Waakhond: PostNL mag concurrenten niet uitschakelen met hoge prijzen

Vorig jaar lag de Nederlandse overheid nog voor een buitenlandse overname van PostNL, maar soms lijkt het alsof de gleuvendouwers het liefst meteen genationaliseerd willen worden. Topvrouw Herna Verhagen liet zich ontvallen dat liberalisatie in de jaren negentig een keigaaf concept was om ingesukkelde postambtenaren een schop onder de kont te geven, maar dat 'liberalisatie niet meer de oplossing van nu is'. Want al die concurrentie kost PostNL bakken met geld. En dat is de schuld van toezichthouder Autoriteit Consument en Markt (ACM). Die heeft bepaald dat PostNL andere zakelijkepostbezorgers (Sandd & Co) moet toelaten tot zijn bezorg- en sorteernetwerk. In gebieden waar andere aanbieders geen postbodes hebben lopen PostNL-postbodes hun brieven rond. Hiervoor mag PostNL uiteraard een rekening sturen naar de concurrent, maar de ACM eiste wel dat PostNL transparant zou zijn over de tariefopbouw die ten grondslag ligt aan de rekening. De transparantie moest de ACM helpen om maximumtarieven in te stellen. PostNL deed in december een tariefvoorstel de deur uit richting concurrenten en toezichthouder. Daarover zegt  ACM in een uitvoerig besluit (71 pagina's leesplezier-pdf): leuk geprobeerd PostNL'tje, maar dat is iets te creatief qua het doorberekenen van kosten. Op 21 punten (p.56) voldeed het oorspronkelijke kostentoerekeningssysteem niet. Concurrentie uitschakelen door belachelijk hoge prijzen te rekenen is dan wel fijn voor PostNL, maar niet voor de postzegelplakkende consument. Dus moest PostNL het kostentoerekeningssysteem en voorgestelde tarieven aanpassen. En dat scheelt nogal, zoals u kunt zien in de onderstaande tabellen. PostNL wil voor een pakketje €3 rekenen, de ACM vindt de helft genoeg. Volgens de toezichthouder kan het wannabe staatsbedrijf tegen deze tarieven de kosten met redelijk rendement terugverdienen, terwijl concurrenten tegen redelijke tarieven kunnen inkopen. PostNL mag proberen de toezichthouder tijdens de consultatieperiode op andere gedachten te brengen. Mocht dat niet lukken dan zou de schade voor het postbedrijf volgens insiders wel eens groter kunnen zijn dan de €50 tot €70 mln per jaar die eerder werd genoemd. 

Reaguursels

Inloggen

Ik heb vroeger, zo'n 35 tot 40 jaar geleden toen de postcode geïntroduceerd werd, op zaterdagen in in de schoolvakanties post gelopen. Prachtig werk: om 6 uur beginnen je wijk voorsorteren, zak klaarmaken voor halverwege de wijk om bij te vullen, dan lekker met de fiets je wijk rijden. Vanaf 6 uur met al die postbodes scheten laten tussen de rekken, want vroeg op + zwarte koffie geeft maagproblemen en moppen schreeuwen naar elkaar. Als de sexblaadjes erbij zaten werden die eerst allemaal gelezen, niks geen kwade bedoelingen, lekker lachen allemaal. Ik heb het altijd jammer gevonden dat de postbode is moeten worden wat het nu is. Managers die een business model nastreven en aan hun eigen CV denken. Postbode op de oude manier was een mooi beroep voor mensen die geen studiebol zijn, maar lekker willen werken. De goede oude tijd, hadden we niet moeten veranderen. Kijk ook naar de tarieven voor pakjes en brieven, wat maakt een cent meer of minder nou uit. Ik ben geen socialist, maar dit soort werk mag je sociaal bekijken. Vind ik.

Gele Beer | 15-05-18 | 16:47 | 1 | + 10 -

Als er niets was veranderd had u nu Deense tarieven en service gehad.
€1,21 voor een brief, die mag er 5 dagen over doen
€14,77 voor een pakje, volgende dag aan huis bezorgd
En dan maar hopen dat het niet kwijt raakt.
Internationale post is nog erger, en lijkt via Zweden te lopen, waardoor alles nog langer duurt.

nieuwe_Deen | 16-05-18 | 11:34 | + 0 -

Ik werk daar, met de kerst krijgt Sandd een piek die hun infrastructuur niet aan kan. Dus schuiven ze de helft naar ons door.
Maar op dat moment hebben wij zelf ook een piek, terwijl we juist infra afbouwen omdat we de rest van het jaar partijen naar Sandd zien gaan.

Kun je het voorstellen, dat je bij de C1000 vers fruit koopt. Vervolgens wordt de Appie verplicht het te leveren, want C1000 kan niet in rendabele distributie met koeling voorzien. Maar dan wel tegen de prijzen die C1000 acceptabel acht.

C10H12N2O | 15-05-18 | 15:47 | 2 | + 4 -

@Serotonine: ik las dat PostNL ook Chinese pakjes tegen verlies latende prijzen moet bezorgen wegens internationale afspraken.

Eigenlijk zouden bezorgers hun prijzen moeten kunnen aanpassen adhv de bestemming:
Stad: goedkoop
Dorp: duur
Middle of nowhere: onbetaalbaar
Amsterdam: niet, te gevaarlijk.

Poekieman | 15-05-18 | 16:19 | + 3 -

@Poekieman,
Ja, die kleine pakjes leveren minder op dan een postzegel, en zijn niet (goed)stapelbaar. Kijk, dat hoort er natuurlijk bij. Niet alles levert makkelijk geld op, en het is een stukje kwaliteit/zekerheid wat klanten bind. Maar in de laatste 2 jaar zijn ze vanuit het niets tot een aanzienlijke hoeveelheid toegenomen, en dat kan nog wel eens een probleem gaan worden.

Jouw idee kan niet vanwege de postwet. Maar voor concurrenten is dan een uitzondering gemaakt.

En stoppen met in Amsterdam te bezorgen zou niet eens een slecht idee zijn. Er zijn altijd problemen daar met bezetting. ;-)

C10H12N2O | 15-05-18 | 16:44 | + 2 -

Een waakhond is dan ook de klassieke vijand van de postbode.

Montgomery Burns | 15-05-18 | 14:59 | + 13 -

Wat een onzin van "krimpende markt", de markt van postpakketten is vele malen groter geworden dankzij het internet.
Brieven minder, dat kan ik wel geloven, hoe zit het huis aan huis drukwerk (reclame)?

VW, alles ist vorbei | 15-05-18 | 12:02 | 2 | + 0 -

Pakketjes zijn natuurlijk wel wat anders dan brieven. Vroeger kreeg ieder adres dagelijks een pakje enveloppen door de brievenbus waardoor het loonde dat een postbode iedere straat door liep. Nu krijgt ieder adres één of twee keer per maand een pakketje en dat nog eens op andere dagen waardoor er de bezorging een stuk inefficiënter is geworden. Reclamedrukwerk wordt overigens door hele andere bedrijven verspreid.

Bytemaster | 15-05-18 | 13:59 | + 2 -

@vw
Reclamedrukwerk wordt bezorgd door 14-jarigen voor 5 euro per uur.

******** | 16-05-18 | 05:53 | + 0 -

Wat een onzin van de ACM. Je hebt een bedrijf dat verplicht overal in Nederland post moet bezorgen. Dan laat je anderen met ze concurreren zonder die verplichting in een toch al krimpende markt. Nadat die anderen de lucratieve onderdelen van de postbezorging (vnl pakketjes) enthousiast beconcurreren moet PostNL ook nog de ellende oplossen waar die concurrenten steken laten vallen.
En dan kunnen we straks weer verontwaardigd zijn over de slechte behandeling van de postbezorgers.

TheEgg | 15-05-18 | 11:57 | 1 | + 17 -

Precies: concurrentie is niet verkeerd, maar dit klinkt alsof die andere bedrijven de krenten uit de pap kunnen pikken waarna PostNL de restjes _moet_ doen. Tegen een tarief waarin de economies-of-scale van PostNL verplicht worden meegerekend.
De basis van eerlijke concurrentie is een gelijk speelveld (desnoods wettelijk afgedwongen).
Als het zo zou zijn dat PostNL een staatsbedrijf is dan is de-restjes-moeten-doen veel minder een probleem. Het is wel vaker zo dat de overheid bijspringt als het bedrijfsleven niet toereikend is.

******** | 16-05-18 | 06:00 | + 1 -

Ondertussen moeten wij van de diesel af, maar dat er 5 verschillende bezorgdiensten met dito dieselbussen voor niets, want tussen 9 en 5, twee keer aan de deur komen is heel goed voor het milieu.

Maak van PostNL weer monopolist, met gereguleerde prijzen, die ook (net als vroegah...) 's av onds een tweede bezorgpoging doet.

kapotte_stofzuiger | 15-05-18 | 11:55 | 2 | + 6 -

Als er in een gebied geen concurrenten zijn, kan PostNL toch ook met hogere prijzen geen concurrenten uitschakelen? Als Sandd vanwege een kosten/baten berekening besluit ergens niet te bezorgen, waarom zou PostNL dit dan ineens tegen bijna nul-tarief moeten gaan aanbieden. Juist het bezorgen in onrendabele regio's zijn de kosten voor PostNL het hoogst.. Anders dan bij Telefonie (KPN) of kabel (UPC/Ziggo), heeft PostNL geen netwerk kunnen overnemen toen de post markt geprivatiseerd werd. Ja er stonden een aantal brievenbussen, maar de post wordt in 2018 nog steeds hetzelfde bezorgd als in 1990. Namelijk de mensen welke in de straat rondlopen. Dus waarom mah PostNL hier niet zijn eigen tarieven bepalen? Als de concurrentie denkt dat de tarieven te hoog zijn, dan betekend dat automatisch ook dat zij denken dat het goedkoper kan. Laat ze dit dan maar bewijzen!

Vrije markt = vrije prijzen. Anders moet de staat gewoon zelf de tarieven instellen en moeten alle partijen zich aan deze tarieven houden, zonder uitzondering (omhoog of omlaag)!

TuurlijkNiet | 15-05-18 | 14:11 | + 7 -

Ik zie niet in waarom Sannd en Co overal moeten bezorgen. W
En indien toch dan betalen ze dat zelf maar en regelen ze dat zelf maar.

Raider Twix | 15-05-18 | 19:24 | + 0 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken