Europa wist al decennia dat euro gedoemd was te mislukken

Wut?
Wut?

Als we lezen over hoe de euro op verschillende fronten faalt, nemen mensen vaak aan dat de verantwoordelijke politici van tevoren niet konden weten hoe slecht hun monetaire experiment zou uitpakken. Ze hadden de beste bedoelingen of eigenbelangen en helaas is het resultaat een vrij gemankeerde munt. De waarheid blijkt echter anders, blijkt uit een prachtstuk in de Telegraaf. De man aan het woord is de voormalige IMF-econoom Ashoka Mody. Hij schreef een boek over het eurofalen en meldt het volgende: "Mijn veronderstelling bij het schrijven van dit boek was dat de politieke leiders vooraf niet wisten wat de gevaren en risico’s van een gezamenlijke munt zouden zijn. Dat ze dat niet kónden weten”, zo zegt de oud-IMF-econoom in een interview. „Maar in mijn onderzoek ontdekte ik: ze wisten het wél!" In 1970 verschijnt het zogenaamde Werner-rapport en daarin worden de problemen met het idee van een Europese munt al aangekaart. "De euro heeft ingebouwde tegenstellingen. Eén monetair beleid werkt niet voor landen die zo verschillend zijn. Het werkt niet alleen niet, het versterkt ook nog eens de verschillen. Als een land zwak is, dan is de rente te hoog voor dat land en wordt het nog zwakker. Die fundamentele tegenstrijdigheid gaat nooit weg. De vraag is dan hoe je met die tegenstrijdigheid omgaat. De reactie vanuit Europa was steeds: dat zien we wel. Ik begin met het zogeheten Werner-rapport uit 1970. Daarin lees je dat de fundamentele tegenstrijdigheid vanaf het allereerst begin wel degelijk is begrepen." Mody concludeert dat de politiek vanaf het allereerste begin op de hoogte was van de inherente fouten van de euro, maar desondanks moedig doordramde en zichzelf (en kiezers) leugentjes verkocht. Mody beschrijft expliciet hoe  politici hun eigen taal ontwikkelden om de problemen te verbloemen: de Duitse kanselier Kohl noemde de euro een 'project van de vrede' en Jean-Claude Juncker orakelt over de 'onzichtbare voordelen' van de euro. Het zijn woorden die een uitdrukking zijn van en richting geven aan groepsdenken dat, in de woorden van Mody, de Europese elite in zijn greep heeft. Lees het hele stuk - hier nogmaals de link - want ook de huidige generatie politici kan er erg veel van leren.

Reaguursels

Inloggen

De euro en het grote EU zijn een succes voor de ambtenaren en parlementariërs die in Brussel en voor het grote EU werkzaam zijn.
Inmiddels zijn er 32.000 ambtenaren werkzaam voor Brussel en het grote EU van 28 lidstaten.
Deze salarispost moeten de ''rijke'' EU-landen zoals Duitsland en Nederland ophoesten... Engeland valt dadelijk af vanwege de Brexit.
Wij als Nederland betalen nu 8 miljard euro contributie aan de geldwolven in Brussel... zodra Engeland wegvalt dan gaan we ieder jaar 11 miljard euro aan Brussel afdragen - ga er maar aanstaan....!
Onze Kamerleden en ministers in Den Haag willen de euro en het grote EU graag in stand houden - want Brussel is een prima mogelijke werkgever voor hun.

sociaal_econoom | 02-07-18 | 05:46 | 2 | + 3 -

Moet je eens kijken wat de 750 Europarlementariërs verdienen... met inbegrip van een perfecte onkostenvergoeding en prima pensioenvoorziening.
Een man als Frans Timmermans krijgt als Eurocommissaris een maandsalaris van 28.000 euro - waanzin...! En wat moet hij hiervoor doen?
Mark Rutte heeft het 10 keer drukker als Frans Timmermans en verdient de helft minder - het is godgeklaagd.
Toen met de EEG van 8 lidstaten was het nog betaalbaar... maar nu kost het ons ieder jaar 10 miljard euro.

sociaal_econoom | 02-07-18 | 05:54 | + 12 -

O, dan is politiek de oplossing op Rutte ook meer loon te geven.

boerk | 02-07-18 | 10:19 | + 2 -

Landen worden gevormd door het charakter van hun bevolking en dat maakt ieder land individueel volledig anders dan de rest. De verschillen in Europa zijn zeer groot, zodanig dat ze onoverbrugbaar zijn. Het is te vergelijken met kleding: één enkele maat past alleen maar een eenling goed, een paar zozo en de rest kan er niet eens in of valt er gewoonweg uit.

Het is een fictie, dat het in Europa net zo kan als in de VS; door de originele opbouw van de bevolking zijn daar de verschillen klein genoeg om de hele zwik min of meer in één maat te persen. Dat kun je in Europa echt vergeten, en daarom zal, net als de geldunie, ook een politieke unie absoluut fout gaan. Ook al glijdt NL nu al serk af naar onbeschaamde Zuid-Europese corruptie en banenschuiverij, zo primitief als b.v. Roemenië en Griekenland zal het niet binnen een generatie worden, en net zo min zal Roemenië het niveau van West/Noord-Europa bereiken, if ever.

issieookweer | 02-07-18 | 01:15 | 1 | + 3 -

Klopt, als je samen gaat met corruptelingen moet je of, a la D in WO2, proberen de macht conmpleet over te nemen, of - en dat is nu fe enige optie - proberen het corruptst te zijn. Anders verlies je, wat we nu dus ook doen.

Maar NL-ers, op de import na, zijn voorlopig nog minder handig in corruptie. Ziet er dus slecht uit. Sowieso, voor corrupte landen, qua welvaart.

Het is zonde / schandalig / misdadig dat de politici ons in deze situatie gedwongen hebben.

Poekieman | 02-07-18 | 08:44 | + 4 -

Het probleem is dat mensen de beslissing nemen die het beste kunnen babbelen, niet de mensen die een paar stappen verder denken en scenario's beredeneren. En de mensen die tegen de EURO waren, die zouden te dom zijn. Noem het eerder dat ze door hadden dat er iets niet kon kloppen.

Atlantis-95 | 01-07-18 | 22:51 | + 12 -

Nonsens verhaal natuurlijk, maar dat valt hier in goede aarde.
De Euro is gewoon een succes, macro-economisch gezien, alleen heeft onze generatie de pech dat ze de invoering ervan, en de daarmee samengaande “pijn” direct meekrijgt. Allemaal aprt met een eigen muntje op het kleine oppervlakte wat Europa uiteindelijk is had gewoon niet meer gewerkt, tenzij je navelstarend in je veilige ommuurde landje wil blijven, en geloof me, dat is niet wat in de toekomst de boel overind houdt.
Maar goed, ik besef dat ik hiet de verkeerde blog heb met dit standpunt

Mather | 01-07-18 | 22:17 | 5 | + -23 -

Mather | 01-07-18 | 22:17,

Met goed onderbouwde standpunten ben je bijna overal welkom.
Dus ga alsjeblieft niet de martelaar uithangen.
Het is precies wat Luisje zegt; je mist nogal wat realiteitszin en onderbouwing.

Als je nou om te beginnen eens de column zelf leest, en de linkjes volgt. Dan blijkt dus dat wat eurocritici hier al 30 jaar roepen, nu wordt bevestigd door een expert die zegt dat dat 50 jaar geleden al bekend was.
Wat stel jij daar tegenover?
1. Wat holle slogans over aparte muntjes die overal ter wereld prima werken, ook in Denemarken, Zweden en GB.
2. Wat stropoppen over "navelstaren in veilig ommuurde landen" terwijl niemand daarvoor pleit. Dat is ook niet waar deze discussie over gaat, en heeft helemaal niks met wel of geen euro te maken.

Informeer jezelf.

Dandruff | 01-07-18 | 23:01 | + 18 -

Hoezo, "had niet gewerkt". Het werkte altijd al, en voor de niet-eypo landen werkt het nog steeds prima.

Het heeft meer voor- dan nadelen, zeker tegenwoordig, nu je ook buiten eypo landen eenvoudig geld kunt opnemen (en naar overmaken), en tegen lage kosten.

Poekieman | 02-07-18 | 08:54 | + -1 -

Goedkoop en makkelijk geld overmaken? 20jaar geleden kon ik ook prima geld overmaken. Naar Vk, Duitsland, etc. Daar heb ik nu als consument niet veel meer aan, want als ik buiten NL koop is dat voor 99% uit china/taiwan en dat gaat met de creditcard of paypal. daar hebben we geen EU voor nodig lijkt me.

boerk | 02-07-18 | 10:23 | + 1 -
▼ 2 antwoorden verborgen

De EU probeert een politieke unie te bouwen op een kwakkelende munt.
Dan krijg je ook een kwakkelende unie. Men heeft blijkbaar de verkeerde volgorde en/of uitgangspunten gehanteerd,
De zwakke zuidelijke landen waren voor de EU een bak ellende, en zijn dat nu nog steeds. En dat repareer je niet met 1 gemeenschappelijke munt.

Memek | 01-07-18 | 20:08 | 1 | + 9 -

Sterker nog, je maakt het erger.

LaCroix | 02-07-18 | 00:09 | + 1 -

Ik ga dat boek bestellen en lezen.

Memek | 01-07-18 | 19:03 | + 2 -

De hoofdrolspelers van toen hebben geen boodschap aan sociale en economische ellende die ze hebben veroorzaakt. De Oost-Europeanen doen er goed aan buiten de euro te blijven.

Yeohan | 01-07-18 | 19:02 | + 6 -

De petroyuan is een majeure bedreiging voor Amerikaanse (olie)hegemonie (1). Een zwak Europa (e.g. in oorlog) zorgt dat China en Rusland ook zwak blijven. De VS zijn er dus zeer bij gebaat dat de euro verdwijnt, of dat een oorlog uitbreekt; deze 2 opties zijn uitwisselbaar.

Een Europese oorlog met Rusland of China is niet ondenkbaar. De VS verscheept al jaren grote hoeveelheden miliair materieel naar Oost-Europa, in mei nog 2500 voertuigen (2). En Peter Navarro, Trumps handelsadviseur, is fel anti-China en anti-euro (3). Mocht het tot oorlog komen, dan hebben we de "dappere" Amerikanen om Europa te bevrijden, net als 70 jaar terug.

1. www.bloomberg.com/news/articles/2018-...

2. www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20180521_035...

3. www.theguardian.com/business/2017/jan...

Schw4nz2.0 | 01-07-18 | 18:00 | 12 | + 0 -

Dandruff | 02-07-18 | 19:54
We gaan het niet eens worden. De link van rvo over im-/export is al interessant en weerlegt uw stellingen. Nederland exporteert namelijk blijkbaar bijna 200 mld aan aardolieproducten naar de VS. Hoeveel aardolie wordt in Nederland gewonnen? 0.0%. Dus wat in het Midden-Oosten door Exxon, Shell, et al wordt opgepompt, wordt in NL (tegen laag tarief) geraffineerd, en in de VS verbruikt, ongetwijfeld ook volgens een fiscaal aantrekkelijke deal. Wat het Nederland oplevert is onduidelijk, maar als percentage is het minder dan 0,01 promille van de kapitaalstroom, anders was iedere Nederlander meermaals milionair.

Schw4nz2.0 | 02-07-18 | 21:06 | + 0 -

Schw4nz2.0 | 02-07-18 | 21:06,

Mijn link weerlegt jouw claim dat de VS geen Nederlandse spullen verkopen.
Nederland exporteert vrij veel naar de VS, en niet alleen aardolieproducten.

Jouw reactie op die link bewijst vooral dat je weinig van economie snapt;
- elke moderne economie importeert grond- / delf- stoffen uit andere landen;
- en fabriceert daaruit nieuwe producten die ze weer exporteren;
- daar is niks mis mee, de VS doen dat net zo goed;
- de marges op die eindproducten zijn doorgaans zelfs veel hoger.
Vandaar dat we hier niet omkomen van de geeuwhonger. En dan nog wat;
- wij importeren iets minder dan 2 x zoveel vanuit de VS, dan we exporteren;
- gezien de omvang van de VS doen we het dus juist extreem goed.

Dandruff | 02-07-18 | 22:25 | + 0 -

Schw4nz2.0 | 02-07-18 | 21:06,

En nog iets.
Je plempt woorden als "kapitaalstroom" die je niet begrijpt, maar cijfermatig onderbouw je niks. Dat kan ook niet, want los van het feit dat jouw beweringen niet kloppen, zijn ze ook irrelevant.
Dat zit zo; feitelijk is het helemaal geen probleem als wij meer geld uitgeven in de VS, dan wij verdienen aan de VS. Zolang er maar andere landen zijn waar wij weer meer aan verdienen.
Ik weet zeker dat jij elke week meer geld naar de supermarkt brengt dan andersom. Maar zolang jouw werkgever jou genoeg betaalt om de supermarkt te kunnen betalen, is er niks aan de hand.

Dat is echt basale economie. Basale logica.

Dandruff | 02-07-18 | 22:30 | + 0 -
▼ 9 antwoorden verborgen

De vraag is dan: waarom deden de politici het dan toch? Blijkbaar hadden ze daar persoonlijk baat bij, en/of hun bazen (ook). En het volk, ach... het volk...

Dan wordt meteen ook duidelijk waarom politici - en hun useful idiots - geen CH/echte democratie willen.

Poekieman | 01-07-18 | 17:33 | 1 | + 4 -

Het is zelfs erger. De europa is zelfs opgezet om te falen. Ik roep het al 15 jaar. Een aluhoedje dus knettergek. LOL

alufoliegroothandel | 01-07-18 | 17:59 | + 2 -

Politici zullen vast wel op de hoogte geweest zijn van het 1970 verschenen zogenaamde Werner-rapport, maar hebben heel arrogant de inhoud naast zich neergelegd.
Er wordt hier verschillende keren gesproken over de elite. Volgens van Dale is de betekenis: een kleine groep van voorname mensen. Dat zal vroeger zo geweest zijn. Inmiddels is het begrip elite behoorlijk gedevalueerd en kun je op zijn zachtst uitgedrukt beter spreken van lieden die het in de politiek voor het zeggen hebben en niet altijd het beste met de bevolking voorhebben. De euro is ons tegen beter weten in door de strot geduwd, zogenaamd voor een veilig Europa. Europa is er echter niet veiliger op geworden en financieel zijn we er ook niet beter van geworden. Noord Europa draait financieel op voor Zuid Europa.

mona | 01-07-18 | 17:26 | 2 | + 7 -

Als je met elite bedoelt diegene die aan de touwtjes trekken: ja.
Maar hierbij horen niet die 150+16 clown die in den haag zitten.

Eigenaar_IJsland | 01-07-18 | 18:03 | + 1 -

Dat zijn 150+16 useful idiots

boerk | 02-07-18 | 12:11 | + 0 -

Voor de invoering van de Euro was bekend wat de nadelen waren. Maar het was en is prestige.

Raider Twix | 01-07-18 | 16:51 | 1 | + 0 -

"Ach maar wij kunnen dat wel!"

boerk | 02-07-18 | 12:12 | + 0 -

Volkomen achterhaald. De rente is belachelijk laag en kan ook niet omhoog, omdat dan de complete economie instort. Hadden ze in 1970 ook niet kunnen voorzien natuurlijk.

Verder zijn de euro en de ECB misschien wel de best functionerende onderdelen van de EU.

Zwakke landen blijven zwak, ook met een eigen munt. Devalueren is het beroven van de man in de straat en dus geen oplossing. Pensioenen worden dan waardeloos en prijzen schieten omhoog, terwijl de elite vlak voor zo'n devaluatie hun spaargeld veilig wegzet in het buitenland. Stelen van de armen om te geven aan de rijken. Dankzij de euro is zo'n omgekeerde Robin Hood-actie niet meer mogelijk, en dat is maar goed ook, want Prof. Dr. Pretstudie c.s. betogen nog steeds dat devalueren het antwoord op alles is.

Huisregelneef_III | 01-07-18 | 16:11 | 4 | + -20 -

@kloopindeslootjijook | 01-07-18 | 16:47 - Het verschil is dat die elite vlak voor devaluatie hun geld in het buitenland parkeert, en na afloop tegen een betere wisselkoers dat geld weer terug kan halen. Die truc werkt niet in de huidige situatie waarbij overheden banken redden; dan gaan we samen het schip in.

Huisregelneef_III | 01-07-18 | 16:51 | + -1 -

Huisregelneef_III | 01-07-18 | 16:11,

Hoezo achterhaald, de voorspelling is toch uitgekomen?
Als de euro en ecb inderdaad beter functioneren dan de rest van de EU-instanties, is dat vooral een blamage voor die rest.

In theorie heb je gelijk; zwakke landen blijven zwak met een euro, alleen de rijke landen gaan er sterk op achteruit.
In de praktijk ligt dat echter iets minder "positief". De euro koppelde de Griekse en Duitse economie dusdanig dat Griekenland ineens veel meer geld kon lenen dan ze onder de drachme ooit hadden kunnen lenen. De Griekse schuld is in de jaren na invoering van de euro gigantisch gestegen veel sneller dan daarvoor. En de Griekse crisis kwam uiteindelijk weer op het bordje terecht van de landen die hun zaken wel op orde hadden.

En ondertussen is het de ecb die de inflatie al jarenlang constant op 2% wil hebben. Inderdaad, stelen van de armen om aan de rijken te geven; maar dat is dus wel het beleid van de EU.

Dandruff | 01-07-18 | 18:28 | + 14 -

Huisregelneef_III | 01-07-18 | 16:11,

Hoezo achterhaald, de voorspelling is toch uitgekomen?
Als de euro en ecb inderdaad beter functioneren dan de rest van de EU-instanties, is dat vooral een blamage voor die rest.

In theorie heb je gelijk; zwakke landen blijven zwak met een euro, alleen de rijke landen gaan er sterk op achteruit.
In de praktijk ligt dat echter iets minder "positief". De euro koppelde de Griekse en Duitse economie dusdanig dat Griekenland ineens veel meer geld kon lenen dan ze onder de drachme ooit hadden kunnen lenen. De Griekse schuld is in de jaren na invoering van de euro gigantisch gestegen veel sneller dan daarvoor. En de Griekse crisis kwam uiteindelijk weer op het bordje terecht van de landen die hun zaken wel op orde hadden.

En ondertussen is het de ecb die de inflatie al jarenlang constant op 2% wil hebben. Inderdaad, stelen van de armen om aan de rijken te geven; maar dat is dus wel het beleid van de EU.

Dandruff | 01-07-18 | 18:28 | + -1 -
▼ 1 antwoord verborgen

De invoering van de Euro en de politisering van de Europese samenwerking is niets minder dan een zegen gebleken voor bepaalde actoren.
Zij hebben de gevolgen ervan correct ingeschat en hebben zich zo kunnen verrijken op een schaal die zijn weerga niet kent in de wereldgeschiedenis.
Ik heb het niet zozeer over politici, maar over banken en andere belangrijke actoren in de wereld van het grootkapitaal.
Politici zijn de sulletjes die zich met mooie verhalen, een grijpstuiver en wellicht hier en daar een beetje intimidatie, voor het karretje van de winnaars laten spannen.

jemagookniksmeer | 01-07-18 | 16:11 | 1 | + 13 -

Politisering? Je bedoelt centralisatie? Nog nooit gehoord van politisering, je bewijst alleen dat je geen autoriteit bent op het gebied van de Nederlandse taal

HermanHenk | 01-07-18 | 19:40 | + -1 -

De spoorwegen verrekenden ver voor de Euro al met de UIC-Franc, een mandje van Europese munten. Die stond ook zo rond de fl 2.13 meestal. Zoiets ja.

Wachtmeester R | 01-07-18 | 16:05 | 1 | + 2 -

We hadden toch ook de ECU als schaduwmunt?

Ay_Caramba | 01-07-18 | 23:41 | + 2 -

Het probleem is de hoogmoed en arrogantie van de elite. Men wilde het eeuwenoude volksmanagement truck gebruiken waarbij een probleem gecreëerd wordt en men zichzelf daarna als redder presenteert. Terwijl men allen bezig is zijn eigen agenda uit te dragen, voordat de bevolking doorheeft wat er werkelijk gebeurd. In dit geval, de EU federatie met het politiek zover van het volk dat men niet kan spreken over de politiek die regeert voor het volk, maar het volk.. regeert.

Men had tijd moeten nemen om iets duurzaam op te bouwen, eerste alle landen te standaardiseren op vlakken die er toe doen en dan pas samen te gaan via een legitiem democratisch proces. Niets goeds in het leven wordt simpel of snel verkregen. Dan komt altijd een rekening voor.

kruz | 01-07-18 | 15:59 | + 7 -

Zalm had de eerste euro's net uit de pinautomaat gehaald en de winkeliers gingen los met naar boven afronden. Dat ging als volgt. delen door 2,2371 (veel te lage koers) en dan nog op de euro afronden. In het begin wilde men nog wel op de ,95 afronden, maar tegenwoordig is dat uiteraard ,99.
Nu, meer dan 15 jaar later weet heel Europa dat de Euro een leugen is. Leuk voor banken en grote bedrijven, naaistreek voor burgers. De Euro had gewoon een schaduwmunt moeten worden en langzaam moeten worden ingevoerd. Maar politici willen pronken. Nieuw gemeentehuis, stadscentrum of een munt. Hoe gekker hoe beter.

Vrouwtje_haram | 01-07-18 | 15:47 | 7 | + 23 -

Kwoot: (veel te lage koers)

Onzin. De gulden stond altijd 10% lager dan de DM. En de Duitsers hadden een wisselkoers van net geen 2DM voor een Euro. Dus de koers klopte wel.

hangtiet met knoop | 02-07-18 | 09:23 | + -2 -

@hangtiet met knoop | 02-07-18 | 09:23
Nee. Die gulden:mark verhouding was bewust gecreëerd ten behoeve van de handel vanuit Nederland richting Duitsland. Op het moment dat de bank de valuta had omgezet had de Nederlandse handelaar 1 gulden in de hand terwijl de Duitser 1 mark betaalde. In het economisch verkeer hadden beide munten dus dezelfde waarde.

Daarom ging het ook per direct fout, want doordat er niks meer omgewisseld hoefde te worden was Nederland ineens 10% goedkoper. Het gevolg was een flinke boost voor onze export, maar ook een inflatie van ruim 6% terwijl de afspraak was dat deze niet boven de 3% mocht komen, hetgeen in de tien jaar van de fictieve ECU dus wél gelukt was.

De grote fout van de euro is dat deze is gebaseerd op de oude wisselkoersen. Dat een Spanjaard in 2001 gemiddeld drie miljoen peseta verdiende zal weinigen veel gezegd hebben, dat dit vandaag 25.000 euro is maakt op pijnlijke wijze duidelijk dat het een lagelonenland is. Het woord unie suggereert eenheid maar in werkelijkheid is het een verbond van ongelijkheid welke is vastgelegd in de euro.

Pierre Tombal | 02-07-18 | 10:37 | + -2 -

En uiteraard die geweldige OV shitkaart

boerk | 02-07-18 | 12:15 | + -1 -
▼ 4 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken