Chique klokjesfabrikant gooit voor half miljard aan horloges door gehaktmolen

Exclusiviteit is niet gratis
Exclusiviteit is niet gratis

In een tijdperk waarin men dagelijks 4,5 uur naar het smartphonescherm staart is het horloge een anachronisme. Gelukkig blijven er altijd types over die kunnen genieten van een verfijnd Zwitsers uurwerk of voor wie het een quasi-subtiele manier is om hun vermogen te communiceren. Om de statusminnende groep van dienst te zijn is het van belang dat de horloges die zij dragen niet worden verramsjt. Dat stelde luxeklokkenmaker Richemont (o.a Cartie, Piaget) in 2016 voor een dilemma. Chinezen werden wat terughoudender met de aanschaf en het doorgeven van blinkende producten, nadat Xi Jinping besloot de corruptie keihard aan te pakken. Hierdoor stapelden de dure horloges zich op in Hongkong, het favoriete winkelcentrum van de Chinezen. Richemont nam daarom de 'uitzonderlijke maatregel' om horloges terug te kopen van dealers, om zo te voorkomen dat ze op de grijze markt worden doorverkocht voor de prijs van een ordinaire Swatch. Vandaag meldde Richemont bij de jaarcijfers (pdf) dat aan het bestrijden van de pauperificatie een stevig prijskaartje hangt. In twee jaar is er voor €478 miljoen aan horloges teruggekocht om te demonteren en te recyclen. Dankzij deze decadentie bleef de jaarwinst hangen op een schamele €1,2 mrd. Leidde uiteraard tot sippende beleggers (-6%, livekoers). Maar er is hoop. Richemont stopt met z'n terugkoopacties en de Chinezen smijten als vanouds met geld

Reaguursels

Inloggen

Een Casio van 30 euro is kwalitatief beter dan die analoge klokkies. Dat Chinezen allemaal overprijsde meuk moeten hebben snap ik verder wel. Ze zijn daar decennialang onder de communistische knoet gehouden. Nu mogen ze eindelijk de Amerikanen gaan nadoen.

Vrouwtje_haram | 19-05-18 | 18:38 | + -1 -

Euro's sparen... das pas een anachronisme.

roxymusic | 19-05-18 | 12:04 | + -1 -

Als je een Cartier draagt ben je gewoon ook een pauper.

Toon Emmils | 19-05-18 | 11:40 | + -2 -

Kunstmatig prijzen hoog houden door exclusiviteit te creëren voor een product dat niet meer van deze tijd is. Klinkt als iets waarmee je vol vertrouwen de toekomst in kan gaan.

GPZ550 | 19-05-18 | 11:12 | + 7 -

Varkens en koeien vreten geen veertjes, schroefjes en tandwieltjes. Robots ook niet.

ScumbaggusMaximus | 19-05-18 | 00:02 | + 0 -

tja, retail prijs?
Die dingen kosten inkoop 200-700 euro, en liggen in de winkel voor 5,000,- en dan maar lekker stoer doen met je zwitserse klok, het is alleen marketing.

Henk de Vries2074 | 18-05-18 | 23:35 | 1 | + 25 -

Uiteraard, net zoals - in iets mindere mate - met iZooi. Maar er is een markt voor.

Poekieman | 19-05-18 | 10:02 | + 6 -

Boeien! Net zoals dat groente en fruit wordt doorgedraaid en of voor de varkens en koeien wordt geserveerd.

JohannesAdrianus | 18-05-18 | 22:32 | + 6 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken