Den Haag trekt u uit het vliegtuig en in de trein

'Dit kan ik niet alleen.' Deze waarheid als een koe geeft staatssecretaris Van Veldhoven (Internationale Treinreizen) de lezer mee in haar plan om de komende jaren twee miljoen reizigers op Europese bestemmingen van maximaal achthonderd kilometer uit het vliegtuig te halen en in de trein te lokken. Want 'winst voor het milieu', goed voor de economie en dan wordt het minder druk op de wegen en vliegvelden. Vooral op de treinverbindingen naar Londen, Brussel, Parijs, Frankfurt en Düsseldorf liggen mogelijkheden, concludeert haar kennisinstituut. Als alles meezit kunnen dan jaarlijks 15.000 korte vluchten verdwijnen. Punt is alleen wel dat op de luchthaven-slots die dan vrijkomen gewoon nieuwe milieuvervuilende vluchten komen naar verre oorden. En ook is de grote vraag inmiddels: #hoedan? Wil je echt knallen en tot het 'maximale scenario' komen waarin de trein 3,7 miljoen vliegtripjes vervangt in 2030, dan moeten de prijzen van treinkaartjes sowieso met 20% omlaag. Helaas kan de staats daar geen directe invloed op uitoefenen, aangezien de NS, Thalys en Eurostar dat helemaal zelf bepalen. Van Veldhoven ('Er zit energie in deze agenda') geeft dan maar bij Nieuwsuur een voorzetje voor 'meer stoelen op een trein' om de trein goedkoper te maken. Verder zit ze op de lijn van het duurder maken van vliegtickets middels een vliegtaks, waar het kabinet zelf over nadenkt omdat het in Brussel maar niet opschiet. Tot slot is het vooral een zaak van veel overleggen met de sector, bijvoorbeeld met ProRail-baas Pier Eringa. Die zegt dat hij nu helemaal niet geprikkeld wordt om de internationale reiziger te helpen en slechts afgerekend wordt op de nationale zaak. 'Als de heer Eringa geprikkeld wil worden (...) dan ben ik daar natuurlijk graag toe bereid', luidt het antwoord van de stas. En met die voornemens om 'met stakeholders' in gesprek te gaan is het duidelijk: het komt vooral neer op uw goede wil.

Reaguursels

Inloggen

Ze hadden die autoslaaptreinen nooit moeten afschaffen, maar die bleken niet rendabel.
En het restantje dat er nog over is, rijdt voor mijn bestemming(en) veel te ver uit de richting

Bijtendehond | 23-06-18 | 15:43 | + 0 -

Stel je maakt vliegen 50% duurder, en een ticket haad Barcelona kost voortaan 150 euro. Stappen mensen dan wel in de trein (tot Parijs, daar overstappen op de metro naar Gare d'Ouest, dan verder met de trein) die er 14 uur over doet en nog steeds 2x zo duur is?

wapster | 23-06-18 | 13:39 | 1 | + 1 -

Jaren geleden gekeken wat een treinreis NL - Spanje kost.
En dan een slaaptrein.
Meer dan je vliegvakantie. 2, 3x je vliegticket.
Vergeet het dus.

Raider Twix | 23-06-18 | 15:18 | + 1 -

Voor wie zich afvraagt waarom de trein kaartjes (onder andere) zo duur zijn: loop eens mee bij NS en de vele onderhoudsbedrijven voor een weekje.

ukga | 23-06-18 | 11:43 | + 1 -

Heeft ie zeker ook al met Air bus gesproken.Luchtballon ver van de realiteit.Ze hebben nu al ruzie over een toilet in een trein kun je je voorstellen NL is zo klein dat je dan een trein nodig hebt van Maastricht tot Groningen.Dromen zijn bedrog in d"n haag tellen ze te vaak schaapjes.

hetwerktniet | 23-06-18 | 11:16 | + 0 -

Openbaar vervoer gratis maken. Brengt zoveel voordeel met zich mee dat het aan het eind van het verhaal goedkoper is. Maar dan moet er natuurlijk wel wat rails ed bij komen.

Nikstc | 23-06-18 | 10:52 | 1 | + -1 -

Gratis werkt niet. Nooit. Vraag op zijn minst een symbolisch bedrag.

nieuwe_Deen | 23-06-18 | 23:03 | + 0 -

Ik zag laats of facebook een bericht van grienpies dat vliegen zoveel vervuilt en dat de NL regering moet ingrijpen. Dat werd gedeeld door een oud collega die toch echt niet dom te noemen is. Verbazingwekkend hoe mensen in die lobbies trappen.

nieuwe_Deen | 23-06-18 | 09:00 | + -1 -

Als die Haagse hypocrieten nu eens de kerosine gaan belasten net als alle andere brandstoffen, want enoooorm veel uitlaatgassen rechtstreeks in de lucht, dus catostrophaal voor het milieu. En ook btw gaan heffen op vliegtickets, dan heeft het spoor een eerlijke kans.

watergeus | 22-06-18 | 23:26 | 2 | + -2 -

NS rekent slechts 6% BTW - dat is niet significant. De electriciteit van het spoor moet ook geproduceerd worden (vlakbij bij London City Airport - zie boven - staat de Greenwich Power Station - een stand-by gascentrale met 118 MW enkel en alleen voor de Underground). Tot slot, vanuit Eindhoven is London niet makkelijk met de trein te bereiken, terwijl je met de eerste vlucht van Ryanair naar Stansted om 9 uur in Canary Wharf kunt zijn (via Stansted).

Enrique C | 22-06-18 | 23:43 | + 3 -

De hele luchtvaart is gesubsidieerd of vrijgesteld van belasting. "Werkelijk alles, van vliegtuigen tot landingsbanen, is gesubsidieerd of vrijgesteld van belasting." aldus: www.volkskrant.nl/columns-opinie/-vli...
Het gaat tijd worden dat retourtjes Londen van 50 euro tot het verleden gaan behoren.

Vrouwtje_haram | 23-06-18 | 11:00 | + 1 -

Ik moest een paar keer naar Frankfurt de afgelopen maanden.
Met de TGV en ICE van Rotterdam via Brussel had ik heen en terug zo veel vertraging dat ik beide keren mijn aansluiting mistte. Uiteindelijk bleek met Lufthansa sneller en goedkoper(!) dan met de trein of zelf met de auto te rijden.

Gerf | 22-06-18 | 23:12 | + 4 -

De prijs van een weekend retourtje Amsterdam-Antwerpen met de Benelux trein is net verhoogd van E38,-- naar E95,--. Een auto huren is goedkoper en sneller.

Haberdoebas | 22-06-18 | 22:26 | + 9 -

Weer zo'n politieke muts die even wil scoren met een persoonlijk project, of het nou realistisch is of niet.

Methylfenidaat | 22-06-18 | 20:16 | + 10 -

Quote: 'Verder zit ze op de lijn van het duurder maken van vliegtickets middels een vliegtaks'

En ja hoor, gevonden..., de oplossing voor al uw problemen welke geen problemen zijn. Overheidsbemoeienis ten top en zoals we het kennen. Het wordt niet goedkoper, nee, we maken het beste alternatief gewoon duurder. Daar moet je voor gestudeerd hebben.

Stonecity | 22-06-18 | 20:10 | + 21 -

Last minute nacht vlucht kan je via de wifi van Schiphol boeken, maar een NS nacht trein moet je een week van te voren reserveren.

W_F | 22-06-18 | 18:58 | + 16 -

Van Veldhoven lijkt mij, gezien haar vage kreten, een prima persoon om bullshit-bingo mee te spelen. Overigens zijn er maar weinig managers die de ludieke hint van deze vorm van terugkoppeling geven doorhebben en er daadwerkelijk wat mee doen. Maar goed, als zij de mensheid wil prikkelen dan mag (nee: moet) dat vooral via prijs, snelheid en service gaan. Voorlopig pak ik alleen de trein als ik bv een film in 020 in Eye wil zien omdat ik dan onze hoofdstad vrij snelk en zonder parkeerproblemen binnen kom. Maar dan wel buiten de spits, want vol = nog steeds vol.

Haringkoning | 22-06-18 | 17:52 | + 1 -

Dus moeten de reizigers nog meer vervuilen door met hun auto naar Belgie of Dld te karren.
Leren die klootviolen niks v/h verleden.

Uw Verzekeringsadvis | 22-06-18 | 17:43 | 3 | + 6 -

Het lijkt er wel op. Het enige wat zij kan doen is op Europees niveau lobbyen voor een kerosinetaks. Dan hebben wij minder gezeur met die vliegtuigen en dan heeft Brussel hun begroting ook weer gedicht. Haar ideeën om met de NS, ProRail en KLM te gaan praten lijken mij in ieder geval zwaar onvoldoende.

Alexander des Burgus | 22-06-18 | 19:04 | + 2 -

Bovendien kun je met de kerosinetaks investeringen in elektrisch vliegen stimuleren. Als dit een ding wordt, dan heb je die investeringen in het spoor helemaal niet meer nodig.

Alexander des Burgus | 22-06-18 | 19:10 | + -4 -

electrisch vliegen.... Dream on.

issieookweer | 23-06-18 | 01:16 | + 2 -

Goede wil van passagiers komt er niet zolang trein duurder is dan vliegtuig. Zie ook kiloknallers in vleesschap van supermarkt en succes van Primark. Passagier gaat niet meer betalen om langer onderweg te zijn.

koeberg | 22-06-18 | 17:39 | 1 | + 5 -

Tenzij er comfort wordt geboden. Slaaptreintje naar bijvoorbeeld Nice met een goed bed en gunstige vertrek- en aankomsttijden zou mij kunen overhalen. Meer stoelen lijkt mij dus zeker niet een oplossing.

Joffri | 22-06-18 | 18:00 | + 7 -

Als je mij in de trein naar Londen wilt krijgen, moet er een hoop veranderen. Ten eerste de prijs. Net effe gecheckt, maar -afhankelijk van tijdstip- gaat een retourtje je al snel zo'n 200 euri kosten (heel veel meer kan ook). En als je wilt dat je je ticket nog kunt annuleren, komen er alweer 130 klatsers bij. En da's allemaal tweede klas, voor de duidelijkheid.
Ten tweede moet die trein echt drie keer harder rijden dan nu, want de reistijd is bijna vijf uur!!
Anders gezegd: vliegen = sneller & goedkoper.
Kijk zelf maar: www.nsinternational.nl/nl/onze-bestem...

L. Vis | 22-06-18 | 17:11 | 6 | + 8 -

Ja, maar Duitse herder heeft de snelste Cessna die er bestaat, nl. de De Cessna Citation X en die kan wel 980 kilometer per uur halen.

mona | 22-06-18 | 18:18 | + 3 -

Van Stansted / Luton / Gatwick / Heathrow / Southend naar Londen komen duurt ook allemaal makkelijk een uur - met geluk. Alleen Londen City is dichtbij Londen, maar dan betaal je vaak de hoofdprijs.

lsimon | 22-06-18 | 20:43 | + 3 -

Een maand of drie geleden met de trein van Amsterdam naar Londen gegaan en eerlijk gezegd, het viel niet tegen. Dat was nog voor de non-stop ritjes, dus wel een overstap in Brussel. Maar er waren ook een paar flinke voordelen. Geen invasieve fouilleringen met de broek op de enkels omdat de riem af moet. Niet anderhalf uur van tevoren inchecken en dan ronddolen op Schiphol. Gewoon, op A'dam CS een kwartier voor vertrek in het treintje en na een transfer op Brussel uitstappen op St. Pancras / Kings Cross, dus ook geen uur in de Tube van Heathrow naar Londen. Oh, wat betreft de prijs: de werkgever betaalde graag voor dit gevalletje greenwashing.

Voireaton | 22-06-18 | 23:57 | + 2 -
▼ 3 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken