Loonslaaf is niet uit de auto te trappen

Als 1% van de forenzen de auto laat staan en de trein/fiets/bus neemt, dan daalt het aantal files met 3%. Voeg daarbij dat de brandstofauto jaarlijks €12 miljard aan externe kosten oplevert voor de maatschappij  (veiligheid, emissies, geluidsoverlast en congestie) en het zal u weinig verbazen dat volop geëxperimenteerd wordt met laat-de-auto-staan-projecten. Resultaat van 183 studies naar mobiliteitsprojecten: nul of niet vast te stellen. Dat zegt het CPB vandaag in een smeekbede om dit soort projecten nou eindelijk eens een keer wetenschappelijk aan te pakken. Gemeenten en organisaties die een duit in het mobiliteitszakje willen doen besteden projecten vaak uit aan de reclamejongens, en die meten dan heel hip het Facebook-bereik: 73 mensen uit <vul naam dorp> vinden de actie 'Pak de bus' leuk. Van een wetenschappelijke benadering is geen sprake. En als er dan een wereldverbeteraar aan het roer van het project staat zijn de rapen gaar: 'a vacuum is created in which less informed, more ideological perspectives are taken as fact, assumed to be founded on empirical data and objective reasoning’.

Het CPB heeft uit de 183 studies twaalf projecten geselecteerd die wel wetenschappelijk door de beugel kunnen. Er is dan gebruikgemaakt van een controlegroep, de steekproef is groot genoeg en representatief plus voldoende respons. Uit die onderzoeken blijkt dat het resultaat wisselend is. Soms is er geen effect op het woon-werkverkeer vast te stellen, soms wel in het begin maar later niet meer. Soms heeft het echt zin (opklik voor alle twaalf). Uit die twaalf studies heeft het CPB een paar gouden regels geperst voor gemeenten en bedrijven die een mobiliteitsprojectje willen opstarten: a) richt je op de gewoonterijders. 'Deze gewoontedieren gaan meestal elke dag met de auto naar hun werk, en vertonen al lange tijd hetzelfde vervoersgedrag, ook al is dit voor hen misschien niet de beste optie'. De mensen die bewust met de auto gaan laten zich niet meer overreden, want die hebben al lang uitgevogeld dat de auto de beste reismethode is, b) laat de mensen een eigen vervoerplan opstellen (wegens stukje betrokkenheid, dus pas op als uw manager binnenkort met een reisplansjabloon aan komt zetten), c) zorg ook voor beter openbaar vervoer (joh!) en d) eigenlijk zijn alleen ambtenaren bereid om met de trein te gaan, want die hebben meer dan andere mensen interesse in de publieke zaak. En daarnaast zwangere vrouwen, want die zijn emotioneel labiel. Maar benader de boel bovenal wetenschappelijk! En daarom bij dezen onze poll:

Vraagje.

Ik ben forens en ik laat de auto pas staan als ik ...


Poll is Verlopen.

Vraagje.

Ik ben forens en ik laat de auto pas staan als ik ...

Bijschrift foto:  HILVARENBEEK - De ANWB laat voor haar nieuwe televisiecommercial de eerste file in Nederland opnieuw ontstaan. Meer dan 20 klassieke auto's uit de jaren 50 vormen een file. De weg N269 is voor deze gelegenheid afgesloten. ANP PHOTO ROBERT VOS  08-03-2008

Reaguursels

Inloggen

Een van de weinige oplossingen van onze grote Linksche denkers in Den Haag is het duurder maken van autorijden. Ik als rechtse proleet; ik vind het prima. Als de armste laag weg valt wordt het eindelijk weer voor de elite zoals het heurt.

Nee, leg gewoon meer asfalt neer. Veel meer. Op sommige stukken een 2-baans weg (A4) tussen Den Haag en Amsterdam, dat slaat toch nergens op? Om half 7 beginnen de files al rond Zoeterwoude omdat daar een bottleneck van 2 banen is. Leg er 4 naast, en rap een beetje. Meer asfalt, dat is geen 'tijdelijke oplossing', het moet gewoon. De bevolking groeit, de beroepsbevolking groeit, het wegennet moet ook meegroeien.

SuperRogier | 15-05-18 | 22:14 | + 0 -

Als je werkt in het ontwerpen van iets, dat door anderen moet worden uitgevoerd, dan moet je voor overleg beschikbaar zijn. Dus bereikbaar op de uren dat het werk wordt uitgevoerd. Niet je collega, maar jijzelf. Specifieke kennis van het project heb je alleen zelf. Je collega is met een andere klus bezig. Hetzelfde geldt voor logistiek. Daarmee zijn flexibele werktijden uitgesloten. Alleen ambtenaren zijn uitwisselbaar

mickey99999 | 15-05-18 | 12:48 | + 0 -

Openbaar vervoer is er alleen om de prijzen op te jagen ,gebruik het spoor meer voor goederen ,en laat het personenvervoer over aan de auto ,fiets ed.want je wil gewoon van huis af rechtstreeks naar doel ,en dat kan nooit met trein of bus

pedro300 | 15-05-18 | 08:28 | + 1 -

Werk 4 dagen per week.
Per auto 139 km - 1H30 reistijd enkele reis
Per OV 3H21 reistijd enkele reis
Met de auto ben ik per week bijna 15 uur minder reistijd kwijt.
Het heeft hier geen zin om een kostenberekening te maken.

Rest In Privacy | 15-05-18 | 01:20 | 1 | + 5 -

Je kan ook in de buurt van je werk gaan wonen, of soortgelijk in de buurt zoeken.
Scheelt je iedere week nogmaals bijna 15 uur minder reistijd.
15 uur per week is al standaard voor je. Dat zijn op jaarbasis verdomd veel uren van je vrije tijd uit coulance voor de baas.

TP 1984 | 15-05-18 | 19:41 | + -1 -

Tsja mensen, je kan eindeloos extra asfalt blijven aanleggen, maar zolang de bevolking maar blijft groeien-en-groeien (schijnt te moeten van de EU, al is het maar om het piramidespel genaamd 'economie' te laten rondhobbelen), helpt dat natuurlijk geen ene malle moer.

Precies hetzelfde geldt voor 'huizentekort' en 'milieu'.
Het enige dat helpt: ophouden met fokpremies en kanslozen-import.

EefjeWentelteefje | 15-05-18 | 00:48 | + 6 -

Dat heel NL om 5 a 6uur aan tafel moet voor de piepers dat is echt niet meer van deze tijd hoor.
Wanneer je bijv. op het land werkt snap ik dat je enigszins rekening moet houden met de stand van de zon en dergelijke, maar als je een kantoorbaan hebt en geen of nog geen kinderen dan zijn er nog legio passende oplossingen te bedenken om de spits te kunnen mijden.

Ik denk dat er heel wat meer bedrijven serieus moeten overwegen of ze enkel 9 tot 5 blijven hanteren of de klok naar 24/7 verschuiven.

Want of je nu om 7:00uur begint of om 10:00uur, bij menig kantoorbaan maakt het qua persoonlijke werkdruk geen ene moer uit. Die 8 uren per dag wegen even zwaar ongeacht het tijdstip.
Het is meestal enkel de verouderde/overbodige overhead procedures en achterhaalde machten der gewoonten die de flexibiliteit voor het individu van nu in de weg zit.
Iedereen krijgt namelijk altijd al keurig het werk die het verdient.

Bijkomstig voordeel is ook nog dat wanneer er om 10:00uur begonnen kan worden er ineens een heel laag ziekteverzuim gaat zijn, gemoedelijkere sferen op de afdeling want minder chagrijn, omdat menigeen ineens weer kan uitslapen. Dat maakt het toch net even wat makkelijk om ontspannen op tijd te komen wanneer er weer een avondje iets te hard is doorgezakt of teveel Netflix en Facebook is gekeken.

TP 1984 | 14-05-18 | 19:45 | + -2 -

Of wordt er gezocht naar een oplossing voor een probleem dat over 10 jaar vanzelf verdwijnt als we autonoom gaan rijden. Hogere dichtheid en perfecte strooiing. Kan het OV opgedoekt worden en heeft iedereen - van kind tot bejaarde- een klein electrisch autootje.

Henk1955 | 14-05-18 | 19:16 | + -2 -

25% is geen woon/werk verkeer.
Dat zijn bezoekjes aan familie,vrienden,boodschappen,zorginstellingen.
Plezier verkeer vaak,wat in veel gevallen makkelijk met een (e)fiets te doen zou zijn.

De Profundus | 14-05-18 | 18:29 | + 1 -

Buiten de randstad is OV (behalve als je een station in je durp of stadt hebt) geen optie, waardeloos.

harry21 | 14-05-18 | 17:50 | 2 | + 12 -

Binnen de randstad is het ook waardeloos.

Deviant | 14-05-18 | 18:19 | + 4 -

Alleen kun je binnen de Randstad nog je vouwfiets erbij pakken als het OV er helemaal geen zin in heeft. Buiten de Randstad sta je algauw in een winderige polder in niemandsland.

Alexander des Burgus | 15-05-18 | 15:37 | + 0 -

Het probleem is niet dat er een keer een file is die je niet verwacht, of de dagelijkse file omdat er op zo'n plek te weinig asfalt ligt.

Er zijn een aantal structurele problemen:

a) Plekken waar gewerkt wordt zijn geconcentreed aan de rand van de stad of juist in het centrum. Hierdoor heb je op deze plaatsen altijd files en te weinig parkeerplaatsen.

b) Als je van A naar B wilt ben je gedoemd om via de snelweg te gaan omdat anders een hoop NIMBYs in de gemeente gaan huilen dat er autos langs hun vinex hut komen.

c) Voor een dicht bevolkt gebied (randstad) is het OV netwerk niet goed genoeg. Buiten de randstad is het nog kutter!

A) zou je kunnen oplossen - maar dat kost een hoop geld om de bedrijven (te laten) verkassen.

B) Veel meer (nieuwe) nationale en provinciale wegen bouwen - kost geld en dat will de roverheid niet uitgeven.

C) Er zouden in de randstad zo'n 200-300 metrohaltes bij moeten komen (deels ondergrond of in de stad met een eigen rijstrook). Alleen als je kijkt wat een Noord-Zuid-Lijn voor een drama is, dan weet je dat dit nooit gebeurt.

hangtiet met knoop | 14-05-18 | 17:17 | 1 | + 5 -

Meer asfalt werkt niet. Men gaat alleen maar verder van z'n werk af wonen, omdat je verderop meer huis voor je geld krijgt. De overheid kan vervoer stimuleren die efficiënter met z'n ruimte omgaat zoals de kantoorbus, maar er zijn nog andere manieren om dit te stimuleren. Dat K-woord (kilometerheffing) en anders een soort legeplekheffing om efficiënter transport en personenvervoer te stimuleren (mits dit geen dodelijke Aziatische omstandigheden promoot natuurlijk). Alhoewel misschien dat laatste toch nog wat onmogelijk is zonder Asscheriaanse maatregelen.

Alexander des Burgus | 15-05-18 | 16:15 | + 0 -

""Als je al per se zoveel geld moet eisen van automobilisten, steek het dan ook in extra asfalt en maatregelen dat ze lekker door kunnen rijden.""
@ Wol | 14-05-18 | 13:46
Wegenbelasting aanwenden voor wegen? Hoe moet Den Haag ze dan al die miljarden voor Brussel betalen?

telelezer | 14-05-18 | 16:27 | 1 | + 7 -

I stand corrected... Hoe kan ik onze overlords in Brussel zomaar rechts passeren?

Wol | 14-05-18 | 17:58 | + 4 -

We hebben echt een super goede wegen in Nederland. Ik werk op onregelmatige tijden en rij bijna nooit tijdens de spits en ik vind het gewoon een genot om over de snelwegen te tuffen. Eventjes alleen, eventjes de rust. Heerlijk.

Klapband1408 | 14-05-18 | 15:44 | + 4 -

Zelfs van een leuke woonwijk aan de rand van Capelle aan den IJssel naar een leuke werk-buurt in Zoetermeer ben je met het ov 2 uur enkele reis onderweg, terwijl het met de auto, zelfs inclusief filles in de helft kan.
Dan praat je over 2 gemeenten met meer al 100.000 inwoners in de Randstad.
Kun je nagaan hoe lekker het gaat als je buiten de randstad op pad mag.
De enige oplossing is verdubbeling van de wegbreedte.
Aangezien slechts ca 3 miljard van de 12 miljard die per jaar geïncasseerd wordt aan autogerichte belastingen ook daadwerkelijk uitgegeven wordt aan wegen en onderhoud zie ik nog wel mogelijkheden.

Vogelbeest | 14-05-18 | 15:22 | 6 | + 6 -

Meer huizen, meer asfalt, het helpt allemaal niks zolang we gewoon teveel mensen hebben. het word tijd om een stop te zetten op de immigratie en een maximaal eenkindsbeleid te gaan hanteren.

Deviant | 14-05-18 | 18:22 | + 7 -

Ach schat. Van Tilburg West naar Tilburg Noord kost je met OV bijna een uur!!

JoyCee | 14-05-18 | 19:19 | + 1 -

Iedereen in Capelle staat binnen 45 minuten op station Zoetermeer. U bent dan nog bijna anderhalf uur onderweg van het station naar uw werk in Zoetermeer zelf? Wat een onzin.

Broodroof | 14-05-18 | 20:22 | + -2 -
▼ 3 antwoorden verborgen

Voor mij kan het OV juist wel uit. Ik woon in Groningen en heb een langlopende opdracht op Schiphol aangenomen. Daar ben ik minimaal twee dagen per week aan de slag. De opdrachtgever vergoedt geen parkeerkosten, dus gezien de tarieven is de auto bij voorbaat eigenlijk al geen optie. Voor mij is het Dal Vrij-abonnement eerste klasse van NS de oplossing. Dat ding kost me 129 euro in de maand en het dekt al mijn reiskosten op het traject en (vaak) ook daarbuiten. Ik heb niet vaak de pech dat ik grote vertragingen oploop en ontloop wel de dagelijkse files. Qua netto reistijd is het verschil tussen trein en auto niet groot. De afstand enkele reis per auto zou 192 km zijn. Nu reis ik 8 keer per maand retour. Dat is 3072 km. Ik betaal dan dus ongeveer 4 cent per kilometer, waarbij de kosten niet toenemen bij een extra dagje werk. Daarnaast mag ik EUR 1037 aftrekken van de belastingen. Voor mij is het OV hierin dus ideaal en zo zal het per situatie verschillen of het OV wel of geen optie is.

The_iron_boar | 14-05-18 | 14:40 | 3 | + 7 -

Ben je zzp'er of in loondienst, voor mij is het OV als zzp'er een bedrijfsrisico. Als een trein niet rijdt moet ik mijn tijd later inhalen of mijn uren niet schrijven. Als ik besprekingen of presentaties mis met mijn opdrachtgevers kan ik opdrachten mislopen. Het kan met auto of fiets ook gebeuren, maar dat kan ik redelijk incalculeren. Ik rij daarom een nette auto die goed onderhouden is en voor opdrachtgevers dichtbij heb ik een nieuwe e-bike. Daarnaast 1x per 3 jaar pech of eventueel file is overmacht. 3x per maand te laat komen door ov is geen overmacht. De kosten voor de auto is voor mij veel minder dan reputatie schade of misgelopen opdrachten. Los van de kosten is het OV te onbetrouwbaar.

Zander | 14-05-18 | 15:37 | + 13 -

@Zander. Zoals gezegd, heb ik het geluk dat ik vrijwel nooit (grote) vertraging oploop, vooral in de ochtend niet. Opdrachtgever moedigt het reizen per OV aan en heeft er begrip voor als ik vertraging oploop. Ik ben vaker op tijd dan mensen die van (veel) dichterbij komen. Werktijden zijn redelijk flexibel en als ik een belangrijke afspraak heb, plan ik deze wat later in of vertrek ik voor de zekerheid iets vroeger. Maar dat is eigenlijk niet nodig. Ik kon zeker niet driemaal per maand te laat. Het afgelopen jaar is het eenmaal gebeurd vanwege een springer. Op dagen waarop NS zelf chaos voorspelt, neem ik of de auto of pas ik mijn rooster aan.

The_iron_boar | 14-05-18 | 15:57 | + -1 -

@Zander; ik vind het een beetje eng als een opdrachtgever begrip voor vertraging heeft. Dan zit ie niet genoeg op de centen denk ik. Laat me raden. Fijn overheidsbedrijf?

JoyCee | 14-05-18 | 19:24 | + -3 -

In de trein bevinden zich vreselijk veel stinkende, lawaaierige proleten. In mijn auto slechts één.

Montgomery Burns | 14-05-18 | 14:14 | + 29 -

Ik heb geen rijbewijs en ben dus gebonden aan het OV. Kort gezegd: vies, vol, onbeschoft personeel, slechte aansluitingen, aardig lang moeten lopen voor haltes (midden in de Randstad). En dan reis ik nu nog buiten de spits. Binnen de spits is ongewenste intimiteit met half Nederland. Het is duur en ik zou zelfs met een elektrische fiets nog bijkans sneller op mijn werk zijn, gezien overstaptijd en her en der ruim tien minuten lopen om je bus, tram of metro voor je neus te zien vertrekken of vertragen. Het concept van koelen als het heet is en verwarmen als het koud is, is de meeste bussen en treinen ook vreemd. Al komt daar tergend langzaam enige verandering in.

Ben niet van autootje pesten, laat mensen zelf kiezen. Maar snap niet dat als auto's al zo gigantisch worden uitgemolken met accijnsen en heffingen, dat daarmee het OV niet al zwaar gesubsidieerd kan worden in ruil voor legere wegen en kunnen doorrijden. Desnoods aanleggen van extra separate stroken waarover alleen voertuigen met een vignet mogen rijden, met een maximum aantal zodat die vrijwel altijd filevrij zijn, ook in de spits.

Als je al per se zoveel geld moet eisen van automobilisten, steek het dan ook in extra asfalt en maatregelen dat ze lekker door kunnen rijden. En er moet ook voor de armere Nederlander de optie zijn om desnoods maar goedkoop in de file te staan, anders is autorijden straks alleen nog een hobby van de dominees en politici die ons beleren dat we vooral het OV moeten nemen.

Wol | 14-05-18 | 13:46 | 2 | + 19 -

"Het is duur en ik zou zelfs met een elektrische fiets nog bijkans sneller op mijn werk zijn" 1+1=2 -> kopen die fiets!

nieuwe_Deen | 14-05-18 | 14:13 | + 11 -

nieuwe_Deen | 14-05-18 | 14:13 | + 6 -
Heeft helaas ook zo z'n nadelen als het een redelijk grote afstand betreft. Mag je op je werk weer gaan douchen om de insecten en het zweet van je af te spoelen en omkleden. Al is de verleiding groot als je weer eens door een hork van een chauffeur nog eens 10 tot 15 minuten bij een halte mag staan omdat meneer exact op tijd wil vertrekken ook al sta je voor z'n deur. Of als voor de tweede keer de tramconducteur expres de deur dichtklapt terwijl je in de deuropening staat nadat je netjes stond te wachten tot iedereen was uitgestapt, want het concept van een achteruitkijkspiegel of deur die niet dichtkan als er een mens tussenzit kennen ze in onze high tech hoofdstad niet...

Wol | 14-05-18 | 18:03 | + 4 -

Ik zie niet in: waarom alleen de loonslaaf? We hebben in dit land verzonnen dat zzp-ers en dga-ers auto mogen rijden op kosten van de loonslaaf. Voor het mikieu! Misschien moeten we daar eens mee kappen.

wapster | 14-05-18 | 13:41 | 1 | + 0 -

Of misschien zou de loonslaaf zzp-er of dga-er moeten worden, als dat zo gunstig is...

Poekieman | 14-05-18 | 14:27 | + 4 -

ik probeerde het OV. Liep leeg qua motivatie en geld. Suffe hybride gekocht en ben een stuk gelukkiger.

Sir Nastian | 14-05-18 | 13:25 | + 11 -

Ik heb het al vaker gepost, ik, loonslaaf, enkele reis 45 km. Met de auto (wel vroeg beginnen ivm files) 25/30 min. Gezien de jaarlijkse kilometers is een diesel noodzakelijk.

OV: 20 min met de fiets naar de bushalte, 30 min met de bus naar het station (verkeerde kant op uiteraard), 35 min met de trein, 20 min met de bus, 15 min lopen naar bestemming, is 2 UUR. En dan heb ik het nog niet over de bezopen tarieven gehad.

Hoezo alternatief voor de auto?

Vanilla | 14-05-18 | 13:23 | + 23 -

Als het aantal files met 3% daalt, gaat 1% forenzen terug de auto nemen.

paul96 | 14-05-18 | 13:12 | 2 | + 6 -

Huh, dubbel? Toch echt maar 1 keer geklikt...

WatMoetJeNu | 14-05-18 | 13:23 | + 2 -

Huh, dubbel? Toch echt maar 1 keer geklikt...

WatMoetJeNu | 14-05-18 | 13:23 | + -2 -

OV is gewoon een regelrechte ramp.
Als ik vanuit mijn woonplaats (Zwijndrecht) naar mijn opdracht (Den Haag statenkwartier) wil gaan en ik wil rond 7:30 aanwezig zijn, moet ik om 5:29 de bus naar kralingsezoom nemen, daar overstappen op de metro naar Rotterdam Blaak, daar op de trein stappen, op Rotterdam centraal overstappen op de intercity, dan de tram en het laatste stukje lopen, zodat ik (als er dus met alle overstap momenten of vervoersmethodes niets mis gaat) om 7:15 bij mijn opdracht ben. Reiskosten: €11,00 enkele reis.

Als ik om dezelfde tijd in de auto stap, ben ik om 6:15 (dus een uur minder reistijd) al op kantoor. 50 km totaal, mijn auto verbruikt gemiddeld 1:20, dus ben ik 2 1/2 liter diesel kwijt, ofwel nog geen €5 aan brandstof. Parkeren mag gratis in de garage.
OV kost me dus 2 uur per dag extra, én ook nog eens een viervoud in directe kosten.

WatMoetJeNu | 14-05-18 | 13:09 | 4 | + 16 -

En als ik met de auto om 7:30 op kantoor wil zijn, moet ik inderdaad wel rekening houden met wat meer drukte op de weg (A16, A20, A13), maar zelfs dan hoef ik pas na 6:30 thuis te vertrekken,

WatMoetJeNu | 14-05-18 | 13:23 | + -1 -

Hé Eefje, heb je je nick veranderd?

gestoptmetroken | 14-05-18 | 16:00 | + 3 -

@gestoptmetroken | 14-05-18 | 16:00 |
Zoals al eerder gezegd: ik ben bepaald niet de eerste, en zeker niet de enige, met het probleem van die dubbel verschijnende posts...

EefjeWentelteefje | 15-05-18 | 00:52 | + 0 -
▼ 1 antwoord verborgen

Beter ov is sowieso nodig als je mensen structureel uit die auto wil krijgen. Ben met de fiets (± 30 minuten) al sneller op m'n werk dan met het ov (±40-70 minuten).

mvdwarsligger | 14-05-18 | 13:03 | 1 | + 6 -

De "regereing" is al sinds de jaren 70 van de vorige eeuw bezig met "beter OV"...... Laat ik nu de indruk hebben dat dat totaal gefaald heeft!

jojan | 14-05-18 | 15:15 | + 2 -

De linkse "groene" Gutmensch fascisten klagen over files, vervuiling in Nederland, woningen tekort. Maar anderzijds willen ze steeds meer immigranten binnen halen en "vergeten" dat die ook allemaal willen douchen, koken, verwarming aanzetten, autorijden enz. Ik zeg: STOP met nog meer-meer-meer mensen binnen te halen in dit overvole land; dan kunnen we eindelijk minder klagen over vervuiling files woningnood enz.-
Maar mag ik dat wel zeggen of ben ik dan een xenofobe islamofobe fascistische haatzaaiende nazistische racist?

telelezer | 14-05-18 | 13:03 | 3 | + 28 -

Dat mag je allemaal blijven zeggen, zolang je maar belasting betaalt.

Eigenaar_IJsland | 14-05-18 | 13:17 | + 13 -

Het is inderdaad een wonder dat die mensen nog geen gratis auto krijgen.

nieuwe_Deen | 14-05-18 | 14:14 | + 5 -

Dat mag je zeggen, nog wel tenminste, maar verstandiger is het als je met de voeten stemt, dwz stopt met werken en/of elders heen vertrekt. Ook al omdat je straks Kasjas mannen in zwarte pakken op bezoek krijgt, voor een 'goed gesprek'.

Poekieman | 14-05-18 | 14:41 | + 4 -

Degene die het werkvolk uit de auto wil hebben, zijn er meestal zelf niet uit te slaan!

vluchtelingallergie | 14-05-18 | 12:51 | 1 | + 12 -

Dat werkvolk zorgt voor de files! Ze horen alleen aan mee te betalen aan de wegen, niet er daadwerkelijk gebruik van te maken. Wat zullen we nou krijgen...

Poekieman | 14-05-18 | 14:43 | + 2 -

Lees vooral even het artikel 'Agressie in OV neemt toe - in shock na treinreis' bij de TeleBelg. Je krijgt mij om die reden alleen al met geen stock het OV in.

Wekkertje | 14-05-18 | 12:50 | + 6 -

In mijn geval... met de auto van deur tot deur: 35 minuten. Met OV: 2 uren. Dat 2x per dag = 3 uren van mijn tijd. En dan zit ik ook nog lekker, i.p.v. muffe wagons en naar pis stinkende coupes.

Ronnie uit Helmond | 14-05-18 | 12:30 | + 16 -

Alle problemen worden opgelost door minder mensen. Maar minder mensen is minder inkomsten (ervan uitgaande dat de groep handophouders veel kleiner is dan de groep betalers, hoewel die verhouding exponentieel zal veranderen door import)

Ronnie uit Helmond | 14-05-18 | 12:29 | + 14 -

Woon / werk verkeer bij mij vorige werkgever (Rijswijk) was met het OV obv enkele reis 1.5 uur, behoudens dat er geen vertragingen waren met de bus, metro of trein.
Met de auto, leve de A4, was dit 30 minuten. Dat scheelt, op een werkweek 10 uur. Per maand was ik dus een volledige werkweek in het OV te vinden.
Nu werk ik op 15 minuten fietsen.
Zoals andere al aangeven, de auto laat je alleen staan als de afstand op andere manieren te doen is, niet omdat het OV zo een geweldige manier van woon / werk verkeer is. Tot heden is de auto altijd sneller en goedkoper geweest.

Super Grover | 14-05-18 | 12:23 | 2 | + 22 -

Goedkoper is een auto niet. Als ik met het OV zou komen zou de werkgever dat voor een groot deel vergoeden maar het kost veel teveel tijd en ergernis.
Dan maar met de auto.

voldemort | 14-05-18 | 13:35 | + 2 -

Het mooist zou zijn als de 'loonslaven' in elk geval op fietsafstand van hun werk zouden kunnen wonen. Is trouwens een periode geweest in NL dat alle grote bedrijven coute-que-coute hun kantoren (met veel personeel) naar A'dam of elders in de Randstad moesten verkassen. Daarmee is veel woon-werkverkeer gecreëerd. Als reistijd enkel >1.50 uur is (van deur tot deur) dan moet je dat eigenlijk als 'loonslaaf' niet moeten doen. Helaas heb je niet de keuze he. En met al die tijdelijke contracten is het ook weinig lucratief om te gaan verhuizen. Tegen de tijd dat je een woning bij je werk hebt gevonden, kun je weer op zoek naar de volgende woning want is je werk niet meer.

JoyCee | 14-05-18 | 21:21 | + 0 -

Forensen gaan met het OV reizen als het concurrerend wordt. Op tijd, maar ook op prijs. Want de meeste mensen die met het OV gaan hebben vaak toch een auto voor andere zaken nodig. En we hebben het bezit van een auto in Nederland zo godsgruwelijk duur gemaakt dat autobezitters in die dingen rijden tot de wielen eraf vallen, om nog een beetje uit de kosten te komen.

Muxje | 14-05-18 | 12:22 | 2 | + 20 -

Dat kan ik volledig onderschrijven. Om mijn diesel te rechtvaardigen zal er minstens 25k per jaar mee gereden moeten worden. Mij krijg je er met geen stok uit iig.

Vanilla | 14-05-18 | 13:25 | + 5 -

Belangrijk is natuurlijk wat verzwegen wordt: auto vergroot je onafhankelijkheid en vrijheid om te gaan/staan wanneer en waar je maar wilt.
En in veel gevallen is het nog leuk ook.
Leuk moet mogen!

DinkyToy | 14-05-18 | 20:43 | + 2 -

Het OV brengt je van waar je niet bent naar waar je niet naar toe wil!

Jubeth | 14-05-18 | 12:20 | + 14 -

Vind je het heel gek?

Benzine prijs gaat omhoog = OV prijzen gaat omhoog
Benzine prijs gaat omlaag = OV prijzen blijven hetzelfde
Benzine prijzen stijgen weer = OV prijzen doen leuk en lollig mee

Tenzij je weer meer accijnzen op benzine gaat gooien of weer parkeerkosten op gaat jagen blijft de combinatie bewegingsvrijheid + benzine beter dan lijn OV, extra reistijd + kosten ervan

niemand specifiek | 14-05-18 | 12:11 | 1 | + 13 -

Geen idee of dat nog gebeurt, maar als je via 9292.nl een reis plande, zag je ook zaken als de CO2 uitstoot. Bleek dat, in mijn gevallen, het OV een hogere uitstoot had dan de auto.
En moet je voor de gein met partner en 2 kinderen met het OV reizen. Man dan loop je leeg!
Zou ik naar mijn ouders gaan ben ik ruim 2 uur onderweg en 19.40 pp enkele reis kwijt. Auto? 45 minuten en max €25 aan parkeren.

Super Grover | 14-05-18 | 12:32 | + 8 -

nou, bij mijn weten zijn er ook heeeeeeeel veel niet loonslaven die in auto's de wegen bezet houden op het moment dat de looslaven zich op die weg bevinden voor woon/werk verkeer.
verder wat al is gezegd, Onrendabele Vervoer is te stug, te duur, te onzeker, te onhygiënisch, te vol in de spits, en zeker als je niet bij een station in de buurt woont onmogelijk!

fikkieblijf! | 14-05-18 | 12:10 | + 14 -

Begin eerst maar eens met de prijs van het OV permanent te halveren. Dan nog is het duurder dan niet OV alternatieven vaak, maar het is een begin.

Trenjeska | 14-05-18 | 12:06 | + 9 -

c) zorg ook voor beter openbaar vervoer
Kansloos, momenteel ben ik 50 minuten per dag kwijt aan forenzen, met het OV zou dat ruim het dubbele zijn. Zolang ik niet voor m'n deur in kan stappen en voor m'n werk weer uit kan stappen zonder noemenswaardige extra reistijd gaat dat hele OV gewoon niet werken.

prutser83 | 14-05-18 | 12:02 | + 15 -

Als het lekker weer is en ik hen de tijd pak ik de fiets, anders de auto. Vandaar dat er meer files zijn bij slecht weer.

Koning Willy | 14-05-18 | 11:59 | + 5 -

Voordat het OV überhaupt een optie wordt moet het flink verbeterd worden. Daarnaast heb ik weinig trek om me als sardientje in een blik te proppen met alle onwenselijken waar ik een gruwelijke tyfushekel aan heb. Met dat in het achterhoofd moet het OV vele malen sneller zijn (in huidige situatie is OV 2 uur via Utrecht CS(dus zal regelmatig langer onderweg zijn), auto +- 40 minuten), vele malen goedkoper, vele malen aangenamer en een factor 20 flexibeler.

Met de auto ga ik weg wanneer ik weg wil, en als ik even iets langer moet blijven om iets op te lossen is dat nooit een probleem. Maar met de trein zit ik vast aan een bepaalde vertrektijd, anders mis ik mijn trein en mag ik een halfuur (of langer) wachten.

Aangezien ze dat nooit gaat lukken, blijf ik met de auto rijden.

Dibs | 14-05-18 | 11:55 | + 13 -

lol ja, het OV is geweldig, wanneer je in een van de grote steden woont.

Woon je in Kutteschubbeveen, is die ene buslijn wegbezuinigd en is het al een drama op een station te komen.

Tripps | 14-05-18 | 11:35 | + 21 -

Filedruk neemt toe omdat men in de afgelopen jaren noodgedwongen een baan verder van huis heeft moeten zoeken. Niet omdat men graag in de auto stapt. Wanneer salarissen of betaalbaarheid van woningen zodanig beter worden zoals vroeger, er weer eenverdieners in doorsnee huishoudens kunnen bestaan, zal vanzelf de filedruk afnemen.
Kortom, dit soort berichten worden altijd opgepikt door de politiek om de eindgebruiker (lees: in een hoek gedreven belastingslaaf) eens lekker te verder uit te buiten. Er komt niets goeds van.

Deflatiemonster | 14-05-18 | 11:27 | 3 | + 44 -

Helemaal eens,ik werk in de bouw en de grootste projecten en meeste huizen worden in het westen gebouwd, wat zorgt voor een verkeersinfarct voor alle wegen wat daarna toe loopt.Verdeel de werkgelegenheid dus eens over alle provincies.
De meeste bedrijven (aannemers) hadden vroeger wel een onderaannemer die uit de buurt kwam, vandaag de dag zie je bijvoorbeeld dat een bedrijf uit Helmond bij ons in Ommen alles bouwt (die zitten er vuistdiep in bij de opdrachtgever),en bedrijven hier in de buurt daar bezig zijn of in het westen.

dennistegelwerken | 14-05-18 | 17:50 | + 2 -

mooi voorbeeld van dennistegelwerker. Ook zoiets. Hoe is het in hemelsnaam mogelijk dat Limburgse of Brabantse bouwers zich in het oosten, noorden of randstad bevinden en de bouw in Limburg of Brabant door Randstedelijke bouwers wordt gedaan? Nooit gesnapt. Eens kijken wat een quick win je kunt maken als Brabo's gewoon alleen in Brabant hoeven te bouwen. Scheelt je kapitalen aan reiskosten, verblijfkosten en afschrijving op je rijdend materieel.

JoyCee | 14-05-18 | 21:25 | + -1 -

Dat er zoveel afstanden worden afgelegd voor de bouwsector komt omdat gemeente projecten boven een bepaald budget landelijk, en zelfs europees moeten aanbesteden. Men mag niet simpelweg de lokale economie stimuleren door lokale bedrijven voorrang te geven.
Hetzelfde zie je in bijvoorbeeld het vuil ophalen. Moet aanbesteed worden. Zo kan het voorkomen dat in een gemeente mensen werkeloos thuis zitten en dat voor het ophalen van de Milko bak er 60 kilometer verderop een vrachtwagen wordt gestart. Idem voor bv groenvoorziening.
Ook in de zorg zie je hetzelfde. ZIekenhuizen worden gesloopt, alles moet gecentraliseerd worden waardoor verzorgingsgebieden met 40.000 mensen nu geen ziekenhuis dichtbij meer hebben maar 50 - 100 km moeten rijden. Idem voor het voortgezet onderwijs.
Zoek het maar eens uit. Die EU bepalingen en centralisatiedrift zijn ook mede file veroorzaker.
Het is goedkoop de loonslaaf die simpelweg moet omdat een winkel of bedrijf nu eenmaal openingstijden kent, verder uit te knijpen.

Rest In Privacy | 15-05-18 | 01:28 | + 0 -

"d) eigenlijk zijn alleen ambtenaren bereid om met de trein te gaan, want die hebben meer dan andere mensen interesse in de publieke zaak."

Is die conclusie letterlijk wat uit een onderzoek kwam, want dat lijkt mij sterk? Ben niet zo thuis in de abtenaren wereld maar Is het niet gewoon zo dat ambtenaren net mensen zijn en dat OV reizen voor hun voordeliger is? (lees wordt volledig vergoed)

Jo Yolo | 14-05-18 | 11:25 | 4 | + 9 -

Wat ook meehelpt is dat een groot deel van ambtenaren in het centrum van een stad werkt, en dus per definitie beter met het OV op de werkplek kan komen dan alle werknemers in het mkb op industrieterreinen lekker dicht bij de snelweg.

Omar Anoke | 14-05-18 | 11:33 | + 19 -

Bij het gemeentehuis staat een vrij grote parkeergarage. Ook ambtenaren houden niet van het OV.

voldemort | 14-05-18 | 13:15 | + 3 -

Die ambtenaren werken veelal naast Den Haag CS en daar is parkeren niet bepaald een optie.

wapster | 14-05-18 | 13:59 | + 1 -
▼ 1 antwoord verborgen

Probleem lijkt mij toch gewoon overpopulatie, zeker in combinatie met de spreiding van werkgelegenheid in Nederland... snap niet waarom er steeds gepoogd wordt om allemaal pleisters te plakken.

Kale dodo | 14-05-18 | 11:24 | + 21 -

Als 1% forenzen met OV gaat reizen, moet 1% van de forenzen thuiswerken.... want dan loopt het OV definitief plat.

eisie | 14-05-18 | 11:03 | 4 | + 24 -

Auto - OV is ca 1:10 1% automobilisten in het OV is een verdubbeling van het aantal OV reizigers.

voldemort | 14-05-18 | 13:12 | + -1 -

10:1 dus. Slechts 10% gaat met het OV

voldemort | 14-05-18 | 13:13 | + -1 -

Sorry te weinig koffie. 1% automobilisten naar het OV levert 10% meer OV reizigers op.

voldemort | 14-05-18 | 13:26 | + 0 -
▼ 1 antwoord verborgen

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken