Bewoners aan 'verkeersriool' Maastricht verdienen geld dankzij uw belastinggeld

Wat is eigenlijk uw favoriete grote geldverkwistende infrastructurele project van ons land? Noord-Zuidlijntje? Betuwelijntje? Hogesnelheidslijntje? We kunnen er wat van hier. Gelukkig doen onze Oosterburen niet voor ons onder (we laten de Belgen maar even achterwege want die tellen niet mee), maar het is altijd een beetje sneu om te wijzen waar het ook fout gaat. Beter kom je met een positief voorbeeld, en gelukkig heeft het Centraal Planbureau er zo één gevonden. Het gaat om de Koning Willem-Alexandertunnel in Maastricht. Klein stukje ontstaansgeschiedenis: de tunnel vervangt de voormalige N2 met 2x2 rijstroken en kruispunten met verkeerslichten in het oostelijk deel van de stad Maastricht. In de oude situatie moest het doorgaande verkeer door de stad rijden door afwezigheid van een ringweg of andere route. Dat zorgde voor ellende als geluidsoverlast en luchtververvuiling. In 2016 werd de tunnel opgeleverd, na vijf jaar bouw. Kosten: €850 miljoen belastinggeld, en nog zo'n €340 miljoen privaat geld. Dat is fiks, maar dat is altijd zo met grote infrastructurele projecten. En men krijgt er iets moois voor terug. Een tweelaagse tunnel (jaja met vier op elkaar gestapelde tunnelbuizen fapfapfap) en is er bovengronds de  ’Groene Loper’ aangelegd, een soort parkje met auto-fiets- en voetpaden voor lokaal verkeer. Ach kijkt u anders even naar deze filmpjes. 



Schitterend toch. De overlast is aangepakt, omwonenden zijn blij en het verkeer stroomt beter door. Maar wat blijft er van over als er gekeken wordt naar de baten van een dergelijk project? Best veel, merkt het CPB op (pdf). Sterker nog: een eerder onderzoek naar de baten van Ecorys kwam volgens het CPB op een veel te bescheiden bedrag. Daar ging men uit van €12 miljoen aan baten met betrekking tot de verbetering van de zogenoemde ‘Stedelijke kwaliteit en barrièrewerking'. Het overgrote deel (€774 miljoen) werd toegeschreven aan de winst die wordt gehaald uit een kortere reistijd. Om de baten te meten, heeft het planbureau gekeken naar de stijging van de huizenprijzen in de buurt van de tunnel en van de huizen die zich verder weg bevinden. 'Als huizen dichtbij de tunnel sneller in waarde stijgen, schrijven we dat toe aan de verbeterde leefbaarheid door de ondertunneling.' Komen ze met het volgende kaartje:

U ziet het: in de eerste 500 meter rond het tunnelgebied is de huizenprijs gemiddeld toegenomen met 7,1%. Voor de volgende 500 meter komt de toename op 4,2%. Dat betekent dat de prijzen in het gebied binnen één kilometer van de tunnel in totaal met €220 miljoen zijn gestegen. Die toename schrijft het CPB helemaal toe aan de tunnel. Uit de studie blijkt daarbij dat in het gebied van 1 tot 2 kilometer van de tunnel de huizenprijzen met ruim €500 miljoen zijn gestegen. Daar is niet bewezen dat de ondertunneling van de A2 hier iets mee te maken heeft. Wel heeft het CPB nog een slag om de arm over de uiteindelijke baten van de tunnel. Er is niet gekeken naar de effecten op commercieel vastgoed, noch naar de mogelijkheid dat er nieuw vastgoed rond de tunnel wordt ontwikkeld. 'Tenslotte zal de verbeterde leefbaarheid mogelijk leiden tot baten van toegenomen toerisme.' Of het CPB hier doorslaat laten we aan u. Maar als toeristen nu Maastricht nu echt meer gaan bezoeken door een nieuwe tunnel, rijst uiteraard meteen de vraag of de stad dan weer gaat inboeten aan leefbaarheid. Maar tunnels zijn gaaf, dat staat vast. Misschien dat dat Zuidasdok toch nog een succesverhaal gaat worden. Meer lezen over integrale infrastructuurprojecten/tunnelprojecten in steden als Antwerpen, Hamburg, Madrid, Dallas, Denver en Seattle en de manieren waarop 'kwaliteit van de publieke ruimte' gemeten kan worden? Dat kan hier. Meer over de methodiek van de onderzoekers vindt u daar. Het aantal huizen op Funda dat dankzij uw nuttige belastingbijdrage pronkt met de nabijheid tot de Groene Loper is groot. Wel even checken of dat huis niet naast een rookkanaal staat natuurlijk.

Bijschrift foto:

MAASTRICHT - Koning Willem-Alexander tijdens de opening van de Groene Loper. Dit is het gebied rondom en bovenop de nieuwe A2-tunnel.

Reaguursels

Inloggen

Het had altijd wel wat: lekker doorrijden tot aan Maastricht, even uitrusten bij de verkeerslichten en de file voor de volgende verkeerslichten en dan weer verder richting de Ardennen. Zag je toch nog wat Limburgers rondlopen. Zodra ik zelf deep down south woonden viel dat aapjes kijken weg. Was ik zelf het aapje dat bekeken werd.

Haringkoning | 23-05-18 | 12:45 | + 0 -

Ach, die kosten worden vanzelf wel weer teruggeflitst door de trajectcontrole in de tunnel. Veel Belgen en Duitsers kennen die manier van struikroven (nog!) niet en begrijpen er niks van dat je voor 101 km/h een boete krijgt.

Klassenfeind | 23-05-18 | 12:39 | + 0 -

Nu eerst de N44 door Wassenaar eens op dezelfde wijze aanpakken. Is goed voor de waarde van Eikenhorst, dus het zal wel gaan lukken. WA gaat straks een ander paleisje betrekken.

PS: waarom tweeduizend lindebomen in het bronsgroen eikenhout?

Guido | 23-05-18 | 11:13 | + 1 -

Nog even over België. Ik ben altijd heel negatief geweest over het snelwegennet, maar ik moet toegeven dat dit de laatste tijd flink verbeterd is. De route door België van Calais naar Nederland is prima rijden, met uitzondering van de drukte rond Antwerpen. De snelweg bij de kust is heerlijk rustig, daarna is het tot Antwerpen 2x3 strooks. Tanken gaat er lekker snel (overal betaalautomaten) en het wegdek is ook echt verbeterd. Wanneer je NL binnenrijdt, begint de ellende. De A27 is nog altijd 2x2 strooks en vol agressieve Brabotokkies.
Luik is inderdaad een ander verhaal, maar ook daar hoef je tegenwoordig niet meer dwars door de stad langs de Maas.

De echte Stolwijker | 23-05-18 | 09:58 | 1 | + 3 -

In Luik hoef je al 15 jaar niet meer door de stad, alleen de ringweg vormt een zo grote omweg dat je alsnog beter door de stad kunt rijden. Iedere navigator stuurt je door de stad i.p.v. over de ringweg als je naar de Route du Soleil wil.

Bytemaster | 23-05-18 | 12:39 | + 1 -

Die stijging kan natuurlijk ook een correctie zijn op prijzen die altijd lager geweest zijn door de aanwezigheid van een snelweg in je voortuin. De woningen die daar lagen waren vrijwel onverkoopbaar, dat is nu veranderd.

Roeieber | 23-05-18 | 08:23 | + 13 -

Prima zo'n tunnel en iedereen is er blij mee. Was ook idd wel nodig.
Maar om de kosten nu goed te praten met een toegenomen waarde van vastgoed in de omgeving gaat een beetje ver. In mijn straat (en omgeving) is al 5 jaar niets gebeurt en toch is de waarde van de huizen toegenomen. Dat is pas een goede investering geweest.

Eigenaar_IJsland | 23-05-18 | 08:05 | + 4 -

Hou op met dit soort berekeningen. De huizenprijs reageert nooit zo heftig, en de toeristische verdiensten worden ingeschat op basis "ik vind het leuk, maar ik weer bij god niet wat het waard is, dus roep ik maar dat er toeristen op af komen".
Het is een mooi project, Limburgers blij, de rest is gelul.

frank87 | 23-05-18 | 07:53 | + 3 -

Zolang de overheid miljarden uitgeeft aan een tunnel onder een paar weilanden moet je ook niet te mekkeren als er wat geld wordt gebruikt om een stad wat beter leefbaar te maken. (en dan hebben we het nog niet eens over het bijzondere succes dat die spoorlijn is)

right, not wrong | 23-05-18 | 07:46 | + 2 -

Megalomaan project. Je rijdt lekker snel door Maastricht en staat nu bij Luik alsnog vast op die kut rondweg daar. Voor minder geld hadden ze een eenlaags tunnel in Maastricht aangelegd (voor lokaal verkeer) en aan de Belgische kant een paar kilometer snelweg van Geleen naar de westkant van Luik (voor doorgaand verkeer). Maar ja: de lobby van de bouw maffia.

Biet | 23-05-18 | 07:24 | 2 | + -8 -

(oostkant van Luik bedoel je, westkant is een hele rare slinger voor nodig)
En lobby van gemeente Maastricht. Die waren schijnbaar bang dat als de A2 langs de stad ging er minder mensen naar Maastricht zouden komen. Een ringweg was goedkoper geweest, met minder overlast tijdens de bouw en nog mogelijkheden tot capaciteitsvergroting. De tunnel had/heeft alle drie niet. (schijnt dat de tunnel qua capaciteit eigenlijk alweer te klein is...).

Roeieber | 23-05-18 | 08:27 | + 0 -

Wat een onzin. Er gaat slechts een heel klein deel van het verkeer door naar Luik. Het grootste deel slaat af bij AZM, Grondsveld en Eijsden. Die tunnel is zijn geld meer dan waard.

Bytemaster | 23-05-18 | 12:42 | + 1 -

Waarom mag dit van belastingeld en de westerscheldetunnel (ca. 750 miljoen Euro) moet tol voor worden betaald en volledig terugverdient?

Con | 23-05-18 | 00:58 | 1 | + 3 -

Om te voorkomen dat Zeeland te druk wordt met verkeer.

nieuwe_Deen | 23-05-18 | 08:40 | + 4 -

Ik geef het 1 jaar voor Rutte komt met een belasting om deze winst van de bewoners te jatten. Ok niet overdrijven 2 dan.

alufoliegroothandel | 22-05-18 | 23:56 | + 3 -

Ik kom er regelmatig en het is een geweldige tunnel, elke cent waard.

-=PyP=- | 22-05-18 | 23:31 | + 9 -

Dus als we heel Nederland ondertunnelen stijgen de huizenprijzen met minstens 4,2%. Een snelle rekensom: 1.646.390.000.000 * 0,042 = 69 miljard euro in de pocket. Waar blijven de gravers?

kapotte_stofzuiger | 22-05-18 | 22:29 | + 13 -

Mooie kop weer, click bait much?
Wanneer de omgeving verbetert wordt dat vertaalt naar de waarde van je woning; dat geldt voor Maastricht maar ook voor ieder dorp waar een park of desnoods ondergrondse vuilcontainer wordt aangelegd.
Ieder provinciestadje in NL beschikt inmiddels over een rondweg of andere oplossing om het doorgaande verkeer uit de stad te houden. Ik gun het die Limburgers van harte; niet zo afgunstig DK.

CaesarSalad | 22-05-18 | 22:05 | 1 | + 14 -

Ja, DK zakt wat af helaas, van financiele onderzoeksjournalistiek naar clickbaitartikeltjes zonder diepgang (pun intended)

mark1487 | 22-05-18 | 22:45 | + 5 -

Als je in Maastricht woont of er regelmatig door moest rijden dan is die tunnel elke cent waard.

Bubske | 22-05-18 | 21:51 | + 14 -

Vandaag alleen toegankelijk met een onderzeeboot?

CleanUpTime | 22-05-18 | 21:21 | + 4 -

Is de waardedaling van de huizen aan de uiteinden van de tunnel ook meegenomen?

nieuwe_Deen | 22-05-18 | 21:19 | 2 | + -2 -

Is die waarde gedaald dan? Die mensen wonen nu toch ook dichter bij een park dan voorheen. En hadden altijd al een snelweg voor hun huis.

Wel een tof project trouwens.

argumentumadpopulum | 22-05-18 | 21:41 | + 3 -

Waar denkt u dat de uitlaatgassen van het verkeer in de tunnel heengaan? Die worden niet de grond in gepompt ;-)

nieuwe_Deen | 23-05-18 | 08:38 | + -1 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken