Schade claimen als gevolg van een vertraagde vlucht? Let even op bij wie u moet wezen

De vakantie staat voor de deur dus tijd om iets te roepen over hetgeen tegenwoordig aardig wat vakantiegeld kan opleveren: een vertraagde vlucht. Dankzij EU-regelgeving krijgt u al snel een paar honderd euro, een hamburger en een blik cola als de vlucht naar Malaga weer eens niet op het afgesproken tijdstip wordt uitgevoerd (alles over schadevergoeding hier). Die schadevergoeding krijgt u meestal niet vanzelf uitgekeerd, dient u eerst voor te gaan zitten te lopen te claimen. En dan moet u wel even opletten bij wie of bij wat. Eerstens was daar afgelopen vrijdag een rechter uit Oost-Brabant die opvallenderwijs Ryanair gelijk gaf in een zaak aangespannen door claimhyena Claimingo (wie?). Die claimde namens een klant schadevergoeding bij de sympathieke airliner Ryanair. Zoals u weet kunt u partijen tot en met de Consumentenbond aan toe inschakelen om schadevergoeding te krijgen van uw airliner. In dit geval kocht Claimingo de schadeclaim van de klant: de klant krijgt direct geld, Claimingo gaat claimen en verdient geld door de klant (veel) minder te betalen dan wat de luchtvaartmaatschappij moet betalen. Helaas heeft Ryanair middels de algemene voorwaarden uitgesloten dat een claim verkocht kan worden en, zo zei de rechter, Ryanair mag dat. Dus pech voor Claimingo die wel zijn klant heeft betaald. Voor zover wij weten is Ryanair de enige voor Nederland relevante maatschappij die dit doet, maar goed voorbeeld doet ongetwijfeld meer maatschappijen met hun algemene voorwaarden volgen. Tweede uitspraak is van vandaag en komt van de allerhoogste rechter die we kennen. Boekt u uw vlucht bij bijvoorbeeld TUIfly, maar staat op het ticket dat de vlucht wordt uitgevoerd door Thomson Airways (kenden we ook niet, maar is een dochtermij van TUI), dan mag u alleen claimen bij TUI en niet bij die ander. Schijnt begrijpelijker te zijn voor de klant, zegt het Hof van de EU. Bent u weer helemaal bij en gunnen we iedereen een vertraagde vakantievlucht.

Reaguursels

Inloggen

En bij wie kan een vliegtuigmaatschappij een claim indienen als Henk en Jannie op vertrektijd komen aanrennen met hun gele tasjes? De halve kist weer gelost moet worden omdat hun koffers van boord af moeten? Daardoor een vlucht een kwartier in de vertraging gaat wat duizenden euro's kost? Juist....

Velko | 05-07-18 | 07:24 | + 3 -

De claim wordt door de vliegtuigmaatschappij neergelegd bij "Henk en Jannie" en neem van mij aan, die zijn niet mals.

psycho_3 | 05-07-18 | 09:05 | + -1 -

@psycho_3
Neen... dat gebeurt dus niet. Dit kan de maatschappij mooi zelf lappen. Zie hier wat er niet klopt.

Velko | 05-07-18 | 09:15 | + 2 -

Bagage lossen want die mag niet mee wegens gevaar voor mogelijke bom. Leg de claim bij de overheid die onze veiligheid (auf Befehl van Brussel) heeft verkracht middels het open-grenzen dogma en het binnenhalen van meer-meer-meer potentiele terroristen, waardoor elke onvergezelde koffer een angstbron wordt

telelezer | 05-07-18 | 12:29 | + 0 -

Dat wordt een leuk kat en muis spelletje. Luchtvaartmaatschappijen gaan die clausule overnemen, en claimhyena's gaan daar weer een trucje op bedenken. Als ze de passagier "vertegenwoordigen" mag het namelijk wel.

nieuwe_Deen | 04-07-18 | 22:52 | + 0 -

4 maanden geleden nog zoiets bij de neus gehad. Zelf claim bij ryanair ingediend, zo moeilijk is dat niet. Vervangende vlucht + hotelovernachting + maaltijd vergoed gekregen, Geld stond binnen 4 weken op de rekening. Keurig afgehandeld door Ryanair en betere service dan verwacht.

accijnstoerist | 04-07-18 | 22:10 | + 9 -

"staat op het ticket dat de vlucht wordt uitgevoerd door Thomson Airways" is precies verkeerd om.

Als een vlucht wordt uitgevoerd door een andere maatschappij dan die op het ticket staat, dan claimen bij de uitvoerende maatschappij, niet de maatschappij die op het ticket staat. Mits de boel ook op die manier geboekt is. Als de luchtvaartmaatschappij je op het laatste moment omboekt naar een andere maatschappij, gelden er weer andere regels.

Huisregelneef_III | 04-07-18 | 22:10 | + 2 -

Hahahahahaha..... als je eigen uurtarief dat van een overbetaalde Zuid-As advocaat is, is zo'n claimclub handig, voor de rest: schrijf zelf een paar brieven/emails en je hebt het geld zelf verdiend.

kapotte_stofzuiger | 04-07-18 | 21:43 | + 4 -

Dat hangt er maar vanaf. Ik had een Amerikaanse maatschappij die alleen per fax (
!!) wilde communiceren, en na wat heen en weer gefax doodleuk zei: "Daar doen wij niet aan.". Dan sta je als consument toch vrij machteloos...

libertat | 04-07-18 | 22:12 | + 1 -

@ libertat | 04-07-18 | 22:12 | + 1 -
Als dit een vlucht met een Amerikaanse maatschappij was naar een land binnen de EU, dan moeten ze gewoon betalen.

BLR | 05-07-18 | 06:44 | + 0 -

@BLR
Klopt en wat gaan je doen als zij zeggen: Daar doen we niet aan? Advocaat huren met een uurtarief van 150 p/u?
Zelf procederen?

Sjappie4211 | 05-07-18 | 11:03 | + 0 -

Vooral blijven claimen en de druk op de luchtvervoerder op blijven voeren. Dat kan veiligheid en juiste beslissingen binnen de organisatie alleen maar ten goede komen of toch...?

KlauwnBassie | 04-07-18 | 21:43 | + 0 -

Als men door operationele redenen een vliegtuig niet binnen 3 uur in de lucht krijgt, kan men beter een spoorwegbedrijf beginnen.

kapotte_stofzuiger | 04-07-18 | 21:45 | + 6 -

En daar ga je dan, met je onder druk afgeschreven technische mankement na 2 uur en 55 minuten. Weet jij veel dat je dat gewoon niet moet willen.

KlauwnBassie | 04-07-18 | 21:59 | + 0 -

In 2015 drie uur vertraging gehad met een vlucht naar Ibiza.

Een eerste claim partijClaim wees de claim binnen 48 uur af, vanwege weersomstandigheden op Ibiza.

Vervolgens de claim ingediend bij EUclaim die het wel in behandeling nam en uiteindelijk 240 euro heeft terug betaald. Ook tussen die partijen zit verschil.

Als je alleen kunt claimen bij de vliegmaatschappij, dan weet iedereen wat voor moeite een klant moet doen om zijn recht te krijgen. Ik hoop dat hier iets aan wordt gedaan door de politiek.

Anderzijds als je iets verkoopt, die persoon iets doorverkoopt, dan zijn rechten niet (altijd automatisch) overdraagbaar tenzij dat in de overeenkomst is opgenomen.

Atlantis-95 | 04-07-18 | 21:37 | + -3 -

Van EUclaim weet ik dat ze tegenwoordig claims automatisch afwijzen op het moment dat ze verwachten er werk aan te hebben, waardoor het voor hen niet loont. Als een airline zich bijvoorbeeld ten onrechte beroept op 'weather conditions', heb je helemaal niets aan EUclaim.

The_iron_boar | 04-07-18 | 22:18 | + 2 -

En even zelf de gegevens invullen op de website van je vliegtuigmaatschappij was geen idee?

Ryanair, Easyjet, KLM allemaal hebben ze simpelweg een dedicated pagina. Partijen als EU claim verdienen enkel aan de onozelheid van de gemiddelde werknemer (een echte ondernemer zou hier nooit intrappen).

Inferi0r | 05-07-18 | 00:18 | + 5 -

Pfff 3 uurtjes later en dan al geld willen hebben. Wat voor schade had je dan? Dat extra glas cola dat je bent gaan drinken?
Het lijkt wel de USA te worden hier.

2voor12 | 05-07-18 | 10:20 | + -2 -

REAGEER OOK