Problemen bij Tesla zorgen in Nederland voor bijtellingsarmageddon

De problemen bij Tesla zijn genoegzaam bekend. Niet alleen kan 10% van het werknemersbestand opkrassen, de ongeveer 35.000 resterende werknemers gaan dit jaar geen Modellen 3 naar Nederland verschepen. En dat stelt werkgevers en werknemers voor ingewikkelde problemen schrijft het Financieele Dagblad vandaag. Per 2019 worden de bijtellingsregels om in aanmerking te komen voor het lage percentage aangescherpt. Momenteel vallen e-auto's van de zaak onder het lage bijtellingspercentage van 4%. Volgend jaar geldt die 4% tot €50.000. Daarboven geldt het 'gewone' bijtellingstarief van 22%. Model 3 wordt duurder dan €50.000 en komt pas op zijn vroegst (of meer waarschijnlijk nooit) in 2019 naar Nederland. Dus zadelen werkgevers die de 3 hebben besteld de werknemers onbedoeld met een enorm bijtellingsprobleem op. Als we een FD-werkgever mogen geloven, dan zijn er momenteel buiten Tesla geen interessante e-auto's te koop onder de 50k (navragen bij de buren, red.). Duitsers hebben niks en er komt er één (mooie jurk!) uit Zuid-Korea maar die moet je drie dagen opladen alvorens je er 400 kilometer mee kan rijden. De gedachte achter de invoering van de knip van €50.000 was dat er in 2019 voldoende interessante goedkope elektrische auto's op de markt zouden zijn. Daarnaast wilde het kabinet niet nogmaals een Outlander-debacle dat, zoals genoegzaam bekend, €6 miljard belastinggeld heeft gekost. Nu afwachten of het kabinet de knip van €50.000 een jaartje uitstelt.

Reaguursels

Inloggen

Blijft debiel om in bijtelling te denken: = armoede auto en armoede van de rijder!

goedrechts | 14-06-18 | 00:17 | + 2 -

Als je een E-Golf of een Nissan Leaf niet goed genoeg vindt betaal je maar wat extra bijtelling. Flikker op zeg.

Blasfemie | 13-06-18 | 18:21 | + 12 -

Precies! Van nul naar honderd in 4,6 seconden van mijn poen zeker.

squadra | 13-06-18 | 20:03 | + 1 -

Precies, of een Ioniq of Kona of Ampera-E, er is inmiddels best wat te krijgen.
Dit hele artikel slaat nergens op.

Harry Turtle | 13-06-18 | 21:23 | + 4 -

Electrisch gewoon volledig tegen 22% belasten. Als je echt zo bezorgd bent om het millieu dan wil je die extra knaken ook wel betalen.

The2Amendment | 13-06-18 | 16:50 | + 12 -

De NL autolobby heeft Tesla mooi een loer gedraaid met deze 50.000 euro grens. Heel jammer dat de Nederlandse regering hier voor is gezwicht. Bijkomend effect is dat veel 5 jaar oude Tesla's het land zullen verlaten omdat ze door de veranderde bijtellingsregels te duur worden voor ondernemers en omdat ze nog steeds te duur zijn voor particulieren.

Onterecht overigens dat de Outlanders zo'n slechte naam hebben. In de stad zijn het gewoon zeer schone auto's. Het is met name VW met de Polo Blue Motion die destijds echt in zeer grote aantallen verkocht zijn. Deze sjoemel dieseltjes zijn echter altijd vervuilend. Net als de Tesla's zullen ook de Outlanders massaal geëxporteerd worden aan het eind van dit jaar.

ED-209 | 13-06-18 | 16:45 | + -4 -

Gezien die wagens nogal zwaar zijn is juist start-stop verkeer niet duurzaam. Met 80 over de provinciale weg tuffen daarentegen wel. Sneller niet want dan begint het CD van 1 (c.q. vrachtwagen) weer mee te spelen.

Con | 13-06-18 | 17:56 | + -3 -

Als het niet lukt om een elektrische auto 'voor de massa' te bouwen voor minder als 50k (wat al vrij tegenstrijdig is) is dat misschien een teken dat de techniek er nog niet klaar voor is. Zie niet waarom dat voor tesla vervelender is dan voor bv. bmw. Bmw kan ook geen elektrische D segmenter bouwen voor die prijs. Die beginnen kleiner, tesla niet. Ik zit er echt niet op te wachten om subsidie te geven zodat iemand, in z'n eentje, van en naar zn werk kan rijden met zn dikke tesla. Het mag natuurlijk wel, maar lap het lekker zelf als je zo'n wagen nodig hebt.

noerg | 13-06-18 | 18:01 | + 13 -
-weggejorist-
MissDevil | 13-06-18 | 14:58 | + 2 -

Tesla moet gewoon de Model-3 aanbieden in een basisuitvoering net onder de 50k, waarbij kopers dan nog 6 maanden de kans hebben om zonder meerkosten opties bij te kopen. (Tech package, Autopilot, Performance upgrade).

Gerard | 13-06-18 | 14:51 | + 5 -

Aanvulling: Dit zijn software opties die ' over the air' geactiveerd kunnen worden.

Gerard | 13-06-18 | 14:53 | + -1 -

'Duitsers hebben niks'
BMW i3 vanaf 40.500,-

Harry Turtle | 13-06-18 | 14:42 | + 4 -

Ga jij lekker met je gezinnetje in het weekend in een i3 zitten.

Pikkebaas | 13-06-18 | 15:27 | + 7 -

Ik zie James May nog zo in dat ding zitten in The Grand Tour.

Stonecity | 13-06-18 | 20:00 | + -1 -

Ampera-E, 46.500,-

Harry Turtle | 13-06-18 | 21:24 | + 2 -

Ik snap dat bijtellingsgeouwehoer niet, je koopt een auto (al dan niet elektrieke), of niet.

kapotte_stofzuiger | 13-06-18 | 14:42 | + -2 -

bijtelling sowieso, is de auto van de zaak toch, voor de boodschappen heb ik een fiets

joran v d s | 13-06-18 | 14:53 | + 0 -

@joran v d s | 13-06-18 | 14:53 | + 0 -
Als je de lease-auto alleen voor de zaak gebruikt, hoef je geen bijtelling te betalen.

Bytemaster | 13-06-18 | 15:33 | + 4 -

@Bytemaster | 13-06-18 | 15:33
Precies, koop je er voor prive een oude diesel bij.

Uw Verzekeringsadvis | 13-06-18 | 18:07 | + 5 -

Ik verwacht niet dat de model 3 duurder wordt dan 50K.

Hij is 30K euro in USA. Tel daarbij 15-20K belasting op en je zit zo rond de 50K.

Janisstoppen | 13-06-18 | 14:20 | + -7 -

21% ja, geen 50 tot 65% zoals Jan ons voor rekent.

Harry Turtle | 13-06-18 | 14:53 | + 0 -

Vergeet niet 10% import heffing en de kosten voor het vervoeren zelf.

Noise0 | 13-06-18 | 15:02 | + 0 -

Tesla 'assembleert' in Tilburg waarmee het de importheffing ontloopt.

Harry Turtle | 13-06-18 | 15:04 | + 1 -
▼ 2 antwoorden verborgen

'Model 3 wordt duurder dan €50.000'
Een heel artikel baseren op deze foutieve aanname, goed bezig van Wensen.

Harry Turtle | 13-06-18 | 14:12 | + 0 -

Weet niet hoe dat bij anderen zit, maar in mijn leasecontract staat gewoon dat fiscale zaken voor rekening bestuurder zijn. Zelfde met de overgang van 25% naar 22% twee jaar terug. Collega van me kreeg een poolauto van 25%. ja, jammer. Je kan als werkgever ook niet overal rekening mee houden. En zoals Mellr al stelt zal de daarwerkelijke schade tientjeswerk zijn.

Pikkebaas | 13-06-18 | 13:48 | + -1 -

Het blijven subsidiebakken. Droevig dat lieve dieselrijders mee moeten betalen aan de boosaardige subsidieslurpers in hun electrische auto's. Afijn, de BMW serie rijder betaalt 19 duizend euries meer per jaar dan de Tesla rijder. Gelukkig mogen de zakelijke subsidieslurpers volgend jaar meer gaan betalen.

Graaier | 13-06-18 | 13:48 | + 16 -

Overigens, afgezien van de Tesla longrange maakt het ook (bijna) niets uit. De bedragen lopen daar van 40k-55k.

TheEgg | 13-06-18 | 13:45 | + 0 -

De bijtelling van 22% geldt alleen voor bedragen boven de 50k, tot 50k blijft het 4%. Dus een Tesla van 100k valt voor 50k in de 4% categorie en 50k in de 22%. Totale invloed op de 3 series, die max 60k zal kosten voor de meest luxe versie, zal daarmee qua bijtelling nihil zijn.

Mellr | 13-06-18 | 13:23 | + 16 -

De bijtelling voor een tesla van 60K is ergens tussen de 66.7 en 95 euro per maand t.o.v. de tesla van 49.999K 2-3 euro per dag

joran v d s | 13-06-18 | 14:14 | + -4 -

klopklop
wie is daar?
de lobby
lobby wie?
de belastinglobby

BoerBob | 13-06-18 | 13:12 | + 2 -

REAGEER OOK