Wederom heibel bij Air France-KLM over voortrekken Fransen

Vluchten kan niet meer
Vluchten kan niet meer

Een dag geen geruzie bij Air France-KLM is een dag niet geleefd. Het ongelukkige verstandshuwelijk is weer in een crisis beland sinds het vertrek van topman Jean-Marc Janaillac. Op dit moment spelen er twee problemen die allebei verband houden met de manier waarop Air France-KLM wordt bestuurd. In de eerste plaats zou de nieuwe topman van de luchtvaartcombinatie ook zitting moeten in de raad van commissarissen van KLM. Zo kan de hoogste bestuurder meer invloed uitoefenen bij KLM. Dit is althans wat in de wandelgangen wordt gezegd en waarvoor de raad van commissarissen van KLM vreest. Eerder hielden ze Janaillac er met succes buiten. In de tweede plaats, wie de nieuwe topman (m/v/x) ook wordt, heerst er grote onvrede bij KLM over de manier waarop de hoogste baas van Air France-KLM eigenlijk altijd  een Fransenknuffelaar is. KLM voelt zich niet serieus genomen en wil niet langer een dochteronderneming van Air France zijn, maar een volwaardig onderdeel van het bedrijf zijn. Daarom zou de bestuursstructuur veranderd moeten worden. Uit het AD, op basis van een brief die de raad van commissarissen naar de waarnemende hoogste baas heeft gestuurd: 'KLM (zou) pleiten voor een aparte, sterke topbestuurder voor Air France, net zoals KLM die heeft met Pieter Elbers. De topman van Air France-KLM zou dan de belangen van de groep kunnen bewaken, in plaats van de Franse belangen.' Lijkt ons een puik plan, want vooralsnog lijkt het er niet op dat KLM de luxe heeft te kunnen scheiden van de Frambozen.

Reaguursels

Inloggen

Ze moeten nog leren dat je met Duitsers, Engelsen, afspraken kunt maken die STAAN!
Ze moeten zeker nog leren dat je met Fransen, Franstaligen, Fransculturelen, Francofielen, Fransgeorienteerden de laatste 30 jaren NOOIT “wat” mee moet doen, never.
Prachtig land, maarrr..........
Veel zaken gedaan 20 jaren geleden met Franse bedrijven in Frankrijk die later overgenomen zijn geworden door Duitsers...... een universum van verschil, in den positieve, vanaf dag nr. 1!
Ten zuiden van de breedtgraad Lille/Tourcoin begint voor mij Afrika...

Katoentje | 25-06-18 | 06:57 | 1 | + 1 -

Afrika begint in België hoor. Eufemistisch genoemd "de taalgrens".

ikhaatnicknames | 25-06-18 | 10:08 | + 0 -

Chauvinisme is een Frans woord.

squadra | 24-06-18 | 20:01 | + 2 -

Franse bonden vechten dóór - tot de laatste KLM-er.

bisbisbis | 24-06-18 | 18:04 | + 2 -

Dat reorganiseren en fuseren en splitsen lijkt een doel op zichzelf geworden. Het lijkt het onderwijs wel.

kloopindeslootjijook | 24-06-18 | 17:59 | 2 | + 1 -

In het geval van KLM hebben de toenmalige bestuurders inderdaad goed geboerd. Het is gewoon raar dat mannen van in de zestig kunnen besluiten een degelijke luchtvaartmaatschappij te grabbel te gooien om zelf flink te kunnen cashen.

Bytemaster | 24-06-18 | 19:03 | + 1 -

Bytemaster, wat heeft leeftijd met zoiets te maken? Als je persé subjectief wilt argumenteren, doe dat dan ergens anders.

issieookweer | 25-06-18 | 00:25 | + 1 -

Fransen die Fransen voortrekken.
"Je verwacht het niet".

watergeus | 24-06-18 | 17:37 | 2 | + 3 -

Dat is geen 'voortrekken'. Dat is volstrekt vanzelfsprekend. De wereld is namelijk van de Fransen, ziet u. Waar in andere landen gewoon de beste en meest getalenteerde bestuurders uit andere landen worden aangetrokken, -zelfs inmiddels in Duitsland een niet geheel onbekend fenomeen - is zoiets in Frankrijk volslagen ondenkbaar.
-
Europese aanbestedingen in Frankrijk komen ook altijd geheel toevallig en uiteraard zonder enige bijbedoeling uit op Franse bedrijven.

bisbisbis | 24-06-18 | 18:10 | + 5 -

Gelijk hebben ze, Eigen Volk Eerst! Zouden we hier ook wat vaker moeten toepassen.

Huisregelneef_III | 24-06-18 | 19:18 | + 3 -

KLM moet eigenlijk niet zeuren. Weldenkende mensen hebben dit scenario voor de fusie al voorspeld. KLM bleef volhouden dat het een topdeal was. Dan moeten ze nu ook maar op de blaren zitten (hoewel ik hoop dat KLM zich weer losmaakt van AF en een echte partner zoekt).

Bytemaster | 24-06-18 | 16:39 | 1 | + 10 -

KLM is een Nederlands bedrijf, en klagen is in Nederland een mensenrecht. Bovendien betekent het voorzien van problemen in Scenario A nog niet dat er ook een beter Plan B beschikbaar is. De uitverkoop aan Air France was een noodgreep om een Sabena-scenario af te wenden, en dat is tot nog toe ook gelukt.

Verder wordt elke rimpeling in Nederland direct een crisis genoemd, Waarvoor Nu Een Oplossing Moet Komen. In Frankrijk voert men rustig week in week uit overleg, met af en toe wat stakingen tussendoor. Om een voor KLM gunstig resultaat te bereiken, moet je het idee loslaten dat alles een Crisis is Die Direct Opgelost Moet Worden en rustig door keuvelen.

Huisregelneef_III | 24-06-18 | 19:18 | + 1 -

Waarom niet Pieter Elbers doorschuiven naar de vrijgekomen positie in het AF concern?

B0kito | 24-06-18 | 13:21 | 3 | + 0 -

Kan niet; hij is geen Framboos

Enrique C | 24-06-18 | 13:26 | + 6 -

Als hij een homosensuele vrouw met overschot aan pigment was geweest was dat geen probleem

B0kito | 24-06-18 | 13:28 | + -2 -

Als hij een homosensuele vrouw met overschot aan pigment was geweest was dat geen probleem

B0kito | 24-06-18 | 13:28 | + -3 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken