Cryptogekte eist dodelijk slachtoffer

Om je cryptomunt te promoten kun je natuurlijk je naam op een knoeperd van een billboard planten.  Of je pakt het aan aan zoals Ask.fm. Een social-mediaplatform waar 215 miljoen gebruikers elkaar vragen kunnen stellen en beantwoorden (en die meermaals in opspraak kwam nadat tieners zelfmoord pleegden en dit verband zou houden met haatberichten die ze ontvingen via Ask). Het bedrijf is nu bezig met een 2.0-versie van het netwerk. Die moet gaan draaien op de blockchain, want hip en je sleept 215 miljoen mensen mee in de nieuwe economie. Ofzo. Om de bijbehorende Initial Coin Offering (ICO) te promoten bedacht het bedrijf een publiciteitsstunt. Vier 'crypto-enthousiastelingen' bedwingen de Mount Everest om daar op de top een hardeware wallet met 500.000 ASKT Coins achter te laten, volgens het promotiefilmpje gelijk aan $50.000. De boodschap: als u een beetje dapper bent komt u een modaal jaarsalaris ophalen bovenop de hoogste berg ter wereld. Weliswaar moet u de waarde in dollars met een korreltje zout nemen. 'It’s an estimate of their value once the pre-sale and ICO launch', aldus een woordvoerder van Ask. Maar de helft is ook een aardig bedrag. En hoe moeilijk kan het zijn om 8.848 meter te klimmen? Zelfs een Chinees zonder benen komt boven. Dat er jaarlijks 5 tot 10 mensen de dood vinden op de berg is een kleinigheidje. Waaronder een Nepalese sherpa die de Oekraïense cryptopromotors begeleidde. Dan verwacht je dat Ask.FM de ICO-campagne afblaast en een nagedachtenis op hun website plempt. Welnee, want wat boeit zo'n sherpaatje nou? Volgens FT - dat dit nieuws op het spoor kwam - reageerden de klimmers nonchalant op de vermissing van de sherpa. Een van de klimmers spreekt zelfs van 'de beste trip van zijn leven' en Ask.FM omschreef de stunt gisteren (dus na het overlijden van de sherpa) in een persbericht als 'a true statement of ambition'.  En verder refereerde men lollig naar 'to the moon', een uitspraak die door cryptoliefhebbers wordt gebruikt om aan te geven dat zij verwachten dat de prijs van een crypto door het dak gaat. 'Even meme-wise, think about the closest starting point to reach the moon. It seems so obvious, yet no one has done it'. Nou, wees trots op jezelf. Stelletje weggooiers.



Reaguursels

Inloggen

OMG wat een zeikartikel.

Als de één of andere idioot zich gek laat maken door de zoveelste PR uitspatting van één of andere publiciteitsgeile startup, en denkt dat de Mount Everest zoiets is als de pyramide van Austerlitz, is dat toch zeker lekker zijn eigen probleem?

Ik heb intens te doen met mensen die onschuldig door oorlogsgeweld, ziekten, hongersnood en wat al niet het leven laten. Niet met een debiel die ervoor kiest een maffe uitdaging aan te gaan wat hem zijn hachje kost.

Darwin heeft dat lang geleden al duidelijk uitgelegd.

Magnum Force | 26-05-18 | 10:23 | 1 | + 8 -

Wat een smerige onzin. Dat je niet begrijpt dat zo’n Nepalese begeleider het werk juist vaak doet uit wanhoop, uit pure noodzaak om zichzelf te kunnen voorzien, want waar ze worden geboren is er weinig kans op een fantastische carriere om via Harvard de top van een multinational te leiden. Ze doen wat hun vader deed, verder hebben ze geen enkele mogelijkheid te gaan studeren, in die streek daar is dit gevaarlijke werk het enige waar ze vaak nog iets mee verdienen en hun familie te onderhouden. Of dacht je dat ze ingevlogen worden uit alle delen van de wereld om daar even de show te stelen en een honger naar gevaarlijke stunts te stillen?
Het is voor hun pure noodzaak, simpele ziel. Het is bizar hoe de samenleving steeds meer verhard en ongefundeerde en volledig misplaatste reacties neerkwakt die gretig aftrek vinden. En dan nog dat kinderachtige “Darwin Award”. Hoe oud ben je eigenlijk. Weet jij wat er in die mensen omging voor ze stierven en wat hun beweegreden was van hun actie?

SpaansePeetvader | 27-05-18 | 08:53 | + 0 -

Moet je nagaan hoeveel mensen er al dood zijn gegaan om reguliere valuta te bemachtigen. Werkelijk massamoord dus.

Geen01 | 25-05-18 | 23:33 | + 11 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken