. in het laatste stadium. Wij sluiten een verzekering op hun leven van minimaal USD 500.000. Omdat voor een verzekering van die grootte tenminste 2 artsen de gezondheid moeten vaststellen hebben wij 2 gekwalificeerde US donker getinte keuringsartsen in dienst. Elke sukkel hier begrijpt dat de verzekerde zwarte lijven kerngezond zijn. De premie bedraagt voor u USD 2,500 per maand en u ontvangt gegarandeerd binnen 5 jaar USD 500.00. Het verzekerde zwarte lijf is blij dat hij van ons een gratis begrafenispolis krijgt want dan hoeft zijn extended familie de uitvaart niet te betalen. Als uw assurantie tussenpersoon rekenen we 20% van de verzekerde som maar die bent u eerst verschuldigd als de verzekering tot uitkering komt.

hmariavanempel | 06-07-18 | 00:26 | 3 | + -2 -

Duitse Herder, ga eens oprotten!

ZwarteDag | 06-07-18 | 01:26 | + 4 -

En u denkt dat de verzekering een half miljoen gaat uitkeren zonder eerst even na te gaan of er geen medische dossiers zijn die uitsluiting van de verzekering garanderen?

nieuwe_Deen | 06-07-18 | 10:30 | + 0 -

U heeft nooit ALLE afleveringen van Grey's Anatomy bekeken.

hmariavanempel | 06-07-18 | 16:12 | + 0 -

Nou, Van Wensen, het vlot nog niet echt met de comments.

En er is geen eens voetbal op tv.

Mauguio | 05-07-18 | 22:46 | + 2 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken