Een Rabo-medewerker 'strontgezicht' noemen en bedreigen vanwege onterechte BKR-registratie. Mag dat?

Nee, mag niet. Althans niet in dit geval en niet volgens het Kifid. Dat zijn natuurlijk belangrijke nuanceringen, zult u begrijpen. Maar om dat geval nog even nader toe te lichten: een man merkt dat een schuldregistratie uit het verleden bij het Bureau Kredietregistratie (BKR) nog niet is verwijderd door de Rabobank. Hoe wij zouden reageren als wij zoiets zouden opmerken kunnen we niet zeggen, maar de man kiest voor deze manier: hij belt de bank en steekt van wal. 

Door dit relaas besluit de Rabobank de man op te nemen in het Intern Verwijzingsregister (IVR) voor een periode van acht jaar. Dat is een keurige manier om te zeggen dat de man niet welkom is bij de bank. Daar gaat de klant vervolgens tegenin, en klopt aan bij de geschillencommissie van het Kifid. De man zegt geparafraseerd dat hij een beetje emotioneel was tijdens dat telefoongesprek en zijn frustraties de vrije loop liet, maar niet echt van plan was zijn dreigementen ten uitvoer te brengen. De commissie gaat daar niet in mee, wijzend op de Gedragscode Verwerking Persoonsgegevens Financiële Instellingen, en meer specifiek op het onderdeel 'Gebeurtenis' in die gedragscode die 'de veiligheid en integriteit van de instelling, haar werknemers, klanten en overige relaties maar ook de financiële sector als geheel (kunnen) raken.' Die tirade wordt als zo'n gebeurtenis gerangschikt. De bandbreedte van 'gebeurtenissen' is vrij ruim, lezen we. 'Het varieert van een klant die een medewerker heeft uitgescholden tot aan de medewerker en zijn eventuele medeplegers die miljoenen hebben verduisterd.' Weet u dat ook weer. Overigens is die BKR-registratie wel verwijderd door de bank. Dat de man acht jaar niet welkom is bij de Rabobank is volgens het Kifid niet te zwaar gestraft. Hij kan namelijk gewoon wel bij de concurrentie aankloppen. Wel eerst tot tien tellen, als ze daar ook weer iets doen wat in het verkeerde keelgaatje schiet. Uitspraak-pdf hier.

(Met dank aan Amweb. )

Foto:

Dit is een foto van Henk Bres. Henk Bres heeft nooit problemen met zijn bank, waardoor deze foto eigenlijk niet past bij de tekst. Maar ergens toch weer wel. 

Reaguursels

Inloggen

Mag meneer sinds 25 mei nu geen aanspraak maken op zijn 'recht op vergeten te worden' waar het dat IVR betreft? Kijk justitie en BKR zullen uitzonderingen daarop hebben, maar mag een bankje jou zomaar acht jaar lang opslaan op een zwarte lijst? AVG anyone?

JiggyNL | 14-06-18 | 14:02 | + 0 -

'de veiligheid en integriteit van de instelling, haar werknemers, klanten en overige relaties maar ook de financiële sector als geheel (kunnen) raken.' roflol. De Rabobank schrijft dat echt. Zelfs het woord klant komt er in voor, in 1 zin met het woord integriteit. 10 tegen 1 dat het merendeel van het management niet van het bestaan van deze zin wist.

Yeohan | 14-06-18 | 12:29 | + 2 -

ABN AMRO nergens last van.

Melsjuh | 14-06-18 | 11:26 | + -1 -

Het is gewoon allemaal de schuld van de Rabobank

GerardvanderLam | 14-06-18 | 10:41 | + 7 -

Netjes is het niet, maar de Rabo kan ook keihard zijn. De straf is vrij fors. Zolang het alleen maar de Rabo betreft en geen interbancair register valt het te overzien, tenzij hij een hypotheek heeft. Wat doen ze daardan mee? Oversluiten is niet altijd een optie.

Zatkniss | 14-06-18 | 09:31 | + -2 -

Boetevrij aflossen, dan wil ik ook wel 10 jaar geschorst worden, de boeven (alle banken)

SlimmeBelg | 14-06-18 | 17:44 | + 1 -

Leave Henk alone! Als hij hier niets mee te maken heeft, gebruik dan een andere foto. Een stockfoto van een strontgezicht of iemand die rood aangelopen een telefoon vol scheldt.

Haringkoning | 14-06-18 | 08:42 | + 7 -

Maar... heeft hij het eerst een keer netjes gevraagd?

jcvjcvjcvjcv | 14-06-18 | 03:26 | + 2 -

Je kunt met simpel inloggen bij de bank kijken welke machtigingen je hebt lopen.
Je kunt met DigiD inloggen en zien hoeveel pensioen je hebt opgebouwd en bij wie.
Je kunt bij DUO inloggen en zien hoeveel studieschuld je hebt.

Maar om te zien wat de BKR over je heeft staan... eenmaal per jaar gratis... schriftelijk aanvragen... maand later schriftelijk antwoord.

Rare toko. Ik wens van harte dat de wetgever daar ook eens even een schoffel doorheen haalt.

Ze handelen daar zelfs in het inzicht geven in wie jouw gegevens inkijkt...

jcvjcvjcvjcv | 14-06-18 | 03:26 | + 26 -

Laatst ook mee in aanraking gekomen, wilde een auto private leasen en moest na boos bellen tussen neus en lippen door vernemen dat de aanvraag was geweigerd omdat er (onterecht) een BKR registratie stond.
Probeer daar maar eens tijdig vanaf te komen! Absurd lang mee bezig geweest en weer kosten moeten maken als je geen maanden wilt wachten.
Bizar dat dit gewoon kan.

Applefanboy69 | 14-06-18 | 11:57 | + 3 -

Precies, zij mogen fouten maken en wij moeten die betalen. Nog los van de ellende die je ermee hebt om het weer recht te zetten. En de emotionele kant, want je wordt van iets beticht dat gewoon niet waar is.

SlimmeBelg | 14-06-18 | 17:49 | + 1 -

Slechts acht jaar, met een particulier die de wenkbrauwen van je werknemers heeft willen afscheren hoef je toch nooit meer zaken mee te doen als je daar geen zin in hebt.

dugo | 14-06-18 | 03:08 | + 5 -

Acht jaar lang niet bij de Rabobank mogen komen is geen straf, eerder een geschenk uit de hemel.

Rhenium | 14-06-18 | 02:43 | + 23 -

Hahaha precies

Melsjuh | 14-06-18 | 11:28 | + 1 -

De rabobank niet alleen. Al die instellingen die zich voor de klant onzichtbaar hebben gemaakt. Alleen de regiobank is nog redelijk zichtbaar. De rest heeft zich teruggetrokken en iedereen ontslagen. Ben blij dat ik er bijna van af ben. Internet bankieren bij revolut. Nauwelijks kosten.

SlimmeBelg | 14-06-18 | 17:58 | + 0 -

Tja, die man zegt wat ik vaak gedacht heb.

Vespucci | 13-06-18 | 23:15 | + 7 -

Ik had een onterechte registratie door een een credit card bedrijf. Netjes contact opgenomen, het is nagekeken, en een paar uur later hadden ze alles uitgezocht. Bleek een administratieve fout te zijn vanwege een fout in de software die een bepaalde periode speelde in de software. Ze vroegen netjes of de notering schade had gegeven. Ik heb een excuus brief gevraagd (en ontvangen) omdat bezig was met een hypotheekaanvraag waardoor dit naar boven kwam. Is door de hypotheek verstrekker beoordeeld als een grove fout beoordeeld van het credit card bedrijf.

Atlantis-95 | 13-06-18 | 23:15 | + 19 -

En de hypotheekverstrekker was toevallig de rabobank?

boerk | 14-06-18 | 12:40 | + 1 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken