Amazon dwingt vrouwen eens een keer na te denken

En mannen
En mannen

Geen gehannes in nauwe pashokjes, nooit zoeken naar die ene parkeerplaats, nul opdringerige verkopers, geen oorschelpverkrachting in de vorm van monotone housebeats en binnen tien minuten is een nieuwe garderobe bijeen geklikt. En alles wat niet bevalt wordt per ommegaande kosteloos retour gezonden. Geen wonder dat online shoppen als een dolle blijft groeien. Het ruimhartige retourbeleid is een flinke kostenpost voor bedrijven als Zalando, Bol en Amazon. Naar schatting wordt gemiddeld zo'n 30 tot 40% van de aankopen geretourneerd (bij gillendewijventoko Zalando lag dit enkele jaren geleden zelfs op bijna 50%). Hoeveel jurkjes en scheerapparaten worden teruggestuurd naar Amazon vertelt het Amerikaanse bedrijf niet, maar volgens The Wall Street Journal is het bedrijf klaar met klanten die te veel terugsturen. Wie de pakketbezorger vaker dan het bedrijf lief is terugstuurt kan rekenen op een permaban. Nou is dit beleid niet nieuw. Zeker sinds 2008 - en mogelijk langer - jorist het bedrijf klanten die te enthousiast retourneren, waarbij ze kunnen fluiten naar het resterende bedrag op hun cadeaukaarten en dienstverlening via Amazon Prime. Zoals deze gadgetfreak en deze vrouw. Op zich geen onbegrijpelijk of uniek beleid, al is het lullig dat de online allesverkoper nul transparantie biedt inzake de bancriteria. Algoritmes speuren naar accounts met opvallend gedrag en vervolgens beslist een medewerker over het lot van de klant. Die kan vervolgens - soms zonder waarschuwing vooraf - voor eeuwig niets meer bestellen bij Amazon. Vanuit wetenschappelijk oogpunt-pdf is het beleid van Amazon enigszins opmerkelijk. Een ruimhartig retourbeleid zou uiteindelijk leiden tot meer klanten en een hogere besteding door retournerende klanten. Maar wie een sterke marktpositie heeft kan zich dit soort fratsen veroorloven. Een belangrijke les voor luie mensen en stijlgevoelige types met straatvrees. Stuur nooit rücksichtlos driekwart van uw online bestellingen terug , want voor u het weet staat u de hele dag in het pashokje.  En die online retailers? Die kunnen maar beter zorgen dat hun producten niet al te positieve reviews krijgen. Dat vermindert het verwachtingspatroon, de teleurstelling en de onvermijdelijke retourzending. 

Reaguursels

Inloggen

Dat moet toch met een soort app kunnen, zou je zeggen. Dat je eenmalig een referentieobject van een retailer krijgt waarmee je (in je ondergoed) op een aantal foto's gaat (rondje draaien) en dat de app vanwege het referentieobject vervolgens precies weet wat jouw maten zijn. Dat had ik allang op de markt gebracht als ik een grote online kledingwinkel was. Of zou dat niet werken omdat de meer gevulde types toch altijd proberen zich in krappere kleding te persen? Dat zou je kunnen ondervangen met een controlevraag: hoe wil je dat je kleding zit: te strak, normaal, los.

Joris Draaksteker | 24-05-18 | 12:57 | + 0 -

Logisch, want verzendkosten/afhandelingskosten zijn hoog en de niet-retournerende klant betaalt daaraan mee, linksom of rechtsom.

Net als bij bv reisverzekeringen: ik wens niet mee te betalen aan de verloren iZooi van Khalid. Ik sluit dus nooit reisverzekeringen af.

Een webshop met een lastig retourbeleid zou voor mij een USP zijn. Is bij Chinese webshops in de praktijk zo, want terugsturen naar China?

Poekieman | 24-05-18 | 10:12 | + 2 -

Een collega van mij in Duitsland bestelde ieder item in drie maten en stuurde altijd twee terug. Hij was toen verbaasd toen Amazon een keer belde en vroeg om dit niet meer te doen.

hangtiet met knoop | 23-05-18 | 22:21 | 1 | + 0 -

Amazon belt niet. dus fake. Niet dat ik ze groot gelijk geef.

JanRooks | 23-05-18 | 23:35 | + 3 -

Wat? Amazon dwingt vrouwen eens na te denken? Ik denk altijd goed na. Dat is dan ook de reden dat ik nooit iets bij Amazon bestel. Ik zou wel gek zijn om mee te gaan betalen aan de transportkosten van de jurkjes van asociale vrouwen, zoals F#ckingAwesome beschrijft.

mona | 23-05-18 | 21:10 | 2 | + 3 -

Gelukkig kan je daar voor kiezen. Voor ander asociaal gedrag - waaronder klaplopen -

Poekieman | 24-05-18 | 10:15 | + 0 -

bepalen Rutte, Penthouse en dat soort types of en hoeveel je daaraan mag bijdragen.

Poekieman | 24-05-18 | 10:16 | + 0 -

Ik wil helemaal geen jurkjes retourneren, het kost al moeite genoeg om ze te vinden en te bestellen, echter heb ik vaak geen keus omdat het ene jurkje net een centimeter kleiner is dan het andere (verschillende merken en dus nét even iets anders) en het dan niet meer past... Als je geen retouren wilt, zorg er dan voor dat je de maten exact weet en die van mij ook zodat je tot op de centimeter precies weet of het past. Dan gaat het aantal retouren vanzelf omlaag...

ZwarteDag | 23-05-18 | 16:16 | + 5 -

Ja hoor, en we horen weer niet het hele verhaal hier. Wat dacht je hiervan: deze pemangebande gillende wijven bestellen 20 jurkjes per week, dragen de leukste 10 die week, fixen met een simpel online verkrijgbare labelfixer de kaartjes er weer aan en sturen de hele verzameling weer terug. En dan klagen dat ze een ban krijgen na zes maanden lang van dat soort bestelgedrag.

F#ckingAwesome | 23-05-18 | 16:03 | + 21 -

Van de kleding die ik bij C&A pas koop ik ook niet veel meer dan de helft. Het zou me wat worden als ik daar voortaan niet meer binnen mag omdat ik niet tenminste x% koop van wat ik pas. En dan te bedenken dat ik in een echte winkel het product kan bekijken, terwijl je het op Amazon met een paar (bewerkte) fotootjes moet doen.

Huisregelneef_III | 23-05-18 | 15:18 | 2 | + 0 -

C&A? Daar ben ik toch al zeker 20 jaar niet meer geweest, tokkie kleding...

ZwarteDag | 23-05-18 | 16:18 | + -4 -

@ZwarteDag | 23-05-18 | 16:18 | + -5 -

Voor baby kleding is het anders wel een geschikte zaak. Kinderen groeien zo snel, dat het zinloos is om dure kleding te kopen.

DolfWeerwolf | 23-05-18 | 16:57 | + 9 -

Niet gek dat er veel (kleding) geretourneerd wordt.
Mijn vrouw en ik kopen, vooral voor de kinderen, veel online. Scheelt weer om met ze de hele stad door te gaan en irritaties. Maar merken verschillen qua maat dus bestel je meerdere maten en tief je terug wat niet past / staat. Dus 50% is niet heel gek.
Het gratis retourneren is vaak een doorslaggevend USP. Als Amazon zo te werk zal gaan zullen veel NL dames deze, als dit al niet gebeurt, links laten liggen.

Super Grover | 23-05-18 | 14:53 | + 0 -

Wat is Amazon toch eigenlijk ook een kutbedrijf. Dat ze mensen bannen die onrechtmatig teveel bestellingen retourneren, dat is een goede reden. Maar om mensen te bannen die bestellingen die kapot zijn gegaan retourneren!? Ik heb het zelf ook ondervonden, twee keer een boek besteld bij amazon. Dit sturen ze dan op een flutkartonnetje waarin het boek niet eens vast in zit maar lekker rond kan schuiven. Resultaat is dat alle hoeken van de harde kaften kapot waren, daarnaast bied dat kartonnetje geen enkele bescherming tegen waterschade (wat een simpel stukje plastic folie om het boek heen wel doet) en geen enkele bescherming tegen valschade (wat regelmatig voorkomt in sorteercentra/ vervoeren van pakketjes in een busje). Het resultaat dat ik de twee boeken geretourneerd heb, echter kan ik blijkbaar binnenkort een ban verwachten. Ik ben immers een "slechte klant" volgens Amazon... Lekker hoor, in plaats van je verpakking te verbeteren de klanten de schuld geven van je eigen falen...

Anlail | 23-05-18 | 14:52 | 4 | + -5 -

@TheEgg misschien moet je het het bovenstaande artikel en mijn commentaar eens wat beter doorlezen. Er zijn daar mensen die 300+ bestellingen gedaan hebben, 20-30 daarvan hebben geretourneerd omdat deze defect waren en een ban hebben gekregen. Mijn "Rant" gaat juist over het feit dat als consumenten meer dan duizenden euro's besteden aan het kopen van producten kopen bij een online winkel en daarvan enkele honderden euro's van die producten retourneren omdat de verpakking van de webwinkel niet de producten genoeg beschermd had/ de producten defect waren of niet aankomen, je niet zomaar die consumenten buiten spel kan zetten en alle tegoeden op hun account kan bevriezen. Sterker nog, ik begin juist met het zeggen dat als consumenten teveel producten onrechtmatig!!! retourneren je juist deze mensen mensen moet bannen! Groot gelijk van Amazon. Het bannen van mensen die "teveel" defecte producten retourneren daarentegen... Misschien zou je je als bedrijf eens af moeten gaan vragen waarom deze juist zoveel defecte producten krijgen!? En daar gaat het hier juist mis, Amazon doet dat niet en geeft de consument de schuld van de defect producten door ze te bannen. Vervolgens bevriezen ze ook nog eens (illegaal) alle tegoeden op je account. Cursusje begrijpend lezen zou hier wel op zijn plaats zijn denk ik.

Anlail | 23-05-18 | 15:17 | + -1 -

Hoekjes beschadigd? En toen kon je je boek niet meer lezen?

JoyCee | 23-05-18 | 19:01 | + 1 -

Koop dan je boeken gewoon in een boekenwinkel. Kan je een boek zonder gebogen hoekjes uitkiezen.

Gele Beer | 23-05-18 | 20:01 | + 4 -
▼ 1 antwoord verborgen

Bol.com straft de partner verkopers reeds met een lagere plaats in het koopblok als zij meer dan 2% retouren hebben.

TriestGeval | 23-05-18 | 14:41 | 1 | + 2 -

Bol. Com gedraagt zich als een monopolist en wanneer ik een item buiten bol kan kopen, zal ik dat altijd doen. Partner sellers mogen niet concurreren met bol en uiteindelijk is dit slechter voor de consument en voor de partner

Zander | 23-05-18 | 15:21 | + 9 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken