Een beetje ontbossing telt als duurzame investering

Vijftig tinten groen
Vijftig tinten groen

Een mooi beleggingsrendement behalen is leuk, maar tamelijk zinloos als de aarde naar de gallemiezen is gestookt. Vandaro dat pensioenfondsen, verzekeraars en de kleine belegger graag hun geld steken in groene obligaties. In deze populariteit schuilt, zoals onze eigen DNB al eens constateerde, een gevaar. Bij gebrek aan echte groene beleggingen zouden financiële instellingen de definitie van 'groen' wel eens op kunnen rekken. Lastig, want als maatschappelijk betrokken pensioenfonds heb je niet altijd de middelen om na te gaan wat bedrijven of overheden daadwerkelijk doen met het opgehaalde geld. Voor je het weet steek je pensioengeld in de stoflongen van Poolse kolenmijnwerkers. Om te beoordelen of groene obligaties echt groen zijn kan men zich wenden tot een derde partij. Zo zijn er kredietbeoordelaars, onderzoekbureautjes en accountants die groene obligaties tegen het licht houden. Alleen zijn er een paar probleempjes. Zo bestaat er geen eenduidige definitie van wat een groene obligatie inhoudt, al zijn er wel wat algemene en multi-interpretabele internationale richtlijnen. De Europese Commissie werkt wel aan een plan om tot meer eenduidigheid te komen, maar de vraag is dit op tijd komt voor de Groenlandse walvis. Niet alleen hoeven de controleurs zich niet aan vaste standaarden te houden, deze 'derde partijen' worden ook betaald door de partijen die hun obligatie op duurzaamheid moeten beoordelen. Als u denkt: (krediet)beoordelaars die klanten te vriend moeten houden en daardoor rommelproducten van een groene krul voorzien, hebben we dat niet eerder gezien? Dan zeggen wij: nee dat kan. En waartoe dit allemaal kan leiden het geval van groene obligaties illustreert FT in een mooi artikel (£). Zo plakte onderzoeksbureau Cicero een 'medium green'-sticker op een groene obligatie van Indonesië, 's wereld op een na grootste kolenexporteur. Wanneer iets 'medium groen' volgens Cicero? 'There is a possibility that some [of Indonesia’s] eligible green projects include an element of deforestation.' Kortom, als u de orang-oetangs voor het platbranden van het bos vangt en verhuist naar een Georgische dierentuin bent u best groen bezig. 

Reaguursels

Inloggen

Beleggingsproducten zijn marketingproducten. Natuurlijk noemen we vanalles groen en duurzaam etc. Omdat het verkoopt en rendement oplevert. De consument heeft toch geen idee, maar het klinkt wel lekker. Daarom doen 'groene' banken het ook zo lekker. Niet dat ze iets veranderen of dat het beter is, maar mensen denken van wel. Uiteindelijk kan een belegging nog zo groen zijn, als er geen rendement is lopen klanten weg. Dus uiteindelijk maalt niemand écht om 'groen'. Wat dat dan ook maar mag betekenen.

Fiasco | 15-05-18 | 11:04 | + 1 -

Het zit ongeveer zo:
De EU en de wereld eist dat er minimaal zoveel procent groene energie gebruikt wordt. Hierbij vergelijken ze de hoeveelheid energie die er in totaal gebruikt wordt.

In een liter benzine zit ongeveer 8.9kWh aan energie.
Aan elektra thuis gebruikt een Nederlands gezin ongeveer 10kWh per dag.
Een Tesla kan ongeveer 5km rijden op 1kWh aan elektra, beetje afhankelijk van je rijstijl, of je veel in de stad/dorp, of juist op de snelweg rijdt e.d.
Een benzine auto kan ongeveer 15km rijden op 1 liter benzine (8.9kWh).
Een liter diesel bevat ongeveer 10kWh aan energie.
Een Tesla gebruikt dus verhoudingsgewijs veel minder energie dan een benzine auto, elektrisch rijden is dus veel zuiniger dan op benzine of diesel rijden.
Een auto op diesel rijdt verhoudingsgewijs dan ook ietsje zuiniger dan een benzine auto, echter gebruikt deze uiteindelijk een vergelijkbare hoeveelheid energie.

Het rekensommetje dat gebruikt wordt rekent dan ook:
Nederland gebruikt ongeveer 450 miljoen liter benzine met andere woorden zo'n 4 terawatt.
Nederland gebruikt ongeveer 550 miljoen liter diesel, met andere woorden zo'n 5,5 terawatt.

Scheepsvrachtverkeer en vliegverkeer wordt buiten beschouwing gelaten omdat deze meestal door meerdere landen vliegen en het dus oneerlijk is om het éne land daar de schuld van te geven.
Het is dus logisch dat de overheid elektrisch rijden zwaar promoot, zeker met de grootste haven van Europa in zo'n klein la

sldfkjwewlss | 15-05-18 | 11:04 | 1 | + 1 -

Het is dus logisch dat de overheid elektrisch rijden zwaar promoot, zeker met de grootste haven van Europa in zo'n klein landje wordt er verhoudingsgewijs in Nederland natuurlijk enorm veel diesel en dus energie gebruikt.

Naast dit alles is elektra de enige vorm van energie die groene energie kan worden, met benzine en diesel lukt dit helaas niet op groot genoege schaal.
In de toekomst zal dus alles om ons heen elektrisch worden, de verwarming, rijden, koken, alles, omdat elektrisch koken/rijden/verwarming nou eenmaal de meest efficiënte manier is.

Daarnaast, hoe groter het elektrische energiegebruik is, hoe meer zonnepanelen en windmolens er aan het grid aangesloten kunnen worden voordat er echt accu's nodig zijn. Wanneer molens en panelen wel energie geven, terwijl die niet gebruikt wordt is dit weggegooide energie en dus weggegooid geld.

Landen in Afrika zijn vaak grotendeels dunbevolkt en de hoeveelheid bomen daar groeien soms letterlijk sneller dan de hoeveelheid die er dagelijks verbrand wordt om te koken. Dit is de reden dat ook dit groene energie genoemd wordt terwijl er in feite natuurlijk gewoon bossen verbrand worden.

Groene energie is vrij vertaald "reneweble energy", hernieuwbare energie, energie die je telkens opnieuw kunt maken, als bomen sneller groeien dan dat ze verbranden heb je dus gelijk. In praktijk echter zijn er in de westerse wereld tegenwoordig echter zoveel mensen dat dit totaal het geval niet meer is.

sldfkjwewlss | 15-05-18 | 11:13 | + 1 -

@kapotte_stofzuiger
Je kunt ook met de trein. Maar stel je toch eens voor dat nu met een paar vrijwillige transacties de verduurzaming van Nederland kan worden bereikt. En dat daarmee wordt voorkomen dat iedere Nederlander verplicht 35K hypotheek moet nemen om zo'n brakke warmtepomp en andere verplichte milieumaatregelen af te nemen, aangezien NL stijf achteraan loopt in Europa op dit gebied. Een gevolg van de onverschilligheid die Nederlanders zo typeert.

Atlas Shruggs 10 | 15-05-18 | 10:50 | 3 | + -1 -

Onverschilligheid is het allerminst, maar de besluiten zijn al voor ons genomen; de werkgevers van Rutte en co. zijn de komende jaren verzekerd van goede inkomsten, terwijl die arme Groningers nu minder risico op aardbevingen lopen.
En iedereen traps erin

kapotte_stofzuiger | 15-05-18 | 12:02 | + 1 -

kapotte_stofzuiger
Eens dat de grote bedrijven succesvol lobbyen bij Rutte, maar het resultaat als land is toch wel diep triest. Maar daarom zijn er ook geen huizen beschikbaar, is er geen efficiente zorg en zijn prijzen torenhoog, alles wat van bovenaf opgelegd wordt werkt niet en zal nooit werken. Wel vraag ik me af waarom Nederlanders dit al vele jaren laten gebeuren, als het niet gehospitaliseerde onverschillige weekdieren zijn.

Atlas Shruggs 10 | 15-05-18 | 13:23 | + 0 -

Zo schoon is die trein ook weer niet. Die rijdt op groene energiecertificatenstroom (~5% groene stroom). En als de gemiddelde reis van de OV-reiziger er net zo achterlijk eruitziet als de treinreis Lelystad-Utrecht, dan is een auto nog energie-efficiënter ook!

Alexander des Burgus | 15-05-18 | 15:11 | + -1 -

In plaats van aflaatjes te kopen zou je beter daadwerkelijk iets kunnen doen of beter, kunnen laten. Voorbeeld gister in Radar:
Mevrouw ¨we moeten van het gas af¨ drammer Antoinette Hertsenberg ging op zoek naar de gevolgen van de zogenoemde energietransitie en laat zien hoe de consument hier zelf zijn steentje aan kan (moet) bijdragen. Ze reist af naar het Deense eilandje Samsø, dat al jaren volledig energieneutraal is.
Mevrouw Hertsenberg bezit samen met haar man drie huizen. Waarvan eentje in Brazilië. En daar roeien ze zeker elk jaar een keer naar toe...

squadra | 15-05-18 | 10:39 | 1 | + 5 -

"Do as I say, not as I do"

kapotte_stofzuiger | 15-05-18 | 11:58 | + 2 -

Zolang alles gebaseerd is op groei, is nergens iets groens aan. Geboortebeperking en bejaarden eerder laten hemelen, wat er doorheen gedraaid wordt om een paar demente bejaarden hun luiers nog wat extra maanden te laten volschijten is ook erg groen.

anti overheid | 15-05-18 | 10:27 | 1 | + 2 -

De Westerse beschaving uitroeien is ook heel erg groen. Als men te achterlijk is geworden om een geïndustrialiseerde samenleving op gang te houden, dan dunt de mensheid zich vanzelf wel uit. Onmilieuvriendelijke gewoontes zoals autorijden, varen per schip en vliegen kan dan ook niet meer, want niemand heeft de kennis meer om dit soort complexe apparatuur te kunnen maken en onderhouden, dus dat krijgt de aarde dan ook niet meer te verduren.

Alexander des Burgus | 15-05-18 | 15:02 | + 0 -

Groene obligaties zijn een uitstekend product om duurzaam te diversificeren voor pensioenfondsen. Een klimaatdoelstelling dat nou eens niet via hogere belasting wordt behaald wauw, maar via meer dan E 100 miljard aan uitgegeven obligaties per jaar. De moeite waard voor fondsen om zich zelf in te lezen zonder die gewantrouwde derden. Over 3 dagen heb je een door de Rabo georganiseerde roundtable in Amsterdam, met Sean Kidney van het climate bonds initiative als keynote speaker. Dus voor de reistijd hoef je het niet te laten.

Atlas Shruggs 10 | 14-05-18 | 22:53 | 1 | + -7 -

In de file staan richting Amsterdam is toch allesbehalve groen

kapotte_stofzuiger | 15-05-18 | 08:54 | + 2 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken