Arrogant RyanAir boekt stevige winst. Tickets mogelijk duurder

De één hoort Yanny, de ander Laurel. Achter een terrorist en vrijheidsstrijder gaan soms dezelfde persoon schuil. Kwestie van perspectief. Zo mag u arrogant in de kop vervangen door zelfverzekerd. In ieder geval heeft de Ierse prijsvechter Ryanair nimmer moeite om de eigen prestaties in ronkende bewoordingen te vangen. De Aldi onder de luchtvaartmaatschappijen liet vandaag weten in het afgelopen boekjaar de winst met 10% te hebben zien toenemen tot zo'n €1,5 mrd, mede dankzij een 13% toename van 'ancillary revenues' (priority boarding, beenruimte, autoverhuur). Geen geringe prestatie: de maatschappij moest immers vluchten schrappen door roostertechnisch falen, had last van stakend personeel en verlaagde de ticketprijs (naar gemiddeld €39,40 voor een enkeltje) door overcapaciteit. Dat laatste weet het bedrijf mooi te verkopen als 'good news for our guests but bad news for competitors'. Mogelijk hoeft u als consument dit jaar niet op meer goed nieuws te rekenen. Ryanair verwacht de komende 24 maanden last te hebben van hogere olieprijzen als gevolg van politiek gelazer in Venezuela, Iran en Libië. Anderzijds denkt Ryanair dat de ticketprijs mogelijk gedrukt wordt door vollere vliegtuigen, al kan dit weer teniet worden gedaan doordat u weer naar Egypte en Turkije durft te vliegen (en de overcapaciteit verdwijnt).

Of de ticketprijs nou omhoog of omlaag gaat, de Ieren concluderen dat 'No other EU airline can compete with Ryanair’s prices.' Misschien dat  een gewetensvol stemmetje in uw hoofd mompelt: Ja, maar dat gaat allemaal ten koste van het milieu en de inkomsten van de (zzp-)pilootslaven. Heeft Ryanair geruststellende mededelingen voor u. De maatschappij heeft zich (naar eigen zeggen, zo is u inmiddels duidelijk) vastgeklonken 'a series of industry leading environmental targets, including moving to“plastic free within 5 years'. En die piloten moeten juist keiblij zijn met het bedrijf. 'Our combination of higher pay, improved rosters, and unmatched job security will, we believe, continue tomake Ryanair an employer of choice in the EU airline sector.' Een keiveilige goedbetaalde baan klink prachtig, maar voor de pilotenprinsen van Air France die nu denken aan een overstap is er een duidelijke boodschap. Praten met vakbonden is prima, 'but we will not make concessions on pay or productivity which threatens either our low cost model or our cost leadership in Europe.' Alle cijfers op een rij in de kunt-u-mooi-goedkoop-blijven-vliegen-pdf hier

Reaguursels

Inloggen

investor.ryanair.com/wp-content/uploa...
Uit niets blijkt dat deze firma belastingeld-gesubsidieerd word.
Althans niet uit hun KPMG balance sheet.....
Gewoon een no nonsense bedrijf gebaseerd op boerenverstand en kleine overhead, opererend vanuit een land waar een overheid nog niet zo hard op bedrijven aan het “leunen” zijn.

Katoentje | 22-05-18 | 05:06 | + -2 -

Het woord "indirect" geeft het al weg.
Als er geen EU gelden meer beschikbaar zijn voor Weeze, Eindhoven en soortgelijke vliegveldjes is het einde oefening voor Ryanair en co.

kapotte_stofzuiger | 22-05-18 | 11:00 | + 2 -

En dat allemaal dankzij uw belastingcentjes.
Ryanair wordt meer (indirect) gesubsidieerd dan AirFrance-KLM in hun beide geschiedenis.
Google het maar, EU geeft geld aan middle-of-nowhere luchthavens (Weeze, Groningen, Eindhoven) om daar de Ryanairs van deze wereld naar toe te lokken.

kapotte_stofzuiger | 22-05-18 | 00:29 | + 3 -

Ooit 1x met ze gevlogen. Meest comfortabele van de hele reis was de bustrip van de gate naar het vliegtuig, terwijl ik nog moest staan ook nog.

tetra | 21-05-18 | 19:50 | + 1 -

39.40 Eypo is niet veel, en daar zit een hoop belasting in ook nog eens, vermoed ik.

Vliegen kost bijna niets dus, blijkbaar, als je daar toch nog winst mee weet te maken.

'Normale' vliegmaatschappijen zouden dus hele dikke winst moeten kunnen maken. Toch is dat niet zo. Teveel dure managers, te dure piloten, ...?

Poekieman | 21-05-18 | 14:51 | + -2 -

Zit niet zo veel belasting in bij diarree air. Ze krijgen zelfs nog geld toe van de lokale overheid als ze vliegen op Charleroi, Weeze en die andere met EU subsidie aangelegde vliegvelden.

Biet | 21-05-18 | 17:07 | + 5 -

Biet | 21-05-18 | 17:07 | + 0

Ah, ja. En Ryanair gebruikt dat ook graag als pressiemiddel om de overheidsgeldstroom op gang te houden. In het kader van, niet betalen, dan gaan we toch gewoon weer weg? Lijkt me de omgekeerde wereld in een normaal functionerend economisch systeem.

Tinus Oudestraat | 21-05-18 | 17:55 | + 3 -

Excuus aan reaguurder Biet, u zei het al een paar uur eerder.

kapotte_stofzuiger | 22-05-18 | 00:30 | + 0 -
▼ 1 antwoord verborgen

Dan kunnen de rijkscarriers weer heel erg veel gratis tickets weg gaan geven aan het journaille om Ryanair weer zwart te gaan maken.
Ze vliegen ook niet naar Turkije.

Haberdoebas | 21-05-18 | 14:48 | + -3 -

Wat een kut bedrijf. Cabinepersoneel moet lootjes en andere shit verkopen om nog enigszins een boterham te verdienen.

Yperiet | 21-05-18 | 14:43 | + 1 -

De meeste stewardessen komen uit lage lonenlanden of staan in een laag belastingland op de payroll.

Haberdoebas | 21-05-18 | 14:49 | + 0 -

"gemiddeld €39,40 voor een enkeltje"
-
Je koopt dus voor 4 tientjes milieuverpesting. Koopje. Daar kun je niet erg veel CO2 en zo voor kopen.
Je snapt niet dat die GroenLinkse Milieu Maffia hier problemen mee heeft.
Een NS kaartje is zeker niet goedkoper en dat spoor op 1500 Volt gelijkstroom heeft ook wat aardkloot opwarmingseffecten.
Zo milieuvriendelijk zijn die buiten de spits lege loodzware stoelbakken ook weer niet.

www.spoorpro.nl/spoorbouw/2016/06/27/...

Raider Twix | 21-05-18 | 14:22 | + -5 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken