Onze spoorbeheerder gaat Europa overnemen

Het is moeilijk bescheiden te blijven
Het is moeilijk bescheiden te blijven

Op het moment dat ProRail-topman Pier Eringa zich in de media meldt is de strijd om de quote van de dag eigenlijk al bij voorbaat gestreden. Zo ook deze maandag. De baas van de Nederlandse spoorbeheerder wint die prestigieuze bokaal met de volgende zinsnede: 'We hebben de boel hier nu aardig op orde.' Deze uitspraak zal hier en daar een wenkbrauw doen fronsen aangezien we tegelijkertijd weten dat het kabinet het bedrijf voor 2021 gaat omvormen van bv naar een zelfstandig bestuursorgaan (zbo) om zo meer controle op de 'financiën en prestaties van de organisatie' te houden. Aanleiding daartoe zijn niet alleen de immer aanwezige problemen met bovenleidingen, wissels en wat al niet, maar ook de financiële tekorten en onderhands gegunde aanbestedingsopdrachten. Desalniettemin spreekt Eringa op de radio van een klassiek groot gat tussen het beeld dat bestaat over ProRail en wat de beheerder feitelijk allemaal doet. Buitenlandse spoorbeheerders kijken volgens hem met jaloezie naar nieuwe technieken van ProRail om bijvoorbeeld middels sensoren de kwaliteit van het spoor en wissels in de gaten te houden. Eringa gaat dus weer eens recht tegen de communis opinio in en leidt met al die teksten over ProRail als 'goed exportproduct' zijn plan in om de Europese markt op te gaan. Nu geeft ProRail alles nog 'gratis weg', aldus Eringa tegen de Volkskrant, en het wordt tijd dat de toko eindelijk eens haar 'kennis en ervaring' gaat omzetten in pegels. Hoe precies blijft nog onduidelijk, maar zeker is dat die werkzaamheden te maken gaan hebben met buitenlands personenvervoer. Enfin. Doe nou eerst eens kijken naar de uitbreiding van het Hollandse spoor om klaar te zijn voor de toekomst, zeggen sommigen. En wat vindt ProRails enige aandeelhouder, de Nederlandse staat, hier eigenlijk van, zullen anderen zich afvragen. Eén troost: Eringa zegt het prima te kunnen vinden met staatssecretaris Van Veldhoven (Infrastructuur). Kortom, u mag Eringa best onderschatten, maar da's uw eigen risico.  

Update: Jammer maar helaas, de staatssecretaris is niet enthousiast over zijn Europa-plannen. Van Veldhoven wil dat de Nederlandse reiziger prioriteit nummer één blijft en verwacht 'minder storingen, meer treinen per uur, en allemaal veilig en op tijd'.

Reaguursels

Inloggen

Laat ProRail maar Europa doen, vragen we de Zwitsers of de Japanners om hier te komen.

Mauguio | 14-05-18 | 18:39 | + -1 -

Als de externe inhuur van ProRail nu "goed" is met ERTMS, waarom moet ProRail dan de verkooporganisatie zijn?

Skinkie | 14-05-18 | 16:34 | + 3 -

Toch wel jammer. Op een andere nieuwssite er ook iets over gelezen, Eringa zou graag wat spoors doen in (niet genoemde) Baltische staten. Meestal hebben ze daar wel echte winters. ProRail zou dus dáár ervaring kunnen opdoen om het nederlandse spoor wintervast te kunnen maken.
Altijd de positieve kant van iets proberen te zien...

hotnot | 14-05-18 | 15:40 | + 3 -

Eén winter amper sneeuw en vertraging en gelijk een grote bek over hoe geweldig Prorail is.
Zolang de NS de vertragingen in veelvouden van 5 minuten meet, als gevolg van rail ellende, zolang mag Prorail dimmen.
De Japanners klokken punctualiteit in honderdsten van seconden op het spoor.

Raider Twix | 14-05-18 | 14:49 | 2 | + 6 -

Met als gevolg dat een machinist van een trein die 1 minuut te laat binnenkomt een hele stevige straf krijgt die funest is voor zijn carrière.

js58 | 14-05-18 | 18:35 | + 0 -

Gulukkig is het bij de NS geen probleem om bij moeilijke weersomstandigheden alle mogelijk te laat komende treinen preventief te schrappen uit het rooster die dag.

Raider Twix | 15-05-18 | 12:45 | + 0 -

Die gekke Pier toch... in zijn vorige functie deed hij iets bij de politie in Flevoland....
Was volgens mij ''Hoofd'' van parkeer/flits politie. Aldaar was hjj ook geen florerend succes met z'n idiote plannetjes. Toch achterlijk, dat deze kneuzen weer functies krijgen bij instituten waar rijkelijk met belastinggeld gestrooid /gesmeten zonder daar enige verantwoording voor hoeven af te leggen. In het bedrijfsleven maken deze klungels namelijk helemaal niks klaar. Onze overheden zijn vergeven met dit soort non-valeurs.

HardwerkendeBlanke | 14-05-18 | 14:45 | 1 | + 10 -

Je zou haast een old boys network gaan vermoeden, voor belastinggeld graaiende managers en aanverwante non-valuers. Maar nee, in NL hebben we geen corruptie en daaraan gerelateerde praktijken.

Oh, behalve bij 'D'66 natuurlijk, daar wel. Oh, en bij de VV'D' ook, en het C'D'A, en...

Poekieman | 14-05-18 | 17:30 | + 4 -

Een auto is een betere investering dan aandelen ProRail. Dat zegt nogal wat.

LaCroix | 14-05-18 | 14:01 | + 7 -

Als je op de spoorkaart van Nederland kijkt zie je dat Friesland nog grotendeels geannexeerd moet worden door de NS.

Vrouwtje_haram | 14-05-18 | 13:28 | 1 | + 2 -

Ik wacht ook al jaren op de terugkeer van het it Dockummer Lokaeltsje.

Diotima | 14-05-18 | 15:50 | + 1 -

Lui die zich zelf op de borst kloppen, doet mijn alertheid alarmeren!

vluchtelingallergie | 14-05-18 | 12:55 | + 5 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken