Rutte III: hup, uit uw auto en fietsen naar uw werk

Is gezond
Is gezond

Jazeker, er komt meer asfalt. Maar de bulldozers staan ditmaal niet ten dienste van uw auto want ze gaan het land voorzien van meer fietspaden. Het is onderdeel van weer een nieuw fietsplan van het kabinet, leren we vandaag van staatssecretaris Van Veldhoven (Infrastructuur, Kamerbrief hier). Het grote doel: 200.000 extra forensen uit de auto trekken en op de fiets te zetten, zodat we met z'n allen liefst drie miljard meer kilometers fietsen. De autoritjes korter dan 7,5 kilometer zijn volgens de stas prima te fietsen. En meer dan 50% van de werknemers woont binnen 15 km van kantoor, een afstand die zo is gedaan met een e-bike. #HoeDan? Door €100 miljoen van het kabinet, die vloeit naar betere fietsenstallingen bij stations (€74 miljoen, ook voor de speed pedelecs) en nieuwe fietssnelwegen (€26 miljoen). In totaal komen de nieuwe fietsinvesteringen echter uit op een kwart miljard: de regio mag van Van Veldhoven voor de rest lappen. De stas zelf gaat verder in gesprek met werkgevers om bestaande fiscale fietsregels 'optimaal' te benutten - die waren altijd heel ingewikkeld en worden dat nu iets minder. Enfin, in De Telegraaf () mag ze de bezorgde automobilist nader geruststellen. Nee, ze jaagt mensen niet uit de auto, en autorijders hoeven 'natuurlijk niet' bang te zijn dat ze niet meer het stadscentrum in komen. Maar of het allemaal zin heeft? Het zal ons benieuwen, aangezien het CPB onlangs toch echt meldde dat de loonslaaf niet uit zijn bolide te krijgen is.

Fotobijschrift: dat is 'm dan, de speed pedelec die met gemak de 45 km/u aantikt.

Reaguursels

Inloggen

Ik fiets een half uurtje naar het werk. Als je ziet hoeveel jonge mensen op zo'n scooter zitten denk je haast dat de halve jeugd gehandicapt is. Laten we daar ook eens wat aan doen, want die stinkdingen zijn niet zo positief voor de gezondheid van de fietsers. Eigenlijk is het beschamend dat je met een goede gezondheid op zo'n rijdende toiletpot gaat zitten als je minder dan 10 km hoeft te fietsen.

Vrouwtje_haram | 12-06-18 | 17:34 | + 4 -

Rutte I of was het II.. koop die nieuwe auto, koop dat huis, koop.. enfin.

fikkieblijf! | 12-06-18 | 17:21 | + 2 -

6 jaar terug kon ik een formuliertje invullen, leverde ik 3,5 snipperdag in, deed de belastingdienst een bruto-netto trucje en mocht ik een nieuwe fiets meenemen bij de fietsenmaker vandaan. Dat was tenminste een knap fietsenplan. 3 jaar later was dat de nek om gedraaid.

de_tyvus | 12-06-18 | 14:46 | + 6 -

Die speed pedelecs (rare naam) zijn best duur, zie ik al googelend. Komen die nog niet uit China soms?

Poekieman | 12-06-18 | 14:39 | + 2 -

Speciaal ontworpen frames met geïntegreerde accu's en motoren, lichte en stevige onderdelen, torsiemeter op de trapper om trapvermogen te meten en een Duits/Nederlands/ander Europees land hun uurloon maken die fietsen duur. Er is echter een goedkoper alternatief.

Voor een goedkope speed-pedelec kun je het beste de onderdelen zelf via Alibaba uit China halen. Zo'n kit kan worden geleverd en dan hoef je dus niet zelf alles bij elkaar te sprokkelen. Zelf dien je al wel een fatsoenlijke mountainbike te hebben met (de optie om te monteren) schijfremmen. Vering voor en dubbele velg kunnen handig zijn. Deze kan gewoon tweedehands zijn als je op de centen zit. Met een beetje skills of een vriendelijke fietsenmaker kan zo'n kit gemonteerd worden. Doordat je het zelf bouwt kun je - als je het legaal wilt doen - zelf bepalen of je voor een speed-pedelec gaat of een bromfiets als je 'm wilt gaan keuren. Brommers hebben wel extra dingen nodig zoals knipperlichten, remlicht, etc..., maar die mogen wel harder. Meetrappen hoort volgens mij nog steeds bij de constructiesnelheid en je hebt de optie altijd een gashandel te kunnen gebruiken. In Gelderland zou je alleen op sommige fietspaden niet mogen fietsen, maar geen agent die zo'n "bromfiets" van een speed-pedelec gaat kunnen onderscheiden.

Alexander des Burgus | 12-06-18 | 23:41 | + 0 -

In de jaren dat ik op ca. 15 km van mijn werk woonde ging ik vrijwel altijd, wheather permitting, met de fiets of op de skeelers. Bij die werkgever waren kleedruimtes en douches, en dus weer fris en fruitig uit de fietsbroek en in het pak stapte. Was heerlijk, zolang het duurde.

Memek | 12-06-18 | 12:34 | + 6 -

Hmm, effe kijken hoe ik tussen 15.30 en 16.00 het ga redden om mijn zoon naar de judo te brengen, vervolgens effe snel 2 tassen boodschappen te doen, naar huis te racen en voor 19.15 eten klaar heb en die jongen in bed voordat ik verder ga naar mijn 2e baan op zo'n outfits

Dima Beeline | 12-06-18 | 12:03 | + -7 -

Zit niks anders op om tijdens de lunchpauze dan even de boodschappen te doen.

Buerman | 12-06-18 | 20:13 | + 0 -

In de zomer,heel vaak met de fiets ca 12km woon-werkverkeer gedaan.
Kan ieder aanraden,zeker nu met Ebike want minder zweterig en moe.
Het is gewoon heerlijk,je hoofd gaat ook lekker leeg.
Met regen is wel balen!

De Profundus | 12-06-18 | 11:11 | + 11 -

Ik heb ook een aantal jaren op fietsafstand gewerkt (5km) en zou dat enorm graag weer willen. Helaas.
Wat ik hier zie gebeuren is niets anders dan een verkapte aanvraag voor nieuwe investeringen in infra structuur. Wegen en spoorlijnen bouwen vergt allerlei moeilijke aanpassingen in bestemmingsplannen en dwarsliggende belangengroeperingen maar wie kan er nou bezwaar hebben tegen het aanleggen van vele nieuwe fietspaden? Bouwend Nederland laat weer van zich horen.
Trouwens, ik ben zeker niet tegen dat er meer mensen op de fiets gaan.

Eigenaar_IJsland | 12-06-18 | 10:58 | + 6 -

Tsja, inderdaad, al die 2e kamer leden en minsters die in de buurt van Den Haag wonen kunnen best met de fiets, bespaart ook geld want je kunt die bezopen dure dienstauto's de deur uit doen.

Oh wacht, dit geldt alleen voor 't klootjesvolk? Tuurlijk.

Tripps | 12-06-18 | 10:41 | + 9 -

Met klinkers bedoelde ik eigenlijk van die hele smalle straatstenen. Net zo irritant als kinderkopjes, maar worden in Den Haag gewoon nog nieuw aangelegd. In Den Haag zijn ontwerpen uit de jaren '60 gewoon nog in gebruik, maar dan lijkt er meer te zijn geëxperimenteerd, waardoor die gevaarlijker zijn. Stoppen midden op een kruispunt op een plek waar verkeersstromen moeten doorstromen bijvoorbeeld lijkt mij niet handig. Ik reed toen door en werd zo bijna geschept door een tram. Of een onoverzichtelijke bocht op een fietspad naast Hollands Spoor die je direct de weg op leidt zonder enige vorm van mogelijkheid even de situatie goed te kunnen bekijken. Een van de weinige keren dat ik bijna een afdekongeval had op de fiets met <10 km/h. Compleet absurd. Natuurlijk heeft GroenLinks zelf absurde ideeën zoals in Utrecht waarin 5 straten op elkaar zijn aangesloten waarin je niet kunt zien of er een auto achter een bestelbus staat. Deze kwam wel van rechts op de weg net na een lokale Jumbo. Leverde mij bijna een aanrijding op. Voor de rest hebben ze er ook achterlijke stoeprandjes in Vreeburg. Ik ben daar van mijn vouwfiets afgeleerd, omdat deze stoeprandjes van een centimeter hoog je achterwiel laat slippen als je net over dat stoeprandje heen gaat met een snelheid van rond de 20 km/h... En voor de rest nog wat falende gevalletjes van "shared space" dat ik bij winkelcentra tegenkom. Maar het is vooral conservatieve fietsinfrastructuur die het meeste gevaar oplevert.

Alexander des Burgus | 13-06-18 | 00:37 | + 0 -

Ik heb vooral uit het perspectief van de fietser gereaguurd. Ik rij stevig door als fietser, maar hou mij zoveel mogelijk aan de verkeersregels. Fietsers zijn gebaat bij goede infra om voorspelbaar over te komen bij de automobilist, maar ik denk dat voor een lading fietsers ook belangrijk is niet te veel te verlangen van hun fietsvaardigheid. Fiets balanceren, trappen, omkijken en hand uitsteken, binnen de lijntjes rijden en dat ook nog eens met oortjes in en appen gaan niet samen. Altijd wordt er wel minstens een ding vergeten en die laatste twee punten zijn dat in ieder geval niet.

Alexander des Burgus | 13-06-18 | 00:49 | + 0 -

Eens. Voorspelbaarheid is de sleutel om jezelf veilig door het verkeer te kunnen bewegen. En oplettendheid van de ander natuurlijk. Persoonlijk heb ik niet zo'n probleem met `conservatieve` fietsinfrastructuur. Ik maak me meer zorgen over de inzichten waarmee hedendaagse projecten worden ingevuld. Twee-richting fietspaden bijvoorbeeld, waarbij fietsers van rechts in de regel pas op het laatste moment zichtbaar zijn. Bizarre weginrichtingen die zijn ontworpen door iemand die schijnbaar nog nooit van dode hoeken op een vrachtwagen heeft gehoord en dan een drempel aanleggen vanuit het verstokte idee dat vrachtwagens waarschijnlijk veel te hard rijden. Niet het probleem oplossen, maar de knal minder hard proberen te maken. Alsof dat iets uitmaakt wanneer er 40 ton over je heen rijdt. En dan die `shared space` plekken die in wezen puur anarchisme zijn en waar iedereen vooral bezig is om zijn eigen plekje op te eisen en een ander niks te gunnen. Lekker met vier kinderwagens naast elkaar lopen en zo, want fietsers zijn minstens zo erg als hardrijders. Degenen die dit soort dingen verzinnen zijn compleet van het padje.

Pierre Tombal | 13-06-18 | 09:58 | + 0 -
▼ 2 antwoorden verborgen

Als mensen minder dan 15 kilometer van hun werk wonen, waarom wil D66 dan 100 miljoen euro in fietsenstallingen bij stations stoppen? Dat gaat echt helemaal nergens over. Dit is weer van dat typische ambtenarengeneuzel om een oud idee geaccepteerd te krijgen door te zinspelen op een niet bestaande relatie met modetrends. Pure luchtfietserij. Sowieso, als ik dan geacht wordt met een elektrische fiets naar het station te gaan, hoe kom ik dan van het station waar ik uitstap op mijn werk? Moet ik dan twee elektrische fietsen aanschaffen? Voor een stad als Amsterdam houdt dit in dat er buiten werktijd 100.000 elektrische fietsen extra bij het station moeten kunnen staan. En zoals we met z'n allen weten gaan fietsers en verkeersregels bijzonder slecht samen, dus als de trein vanuit Almere binnenkomt en al die 21.000 forenzen stappen uit (hoe dan?) staat iedereen nog steeds minstens een uur te dringen op het stationsplein omdat ze allemaal een andere kant op willen.

Pierre Tombal | 12-06-18 | 10:40 | + 10 -

Ja duh. Maar daar heeft Van Veldhoven het dus niet over. Die zegt dat ze ons op de fiets wil hebben, maar dirigeert ons vervolgens naar de trein die de forens van de verkeerde plek naar een andere verkeerde plek brengt.

Pierre Tombal | 12-06-18 | 17:37 | + 0 -

Die fietsenstallingen zijn dan ook voornamelijk bedoeld voor studenten en toeristen, maar ook mensen die niet dichter bij hun werk kunnen/willen wonen. Maar goed, 21.000 nemen gelukkig iets minder ruimte in beslag dan 21.000 auto's.

Alexander des Burgus | 13-06-18 | 00:05 | + 0 -

Da's alleen vanuit Almere hè? Vanuit Purmerend en Hoofddorp komen er elk ook nog 14.000 en vanuit Zaandam 20.000. 100.000 totaal. Grappige is dat volgens CBS meer Amsterdammers in Hoofddorp werken dan andersom het geval is. Hebben we het er verder nog niet over gehad hoe je al die mensen in een enkele trein propt. Logistiek ga je met dit soort aantallen richting Schiphol en daar moet je drie uur van tevoren zijn en dan duurt het boarden zelf ook nog eens minstens een kwartier. Ik kan me niet voorstellen dat de ambtenaren die Van Veldhoven met dit plannetje op pad hebben gestuurd hebben uitgewerkt hoe je dat zou moeten afhandelen. Die zijn meer van leuk met z'n allen op de fiets naar het station en nemen een glas champagne om te vieren hoe geweldig ze zijn en dat ze het milieu hebben gered.

Pierre Tombal | 13-06-18 | 09:16 | + 0 -
▼ 3 antwoorden verborgen

> de speed pedelec die met gemak de 45 km/u aantikt.
Ik wordt tegenwoordig ingehaald door senioren die met gemak de 45 km/u aantikken.

koeberg | 12-06-18 | 10:21 | + 4 -

Docenten Nederlands,?

rolandet | 12-06-18 | 11:43 | + 4 -

Senioren kunnen ook hard fietsen, wist je dat niet.
Overigens voor zover het een 'gewone' e-bike betreft; die motoren geven maar ondersteuning tot 25 km/u, daarboven schakelt hij zichzelf uit (anders brommer). Als je dan 45 km/u wilt halen moet je toch vreselijk hard bijtrappen.
Ik heb nu een e- fiets, daar rij ik normaliter tussen de 20 en 25 km/u mee, het voordeel is dat ik niet zoveel energie hoef te investeren om die snelheid te bereiken.

Memek | 12-06-18 | 12:38 | + -1 -

Een paar jaar geleden van werkgever veranderd en ipv twee keer per dag een uur in de file staan is het nu twee keer 5 minuten fietsen. Heerlijk.

Diederik Vlegel | 12-06-18 | 10:06 | + 14 -

Als we toch aan het opbieden zijn: ik woon tegenwoordig op mijn werk. De eerste jaren dat ik dat deed luisterde ik filemeldingen met leedvermaak.

frank87 | 12-06-18 | 12:18 | + 7 -

Tot 25 km is toch nog prima te fietsen. Dat is een uurtje! Dat zijn mensen ook bereid in de auto te zitten.

du Roi Soleil | 12-06-18 | 09:35 | + -1 -

Dan rijd jij _gemiddeld_ 25 km/uur; en dat is best fors op een gewone Nederlandse fiets. Of jij hebt een racefiets, kan ook natuurlijk, maar dan wil ik jou helemaal niet op het fietspad zien. Veiligheid gaat ook om scheiden van (fiets)snelheden.

Enrique C | 12-06-18 | 10:00 | + 4 -

Door de regen, met gereedschap? En laptopje? En met 28 graden bezweet bij een klant aankomen? Ik zie het niet gebeuren.

harry21 | 12-06-18 | 10:12 | + 4 -

Erger nog, na dat dure uur file terug thuis aan de dure kant&klaarmaaltijd want haast, en dan vlug voor nog meer geld nog een uur naar de sportschool om de conditie op peil te houden.

Abject | 12-06-18 | 10:38 | + 7 -

Op zichzelf is een plan om fietsen te bevorderen helemaal niet verkeerd. Natuurlijk zijn er situaties waar de fiets -ook voor beperkte afstanden- niet zonder meer de auto kan vervangen. Als je representatief tevoorschijn moet komen terwijl het hoost van de regen, de nodige kratjes drank moet inslaan of een tros koters moet meenemen pak je eerder de auto. Maar toch.

Toen ik in mijn vorige leven nog in de ICT branche werkte kreeg ik een langdurige opdracht in het centrum van de stad op zo'n 20km afstand van mijn woning. Met de lease-auto betekende dat iedere dag files, auto-onvriendelijke verkeersoplossingen, parkeerproblemen, vandalisme en dergelijke narigheid. Mijn werkgever was zo soepel om de auto om te ruilen voor een vervangende bruto bijdrage op het salaris en ik ging iedere dag fietsen. Geweldig gewoon. Iedere dag gezond bewegen, fietsend genieten van de natuur en het verstrijken van de seizoenen, de fiets veilig parkeren in de stalling van de opdrachtgever, en ook nog eens minder lang onderweg dan met de auto. Helemaal perfect.

Op zo'n moment kom je erachter dat allerlei fietsvriendelijke voorzieningen toch wel heel prettig zijn. Behoorlijke fietspaden, snelle fietsroutes, goede en veilige fietsenstalling en misschien zelfs een douchemogelijkheid op het werk, die dingen maken het woon-werkverkeer per fiets tot een genoegen.

Als een fietsplan van de overheid leidt tot méér van dit soort voorzieningen, ben ik voorstander.

Magnum Force | 12-06-18 | 09:29 | + 28 -

Eindelijk eens een plan waar ik achter sta. Werk nu ruim een jaar op fietsafstand van huis en vind het heerlijk. Werkt ook positief op je gezondheid en humeur en je portemonnee. Wat minder als het regent en/of sneeuwt, maar eigenlijk valt dat best mee.

Cpl_C | 12-06-18 | 09:26 | + 12 -

Eens, iemand die nog geen 10 km van zijn werk woont, kan inderdaad prima op de fiets. Zeker als de werkgever daar wat voorzieningen heeft (zoals een kleedkamer om even om te kleden).
Of er nu ook daadwerkelijk nóg meer fietspaden moeten komen, weet ik niet zo zeker. Steden hebben een fatsoenlijk fietspadnetwerk, langs de meeste N-wegen liggen ook fietspaden.
Nederland is het meest fietsvriendelijke land ter wereld volgens mij, meer km's fietspad per inwoner dan waar dan ook.

WatMoetJeNu | 12-06-18 | 09:19 | + 7 -

Er liggen langs N-wegen meestal wel fietspaden. Die zijn echter destijds bedacht vanuit de automobilist. Saaie rechte wegen langs een stinkende autoweg. Vaak missen er ook connecties zoals een brug omdat die soms voor auto's lokaal onwenselijk zijn.

Fietsers hebben andere behoeftes. Liever wegen die een beetje slingeren, minder stoplichten, meer beschutting tegen wind, minder lawaai en meer groen.

argumentumadpopulum | 12-06-18 | 13:38 | + 3 -

Het Nederlandse fietsnetwerk is al ontzettend uitgebreid, maar voor fietspaden tussen de steden ben je nog erg vaak afhankelijk van boerenwegen en recreationele fietspaden. Inderdaad is die prestige met fietskettingstraatverlichting en kilometerslang 5 meter breed rood asfalt wat overbodig, maar investeren in bijvoorbeeld overrijdbare middenbermpjes en shortcuts doet al wonderen. Fietspaden van autowegen af de bossen in lijkt mij niet handig voor potentiële Anne Fabers, maar langs de snelweg (en in België ook de expressweg) ligt ie ook weer niet zo handig. Daar moet een tussenweg in worden gevonden, die leuk, maar ook betaalbaar is.

Alexander des Burgus | 12-06-18 | 23:54 | + 0 -

De fietsinfrastructuur buiten de steden is helemaal niet zo goed. Fietspaden langs N-wegen betekent doorgaans haaientanden bij elk zijweggetje, en afslaand verkeer verleent doorgaans ook al geen voorrang. Doorgaande fietspaden moeten worden omgebouwd tot voorrangswegen, dat is één. Verder heb je in Nederland altijd wind tegen, en de fietspaden liggen open en bloot langs brede plakken asfalt. Daar moet beschutting komen tegen de wind.

Huisregelneef_III | 13-06-18 | 09:18 | + 0 -
▼ 1 antwoord verborgen

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken