Helaas. Werkloze kan niet goedkoper bellen met UWV

Voorlopig dan
Voorlopig dan

Wanneer u met het UWV belt dokt u naast de gebruikelijke belkosten ook een starttarief (4,5 cent) en een opslag (4 cent per minuut). Vonden ze bij de SP in navolging van de Centrale Cliëntenraad van het UWV een beetje gek: want UWV-klanten moeten best vaak op de kleintjes letten en van Europa mogen bedrijven geen extra kosten in rekening brengen voor hun servicelijn. UWV ziet zichzelf ook als een bedrijf en spreekt daarom niet van uitkeringstrekkers, maar van klanten. Zelfs bij de SP is één en één soms twee: dus kan de minister de uitkeringsinstantie niet opdragen om de extra belkosten te jorissen. Minister Koolmees (Sociale Zaken) laat weten dat hij geenszins van plan is om de SP en haar achterban tegemoet te komen. Want, zo had Henk Kamp de Kamer al eens uitgelegd, de Europese regels hebben alleen betrekking op handelaren. Alleen als u een overeenkomst hebt gesloten met zo'n commerciële partij mogen de belkosten niet hoger zijn dan bij een normaal gesprek. UWV'tje mag zelf dan van klanten spreken, maar het blijft uiteindelijk een overheidsinstantie die eenzijdig bestuursrechtelijke besluiten mag nemen. Dus mag het UWV, dat een voorkeur heeft voor online communicatie, voor de kleine 5 miljoen belletjes die het jaarlijks krijgt gewoon extra kosten in rekening brengen. Wel is er een sprankje hoop dat uitkeringstrekkers in de toekomst niet een half blik Schültenbrau kwijt zijn alvorens iemand de telefoon opneemt. De uitkeringsinstantie is volgens Koolmees druk doende met een onderzoek naar 'de mogelijkheid om over te stappen naar een ander type telefoonnummer, waarbij alleen het gebruikstarief wordt gehanteerd.' Al meldt Koolmees hierbij niet hoelang we in de wacht staan tot de uitkomsten van het onderzoek. 

Reaguursels

Inloggen

088 8982001 bel je gratis met het UWV.

Mieque | 30-05-18 | 08:12 | + 5 -

Veel uitkeringstrekkers hier. Had ik ook al verwacht natuurlijk. PVV stemmers zijn bij voorbaat laagopgeleide paupers.

Janisstoppen | 30-05-18 | 07:17 | + -8 -

Ik ging laatst dus mijn uitkering opzeggen en ondanks dat ik tijdens de 2 maanden alles via de werkmap kon regelen kon dat dus niet.

Ze bellen je wel netjes maar dat is natuurlijk tijdens werktijd dus ik kon de telefoon niet aannemen. Dus hun maar even bellen dan in de pauze. Een half uur was helaas niet genoeg dus na alleen maar te horen te krijgen dat je aan de lijn mag blijven het maar opgeven.

Voor die paar centen kunnen ze echt wel een melding geven hoeveel wachtenden er nog zijn om te voorkomen dat je 2 seconden voordat zij opnemen alsnog ophangt. Maar 'monopolisten' hoeven dat niet.

Stonecity | 29-05-18 | 19:56 | + 15 -

Je zou denken, aan die kop te zien, die rechter is het, fout, het is die linker dat is de grootste mongool van D 66, terwijl die rechter ook het buskruit niet heeft uitgevonden.

Uw Verzekeringsadvis | 29-05-18 | 19:11 | + 1 -

Het UVV haat U, en u bent bij voorbaat een fraudeur, maar we geven u de kans om het tegendeel te bewijzen.
Het UVV noemt u wel klant maar eigenlijk bent U een crimineel die het systeem probeert op te lichten.

Wilhem3 | 29-05-18 | 19:11 | 2 | + 16 -

Dit heeft alles te maken met het rechtse beleid van de laatste jaren. Iedereen en zijn moeder is bij voorbaat verdacht. Ja, PvdA is ook rechts.

Janisstoppen | 30-05-18 | 07:12 | + 0 -

En dan te bedenken dat de voorloper van het UWV dor arbeiders zelf is mede-opgericht.

Guido | 30-05-18 | 08:05 | + 2 -

Wel is er een sprankje hoop dat uitkeringstrekkers in de toekomst niet een half blik Schültenbrau kwijt zijn alvorens iemand de telefoon opneemt. Wat een kut opmerking , alsof uitkeringsgerechtigden allemaal Schūltenbrau drinken.

Suikerkorrel | 29-05-18 | 16:45 | 2 | + 11 -

Er zijn er inderdaad ook die Pitt-bier prefereren.

accijnstoerist | 29-05-18 | 17:25 | + 8 -

Ik ben geen uitkeringstrekker, pardon, - gerechtigde, en vind Schültenbrau prima te drinken bier. Misschien is het feit dat ik het volslagen kul vind om het dubbele te betalen voor een 'A'-merk wel de oorzaak van het verschijnsel dat ik prima kan rondkomen van een benedenmodaal salaris.

EefjeWentelteefje | 30-05-18 | 23:57 | + 0 -

Dit zijn op jaarbasis tonnen aan staatsinkomsten die de werkende burger voor de verandering eens niet hoeft te betalen. De minima daarentegen...

TP 1984 | 29-05-18 | 16:42 | + 1 -

Het UWV is geen overheidsinstantie, dat is grote onzin Jansen. De medewerkers daar zijn ook geen ambtenaren en zitten niet bij het ABP.

accijnstoerist | 29-05-18 | 16:35 | 1 | + 2 -

Letterlijke quote van de minister uit de Kamerbrief: 'Het UWV is echter geen handelaar, maar een overheidsinstantie'.

DAStim | 29-05-18 | 23:32 | + 3 -

Mogen we dan op zijn minst de onderbouwing WAAROM het UWV het nodig acht middels, en uitsluitend, via een 0900 nummer bereikbaar te zijn?
Het is sowieso van de zotte dat bedrijven niet fatsoenlijk via email (nee niet de berichtenbox op Werk.nl) bereikbaar zijn. Wat is er mis met [email protected] ofzo? Een aantal mailboxen die aantonen waar deze voor bedoelt zijn...

Super Grover | 29-05-18 | 15:49 | 5 | + 10 -

Het probleem dat je er na 15 minuten uit wordt gegooid kan je ondervangen door het epistel eerst in Word of notepad op te stellen. De tekst kopiëren, inloggen bij het uwv, plakken en verzenden. Nee, zo hoort het niet te gaan, maar ja, het is een werkzame oplossing.

Haringkoning | 29-05-18 | 18:00 | + 12 -

Als er wordt gemaild heeft de klant bewijs van wat er is gezegd.

En okay, je hebt een paar Volkert vd Graaf types onder de klanten die lange epistels typen puur om irritant te zijn.

******** | 30-05-18 | 05:55 | + 1 -

Het zou al een hoop helpen als 'mijnUWV' wat gebruiksvriendelijker zou zijn. Velen komen er niet uit, snappen er geen kondt van, en dat zijn echt niet alleen maar 'buitenlanders'.

Voorbeeldje: moest vandaag voor een cliënt (WIA, verstandelijk beperkt) die net gescheiden is éérst het formulier 'wijziging situatie' indienen, en daarna nog eens het formulier 'aanvraag toeslag alleenstaanden'.
Je zou toch denken dat als je bij 'wijziging situatie' al aangeeft dat je echtgenoot/vriend er vandoor is en je dus alleenstaand bent met ingang van datum xx-xx-20xx, er automatisch een koppeling zou worden gemaakt met 'aanvraag toeslag alleenstaanden'.
Vergeet het maar.

Nou weet ik toevallig wel hoe e.e.a. werkt, maar als mijn cliënte dit in haar eentje had moeten opknappen... no way.

EefjeWentelteefje | 31-05-18 | 00:02 | + 0 -
▼ 2 antwoorden verborgen

Gewoon ouderwets 0906-XXXX a 5 EUR/minuut. Na email (indien nodig) een videocall plannen. Kun je gelijk de overhead van het hele UWV met 40% terugbrengen.

Huftert | 29-05-18 | 15:38 | 1 | + -1 -

Je wordt dan weliswaar genaaid door de overheid, maar niet op een manier die een 0906-nummer rechtvaardigt.

Huisregelneef_III | 29-05-18 | 16:25 | + 7 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken