Ai ai ai. ProRail bouwt station waar treinen niet kunnen stoppen

Zoeffff
Zoeffff

In Nederland heeft ProRail alles 'aardig op orde'. Dat verkondigde topman Pier Eringa onlangs toen hij het over zijn buitenlandse ambities had. In dat kader had hij het hoogstwaarschijnlijk niet over de vernieuwing van de spoorverbinding tussen Zwolle en Kampen (13 kilometer), ofwel het Kamperlijntje dat almaar op en neer toeft. Op dat spoor reden eerst diesels, maar ProRail legde er bovenleidingen aan om de rode loper uit te rollen voor elektrische treinen. Bovendien vernieuwde het bedrijf het spoor én bouwde het een heel nieuw station in de Zwolse Vinex-wijk Stadshagen. En nee, door die extra stop zou de reistijd niet oplopen en zou men geen aansluitingen missen, aangezien de treinen met 140 kilometer per uur in plaats van de eerdere 100 km/u over het traject zouden gaan jakkeren. Dat was het idee, maar buiten de veiligheid van de tekentafel bleek dat de bodem onder het spoor zo zacht is dat 140 niet te doen is. Balen. Zo transformeerde Zwolle Stadshagen vliegensvlug in een spookstation en was de prangende vraag: wat nu? Over die vraag organiseerden zowel de provincie Overijssel als ProRail vanochtend zelf persconferenties apart van elkaar - verder is de onderlinge relatie overigens uitstekend. Het blijkt dat de enige oplossing om wel verantwoord te kunnen stoppen in Stadshagen het geheel afbreken van de lijn en het beginnen met een schone lei is. Kost alleen wel €35-€100 miljoen, duurt vier tot zes jaar en is derhalve niet zo aanlokkelijk. Laten we de lijn dus gewoon open gooien, stelt ProRail, en dat kan door de keertijden drastisch te verlagen door twee machinisten op een trein te zetten die snel kunnen wisselen (of door gewoon machinisten in te huren die 'scherp rijden', dixit Pier Eringa). Daar heeft de provincie alleen helemaal geen zin in, want op deze manier worden de overstaptijden voor reizigers minder en zijn er natuurlijk die extra salariskosten à acht ton per jaar. Dus inderdaad, een oplossing is nog ver weg en daarover gaan beide partijen met elkaar in gesprek. Speciaal voor degenen wier vertrouwen na dit alles sneller wegzakt dan de bodem onder het Kamperlijntje: beide partijen zijn nog wel 'on speaking terms'.

Reaguursels

Inloggen

Of je laat de trein 2 minuten later aankomen door een snelle stop daar, iesch graties.

Tinus Trekveer | 03-06-18 | 00:34 | + 0 -

Het was toch helemaal niet de bedoeling dat het Kamperlijntje zou blijven bestaan? Waarom blijft ProRail hier dan doorfalen? Laat maar zo liggen, afsluiten zoals Lelystad Zuid en laat ProRail eens sparen voor echt nuttige dingen zoals de Lelylijn.

Alexander des Burgus | 02-06-18 | 22:47 | + 0 -

Typisch weer zo'n geval marktwerking, en lieden die met de mond alles kunnen en beloven, alleen de handen en het hoofd die het moeten bouwen en ontwerpen weten nog nergens van, of zijn er niet.

Umberto die trotzoni | 02-06-18 | 14:52 | + -3 -

Bodem onder het spoor te zacht. Er kwam dus niemand vóóraf op het idee om dat te testen. Lijkt me vrij standaard voor bouwproject (maar wie ben ik). Of kwam een of andere brein-micronesiër plotklaps, achteraf op een kek ideetje: ineens wist ik het , ik doe 40 extra! Waarom die wave? En waarom niet 30 of 60?
Hoeveel verdienen die ingenieurs/ managers? Afgaande op competenties € 15000 per jaar? = Syrische ingenieurs die hun eerste treintraject (eerder nooit een trein gezien) bouwen?

HeelStijl | 02-06-18 | 13:21 | 1 | + -2 -

Die 140 heeft oa. te maken met de (limieten van-) de beveiligingssystemen op de lijn. Is niet @random gekozen.

Gazzerop | 02-06-18 | 14:25 | + 2 -

Heipalen links en rechts NAAST de rails in de grond heien. Op die heipalen leg je dan van links naar rechts een stalen draagbalk. Dwarsliggers op de draagbalk monteren. Rails op die dwarsliggers monteren. En klaar is uw spoorlijntje.

kweethetooknietbeter | 02-06-18 | 12:20 | + 2 -

Je kan zonder instaptijd in Stadshagen. Gewoon rijtuig met passagiers al klaarzetten. Koppelen en doorrijden. Geen gemier.

koperbij | 02-06-18 | 10:01 | 1 | + -4 -

Ja echt briljant, koppelen kost nl. geen tijd.

lsimon | 02-06-18 | 15:34 | + 2 -

Eindelijk een test spoorlijntje voor een beter vervolg op de Fyra faal. Het station ligt er nu toch al. Gebruik dit dan om te oefenen en seizoen klaar te geraken.

TP 1984 | 02-06-18 | 02:14 | + -2 -

Ze kunnen tegenwoordig toch wel prima zonder machinist rijden?
Of zeg ik nu iets heel raars?

watergeus | 02-06-18 | 00:24 | 2 | + 5 -

Beter zelfs, lijkt me. Detectie van ongebruikelijke dingen op de rails is niet zo moeilijk.

Poekieman | 02-06-18 | 08:41 | + 2 -

Ja je monteert gewoon de opstakeldetectie van een Tesla op zo'n trein.

botte bijl | 02-06-18 | 13:02 | + 1 -

Er wordt met getallen/euros gesmeten alsof het pepermuntjes zijn; maar ja, geld van derden hè?

vanvandaag | 01-06-18 | 22:50 | + 18 -

13 km ? Ik ken wat Turkse mensen die voor slechts anderhalve ton per jaar graag 2 dolmussen laten rijden.

hmariavanempel | 01-06-18 | 22:32 | + 7 -

Acht ton per jaar of 35-100 miljoen in one sot investeren.

Ik wist het wel.....

Mauguio | 01-06-18 | 22:03 | + 3 -

Een optimale dienstregeling blijkt wederom een gepasseerd station.

Mauguio | 01-06-18 | 22:01 | + 2 -

"zijn er natuurlijk die extra salariskosten à acht ton per jaar."
Ineens heb je het. Je wordt machinist.

two ball cane | 01-06-18 | 21:42 | 4 | + 13 -

Laten het 8 fte zijn dan nog 🤔

Oeps_Again | 01-06-18 | 23:46 | + 2 -

Oeps_Again | 01-06-18 | 23:46 | + 1 -
Door de wig van 66% betekent 8 fte a 800k jaarlijks bruto totaal 33k bruto per jaar inkomen per machinist(100k bruto per machinist salaris kosten voor het bedrijf). Onder modaal dus.

de_tyvus | 02-06-18 | 07:17 | + -6 -

Het zijn er alleen geen 8 extra. Personeel vast aannemen om 1 treinstel te laten rijden incl vervanging bij vakanties of ziekte is al verre van efficient. Denk niet dat het bruto salaris fantastisch zal zijn maar incl onregelmatigheids/ploegen toeslag zal het ook niet slecht zijn.

noerg | 02-06-18 | 09:40 | + 0 -
▼ 1 antwoord verborgen

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken