Oh jee. Treinvervoer gaat totaal vastlopen

'Het wordt dus echt massavervoer', zo luidt de alleszeggende quote van de altijd quote-waardige ProRail-baas Pier Eringa over het Nederlandse treinennet. Is dit nieuws? Ja, dat is het. Vanmiddag presenteert de beheerder van ons spoornet zijn jaarverslag en om de mensen warm te maken heeft Eringa alvast allerlei spannende dingen tegen een handjevol media gezegd. Bijvoorbeeld dat ProRail eerder uitging van een treinreizigersgroei van 30% de komende tien jaar, maar het nu op 45% gooit. Want 'mensen zijn de files op de weg en in de stad zat en worden massaal de trein ingejaagd', aldus Eringa tegen De Telegraaf. Dat betekent dan weer dat ProRail hard aan de bak gaat om de capaciteit van het spoor te verhogen en daar tot 2030 minstens €20 miljard voor uittrekt. Denk aan grotere stations, meer dubbelspoor, nieuwe wisselverwarmingen en meer van zulks. Kortom, zet u schrap voor vertragingen wegens werkzaamheden. Daarbij speelt Eringa de bal door naar staatssecretaris Van Veldhoven (Infrastructuur) - met wie hij het goed kan vinden - om dan ook meer andere vervoermiddelen als 'e-bike, maatbus, lightrail en deeltaxi' mogelijk te maken. Voor het overige schermt ProRail weer volop met allerlei technologische hoogstandjes. Daarmee wil het bedrijf graag Europa in, maar dat mag niet van de staatssecretaris: eerst hier de boel even op orde maken, aub. Voorlopig hebben met name nieuwe high tech-sensoren die voorspellen of een wissel het gaat begeven ervoor gezorgd dat 92,9% van de treinen op tijd reed in 2017. En verder gaat ProRail dan maar binnen de landsgrenzen los op technologisch vlak door de reiziger en app aan te bieden die middels de bewegingssensor in de smartphone 'oneffenheden' onderweg doorgeeft. Geven er maar genoeg telefoons zo'n waarschuwingssignaal af, weet het AD, dan komt een monteur de boel controleren. Allemaal handig, maar het gaat natuurlijk vooral om één ding: het bieden van een klein beetje gevoel van controle aan de reiziger die ingeklemd in het gangpad staat.

Reaguursels

Inloggen

Sinds ik NS ken, 1961, vormt de jaarlijkse riedel dat er geld extra moet komen, want het aantal reizigers neemt zo toe. Persoonlijk zou ik ook meer treinvervoer toejuichen, wanneer het zijn zorgplicht voor vervoer echt zou nakomen. Dus: niet reizigers bij storingen in de trein opsluiten. Goede contracten met busmaatschappijen bij storing, en duidelijke informatie. Het gezwam over internet, mooie stations en werkcoupe's is leuk, maar vormt niet de essentie van reizigersvervoer. Betrouwbaarheid is een veel groter item en wanneer die goed is, zijn een hoop van de randverschijnselen bijzaak.

hansem | 01-06-18 | 07:57 | + 0 -

Zodra de rookcoupee weer terug is ga ik ook weer met de NS tot die tijd alleen met DB.

newray | 31-05-18 | 16:53 | + -3 -

Mensen moeten tenminste drie nachten per week op het werk overblijven. Kantoren in de weekends doordraaien. Bejaarden/(vroeg) gepensioneerden alleen in daluren toestaan. 24/7 economie. Joepie, zo groeien we door en kunnen we alle nieuwe Nederlanders, onze hypotheekjes en belastingen blijven betalen.

squadra | 31-05-18 | 14:39 | + 6 -

De overheid moet werk maken van het verplaatsen van kantoorpanden. Begin met overheidsgebouwen te verplaatsen naar kleine gemeenten. En beloon bedrijven die in forensen-gemeentes gaan zitten.

Dan kunnen meer mensen fietsen naar hun werk. Dat scheelt gigantisch op de hoeveelheid files en drukte in treinen. En je werkende bevolking bespaart veel tijd en geld.

argumentumadpopulum | 31-05-18 | 13:58 | 2 | + 1 -

Ik wil graag op de fiets naar mijn werk, echter Amsterdam is onbetaalbaar.
Waarom de kantoren in een kluitje in Zuid moeten staan is mij een raadsel, de synergie is nul en alleen handig voor de advocaatjes.
En rot op met de UvA en de Vu, middelmaat kan ook in provincie.
Meer spreiden is het devies!

Analia von Solmsch | 31-05-18 | 14:13 | + 9 -

@Analia: heeft alles te maken met 'image'. Vroeger zat het hoofdkantoor van Philips in Eindhoven, dicht bij de rest van de organisatie. Lekker korte lijnen en iedereen woont in de buurt. Maar ja, wie in China kent Eindhoven nou, Amsterdam wel natuurlijk.

Eigenaar_IJsland | 31-05-18 | 14:16 | + 3 -

Als zelfrijdende auto's gaan doen wat ze beloven te gaan doen wil bijna niemand in 2035 meer in een trein zitten.

Blasfemie | 31-05-18 | 13:24 | 2 | + 2 -

Eens. Het spoor asfalteren lijkt me ideaal.

argumentumadpopulum | 31-05-18 | 13:51 | + 1 -

Asfalt als fundering voor het spoor?
Iemand?

Analia von Solmsch | 31-05-18 | 14:15 | + 3 -

Ik ben altijd erg gecharmeetd geweest van het Oost-Europeesche bus systeem. Kost geen reet, op tijd rijden is niet van toepassing want er rijden er tig en redelijk confortabel. Laten we giga busterminals bouwen aan de rand van de stad en vandaar met dolmussen verder gaan. Werk zat voor asielzoekers en een einde aan de miljarden verslindende hobby projecten. Win-win-win.

Yeohan | 31-05-18 | 13:19 | + 3 -

Ehm, ik zie niet dat het aantal reizigers gaat toenemen met 30-45%. Integendeel.
- De e-bike: waarom eerst naar een station fietsen, en vervolgens vanaf het station naar je eindbestemming, als het ook rechtstreeks kan?
- Autonome auto's. Tuurlijk, niet morgen al, maar zeker wel ergens in die komende 10 jaar waar Pieringa aan refereert
- Drukte. Want vrij naar Pieringa 'mensen zijn de overvolle treinen zat en worden massaal de auto ingejaagd',
- Vergrijzing, heeft een impact op meerdere vlakken. Minder studenten = minder treinreizigers. Minder pensioen = verarming = minder vervoer, etc.

DutchMountain | 31-05-18 | 13:15 | 1 | + 3 -

Zo kun je ook beargumenteren dat er minder automobilisten zullen komen:
- Vergrijzing, minder leasebakken, want minder beroepsbevolking en dus meer mensen die voor hun auto de volle mep aan belastingen moeten betalen en korting krijgen op OV.
- Drukte, want in de steden gaat er nu ongegeneerd bakfietsenbeleid gevoerd worden, dus 7,50 euro voor een uurtje parkeren in Amsterdam. De andere steden zullen ongetwijfeld volgen, want melkkoe zonder dat het stemmen afstoot.
- Autonome auto's en e-bikes zullen het minder nodig maken dat je een auto hebt, want waarom zou je een zelfrijdende auto parkeren op Schiphol als je drie weken naar de zon gaat voor een gruwelijk bedrag, als je ook met de trein kunt? Waarom vrijwillig de hoge tarieven in de stad betalen als fietsen overal gratis mogen staan?

Voireaton | 31-05-18 | 22:22 | + 0 -

Als je weet dat ruwweg 10% van de reizigerskilometers in NL in het OV worden afgelegd, en ruwweg 90% in de auto, en dat van de 11,5 miljard euro per jaar die de auto's opbrengen, er ca. 10% in infra voor de auto gestopt wordt, dan moet toch voor iedereen wel duidelijk zijn dat investeringen in autowegen meer "bang for your buck" geven dan investeringen in het OV...

10% capaciteitsverhoging in het OV is héél veel, en dan ga je naar 11% OV 89% auto. Zinloze investingen (tenzij je voor het spoor werkt natuurlijk....)

libertat | 31-05-18 | 13:14 | 1 | + 4 -

Alleen jammer dat een paar decadente en/of dubieuze olielanden honderden miljarden aan de benzineverbruik overhouden. En de vervuiling, jij denkt misschien maar enkel aan geld, maar vervuiling is zeker wel een belangrijk nadeel van autogebruik (en automisbruik).

hellend_flak | 31-05-18 | 21:04 | + 1 -

Miljarden zat dus? Begin maar opnieuw met het Kamperlijntje. Die prutsers van Prorail hebben bodemonderzoek nagelaten en nu mag de trein nog steeds niet harder dan 100. Compleet al gebouwd tussenliggend station moet nu worden overgeslagen. Hou m'n hart vast voor de rest van de ontwikkelingen als Prorail gaat "investeren".

je postbode | 31-05-18 | 12:57 | 2 | + 1 -

Prorail is formeel nog een overheidsbedrijf (moest het zelf eerst nog even wikiën)
maar daar zit meteen het probleem. Als het namelijk complex wordt, komt de ambtelijke onkunde weer om de hoek kijken. Of er nou een tunnel wordt gebouwd in Amsterdam, de politie een nieuw IT-systeem of wat dan ook. Iedere keer zie je het weer bevestigd. Het houdt niet op, niet vanzelf.

pibasso | 31-05-18 | 13:19 | + 1 -

Je gaat je afvragen of het onkunde is of corruptie. Wellicht beide.

Poekieman | 31-05-18 | 15:34 | + 2 -

Vroegah had je de interzittie, dat wordt met die drukte nu de interstaatie.

Memek | 31-05-18 | 12:55 | + -1 -

Zo voorspelbaar.
Janken en piepen in de hoop dat de overheid haar beurs weer trekt voor een paar miljard.
Misschien eens de bezem door het ProRail bestuur halen en al die amateurs eruit trappen.

spoilerfreak | 31-05-18 | 12:37 | + 12 -

Jarenlang met de trein over steeds hetzelfde traject, van en naar Utrecht, gereden. Beetje mijn tijden aangepast op de drukte en goed kijken waar de rustige plekken in de trein zijn. Had altijd prima de ruimte voor studie/netflix/bijslapen terwijl er in andere coupes mensen stonden. Accepteer dat het wel eens mis gaat en dan valt het allemaal best mee.
Ik had meer en vaker vertraging wanneer ik met de auto ging.

Cpl_C | 31-05-18 | 12:15 | 2 | + 8 -

Als álle reizigers de 'rustige' plekken opzoeken, waar staat iedereen dan?

Man-Van-De-Rekening | 31-05-18 | 12:35 | + 4 -

@Man-Van-De-Rekening | 31-05-18 | 12:35
Dan staat iedereen niet meer, maar zit. Weliswaar in een drukke trein, maar die jas, tas en paraplu hebben niet écht ieder een eigen stoel nodig.

TheEgg | 31-05-18 | 15:43 | + 2 -

Als je inderdaad het criterium aanpast voor 'te late' treinen (van 5 minuten naar 20 minuten, uitval/annulering telt niet meer mee), dan is het wel handig voor de statistieken natuurlijk. Ik haal in slechts 60% van de gevallen mijn aansluitingen met 4-8 minuten overstaptijd (N=360 ritten op dezelfde route, 2x overstappen). In de bus kan ik begrijpen dat er verkeersdrukte meespeelt, met de trein heb ik dat begrip niet. De vertraging van de afgelopen twee weken voor mij als reiziger opgeteld, bedragen circa 14 uur. Die tijd gebruik ik om dit soort data bij te houden.

1337eater | 31-05-18 | 12:11 | 2 | + 17 -

toch nog een zinvolle tijdbesteding, helaas niet betaald.

Eigenaar_IJsland | 31-05-18 | 13:07 | + 1 -

14 uur, da's lekker cashen op geld terug bij vertraging.
Dankzij de nieuwe dienstregeling (vooral die 6 treinen/uur utrecht-zuiden) heb ik amper nog échte vertraging. Af en toe nog een springer of zo, maar voor de rest is er weinig vertraging meer over.

TheEgg | 31-05-18 | 15:41 | + 0 -

Te weinig huizen, te weinig wegen, te weinig treinen, te weinig natuur, te weinig rust, teveel files, teveel drukte.
Goh... wanneer zou het eens tot de elite doordringen dat je niet eindeloos kunt doorgaan met het promoten van nòg meer overbevolking?
Oh ja, ik weet het, noodzakelijk voor 'de economie' en zo, want aaarrggh, vergrijzing!

EefjeWentelteefje | 31-05-18 | 11:45 | 1 | + 21 -

Terugdringen van het vleesoverschot is de oplossing voor veel problemen. Demografisch bezien is de verzanding een groter probleem dan de vergrijzing.

Man-Van-De-Rekening | 31-05-18 | 12:06 | + 6 -

Het onrendabelenvervoer wordt alleen maar onrendabeler!
Zelfs jarenlang links gezever en geregeer kan kennelijk niet voorkomen dat het OV ook kapotstuk is gemaakt, Goed bezig zeg. Stuur er eens een paar van prorail faalhazen naar Japan. Daar lukt het kennelijk wel zonder probleem.

pibasso | 31-05-18 | 11:45 | 2 | + 9 -

Ik vermoed dat opzettelijk falen / corruptie ook een rol speelt.

Poekieman | 31-05-18 | 15:36 | + -2 -

De Japanse netwerk is miljoenen malen simpeler dan de Nederlandse spaghettibrei-netwerk!

hellend_flak | 31-05-18 | 21:07 | + 1 -

Duidelijk, meer rails en treinen helpen niet.

Althans, zo zouden bomenknuffelaars reageren als het een persbericht van Rijkswaterstaat was en de groei van autoverkeer toeneemt

kapotte_stofzuiger | 31-05-18 | 11:39 | + 17 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken