Rechter lacht frustiforens uit die zitplaats eist in de trein

Iedere dag reizen met het openbaar vervoer maakt van zelfs de meest pacifistische boomknuffelaar een diep-cynische misantroop. Als je maar vaak genoeg geconfronteerd wordt met luidruchtige bejaarden, iets te opgewonden dagjesmensen, onwelriekende deodorantontkenners,  Limburgers, plek-met-hun-tas-bezethouders of het summum: medereizigers die al deze kenmerken in zich weten te verenigen, dan is je ziel goed of laat permanent beschadigd. Een manier om daar wat aan te doen, is dichter bij huis een baan zoeken. Een andere manier is de NS aanklagen. Dat deed een man die voor zijn werk reist op het traject Utrecht – Amsterdam Zuid. Ingeklemd tussen zijn lotgenoten hield hij gedurende de periode van 7 en 25 november 2016 nauwgezet bij hoe vaak hij geen zitplaats had. De score: van de 24 reizen paste hij naar eigen zeggen vanwege drukte vijf keer helemaal niet in de trein. Daarnaast kon hij elf keer wel mee, maar had hij geen zitplaats. En dus moet de NS bloeden, want zo oordeelt de man, reizigers met een geldig vervoersbewijs zouden in beginsel recht moeten hebben op een gegarandeerde zitplaats. En hij heeft een berg aan documentatie meegenomen die dit moet onderbouwen ook, te weten 'verschillende documenten en uitingen van NS Reizigers, waaronder vervoersplannen, afspraken in de vervoersconcessie, jaarverslagen, een reizigershandvest en reclamespotjes van de NS.' Want je ziet in die NS-reclames immers ook nooit een ongelukkige reiziger onder een wildvreemde klamvochtige oksel staan wachten op het gangpad. Zit wat in toch? Nee, zegt de rechter. Allereerst heeft de man aangegeven dat hij pas nadat hij die 'reisovereenkomsten' met de NS gesloten had, kennisnam van de informatie in de verzamelde bewijsstukken. Maar om niet flauw te willen zijn, wil de rechter nog wel even naar die stukken kijken. Hieruit trekt hij de simpele conclusie dat er misschien uit kan worden afgeleid dat de NS zijn best doet om reizigers een zitplaats aan te bieden, maar dat betekent niet dat er altijd een zitplaats beschikbaar is. Daarnaast acht de rechter het onhaalbaar voor de vervoerder om alle reizigers een zitplaats te garanderen. Als u vervoerd wordt, dan voldoet de NS al aan zijn verplichtingen. En daarmee uit. Reizen met de trein in de spits is vaak staan en soms een treintje overslaan. Deal with it. Zijn we tenslotte benieuwd of claimorganisaties ook meteen hun conclusies gaan trekken. Misschien beter van wel. 

Reaguursels

Inloggen

Onrendabelenvervoer. Als je in de bek wordt uitgelachen door de rechter, klopt de term die ooit door Geenstijl is bedacht, Onrendabelenvervoer it is.
De rechter laat deze meneer lekker staan, want de NS hoeft geen zitplaats te verkopen. Als meneer de rechter naar huis gaat, reist hij heerlijk met de trein, maar wel 1e klas, met meestal wel een zitplaats. Je krijgt mij nooit meer de trein in. Dan maar file, maar die paar keer dat ik de laatste 10 jaar met de trein ging, heeft de NS bewezen dat zij ontoereikende dienstverlening aanbieden, op bijna elk vlak.

pibasso | 07-06-18 | 14:27 | + 1 -

Liever drie uur in de file dan 10 minuten in de trein. Laatste 48 jaar 3 x in de trein gezeten (had wel zitplaats) dat was afdoende.

Diepstrotje | 06-06-18 | 22:04 | + -1 -

De grootste irritatie factor zijn toch wel de westerlingen, maar niet alleen in de trein.

Dutch_Holland | 06-06-18 | 19:19 | + -4 -

Ik reis dagelijks in de spits tussen Amsterdam en Utrecht. Op een enkele vertraging en volle trein na, ben ik uitermate tevreden. Had ik niet verwacht toen ik er een half jaartje geleden mee begon.

deministerpresident | 06-06-18 | 19:04 | + 3 -

En, worden er mensen de trein uitgesleept door zuurstoftekort en warmte in deze tijd?

kloopindeslootjijook | 06-06-18 | 18:39 | + 1 -

Nog meer treinen, nog vaker stilstaan bij overwegen.
Dus nog meer vertraging met de auto.
Sommige overwegen zijn vaker dicht dan open.
Vught zou best wel eens op nummer 1 kunnen staan, hoewel Bilthoven het ook niet slecht schijnt te doen.

kloopindeslootjijook | 06-06-18 | 18:38 | 1 | + -2 -

In Bilthoven zijn er geen overwegen meer, louter tunnels.

Vulgaris | 06-06-18 | 22:40 | + 3 -

In de spits EN 2e klas.
Om 08:00 de trein pakken en om 17;00 weer braaf terug naar huis, 2e klas.
Sorry, dan vraag je erom. 1e klas is niet voor iedereen weggelegd, maar als je werkgever weigert om je fatsoenlijke spullen te geven maar wel verwacht dat hij je om 09:00 kan zien, vraagt het onmogelijke.

MediastadInwoner | 06-06-18 | 18:31 | + -1 -

Waarom u in Zwitserland, Oostenrijk of zelfs België zelden hoeft te staan in de trein.

kapotte_stofzuiger | 06-06-18 | 17:25 | + 0 -

OV is voor bejaarden, asielzoekers zonder verblijfstatus, studenten en ander volk dat te dom, lui of arm is om een rijbewijs te halen en auto aan te schaffen. En ze krijgen wat ze verdienen en waar voor ze betalen: veevervoer. Precies overeenstemmend met het geniddelde iq van de ov-reiziger.

The2Amendment | 06-06-18 | 17:02 | + -27 -

Gewoon voor langere ritten het ICE principe hanteren: Reserveren met je hoofd en anders geen zekerheid van zitplaats. MAar goed, voor de korte NL ritjes is dat niets, wel voor de rit Vlissingen-Groningen.

Overigens: NS; neem dan niet de DB tactiek over om iedere 3e trein uit te laten vallen want die gasten zijn echt koningen met vertragingen en "twee volle treinen passen wel in 1 halve" tactieken. Kleinvoordeel de NS-international doet nooit moeilijk over geld terug (de DB wel).

Con | 06-06-18 | 16:50 | + 1 -

Het toont wel de minachting voor de reiziger in het OV.

Mr.Crowley | 06-06-18 | 16:37 | + 3 -

Aan de ene kant beweren dat je op de veiligheid van reizigers let en aan de andere kant met te weinig zuurstof, hoge temperaturen en gebrekkige vluchtmogelijkheden vervoeren. www.ad.nl/binnenland/ns-ruiten-inslaa...

Zie maar even hoe je uitstapt als je midden in de wagon bent gaan zitten. Of hoe iemand een conducteur of noodknop moet bereiken in noodgevallen. Succes!

Heeft de NS al een keertje een oefening of onderzoek gedaan hoe mensen in paniek de trein verlaten?!? Of gebruiken we die technologie alleen in vliegverkeer? www.youtube.com/watch?v=Qh8LQ5nrNG4

Tijdens de recessie gebrekkige investeringen in asfalt en openbaar vervoer, en nu de economie een beetje aantrekt zie je een hartinfarct in de trein en een parkeerzone op de snelweg.

Feynman | 06-06-18 | 16:33 | + 6 -

Er ligt niet eens vast hoe je vervoert word. Deze man mag dus nog blij zijn dat het overdekt is alhoewel NS waarschijnlijk nu als kostenbesparing ook de optie platte open kar in overweging neemt.
Alles voor de bonus van de directie.

2voor12 | 06-06-18 | 16:22 | 2 | + 10 -

Er ligt alleen vast dat je onder géén beding zomaar in de eerste klas mag komen. Als sardientjes in een blik in de tweede klasse, staand in het gangpad, mensen achterlaten op het perron. Maar haal het niet in je hoofd om in de eerste klasse te gaan staan (of erger nog, zitten).
Iemand moet zo'n bolleboos van de NS met z'n kop door de plee trekken en vertellen dat het van de zotte is dat je aan de 2e klas vertelt dat er nou eenmaal te weinig materieel is, de perrons niet langer kunnen, de treinen nou eenmaal vol zitten, terwijl je aan de eerste klas mensen de 40% toeslag verdedigt onder het mom "maar dan ben je wel verlost van de ongemakken van de 2e klasse".

two ball cane | 06-06-18 | 16:54 | + 4 -

De NS biedt je een toegangsbewijs aan voor tot de trein net zoals een metro. Het is niet met reserveringen zoals een beetje fatsoenlijke trein.

Alexander des Burgus | 06-06-18 | 18:41 | + -2 -

Ik ben wel benieuwd hoeveel winst er te behalen valt door treinen beter in te richten. Volgens mij zitten er veel meer mensen per m2 in een vliegtuig (of in buitenlandse 2e klas treinen), in- en uit-stappen zou sneller kunnen door aan de ene kant in te stappen en aan de andere uit in plaats van eerst uit en dan in. Daarnaast: Het hele idee van 1e klas kan natuurlijk alleen als er voldoende ruimte in de trein is. Ook nuttig: standaardiseer je materieel. We hebben nu 3 of 4 soorten intercity, 3 soorten sprinter en regionaal vervoer. Met standaard treinen kan je de perrons voorzien van opstelvakken zodat men op het perron een rijtje vormt in plaats van het gedrang dat er nu is. En ook: stel een limiet aan wat mensen mogen meeslepen. Geen honden (boven de 10 kg), koffers mogen alleen de coupe in als ze in het bagagerek passen, anders op het balkon blijven (en alleen buiten de spits?).
En zo kan ik nog wel even door gaan. Als we maar eens stoppen met dat aanmodderen.

two ball cane | 06-06-18 | 16:06 | 1 | + -1 -

Als NS ooit op het onzalige idee komt de 1e klas te jorissen, investeer dan al uw spaargeld in busmaatschappijen en wegenbouwers, want dan is het snel afgelopen met het personenvervoer per spoor.

De eerste klas is het meest lucratieve gedeelte van de trein, zelfs als er bijna niemand zit. Allerlei ambtenaren en ook sommige zakenreizigers hebben een 1e klas-jaarkaart, waarvoor kapitalen neergeteld moeten worden (EUR6720 per jaar of EUR700 per maand). Als die inkomsten wegvallen, wordt personenvervoer per spoor een stuk minder interessant, en gaan er vanzelf stemmen op om wat meer ruimte te maken op het spoor voor goederentreinen. Dat betekent dat passagierstreinen minder gunstige aansluitingen krijgen, en vaker zullen moeten wachten op andere treinen. Dit betekent dat de trein ook voor 2e-klaspassagiers een stuk minder interessant wordt, de trein nog verder leegloopt, etc.; een neerwaartse spiraal.

Huisregelneef_III | 06-06-18 | 18:31 | + 1 -

Ben het eens met de reiziger. Ook ik reis veel per OV/NS en wat mij opvalt is dat in de prijsopbouw de stoelen en conducteurs verwerkt worden. Ga maar eens 2 maanden lang op en neer tussen Zandvoort en Amsterdam, geen conducteur of lege zitplek te zien.

De rechter is gewoon bang voor een stormloop van aanklachten. Dat snap ik dan weer wel.

ik zei het toch | 06-06-18 | 16:02 | 1 | + -5 -

De rechter is niet bang. Hij/zij kijkt naar de wet.

Weerduivel | 06-06-18 | 16:20 | + 6 -

Er zou ook flink wat belastinggeld bij moeten om zitplaatsen te kunnen garanderen. Dat besteden de meeste automobilisten liever aan een extra gegarandeerde zitplaats in hun eigen bolide.

obominotie | 06-06-18 | 15:45 | 3 | + 0 -

Geen idee wat je hier bedoeld, maar automobilisten betalen al heel veel belasting, dat niet gebruikt wordt voor wegen, maar naar algemene middelen gaat. NS is een bedrijf wat geen subsidie krijgt en gewoon moet leveren. Ik vraag mij juridisch af of een staanplaats in een gangpad wel veilig is. Volgens mij zijn er best veel regels, over maximaal aantal personen in een treincoupe en waar een zitplaats aan moet voldoen. Als een advocaat hard kan maken dat een staanplek in een gangpad niet veilig is, zou je NS kunnen dwingen op meer zitplaatsen. Aan de andere kant als je voor je werk met de trein moet kun je ook een 1e klasse abbo onderhandelen met je werkgever en heb je wel een zitplek.

Zander | 06-06-18 | 17:45 | + 0 -

Om zitplaatsen te garanderen moeten er extra spoorlijnen aangelegd worden, stations vergroot, en extra treinstellen aangeschaft. Aangezien OV-reizigers min of meer vrijgesteld zijn van vervoer-gerelateerde belastingen, zullen die kosten grotendeels op de automobilist afgewenteld worden.

obominotie | 06-06-18 | 18:45 | + 1 -

Het is ondertussen wel bekend dat zitten niet erg goed is voor mensen, staan is duidelijk gezonder. Het beste wat NS kan doen is alle zitplaatsen uit de treinen verwijderen.

Rhenium | 06-06-18 | 18:55 | + 2 -

Het is gewoon te druk in Nederland, en dan voornamelijk in de Randstad. Treinen rijden al meerder keren per uur. Of minder mensen met de trein, of accepteren dat dit de nieuwe realiteit i.

Janisstoppen | 06-06-18 | 15:42 | + 5 -

Vroegah had je de interzittie, nu is het de interstaatie.

Memek | 06-06-18 | 15:40 | + 7 -

Als je een gegarandeerde zitplaats wil, neem je maar je eigen fiets of auto. Heb je ook geen last van al die andere ongemakken.

Flipside | 06-06-18 | 15:37 | + 7 -

Als ex NS slachtoffer, terecht.
Ik kan mij de afgelopen 1.5 jaar dat ik (in de spits) met de trein heb gereisd en een zitplaats kon bemachtigen op 1 hand tellen.
Daarnaast, je koopt een vervoersbewijs, geen plaatsbewijs. Bussen, trams en metro's hebben precies het zelfde, staan met je kadaver! Jij wilt OV'en? dan zal je er ook voor bloeden!

Super Grover | 06-06-18 | 15:34 | + 8 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken