Op vakantie buiten de eurozone? Deze scammers willen u belazeren

De Consumentenbond waarschuwt vakantievierders buiten de eurozone vandaag nog maar eens voor louche pin- en betaalautomaten. Bij het pinnen krijgt u dan het bedrag in euro's te zien vergezeld van de tekst 'withdrawal with conversion' en soms ook het misleidende 'no commission'. Misleidend, want er wordt gewoon een dikke vette koersopslag gerekend die veel hoger is dan wanneer uw eigen bank het omrekenwerk doet. Kan u bij een gemiddelde pinbeurt van omgerekend €150 zomaar €15-€20 extra kosten. Over deze praktijk die onder naam Dynamic Currency Conversion (DCC) door het leven gaat schreven wij al eens een ellenlang en informatief topic. De Europese Consumentenbond BEUC wil dat deze laaielichterij aangepakt wordt en deed daartoe een paar voorzetjes richting de Europese Commissie. Grofweg geven ze twee opties: verbieden of DCC-partijen moeten volledige transparantie geven over de kosten die ze in rekening brengen. Consumenten kunnen dan de goedkoopste betaaloptie kiezen. Dat is vrijwel nooit DCC en zou dus alsnog de dood van DCC-scammers betekenen. Topplan zou je denken. Dat vindt de EC ook een soort van. Verbieden gaat te ver want DCC kan in theorie goedkoper uitpakken voor de consument, dus moeten de omrekenboefjes volledig transparant zijn over de kosten die ze in rekening brengen. Wel hebben DCC-aanbieders een overgangsperiode van drie jaar bedongen waarin ze consumenten naar hartelust mogen bedonderen de software in hun betaal- en pinautomaten kunnen aanpassen. Gedurende deze transitieperiode moet er wel een 'cap' komen op wat aanbieders in rekening mogen brengen voor hun DCC-diensten. Zo ver is het nog niet. 

Dit maximumtarief (of percentage) moet vastgesteld worden door de Europese Bankenautoriteit. Die moet op haar beurt weer koffiedrinken met consultants over een 'impact assessment' om te voorkomen dat consumenten bedragen gerekend die 'not in line with the service offered' zijn. Fijn voor de blauwgele brigade van Euronext dat consumenten wereldwijd via een kleine 40.000 pin- en 707.000 betaalautomaten belazert (ook in dit land) en daar in het meest recente jaarverslag-pdf verrassend open over is. 'The foreign exchange margin on a DCC transaction can substantially increase the amount Euronet earns from the underlying ATM or POS transaction and increase the profitability of those ATMs on which DCC is offered.' Spelen wij in navolging van de Consumentenbond voor uw moeder. Mijd pinautomaten zoals op bovenstaande foto als ebola, kies altijd 'withdrawal without conversion' en betaalautomaten die in niet-eurolanden een europrijs weergeven retourneert u aan de winkelbediende. 

Reaguursels

Inloggen

Eh... als ik in Boekieland Boekiecoin uit de ATM haal met m'n Knab Maestro pasje (werkt lang niet bij alle banken, maar o.a. wel bij 1 grote die 'overal' zit) betaal ik 0.5% koersopslag (op de Echte Koers, jawel) en geen vaste kosten (zoals bij ING en voor zover ik weet alle andere NL banken).

Zelfs bij betalingen in een winkel of restaurant betaal ik diezelfde koersopslag. Dat werkt lang niet overal, maar als het werkt, dan alleen die 0.5% koersopslag. En sowieso, Cash is King, dus waarom betalen met een pasje?

De m.i. beste optie voor buiten-Eypozone betalingen is trouwens TransferWise die tegenwoordig ook een Mastercard debitcard uitgeeft, met lage kosten.

Poekieman | 05-07-18 | 14:51 | + 1 -

NL winkels doen er ook gewoon aan mee. Stop maar eens een pinkaart niet gebonden aan EURO rekening in een NL pinautomaat in een winkel krijg je ook dat DCC verhaal. Feit is wel dat NL banken spotgoedkoop zijn met hun betalingspaketten. Voor mijn NL rekening betaal ik bij AA voor het meest uitgebreide betaalpakket met CC 100 euro. In ch voor hetzelfde omgerekend 900 euro.

Zatkniss | 05-07-18 | 09:27 | + 0 -

Bij pinbetalingen aan de winkelkassa bv. in Warschau vragen ze of je in zloty's wil pinnen of euro's, geld daarbij ook het verhaal van dcc? Dus beter pinbetaling in zloty's?

steekmug | 04-07-18 | 22:22 | 2 | + 1 -

Ja, altijd lokale valuta kiezen.

Overigens is dit verhaal vorig jaar ook op Daskapital langsgekomen, voor mij (en de meeste reaguurders toen, was het zeker geen bekend verhaal.

En het punt is idd dat het erg ondoorzichtig is. In Polen/Slowakije/Kroatie/Tsjechie heb ik dit soort fratsen de afgelopen tijd ook meegemaakt. Vooral dat je enkele keren moet bevestigen (mijn record was 5x) dat toch echt lokale valuta wilt, plus extreem veel overbodige informatie op het scherm(om het zo onoverzichtelijk mogelijk te maken), en de kleuren groen en rood misleidend te gebruiken zorgt ervoor dat wel even bezig bent...

DMaN | 05-07-18 | 07:09 | + 5 -

en.wikipedia.org/wiki/Dynamic_currenc...

Dit is hoe het werkt: de winkelier krijgt als verkoper van het product (DCC dus) een kleine vergoeding. De DCC provider schiet het bedrag voor in ruil voor een vordering op jouw rekening. Als Polen net zoveel in Nederland kopen als andersom heeft de DCC provider onder de streep net zoveel euro's en zloty's als voorheen en hoeft er dus geen valuta omgewisseld worden en dat is pure winst.

Genoemde bedrijfsnamen vind je overigens ook in zogenaamde taxfree winkels terug op de declaratieformuliertjes om de BTW terug te vragen. Best wel gehaaide business. Geld verdienen en tegelijkertijd mensen het idee geven dat ze dankzij jou iets besparen.

Toch is het niet allemaal slecht, je moet alleen verdomd goed opletten welke koers ze rekenen. Zo zag ik er vorig jaar nog eentje die doodleuk € 1,40 op een Britse Pond rekende.

Pierre Tombal | 05-07-18 | 10:23 | + 0 -

Voordat we wijzen met het vingertje, moeten we eerst naar ons zelf kijken.

Bijvoorbeeld in Amsterdam waar menig winkeltje, dan wel kroeg in het centrum die is uitgerust met een ATM die gratis. Nou ja gratis, JA de transacties zijn gratis, echter is wisselkoers beroerd. En dat laatste is het business model. Een uitbater krijgt een vergoeding van 500 euro per maand voor plaatsing van een dergelijke ATM.

En ik zou er geen problemen mee hebben zolang niet wordt gedaan dat het GRATIS is. Volgens worden de wisselkoersen niet weergeven op die apparaten.

En de Amsterdamse politiek vindt het prima dat een toerist op deze manier wordt opgelicht.

Atlantis-95 | 04-07-18 | 21:50 | + 6 -

Bedankt DK. Op 4 minuten rijden vanaf mijn tweede residentie kan ik op 1 van de twee plekken in het V.K. waar de € het enige wettige betaalmiddel is cash opnemen.

hmariavanempel | 04-07-18 | 20:55 | 2 | + -3 -

Het kan ook iets verder maar dan moet ik iets langer rijden en in de Dark Side kom ik liever niet.

hmariavanempel | 04-07-18 | 21:04 | + -2 -

Ik vind de termen 'scammers' en 'belazeren' wel wat cru. De winkel biedt een dienst (omwisselen van valuta) en rekent daar geld voor. De dienst op zich heeft zijn nut: je ziet ter plekke wat je moet betalen en krijgt niet achteraf nog kosten. Wanneer je in de plaatselijke valuta betaalt dan doet je eigen bank de omwisseling en die rekent ook kosten; die zie je na je vakantie.
Het venijn zit 'm in dat je een percentage van het bedrag betaald waardoor je meer voor de wisseldienst betaalt namate je rekening hoger is. De bank rekent vaak een vast bedrag. Dus geld opnemen of je hotelrekening betalen wordt een duur geintje met DCC, maar ik zie er weinig problemen mee op het terras of in dat souvenirwinkeltje.

koeberg | 04-07-18 | 20:36 | 1 | + 0 -

Het venijn zit hem erin dat de illusie gewekt wordt dat dit de verstandigste (en dus goedkoopste) optie is. Geen verassingen achteraf dus moet het wel goedkoper zijn, toch? Zo zit de menselijke psychologie in elkaar en werkt normaal gesproken in je voordeel. DCC maakt daar heel bewust misbruik van. Het lijkt allemaal heel helder maar de relevante informatie wordt bewust verborgen en het geheel vermomd als "service". Hoeveel mensen zouden bewust voor deze "service" kiezen als ze weten dat ze vrijwel altijd slechter af zijn? Ik denk niet veel.

DrBio | 04-07-18 | 21:54 | + -1 -

Waar is toch de tijd dat vaders zat te rekening voordat we met de Kadett naar de Italiaanse Alpen reden. Hoeveel marken, schillingen en lire hebben wij nodig om heen en terug te rijden? Vervolgens samen naar de Rabobank om daar een stapel Marken, nog meer Schillingen en een boodschappentas aan Lire mee te krijgen. Voor nood had hij natuurlijk traveller- en eurocheques bij zich. Maar alleen in uiterste nood want daar betaalde je toen ook al provisie over. Maar ja: vader richting de eeuwige Autobahn, vreemde valuta weg en toch nog steeds die idiote kosten.

Haringkoning | 04-07-18 | 20:34 | 1 | + 3 -

Ik wisselde altijd bij de zigeuner. Je kreeg nooit wat er was afgesproken, maar in de regel toch meer dan bij die vage loketjes. De truc was dat je niet moest klagen en hem het geld opnieuw laten tellen, want dan kreeg je wel gelijk maar was je ook een kwart kwijt.

Pierre Tombal | 04-07-18 | 20:56 | + 1 -

In Kroatië mocht ik maarliefst viermaal nee drukken om aan te geven dat ik echt geen conversie wilde...

De kosten daarvan waren slechts 15 euro op 220 euro...

Naam van Nick | 04-07-18 | 20:32 | + 7 -

Worden we al niet jarenlang door onze eigen banken gigantium belazerd? Wat maakt een paar euro meer of minder uit in het buitenland t.o.v. het niet fatsoenlijk en eerlijk herfinancieren (“oversluiten” is weer zo’n Nederlands kudtwoord) van je hypotheek? Met een credit card omzeil je over the top omrekeningkoersen. Ik zie het probleem niet echt.

SloppyJoe | 04-07-18 | 20:22 | + -5 -

De Nederlandse banken doen net zo hard mee. Als ik pin van mijn rekening bij een Amerikaanse bank dan krijg ik van de ING een koers die ruim 3% boven de huidige koers ligt (maar het staat tenminste nog wel op t scherm.) De Rabobank doet iets soortgelijks maar zegt het er niet bij. Daarnaast komt er nog eens 3% van de Amerikaanse bank + 5 usd overheen. Honderd euro pinnen kost dan maar zo 130 dollar.

Elmauro | 04-07-18 | 19:50 | 4 | + 7 -

Het kan zelfs in Duitsland zo zijn, een maand geleden in Duitsland gepind, 110 euro kosten mij 115,99 euro (IC Cash Nuerburg). Een dag later bij een Kreissparkasse gepint, en daar werd dan gewoon het bedrag afgeschreven dat ik had gepind.
Ik weet niet of dit bedrag door de rabobank is gerekend, of door de pinautomaat, maar ik verbaasde mij erover dat er zelfs binnen de euro landen, je soms moet betalen om euro's te pinnen.

dejeroen | 04-07-18 | 20:18 | + 0 -

@mona
Een gunstige koers bin GWK?! Dat kun wel vergeten. Ik had laatst gasten die van mij euro’s leenden en het me in dollars terugbetaalden. Leek mij geen probleem, die zet ik wel op mijn dollarrekening bij mijn lokale (Nederlandse) bank. Dat laatste kan dus niet, je kunt wel dollars er naar overmaken maar niet cash storten. Dus maar naar het GWK kantoor gegaan, koers was eindelijk weer eens onder de 1,20 (1,17 ofzo). Maar bij het GWK wilden ze USD1,23 voor elke euro. Helaas hebben se (bijna?) een monopolie in NL om contant geld te wisselen dus ze doen wat ze willen.

Elmauro | 04-07-18 | 20:42 | + 4 -

Nee, dat is niet echt een gunstige koers. De tijd dat het GWK goedkoper was dan de Rabobank is kennelijk voorbij.

mona | 04-07-18 | 22:58 | + 0 -
▼ 1 antwoord verborgen

De Europese Commissie heeft alleen zeggenschap over landen in de Eurozone; dit gaat dus alleen over die paar landen die de euro niet hebben....
De rest van de wereld heeft wel wat meer niet-euro-landen...

libertat | 04-07-18 | 19:29 | + 0 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken