Utrecht jaagt u uit de auto en op kosten

Utrecht heeft met de Uithoflijn al een infrastructureel project dat het geplande budget met minstens €84 miljoen overschrijdt. Maar wil je in de stadsbestuurlijke wereld echt meetellen dan moet je onder de noemer 'visie' eeuwigdurende infrastructurele miljardenprojecten aangaan.  Dus presenteren de gemeente en provincie Utrecht een plan voor de bereikbaarheid van de regio. Aangezien u met geen mogelijkheid uit de Randstad te krijgen bent, moeten er in de regio Utrecht tot 2040 zo'n 122.000 tot 140.000 huizen bijgebouwd worden. Om al die extra inwoners af en toe uit hun woning te krijgen moet er flink geïnvesteerd worden in infrastructuur. Het plan dat gaat onder de naam U Ned (pdf) vermeldt geen bedragen, maar volgens de Volkskrant zal het Rijk gevraagd worden om 'miljarden euro's' te investeren. Een legitiem verzoek volgens de Utrechtse wethouder Lot van Hooijdonk (GroenLinks), want haar stad is de 'rotonde van Nederland'. De beoogde miljarden kunnen worden ingezet voor het opwaarderen van Utrecht Lunetten tot tweede intercitystation, het doortrekken van de Uithoflijn naar Zeist en een nieuwe OV-ring rondom de stad. Allemaal met het idee dat arbeiders in de toekomst hun auto aan de rand van de stad parkeren en de laatste kilometers tot kantoor met bus/tram/metro/fiets afleggen. Op de korte termijn (= tot 2022) wil de stad beter gebruik maken van de bestaande ruimte. Hiertoe denkt men aan het stimuleren van wat in jargon 'Mobilty as a Service' heet en in normaal Nederlands beter bekend is als de deelauto of deelfiets. 

Aangezien deze vervoersmiddelen zijn uitgerust met keihandige chips moet dit leiden tot een ‘realtime datastroom'. En die kan in de natte droom van mobiliteitsplanners gebruikt worden om u op maat gesneden reisadviezen te geven. Combineer dit met de in het rapport gedane suggestie dat 'Nieuwe woningbouwlocaties bijvoorbeeld een lagere parkeernorm kunnen krijgen' en het gegeven dat u vanaf 2020 fiscaal voordelig de (elektrische) fiets opgejaagd wordt en het kan haast niet anders dat over 15 jaar de gemiddelde BMI in de Randstad met twee volle punten is gedaald. Haha, nee natuurlijk niet. Misschien maakt u zich nu budgettair zorgen over een Noord/Zuidlijn 2.0 3.0. Hebben ze ook over nagedacht. 'Financiële mee- en/of tegenvallers in de voorbereiding van projecten/maatregelen (bij verkenningen en planuitwerkingen) worden geagendeerd binnen het programma. Na een realisatiebesluit zijn mee/tegenvallers voor risico van de uitvoerende partijen.' Simpel gezegd: zolang een tramhalte op papier bestaat zijn de extra kosten voor de burger, bij de daadwerkelijke bouw moet een bouwbedrijf maar zien hoe hij de halte voor voor de geplande kosten in elkaar zet. Nouja, in principe dan. Want de opstellers van U Ned laten wel een beetje ruimte aan optimistische begrotende uitvoerders. 'Periodiek wordt herijkt of aanvullende afspraken over financiële mee- en/of tegenvallers nodig zijn.' Op 4 juni horen we wel of ministers Van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) en Ollongren (Binnenlandse Zaken) de portemonnee willen trekken. Wensen wij de Utrechtse bestuurders alvast veel succes, maar bedenk deze keer wel even een betere slogan

Reaguursels

Inloggen

Kan het geld hiervan niet besteed worden aan de Lelylijn? Er is nog plek zat in Emmeloord en Drachten, alleen liggen ze nu in the middle of nowhere. Die Hyperloop is toch gebakken lucht en als je zo forenzen naar de Randstad goedkoop wilt laten wonen, dan is dit de oplossing. Utrecht heeft voldoende aan een paar HOV-busbanen.

Alexander des Burgus | 29-05-18 | 11:05 | + 0 -

Ben ik blij dat ik m’n rijtjeswoning in Vleuten nu verhuur aan expats en zelf buiten de randstad ben gaan wonen en werken. De randstad is ziek, mensen/buren willen elkaar niet eens meer zien en kennen, lieve huismoeders veranderen in bloeddorstige psychopaten zodra ze de start-stop knop van hun plugin-hybrid indrukken en de Mocro-maffia en Audi-bende beleven hoogtijdagen omdat oom agent drukker is met bonnen uitschrijven aan milieu-delinquenten omdat men an masse met een te oude diesel de binnenstad in tuffen. Gelukkig heeft GroenLinks het beste voor met de natuur in regio Utrecht, zodat de benzinewalmen van filerijdend Utrecht vanaf de A2 en A12 tenminste consistent over de binnenstad blijft waaien.

Blaaspop | 28-05-18 | 23:39 | + 4 -

Gekke lotje en de provincieparasieten zijn niet eens in staat om een simpel tramlijntje te realiseren. Waarom zouden we dan miljarden belastinggeld aan deze prutsers geven voor een nog veel groter project?

The2Amendment | 28-05-18 | 19:11 | + 10 -

Utrecht heeft de toekomst. Mag wat kosten.

Klapband1408 | 28-05-18 | 18:50 | + -7 -

Hoe kan het toch zijn dat in Singapore, Japan etc (toch landen waar het ook redelijk druk is) het OV picobello in orde is (sorry, 2 seconden te vroeg vertrokken) en we in Nederland nog moeten klooien met derderangs projecten. De OV chipkaart rammelt nog steeds aan alle kanten, maar hetzelfde systeem loopt in Singapore al zeker 20 jaar (eigen ervaring) als een trein (pun intended).

Mauguio | 28-05-18 | 18:42 | 2 | + 8 -

Ik was laatst ook in onder andere Singapore en keek mijn ogen uit wat zij daar hebben neergezet qua (technologische) infrastructuur. Nooit verwacht dat zij al zoveel verder zijn dan Nederland.

JanRooks | 28-05-18 | 20:13 | + 3 -

Kilometerheffing in Singapore en Japan heeft hogesnelheidstreinen die in het binnenland nergens hoeven te stoppen, want enorm hoge bergen. Dat gaat niet werken in Nederland.

Alexander des Burgus | 29-05-18 | 10:59 | + 0 -

Dacht dat ze Lotje allang in een dwangbuis hadden afgevoerd.

Uw Verzekeringsadvis | 28-05-18 | 18:29 | + 1 -

Waarom haat de politiek de individuele vrije burger zo? Want dit heeft niet meer te maken met mobiliteit of milieu, maar is puur een beleidskeuze om het transport van mensen te collectiviseren.

Als ik een bescheiden, goedkoper voorstel mag doen: leg extra wegen aan (desnoods de hoogte in) en hef daarop tol met behulp van vignetten. Dus niet zo'n privacyschendend kastje, maar gewoon een plaatje dat je kunt scannen om de zien of die auto, truck of bus daar op dat tijdstip mag rijden. Stel het aantal vignetten voor een specifiek tijdvlak (bijvoorbeeld de spits) af op het maximum aantal voertuigen dat er kan rijden zonder file.

Dan heb je als burger de keus:
1. Op de gewone weg rijden, met kans op file.
2. In een bus op de tolweg stappen, waarbij de kosten van het vignet uitspreid zijn over tig passagiers. Of carpoolen met meer personen.
3. Zelf een duur vignet kopen en gewoon door kunnen rijden.

Een oplossing die capaciteitsverhogend werkt en keuzevrijheid laat, zowel geschikt voor OV als privévervoer. En dat zonder ingewikkelde projecten met onbekende (maar zekere) kostenoverschrijding, waarbij je per se de NS-trein in gepropt moet worden.

Wol | 28-05-18 | 17:05 | 5 | + 1 -

In de bijstand is nog beter. Je hoeft de deur niet uit, geen apk, wegenbelasting, spaart een hoop geld uit. Tijd genoeg om de reclame folders door te nemen, ipv in de file staan. De werkende komen te laat voor de kiloknallers zitten dan al in mijn vrieskist.

RdeFriesch | 28-05-18 | 19:58 | + 4 -

Meer wegen werkt niet. Paar jaar later staan die ook weer vol.

Janisstoppen | 28-05-18 | 20:20 | + -5 -

Huisregelneef_III | 28-05-18 | 18:46 | + 3 -
Die wegen moeten ook ergens mee betaald worden door iemand. De gebruikers lijken me de aangewezen persoon.

En ja, ik snap dat rupsje-nooit-genoeg graag zoveel mogelijk geld wil beuren, maar alleen extra wegen aanleggen geeft geen garantie op kunnen doorrijden. Je kunt de vignetten ook gratis verloten, maar in theorie kan de meeropbrengst van veilen aan de hoogste bieder gebruikt worden om in mindering te brengen op andere belastingen, of verplicht alleen ingezet worden voor nog meer wegen of beter OV. Het is zeker niet mijn bedoeling dat je alleen nog maar tolwegen hebt met een beperkte hoeveelheid auto's, het moet én-én zijn. Dus dat je kan kiezen om desnoods "goedkoop" (tegen de kostprijs) op een gewone weg te rijden.

En vignetten die je steekproefsgewijs controleert lijken me nou niet echt een high-tech duur tolsysteem?

Janisstoppen | 28-05-18 | 20:20 | + -5 -
Deels eens, als er altijd meer mensen naar de Randstad willen verhuizen zodra de filedruk afneemt of het OV minder vol zit of er constant meer "Nederlanders" bijkomen. Maar je kunt moelijk een probleem laten bestaan onder het motto dat de tijdelijke oplossing straks weer herhaald moet worden. Dan moet je gewoon nog meer wegen aanleggen, simpel gezegd. En je mag hopen dat de aanwas van bevolking (die in de Randstad wil wonen) een keertje ophoudt.

Wol | 29-05-18 | 09:26 | + 0 -
▼ 2 antwoorden verborgen

Ik heb mijn baan ingeruild voor een bijstandsuitkering en mijn arbeidersdieseltje voor een stadsfiets. Niet dat ik een stadsfiets nodig heb want ik woon ver van de stad en daar valt Utrecht naar mijn beleving ook onder. Ik woon in Ureterp, waar de zon volop schijnt en de Schultenbräu rijkelijk vloeit. Waarom reageer ik hier eigenlijk op,... leedvermaak.

RdeFriesch | 28-05-18 | 16:11 | + 15 -

Waarom ging je ook weer vroeger p[vrijdag en zaterdag uit de provincie naar de stad. Er is geen enkele reden meer. Voordat je bent aangekomen ben je al platzak. Of aan de NS of aan parkeergeld. Lekker voor de middenstander in het centrum. Alleen toeristen komen misschien nog naar het centrum. Mogen die nog wel komen?

MorgenEenAnder | 28-05-18 | 16:08 | + 11 -

Zullen we gewoon eens stoppen met bevolkingsgroei? (En dan heb ik het niet eens over waar die bevolkingsgroei vandaan komt)
Gewoon, bedenken dat 17 miljoen man in Nederland eigenlijk gewoon 7 miljoen teveel is. Tenminste, als we straks ook nog iets van natuur en frisse lucht willen hebben, en niet in een totaal dichtgepropt metropool willen wonen.
Dan lost die "vervoersellende" vanzelf op.

TheEgg | 28-05-18 | 16:07 | 3 | + 20 -

Neeee!! Al die Randstedelingen lekker in de steden laten zitten.
Groetjes uit Midden-Drenthe alwaar ik vanmorgen anderhalf uur door de bossen gewandeld heb zonder iemand tegen te komen.

Thierry-Rosette | 28-05-18 | 16:21 | + 18 -

Er passen ook wel 34 miljoen mensen in ons land. In de Randstad zijn er nog meer dan genoeg rijtjeshuizen die tegen de vlakte kunnen om te worden vervangen door ruime appartementen, en daarbuiten is er nog meer dan genoeg landbouwgebied dat kan worden omgebouwd tot woonwijken met laagbouw. Maar dan geen troosteloze sociale huurkazernes in de nieuwe wijken a.u.b., alleen koop.

Huisregelneef_III | 28-05-18 | 18:50 | + 0 -

Zolang we nog dezelfde spulletjes willen kopen, dezelfde 'ervaringen' op willen doen en even gelukkig willen zijn, gaat dat niet werken. De mens is ingesteld op groei, van krimp wordt de mens arm, ongelukkig, chagrijnig en nostalgisch. Natuur en frisse lucht genoeg, maar je moet er wat voor over hebben.

Voireaton | 28-05-18 | 23:28 | + 0 -

Misschien een idee voor bedrijven om eens niet een kantoor in de Randstad te beginnen maar in regio's waar nog wel plek is. Goedkoper, uitgerust personeel want weinig reistijd, geen terreur van GL-Nimby gemeentes en mooie leefomgeving zouden toch genoeg reden moeten zijn.

Deflatiemonster | 28-05-18 | 16:06 | 2 | + 9 -

Goed punt. En waarom moet al dat personeel dagelijks present zijn? Er zijn genoeg functies die je ook thuis of in een seats2meet-kloon kan uitvoeren. En dan kom je 1 dag in de week naar kantoor.

H. Caulfield | 28-05-18 | 16:11 | + 1 -

Een kantoor doen je maken op een locatie waar je klanten en personeel het ook kunnen bereiken. Niet in een dorp wat google maps niet eens kent.

Henk9730 | 28-05-18 | 21:38 | + -3 -

Bent u wel eens op Station Lunetten geweest? Het is net vernieuwd vanwege spoorverdubbeling tussen Utrecht CS en Houten Castellum. Waarom tot daar en niet tot aan Den Bosch? Omdat de brug over het Amsterdam-Rijnkanaal niet breder kan, gaat het spoort daar weer keurig tweebaans verder tot aan Den Bosch. Dus zolang die flessenhals niet wordt aangepakt heb je geen ene reet aan een tweede intercitystation op Lunetten.

Theo Reet | 28-05-18 | 16:03 | 3 | + 12 -

Waarom helpt extra asfalt niet, aldus (linkse) bomenknuffelaars, maar zou extra rails wel helpen?

kapotte_stofzuiger | 28-05-18 | 17:20 | + 7 -

@kapotte_stofzuiger - Extra asfalt werkt uitstekend als je je doelstellingen maar niet uit het oog verliest. We leggen geen extra wegen aan om "het fileprobleem" op te lossen. Het is juist de bedoeling dat het op de nieuwe wegen en nieuwe rijstroken binnen no-time weer ontzettend druk wordt, want anders heb je ze op de verkeerde plek gelegd. Die infrastructuur dient niet om leeg te blijven zodat je "lekker door kunt rijden" maar om de groei te faciliteren die iedereen, van FvD tot SP tot GroenSlinks, nodig heeft om hun plannetjes te bekostigen.

Extra spoor idem; die treinen moeten snel weer vol zitten, anders doe je het verkeerd. Meer banen betekent meer reizigers en dus meer opbrengsten, maar dan moeten ze wel op hun werk kunnen komen. Daar gaat het om, niet om zoveel mogelijk lege plekken te hebben.

Huisregelneef_III | 28-05-18 | 18:54 | + 4 -

kapotte_stofzuiger - het is heel simpel, infrastructuur aanpassen en doorstroom verbeteren kost veel geld en tijd, remmende maatregelen en cashen op bestaande infrastructuur kost veel minder tijd en levert veel meer op, op de korte duur.
Tot zover moet het duidelijk zijn in de maximaal 4 jaar vooruitkijkende politicibreintjes.

Dezenaamhier | 28-05-18 | 20:59 | + 0 -

Dat van die parkeernorm is hier ook volop gaande. Een nieuwbouwwijk met één parkeerplek op 3 huizen. Met als gevolg dat al die nieuwkomers hun auto in de wijk ernaast pleuren zodat daar de ellende uitbreekt.
Met als lachende derde de BOA's en daarmee de gemeente die zich helemaal scheel schrijven aan parkeerbonnen want mensen moeten hun blik toch ergens neerzetten dus dan maar daar waar niet mag maar niemand er last van heeft.

2voor12 | 28-05-18 | 15:54 | 5 | + 19 -

Vandaar dat je bij nieuwbouw altijd op eigen grond een parkeerplek moet voorzien in Utrecht

Henk9730 | 28-05-18 | 21:36 | + 0 -

Hoe gaat dat dan als je eens een verjaardagsfeestje geeft en meer dan drie familieleden/vrienden/bekenden uitnodigt?

issieookweer | 28-05-18 | 22:59 | + 1 -

Verzamelen bij het transferium en dan met z'n allen op de deelfiets? Niet heel erg handig als dit ergens in Leidse Rijn is. En als je bezoek bejaard en dus minder mobiel is, dan lijkt dit me ook wat problematisch.

Alexander des Burgus | 29-05-18 | 10:53 | + 0 -
▼ 2 antwoorden verborgen

Ik was al bang dat het bonnetje van het zoveelste megalomane megaproject bij de burger zouden worden neergelegd maar ben helemaal opgelucht nu het Rijk en het bouwtuig hiervoor opdraaien. Kunnen mijn belastingcenten tenminste lekker naar de EU-uitbreiding en het binnenhalen van raketgeleerden en apothekers.

Nigel Garage | 28-05-18 | 15:38 | + 6 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken