Teken aan de wand? Apple contracteert Oprah, gewoon omdat het kan

#appletoo
#appletoo

Apple wil zóóó graag óók in de streaming-business voor film en televisie een grote speler worden. Ook, omdat Apple dat wel is gelukt met Apple Music in muziekstreamer-land. Apple Music is sinds de lancering in 2015 flink gegroeid, staat nu op nummer twee van de mondiale ranglijst en gaat naar verluidt marktleider Spotify in de VS nog dit jaar inhalen. Met het visuele stream-entertainment-aanbod is Apple nog lang niet zover. Er is zelfs nog geen eigen aanbod beschikbaar voor de consument. Wel is nu dus Oprah binnengehaald. Voor de content...of zo. De vraag wat Apple nou eigenlijk wil gaan doen, los nog van hoe entertainend #metoo-queen Oprah heden ten dage nog is, blijft op pijnlijke wijze onbeantwoord. Apples ultra-summiere bericht waarin de samenwerking met Winfrey wordt aangekondigd is hiervoor een teken aan de wand. Drie zinnen (!!!) om de samenwerking met een icoon aan te kondigen! WTF. Nul info over de content die geleverd gaat worden en wanneer en via welke media deze wordt aangeboden. Apple laat alleen weten dat Oprahs bijdrage deel is 'of a lineup of original content'. Gôh. Misschien denkt u: 'het is Apple, Apple doet altijd geheimzinnig, en geheimzinnigheid creëren is nu eenmaal haar succesvolle marketingstrategie. Dan heeft u een punt, behalve dan dat deze strategie alleen maar werkt als er de mogelijkheid van een revolutionaire innovatie is meegenomen. Dat is in relatie tot deze business a priori uitgesloten. Netflix, niet Apple, heeft de relatie consument-televisie veranderd, Apple kan alleen maar volgen. Bloomberg vat de tekortkomingen van Apples project mooi samen. Het ontbreekt Apple aan: '1. An articulated strategy for what the company hopes to get out of making its own entertainment programming. 2. Any communication, including to people who are making programs for Apple, on where or how potential viewers will see this Apple programming 3. A launch date.' Apple heeft een budget, er wordt gesproken van $1 miljard, dat niet in de buurt komt van Netflix ($8 miljard in 2018). Er is natuurlijk wel een enorme potentie, Apple heeft zijn consumenten al via zijn overige producten in het zicht en zou het entertainment-pakket exclusief via bijvoorbeeld de TV-app aan Apple-gebruikers kunnen aanbieden. Vraag is of Oprah, of andere Apple-gecontracteerden als Steven Spielberg, daarop zitten te wachten. Misschien heeft Apple zelf gewoon geen idee en smijt het wat geld in de rondte in de hoop om 'iets' te hebben als de goede ideeën ineens wel arriveren? Het is een kwestie van speculeren, en speculeren kost tijd. Ondertussen staan Amazon, Disney en zeker Netflix natuurlijk alles behalve stil.

Reaguursels

Inloggen

De visionairs zagen ook niets in de iMac, iPhone, iPad en Apple Music. Ook de iPod was overbodig en te duur. Ondertussen ben ik miljonair geworden van de Apple aandelen die op dieptepunt jaren 90 werden aangeschaft uit emotie.......

Mather | 17-06-18 | 20:59 | + -5 -

Ze is toch eigenaar van een netwerk van TV-stations? Dan heeft ze waarschijnlijk ook wel de nodige programma's die ze aan Apple kan verpatsen, en goede banden met programmamakers. Lijkt me sterk dat Apple haar alleen maar inhuurt om talkshows te gaan presenteren op hun streamingdienst.

Huisregelneef_III | 17-06-18 | 17:11 | + 0 -

Het artikel samengevat in een zin: "Apple smijt geld in de rondte, en Oprah Winfrey vangt het op en steekt het in haar geldpakhuis."

Rhenium | 17-06-18 | 16:33 | + 0 -

Apple hardware heeft een belabberde prijs-kwaliteit verhouding. De kwaliteit is hoog, maar de prijs is onrealistisch veel hoger. Als dit zich doorzet in een streamingsdienst die exclusief voor Appleproducten is, dan heb ik er weinig vertrouwen in, Oprah of niet.

Defman | 17-06-18 | 16:29 | + 2 -

Netflix gaat zich toch ook niet bezig houden met het maken van pc's. Ja een Apple is een gewoon een pc. Ook al plakken ze overal een i voor of een pad of pod achter.
Een OS, portable-pc die nu nog smartphone heet, media-content.
Die drie dingen aan elkaar knopen moet je misschien gewoon niet willen qua marketing alleen al, omdat vroeg of laat de media-content je gaat bijten.

kloopindeslootjijook | 17-06-18 | 14:25 | + -2 -

Oprah is al een tijd geleden gestopt met tv, maar is op internet verder gegaan, en heeft daar ook een flinke schare volgers. Als daar straks een deel van over de streep getrokken worden en gaan betalen is het geen slechte deal.

nieuwe_Deen | 17-06-18 | 14:20 | + 0 -

Exclusieve content die opgesloten zit in een stoffige silo of een prijzig maandabonnement (dus niet vrij voor een redelijke stuksprijs te krijgen is) is een magneet voor piraten. En terecht. Spotify en Apple Music bieden meer dan genoeg andere content, dat was in het begin ook waar ze zich juist mee onderscheidden. Maar de meeste mensen willen geen abo afsluiten enkel en alleen vanwege wat exclusieve content, of kunnen zich dat gewoon niet veroorloven. Of de content moet buitengewoon begeerlijk zijn (denk aan sport en fans die grif whatever betalen). Op die denkfout zijn eerder al streamingdiensten kapotgegaan, zoals SeeSo en dergelijke.

Muxje | 17-06-18 | 14:13 | + 2 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken