D66: verpats staatsaandeel KLM om Franse pilotenprinsen mond te snoeren

De situatie bij Air France-KLM is - een tikkeltje chauvinistisch bezien - eenvoudig. Terwijl het Nederlandse smaldeel succesvol de tering naar de nering zet om te kunnen concurreren met prijsvechters staken de Franse pilotenprinsen het fusiebedrijf in de rode cijfers. D66-Kamerlid Jan Paternotte is helemaal klaar met deze situatie en presenteert deze ochtend per opinieartikel een oplossing. Laat Frankrijk al zijn aandelen (14,3%) in Air France-KLM verkopen. Volgens de D66'er blijven de pilotenprinsen alleen maar drammen om een hoger salaris (+10% op de huidige twee ton) vanwege de nauwe band tussen de Franse staat en Air France. Worden de vliegeniers overgeleverd aan de tucht van de markt dan zullen zij wel inbinden. In het kader van gelijk oversteken wil Paternotte dan dat de Nederlandse overheid zijn aandeel in dochterbedrijf KLM (6%) opgeeft. Maakt volgens de D66'er geen moer uit want het belang levert toch 'nul zeggenschap' voor Nederland op. Heeft Paternotte misschien een punt qua invloed, maar dat betekent niet dat het belang geen nut heeft. KLM heeft namelijk een economisch eigenaar (Air France-KLM) en een juridisch eigenaar. Landingsrechten buiten de Europese Unie worden soms alleen aan maatschappijen toegekend als het substantiële eigendom en de effectieve controle binnen dat land ligt. De Nederlandse staat heeft samen met drie stichtingen 51% in de nv KLM, waardoor KLM juridisch Nederlands is. Wanneer de Nederlandse staat zijn aandeel verpatst zou dat, ter borging van de landingsrechten, dus aan een Nederlandse partij moeten. Overigens is er, ook zonder verkoop van het Nederlandse belang, een gerede kans dat de Franse overheid zijn aandeel van de hand doet. De Franse hotelketen Accor zou in gesprek zijn met het Élysée om het belang over te nemen. Komt nog eens bij dat de Franse MinFin Bruno LeMaire heeft aangegeven geen zin te hebben om als minderheidsaandeelhouder bij te springen mocht de vliegmaatschappij in problemen raken. Coalitiegenoot CDA noemt het plannetje van Jan met de Franse achternaam dan ook een 'losse flodder' en wil 'aansturen op versterking van onze luchtvaartmaatschappij'. Hoe dat dan moet vertelt men er dan weer niet bij, maar misschien horen we dat vanmiddag tijdens het Tweede Kamerdebat over de stakingen bij Air France-KLM. 


Reaguursels

Inloggen

Fransen staken toch wel, staatseigendom of niet, maakt ze geen bal uit. Zo lang het werkt zullen ze het blijven doen.

nieuwe_Deen | 15-06-18 | 07:21 | + 1 -

Ik neem aan dat iedereen hier keurig alleen KLM vliegt en niet stiekem met Ryanair, TUI of Easyjet?

Precies.

Mauguio | 14-06-18 | 19:38 | 2 | + 2 -

Wonend op Aruba is KLM wel de beste optie. TUI kan ook, maar als je eenmaal veel punten hebt bij KLM is dat gunstiger en TUI doet zoiets niet. Daarnaast vind ik het wel best met KLM die enkele keer naar het moederland en retour.

Gele Beer | 15-06-18 | 04:53 | + -2 -

Zekers alleen KLM, ben zeer tevreden klant en platinummember. Vlieg zakelijk alleen klm en ben voor prive vluchten zelfs bereid om een tussenstop in amsterdam te accepteren (woon in het buitenland). En voor de antillen is KLM idd de beste optie. Als zakenreiziger wil je niet tussen de tui tokkies

Zatkniss | 15-06-18 | 09:29 | + 1 -

Een overheid die zich in een bedrijf bezig houdt op een vrije markt is bezig met oneigenlijke concurrentie en staatssteun. Verkopen die aandelen en laat het bedrijf maar onderworpen worden aan de tucht van de markt, zoals het hoort. En daarbij tevens een zaak aanspannen tegen de Nederlandse Staat en de amateuristische idioot bij Economische Zaken die ooit bedacht heeft dat het wel een goed idee was om niet volledig te privatiseren. Jammer van die eventuele landingsrechten, maar ik zal er geen traan om laten. Er zal vast wel een kwalitatief gelijkwaardige concurrent met veel plezier op die landingsslots werpen die geen constant gezeik heeft met zijn werknemers.

Defman | 14-06-18 | 18:27 | 1 | + -1 -

Leg eens uit hoe de overheid Air France steunt door aandeelhouder te zijn?

rolandet | 14-06-18 | 19:28 | + 1 -

Er komen weer Europese baantjes aan. De Fransen moeten weer behaagd worden. Toen Lubbers graag voorzitter van de Europese Commissie wilde worden was Nederland opeens de grootste nettobetaler. Balkenende wilde graag voorzitter worden en KLM werd aan Air France weggegeven. Nu DLL Rutte graat een hele hoge post wil hebben, begint het grote slijmen. Straatsburg moet blijven. De KLM kan wel helemaal Frans worden. Er is wat mist rondom onze pensioenfondsen en bij het hoofdstuk meer geld voor de EU gaat DLL tekenen bij het kruisje. En Jan met de Pet die mag het betalen.

Haberdoebas | 14-06-18 | 16:47 | + 4 -

De Staat kan haar deel toch verkopen aan een staats-BV? Of aan de Oranjes, maar die lopen meer warm voor rendement dan voor vaderlandsliefde en vliegen.

Guido | 14-06-18 | 16:21 | + 1 -

Als ze niet in het gareel gaan lopen gaat KLM-Air France simpelweg failliet.

Het zij dan maar dan zo. We hadden een keus toen een paar mannekes hun eigenbelang prefereerde boven KLM belang, nu niet meer.
Na het faillissement afbreken en opnieuw opbouwen. Desnoods veel kleiner en deel v/e een grote alliantie.

Zouden ze ook met Brussel moeten doen, daar is dit een voorbode van. Globalisme is niet immer een zegen.

Tsaaah | 14-06-18 | 15:02 | 1 | + 9 -

Precies. Een prima manier om de middelvinger te geven aan de uitzuigers; failliet gaan ze toch wel.

jemagookniksmeer | 14-06-18 | 17:42 | + 4 -

Ik koop al geen KLM tickets meer i.v.m. staking dreiging.

RubberenHarrie | 14-06-18 | 14:39 | + 6 -

Van de week was ik in Parijs voor zaken en sprak met een onderhandelaar die werkt voor de Franse overheid en bedrijven. Hij onderhandeld veel met vakbonden. Hij wist mij het volgende te vertellen:
*Franse vakbonden trainen hun kader om nee te zeggen
* Er worden expres absurde eisen gesteld
*Het interesseert ze geen reedt als een bedrijf kapot gaat
*Staken is hun hobby en bestaansrecht
*VAKBONDEN ZIJN BIG BUSINESS
Frankrijk is reddeloos verloren

Zatkniss | 14-06-18 | 14:07 | 2 | + 14 -

Maar de burgers hebben allemaal een goeie CAO en de EU betaald de tekorten van Frankrijk wel.
Ik zeg een win win.

Mr.Crowley | 14-06-18 | 14:52 | + 4 -

Helaas zitten we met F en wat PIGS in dezelfde EU en delen dezelfde Eypo. En is de oplossing voor alles volgens onze democratisch gekozen leiders: meer EU, de NL belastingbetalert / pensioenfondsen betalen wel.

Poekieman | 14-06-18 | 15:05 | + 1 -

Ben benieuwd wanneer het personeel van Accor in staking gaat om dit luchtballonnetje van de Franse staat te dwarsbomen. Je zal toch ineens een club ambtenaren met zulke voorwaarden als collega's moeten verwelkomen.

Nigel Garage | 14-06-18 | 13:41 | + 1 -

De fusie met Air France is het stomste idee ooit. Het stakingsgedrag van de Fransen zal uiteindelijk leiden tot een onvermijdelijk faillissement. De Franse mentaliteit is totaal anders dan de Nederlandse op de arbeidsmarkt.
Maar het zal politiek wel goed uit hebben gepakt en voor de aandeelhouders.

pibasso | 14-06-18 | 13:33 | 1 | + 9 -

Het was destijds een oplossing om faillissement van KLM te voorkomen. Het zou een leuke wending krijgen wanneer de fransen KLM nu zouden verkopen om eigen faillissement te voorkomen.

bamitoren | 14-06-18 | 14:08 | + 0 -

Onder de noemer: Weg met ons !!

Ervaringsdeskundige | 14-06-18 | 13:29 | 1 | + 3 -

Is de KLM "ons"?
Volgens mij niet, en het is ook al lang geen Nederlandse staat meer. Aandelen verkopen en in de sop gaar laten koken, lijkt me daar vooral een bevestiging van.

frank87 | 14-06-18 | 14:09 | + 2 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken