Helaas. De belastingbetaler gaat Air France-KLM niet redden

Ga maar polderen
Ga maar polderen

Het is crisis in de Frans-Nederlandse luchtvaarttent Air France-KLM. Dat mogen we toch wel zeggen na de weigering van een loonaanbod door het Franse personeel, topman Jean-Marc Janaillac die daarom zijn biezen pakte en de beurskoers die vervolgens zo'n 10% kelderde. Dat betekent dat alles en iedereen weer voorstelt om KLM uit dat moederschip te halen, maar zo eenvoudig is dat niet. Want een partij moet dan niet alleen de nieuwe economisch eigenaar van KLM worden, zo legt het FD uit, maar ook de juridische en da's bij voorkeur een Nederlandse. Dat komt omdat de overheid de Nederlandse landingsrechten - zonder deze is KLM waardeloos - alleen kan aanwijzen aan een maatschappij die juridisch Hollands is. Stap twee is dat het 't handigst is als deze horde genomen wordt door een grote jongen, aangezien de ondernemingswaarde van KLM geschat wordt op €4,5 miljard en kleine spelers het moeilijk hebben op de markt. Hoe het ook zij, naar de overheid hoeven we niet te kijken. Dat zei de Franse MinFin Bruno Le Maire eerder al, en nu zegt ons eigen kabinet dat ook. In principe is het helemaal aan het bedrijf zelf om puin te ruimen, zo is de toon, en er is geen acuut gevaar. Wel overlegt onze eigen Wopke Hoekstra vrijdag in Parijs met Le Maire over de 'zorgelijke' situatie bij Air France-KLM. Voorlopig blijven de twee druk in de weer met het afvuren van woorden om de Franse vakbonden tot kalmte te manen. Die kunnen de luchtvaartcombinatie kapotstaken, beweerde Le Maire eerder vandaag, en Hoekstra vindt dat de onderneming eens moet gaan letten op 'de loonkosten' in de competitieve luchtvaartmarkt. Maar goed, onder druk kan alles vloeibaar worden, voegt Telegraaf-journaliste Yteke de Jong toe. Eén troost: Le Maire is tot het inzicht gekomen dat het nu niet verstandig is om als Franse staat het belang van 12,3% in AF-KLM te verkopen. En om maar met een ander positief punt voor KLM te eindigen: het is allemaal goed gekomen met die rokende smartphone op de vlucht naar Kuala Lumpur.


Reaguursels

Inloggen

Uberhaupt wordt het belang van dergelijke maatschappijen (door de lobbyisten "systeemmaatschappijen" genoemd) zwaar overschat.
Als de boel failliet gaat dan zorgt dat voor een een dip, maar de markt herstelt zich wel weer.
In België en Zwitserland is dat gebeurt, en het duurde even tot de markt zich herstelde, maar inmiddels is dat meer dan gelukt. Zaventem heeft nu meer bestemmingen en passagiers dan ten tijden van Sabena. En ook genoeg intercontinentale bestemmingen.
Dat fabeltje "Sony vestigt zich in Nederland omdat KLM bestaat" is flauwekul.

lsimon | 10-05-18 | 13:49 | + 3 -

Waarom denk ik altijd standaard bij grote bedrijven wanneer er crisis is dat een flinke loon vermindering in de top al een redding kan zijn..

Mertom | 10-05-18 | 10:22 | + -4 -

Waarschijnlijk komt dat omdat je te wenig verstand hebt van algemene bedrijfsvoering en de kosten van personeel.

Parmenidis | 10-05-18 | 11:45 | + 3 -

Uit het jaarverslag:

The base salaries of the individual Managing Directors
slightly increased in 2017, and now stand at EUR 475,000
(2016: EUR 450,000) for Pieter Elbers, EUR 315,000
(2016: EUR 300,000) for Erik Swelheim and EUR 325,000
(2016: EUR 315,000) for René de Groot.

Dit is ongeveer de helft van hun beloningspakket, goedkoper dan dit zul je niet voor elkaar krijgen. Deze 3 heren zijn eigenlijk onderbetaald (geen CAO) als je het afbreukrisico meeneemt bij de 2 na grootste particuliere werkgever van Nederland. Bovendien bieden ze kwaliteit of je ze nou mag of niet.
De enige manier om deze kosten nog omlaag te krijgen is om een CEO binnen te halen die het niet meer om het geld doet. Voorbeeld Chris Oomen van DSW.

Beroep = Boerenlul | 10-05-18 | 12:05 | + 2 -

Dat kan zeker de redding zijn: niet vanwege het salaris an sich natuurlijk (een piepklein deel van de totale loonkosten), maar vanwege het signaal dat je afgeeft aan de werkvloer (waardoor die ook bereid zijn tot loonoffer) en aan investeerders (dat je er als bestuurder zit voor de lange termijn)

******** | 11-05-18 | 02:35 | + 0 -

En dat allemaal dankzij Wim Kok en zijn regering, die destijds te trots was om KLM te laten inlijven door British Airways. Had dat wel gebeurd, dan had je deze problemen nu niet gehad. PvdA, bedankt !

Cuban8 | 10-05-18 | 09:54 | + -3 -

De winst van KLM over 2017 was 910 miljoen euro.
Zie nieuws.klm.com/klm-jaarcijfers-2017-l...
mona | 09-05-18 | 19:18 | + -2 -

Nee mona, de operationele winst was 910 Miljoen over 2017.
De nettowinst daar waar het echt om gaat was een verlies van 703 Miljoen en dat is al jaren aan de gang dat er netto onder de streep een veel lager danwel verlies uit de jaarrekening komt rollen. Men verstopt het min of meer graag in het jaarverslag.

Beroep = Boerenlul | 10-05-18 | 09:34 | + 2 -

Nee Beroep = Boerenlul, Air France-KLM heeft in 2017 uitstekend gepresteerd. Het operationele resultaat steeg met 42 procent naar 1,5 miljard euro. Dat het Frans-Nederlandse bedrijf desondanks uitkomt op een nettoverlies van 274 miljoen euro, komt door een eenmalige afboeking voor twee pensioenfondsen van KLM, voor de piloten en het cabinepersoneel. Zonder deze afboeking zou de nettowinst uitkomen op 1,15 miljard euro, 363 miljoen euro meer dan in 2016.

mona | 10-05-18 | 10:21 | + 4 -

Dus 2017

KLM = Netto verlies 703 Miljoen
Air France = Netto winst 429 Miljoen

Tesamen een Netto verlies van 274 Miljoen

Zo zit het niet helemaal in elkaar want er is ook nog maintenance en Transmaffia, maar dan heb je wel een idee.
Zonder die afboekingen zou er veel meer winst zijn, tja. Zonder staking bij Air France zou er ook meer winst zijn.
Kijk als je jaar op jaar heel hard roept dat jij het beste jongetje van de klas bent dan gaan op den duur ook nog mensen geloven dat jij het beste jongetje van de klas bent. Daarbovenop hebben KLM-groep en het Pensioenfonds Vliegend van KLM de boeken gekookt met 94 Miljoen. Ga maar zoeken!

Beroep = Boerenlul | 10-05-18 | 10:31 | + 0 -

Beste Beroep = Boerenlul, er is 1,4 miljard euro afgeboekt op de pensioenen, zodat het bedrijf in de toekomst niet meer hoeft bij te springen als de pensioenen van werknemers tegenvallen. Ook de schuldenlast is fors verminderd.
Al met al heeft KLM dat veel kleiner is dan Air France, veel beter gepresteerd dan Air France. Inmiddels kan Air France-KLM de goede verwachtingen voor dit jaar wel flink naar beneden bijstellen dankzij die stakingen.
Ik ben van mening dat KLM zonder Air France beter kan overleven dan mét.

mona | 10-05-18 | 11:07 | + 5 -

KLM - Air France is simpelweg een show van hoe de EU in z'n geheel werkt. Je hebt die achterlijke constructies niet nodig om als beide / meerdere partijen efficiënter te zijn en daardoor meer geld te besparen.

Stonecity | 10-05-18 | 00:40 | + 7 -

Inderdaad. Het argument dat NL te klein is om economisch een rol van betekenis te kunnen spelen gaat ook niet op.
Dan maar wat minder welvaart.

KLM als zelfstandig bedrijf zal een ander soort vliegtuigmaatschappij worden, maar het geeft wel minder kopzorgen

Tsaaah | 10-05-18 | 09:04 | + 5 -

Fransen.. Altijd hoofdpijn.

Mr.PvanderAart | 10-05-18 | 00:29 | + 2 -

What if, ik noem maar wat geks, een Shell of een ASML eens 'gek' zouden doen.

JoyCee | 09-05-18 | 22:13 | + -2 -

Ik hoop dat de hele holding failliet gaat en dat de puinhopen enorm zullen zijn. Misschien realiseren mensen eens dat het nooit verstandig is om met Fransen zaken te doen.

iklustgeenbier | 09-05-18 | 22:00 | + 12 -

mona | 09-05-18 | 19:18 | + 1 -

En die winst kan zomaar omslaan in een verlies, Daarnaast heeft Frankrijk er ook geen belang bij dat CdG door Schiphol voorbijstreeft wordt. En heel vervelend, de enigste grootste partij in Skyteam is Delta en de vraag is of die wel wil een fusie wil met KLM. Ik zie het somber in.

www.vliegveldinfo.nl/vlieginfo/groots...

js58 | 09-05-18 | 21:26 | + -2 -

lol helaas? Nee, we willen als belastingbetaler dat bedrijf ook niet redden. Ze wilden toch zelf zo graag samen verder gaan? Had de NLse tak maar wat meer kloten moeten hebben.

Tripps | 09-05-18 | 20:32 | + 2 -

Jan Peter Balkenende wilde graag baas worden van de Europese Commissie en dan moet Frankrijk gepleased worden. Dus gaven ze de KLM weg aan Air France. Helaas ging Supertjeef Herman van Rompuy daar overheen door Fortis aan BNP Paribas weg te geven en toen werd hij de voorzitter.
Nu zit Rutte op hetzelfde baantje te geilen en durft hij niet op te treden.

Haberdoebas | 09-05-18 | 21:58 | + 22 -

Kunnen jullie geen gekke Belg vinden die geld teveel heeft? à la Bpost - PostNL?

Nonkel Frituur | 09-05-18 | 20:06 | + 4 -

Helaas?? Ik heb helemaal geen behoefte om honderden miljoenen euros belastinggeld in KLM te steken.

koeberg | 09-05-18 | 20:00 | + 8 -

Nederland heeft geen zeggenschap in de holding en KLM zelfstandig te laten functioneren kan heel misschien als iedereen die vliegt binnen Europa of naar de VS dat doet met KLM. Maar aangezien ik nogal wat gemopper heb gezien over KLM op daskapital denk ik dat dit niet gaat gebeuren en is KLM gewoon te klein om zelfstandig door te gaan. Immers, 118 vliegtuigen is niets bijzonders.

js58 | 09-05-18 | 19:09 | + -2 -

@mona | 09-05-18 | 19:18 | + 1 -
Die winst zegt niets over de vraag of KLM op eigen benen kan staan. Er komen natuurlijk ook weer gigantisch veel kosten bij wanneer KLM weer zelfstandig wordt. Die kosten worden nu gedeeld over de volledige holding. Dat KLM niet zelfstandig kan blijven is geen nieuws maar het was ook vooraf wel duidelijk dat AF niet de juiste partner zou zijn.

Bytemaster | 09-05-18 | 21:21 | + -2 -

KLN kan genationaliseerd worden wegens zwaarwegende belangen voor NL. Wanneer een paar Pensioenfondsen de 4.5 miljard betalen is het probleem zo opgelost.
KLM zou uitstekend door kunnen draaien door samen met de rest van Skyteam door te gaan. Ze kunnen allianties sluiten met Easyjet en Wizzair (eigendom van de NL-Koninklijke familie) om passagiers naar Amsterdam/Eindhoven/Lelystad te brengen die dan door KLM intercontinentaal vervoerd worden. Door de Allianties voort te zetten, is er veel mogelijk. Eerst die stakende knoflookhappers buiten de deur zetten.

Haberdoebas | 09-05-18 | 22:02 | + -1 -

Air France wordt door de vakbond kapot gestaakt, terwijl startende piloten minimumloon verdienen totdat ze genoeg uren hebben om passagiers op lijnvluchten mogen doen.

Feynman | 09-05-18 | 18:35 | + 1 -

mona | 09-05-18 | 18:53
Deze legt rustig even uit wat er gebeurd in de fase dat je al wel piloot bent, maar nog geen baan hebt bij een maatschappij die passagiers vliegt met lijnvluchten. www.theguardian.com/money/2015/oct/24...

Feynman | 09-05-18 | 23:28 | + -4 -

Feynman, lezen is helemaal niet lastig. De piloten van Air France staken voor een loonsverhoging van 6 procent voor het hele personeel. Zij vinden dat zij niet mee profiteren van de hogere winst die Air France-KLM gemaakt heeft. Dat staat los van het feit dat een pilotenopleiding duur is en een verkeersvlieger een grote verantwoordelijkheid heeft.

mona | 09-05-18 | 23:56 | + 6 -

@mona
Welke hogere winst?
Die tent draait onder de streep amper winst.
Die bedragen naar de pensioenen zijn ook door de vakbonden afgedwongen.
Vliegmaatschappijen in Europa zijn geen potten goud.

Raider Twix | 10-05-18 | 15:05 | + 1 -
▼ 2 antwoorden verborgen

Nee, de Franse belastingbetaler gaat Air France-KLM zeker niet redden. Als belanghebbende vind ik dat de Nederlandse overheid er alles aan moet doen om KLM weer zelfstandig te laten functioneren, zonder Air France. Daarna mag wat mij betreft het personeel van Air France net zo lang staken tot Air France van het toneel verdwenen is.

mona | 09-05-18 | 18:16 | + 1 -

KLM op zichzelf gaat verzuipen in alle grootmachten die er op dit moment zijn in Europa (Lufthansa Group; IAG (BA, Iberia etc); Ryanair; Easyjet).

Velko | 09-05-18 | 19:15 | + -2 -

Waarom moet ik als belastingbetaler een commercieel bedrijf gaan redden? Als we dat met KLM gaan doen staan er nog een paar duizend bedrijven in de rij voor mijn geld.

2voor12 | 10-05-18 | 08:42 | + 3 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken