Bedrijfsbeloftes om de wereld te redden blijken niet te kloppen

De meter slaat verkeerd uit
De meter slaat verkeerd uit

Om ervoor te zorgen dat Nederlandse bedrijven buiten onze landsgrenzen 'maatschappelijk ondernemen' sluit de overheid allerlei convenanten met ze. Een prachtige term, die op niets meer en niets minder slaat dan afspraken - geen wetten - die na veel gepolder tot stand komen om bijvoorbeeld niet betrokken te zijn bij kinderarbeid of het ruïneren van ecosystemen. Momenteel zijn er zeven van zulke convenanten, die gaan over onderwerpen als Kleding en Textiel tot de Bancaire Sector en Plantaardige Eiwitten. Vers van de pers is de belofte van verzekeraars om maatschappelijk verantwoord te beleggen. Afijn, een model dat inderdaad 'uniek in de wereld' is, zegt () voorzitter van de Sociaal-Economische Raad (SER) Mariëtte Hamer. Helaas ook een model dat niet blijkt te werken. De SER meldt vandaag dat de convenanten toch te vrijblijvend blijken te zijn en dat de firma's hun mooie PR-beloftes eigenlijk helemaal niet blijken waar te maken. Iets wat niemand ooit had verwacht gezien de vrijwilligheid van de convenanten en de afwezigheid van sancties. De belangrijkste SER-les is nummertje vijf (pdf): 'Partijen moeten ervoor zorgen dat ze voldoende tijd, capaciteit en financiële middelen beschikbaar stellen om afspraken ook daadwerkelijk te kunnen nakomen.' Daarnaast blijkt het belangrijk te zijn dat 'partijen zich al in de onderhandelingsfase een goed beeld vormen van de impact die afspraken hebben op de eigen organisatie'. Ook mag het onderlinge vertrouwen tussen de partijen - toch van levensbelang bij zo'n vrijwillige opzet - wel wat omhoog, en dan gaat het om meer transparantie over 'hun motivatie, agenda en mandaat'. Die 'agenda’s van de partijen aan tafel' zijn sowieso iets te leidend in de focus van de convenanten, en vandaar moet dat meer op basis van OESO-richtlijnen gaan gebeuren. En anders, dan wat? Na twee jaar gaat het kabinet 'bezien of en zo ja, welke dwingende maatregelen genomen kunnen worden'. Maar daar gaat eerst wel een hele hoop verkenning en dialoog aan vooraf.

Reaguursels

Inloggen

Laten we maar hopen dat er nooit regelgeving gaat komen. Er zijn al veel te veel regeltjes. Daarbij is het natuurlijk compleet hypocriete onzin waar hopelijk steeds minder bedrijven aan gaan meedoen.

msg2 | 05-07-18 | 19:55 | + 1 -

Ik vermijd alle doelen die het woordje duurzaam gebruiken.
Kost een berg, wast een beetje.

TP 1984 | 05-07-18 | 17:32 | + 4 -

Maatschappelijk verantwoord gaat alleen gebeuren als de consument de bijhorende prijs gaat betalen. Dus geen zooi van de Primark, Zeeman, Xenos etc. Voor 5 euro voor een kledingstuk kan niet de naaister normaal betaald worden. Geldt ook voor bv vlees. Dat is veel tegoedkoop in nederland.

Zatkniss | 05-07-18 | 13:57 | 1 | + -2 -

De tussenhandel is het probleem. Die steken van die 5 Euro 4 Euro in hun zak. Je kunt dat kledingstuk nog steeds voor 5 Euro verkopen zonder de naaister uit te knijpen, maar dan moet de tussenhandel genoegen nemen met minder.

Bytemaster | 05-07-18 | 14:21 | + 5 -

Ter verdediging van de bedrijven: waarschijnlijk zitten alleen de grootste 2 van "de sector" aan tafel, samen met een hoop ambtenaren en NGO's die er beter van worden(keurmerkje, consultantje).
Niet heel raar dat het grootste deel van de bedrijven het ziet als de zoveelste hoepel waar ze met tegenzin en zo min mogelijk moeite doorheen moeten springen.

frank87 | 05-07-18 | 13:48 | + 9 -

Welke naiveling had verwacht dat zo'n convenant anders is dan een PR-stunt. Zonder keiharde repressie gaan de Unilevers van deze wereled helemaal niks maatschappelijks verantwoords doen.

Yeohan | 05-07-18 | 13:37 | + 8 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken