KLM moet zelfstandig door, fuck de Fransen

Ja kijk daar heb je hem weer
Ja kijk daar heb je hem weer

UPDATE: KOERSJE DOWN

Vrijdag was het zover: het loonaanbod van Air France KLM -baas Janaillac aan de Franse vakbonden werd niet geaccepteerd waardoor de topman vandaag aan zijn laatste week is begonnen bij de luchtvaartmaatschappij, met een chaotische situatie als gevolg. En veel onzekerheid in de Nederlandse hoek uiteraard. De Telegraaf polste een aantal betrokkenen en de boodschap is unaniem: DEN HAAG DOE IETS. De voorzitter van de or van KLM vindt dat het kabinet scenario's klaar moet hebben liggen en een andere belangenbehartiger van Vereniging KLM Professionals (VKP) zegt dat er meer moet worden overlegd omdat 'de continuïteit gevaar loopt'. En wat stelt de regering, die verdimme een belang van 5,9% in KLM heeft, daar tegenover? Een woordvoerder van minfin Hoekstra zegt de zaak scherp in de gaten te houden, om daar een veel betekenende zin aan toe te voegen. 'Het is aan de directie om duidelijk te maken welke vervolgstappen men wil zetten.' Het kabinet wil zich niet al te veel bemoeien met een (beursgenoteerde) onderneming als KLM. Maar feitelijk kan het dat ook niet. Dat weet de Telegraaf ook: 'Een aantal jaren geleden vond het kabinet het niet nodig om te participeren in Air France KLM, wat de Franse staat wel doet. Dat lijkt nu een gemiste kans, want Nederland zit niet aan tafel in Parijs. Daar vallen nu wel besluiten die KLM mogelijk kunnen raken.' Overigens wordt een uitbreiding van het staatsbelang niet geopperd, iets wat minister Dijsselbloem in 2015 niet uitsloot. Wel zei hij toen dat Air France-KLM eerst een betere concurrentiepositie voor zichzelf moest creëren ten opzichte van maatschappijen uit het Midden-Oosten en prijsvechters uit Europa. 

De Franse minister van Financiën kondigde om dezelfde reden ook al aan niets te voelen voor een reddingsoperatie. 'Een herkapitalisatie kost de Fransen geld. En ik neem geen geld van de Fransen om in een bedrijf te stoppen dat niet op het gewenste niveau competitief is.' En daardoor loopt de toekomst van de fusieclub gevaar, iets wat u overigens al vaker heeft gehoord, om verschillende redenen. In de Telegraaf opperen de belangenbehartigers van KLM om door te gaan als twee werkmaatschappijen zonder onder dezelfde holding te opereren. Of, en daar komt 'ie weer: complete verzelfstandiging van KLM. Want u kent het verhaal inmiddels, KLM presteert stabiel beter dan de grote Franse broer en de Franse ellende sloopt de Nederlandse winstgevendheid. 'Luchtvaartadviseur' Ruud Jansen maakte al eerder een plan om KLM los te weken van de Fransen. 'Voor losmaken heb je politieke steun nodig op het allerhoogste niveau, dus dat van premier Rutte en president Macron'. Nu is het de vraag of dat gaat lukken, waardoor Jansen moppert dat Rutte zich zo inspant voor Unilever en Shell, maar niet harder zijn best doet voor KLM, waar veel meer mensen werken. 'Koning Willem-Alexander vliegt nota bene voor KLM.' Nu is de vraag of dat plan van Jansen ooit serieus genomen gaat worden, aangezien hij in 2016 al bij BNR zijn beklag deed dat er niets mee gedaan werd. Maar goed, KLM weer helemaal van Nederland, het klinkt wel lekker toch?

Reaguursels

Inloggen

Als KLM failliet gaat, is die koning van jullie dan werkloos?

Nonkel Frituur | 07-05-18 | 19:43 | + 4 -

Zo is Alitalia ook al velke malen "failliet" gegaan, maar ze vliegen nog steeds.
Althans dat hoop ik, want morgen moet ik ermee naar Rome.

Gerf | 07-05-18 | 16:12 | 1 | + 2 -

Ze zijn technisch failliet, laat de aanhalingstekens maar weg. Het is echter ook een prestigieus Italiaans bedrijf, dus hebben ze een noodkrediet van de Italiaanse staat gekregen want zo rolt Italië.

Huisregelneef_III | 07-05-18 | 18:31 | + 4 -

Of je laat natuur z'n gang gaan en laat het instorten, concurrentie vult het gat wel en zet de medewerkers wel weer aan het werk, is een bedrijf dat zichzelf niet meer kan redden het niet waard? geven we geen verkeerd signaal aan bedrijven dat ze gewoon kunnen door blijven fuseren omdat de overheid toch wel ingrijpt als ze op hun bek gaan?

niemand specifiek | 07-05-18 | 15:46 | 2 | + 6 -

Het is lastig concurreren tegen staatsbedrijven uit het Midden-Oosten. Wat mij betreft moeten eerst deze uit de EU geweerd worden, dan kan er daarna een gezonde markt ontstaan. Nu zie je dat alles hier gekannibaliseerd wordt, terwijl de Arabieren zich geen enkele zorgen hoeven te maken voor hoogwaardige concurrentie.

Alexander des Burgus | 08-05-18 | 10:57 | + 2 -

En komt Schiphol zo ook niet in de problemen? Want zij delen een lading spullen met de KLM. De boardingstrappen en die sleepwagens bijvoorbeeld zijn gedeeld. Het lijkt mij niet helemaal duidelijk wat ze nog meer precies delen. Het zullen vast wel belangrijke dingen zijn die Den Haag weer over het hoofd ziet...

Alexander des Burgus | 08-05-18 | 11:05 | + 0 -

Kan men niet alles failliet laten gaan en dan KLM een doorstart geven? Oh en Air France ook eventueel, maakt niet uit, die worden toch wel weer kapotgestaakt.

nieuwe_Deen | 07-05-18 | 13:54 | + 2 -

Alles wat jullie hierboven zeggen over de franen is niet steeds waar, maar samenwerken met ze is en blijft een moeilijke zaak, ze denken gewoon eerst aan zichzelf en dan pas aan jou...(spreek uit ervaring)

BoerinFrance | 07-05-18 | 13:26 | 1 | + 3 -

Dan kunnen we een hoop van ze leren, dunkt mij.

Huisregelneef_III | 07-05-18 | 18:58 | + 1 -

KLM heeft niet de juiste partner uitgekozen. Het gaat niet meer lukken om op te boksen tegen de Lufthansa Group of IAG van British Airways. Zeker niet met Air France als moedermaatschappij.
En dan zijn er ook nog prijsvechters die steeds meer roet in het eten gooien op Schiphol en Parijs.

Duifmans | 07-05-18 | 13:11 | + 6 -

Iedereen weet dat je met de Fransen nooit, maar ook nooit zaken moet doen!
Het enigste waar ze goed in zijn is wijn verbouwen en staken!

MRF2739 | 07-05-18 | 12:59 | + 12 -

Natuurlijk wordt er niks met dat plan gedaan ... het gaat immers om Europese eenwording, je denkt toch niet dat ze Air France KLM mogen splitsen, terwijl ze zelfs Maerten en Oopjen van Rembrandt gezamenlijk aankopen. Alles moet vervlochten raken en blijven en ... tja ... dat kost wel eens een paar miljard, zo werkt het nou eenmaal in de EU.

Watching the Wheels | 07-05-18 | 12:45 | + 3 -

Als dat losweken inhoud dat Macron zijn toestemming moet geven , gaat dat niet lukken, de fransozen gaan eerst de boel leegmelken tot de laatste eurocent, wat jullie terugrkrijgen is een leeg karkas dat je veel te veel gaat betalen.

Lt-Kol Kilgore | 07-05-18 | 12:42 | 2 | + 2 -

En dan komt het gedroomde baantje van DLL Mark Rutte ook nog in gevaar.

Haberdoebas | 07-05-18 | 12:49 | + 1 -

En dan komt het gedroomde baantje van DLL Mark Rutte ook nog in gevaar.

Haberdoebas | 07-05-18 | 12:49 | + 0 -

Overheid doet niet/kan niets doen maar over een paar jaar wordt de ene onderzoekscommissie na de andere opgetuigd hoe het toch zo ver heeft kunnen komen.
De toenmalige bestuurders hebben voor het grote geld gekozen en daarmee een degelijke vliegmaatschappij de afgrond in geduwd. De overheid stond erbij en keek ernaar.

Bytemaster | 07-05-18 | 12:06 | 1 | + 8 -

meer, de overheid stond erbij en zette zijn handtekening. Allemaal onder de paraplu dat klm het alleen niet zou kunnen redden.

politiekgemotiveerd | 07-05-18 | 14:20 | + 1 -

Eensch. Maak gemiddeld 70 vluchten per jaar met de KLM en vindt het altijd top. Prima en vriendelijk personeel wat ook helemaal zot wordt van die Franzosen. Hup regering koop die aandelen terug van die Kudtekoppen.

Zatkniss | 07-05-18 | 11:58 | + 9 -

Ik vlieg al 7 jaar geen KLM meer.

Nooit meer KLM | 07-05-18 | 11:45 | 2 | + -5 -

Het zit u blijkbaar hoog, zo hoog dat u het uw identiteit laat bepalen?

nieuwe_Deen | 07-05-18 | 14:35 | + 3 -

Deze meneer is boos omdat ie blijkbaar een flying blue amex kaart heeft gehad en iets niet vergoed kreeg (eerdere post van hem). Ik heb de platinum flying blue amex kaart en nog nooit problemen gehad. Meneer heeft wellicht niet de kleine lettertjes gelezen en het zal wel de goldkaart geweest of de goedkoopste. Daarbij AMEX koopt het recht om de klm naam te gebruiken meer heeft KLM niet te maken. Bij Swiss hebben ze hetzelfde AMEX programma

Zatkniss | 07-05-18 | 14:44 | + 3 -

Destijds toen KLM met Air France samenging (en ook een Italiaanse maatschappij in het zicht was) vondt ik het al een slecht plan.

Rest In Privacy | 07-05-18 | 11:24 | 1 | + 4 -

Er waren maar weinig mensen die het een goed plan vonden, behalve de bestuurders die enorme bedragen hebben gecasht voor de fusie/overname.

Bytemaster | 07-05-18 | 12:09 | + 16 -

KLM is geen bank. Blijft de vraag of ze cruciaal is voor de NL economie.

Maw, we zijn uitgeleverd aan de grillen van politici, hopelijk hebben ze gisteravond geen ruzie gehad met hun vrouw

Tsaaah | 07-05-18 | 11:22 | + 2 -

ja, ik zie daar weer een grote kapitaal injectie komen om een bedrijf te redden. Hadden we eerst de banken, krijgen we nu deze voormalige staatseigendommen..
toen er winst werd gemaakt was dit niet aan de orde dat dit bedrijf een injectie richting de staatsschuld deed. Nu een CEO weer met een flinke smak geld de tent verlaat is het weer tijd om de Nl bevolking om een extra steun aan de KLM te verlenen.. zo vlak voor de zomervakantie waarin burgers ernstig gedupeerd kunnen raken is een uitstekend moment om druk op te voeren..

fikkieblijf! | 07-05-18 | 11:15 | + 0 -

Kan Rutte zijn vriend Camiel niet polsen. Die hoogvlieger had toch zoveel verstand van luchtvaart?
¨Als mijn opdracht is vervuld, en dat is KLM de komende vijf jaar vol in de aanvalsstand krijgen. We worden Nederlandser dan ooit¨. Dit zei Camiel.
Kortom, politiek en politici die bedrijfje willen spelen, lekker blijven doen, maar achteraf niet zeuren dat de boel naar de kloten gaat.

squadra | 07-05-18 | 10:59 | 2 | + 4 -

Jup, en voor die Frambozen alle Nederlandse zekerheden en borgingen de nek omdraaien. Voor zijn "top" baantje als eendagsvlieg.

boerk | 07-05-18 | 11:35 | + 3 -

Lol, Camiel, met z'n zachtgje g... Ik kan dat soort mensen nooit serieus nemen.

Kijk en huiver nog eens bij het aanschouwen van Camiels optreden destijds op een C'D'A congres m.youtube.com/watch?v=MkUfHeZCqkM

Poekieman | 07-05-18 | 17:44 | + 2 -

Overheid tezamen met een commercieel bedrijf, dat is "recipe for disaster".

Zolang het geen geld belasting kost zoeken ze het maar lekker uit. Niemand die mij komt redden als het slecht gaat als ondernemert. Sterker nog, de belastingdienst laat je gewoon lekker pleite gaan. Wel k*t voor al het personeel.

En verder, lang leve de globalisering. Recht van de sterkste, je moet gewoon de beste kwaliteit leveren voor de beste prijs. Staken past niet helemaal in die strategie, maar ja, vakbonden hè, die snappen het zowiezo niet meer.

gepast_betalen | 07-05-18 | 10:50 | + 1 -

Wij vliegen over een aantal maanden, en krijg het nu toch een beetje benauwd met onze tickets. Nog niet zo lang geleden ging AIR Berlin ook pleitte en was iedereen zijn geld voor de tickets kwijt. Helemaal als je met je gezin op vakantie gaat kan het toch een aardige schadepost opleveren, zoch op schipholaanbieding.nl/schiphol-nieuws... dat ze daar ook al adviseren om een vliegticket verzekering af te sluiten, maar daar is het voor ons helaas al te laat voor

geldgelul | 07-05-18 | 10:44 | 1 | + -5 -

Daar zou ik me voorlopig nog geen zorgen om maken. Dan moet de situatie nog veel erger worden. Als het al zover gaat komen zal het KLM-onderdeel vrij snel overgenomen worden door een ander, aangezien dat onderdeel het prima doet.

Bytemaster | 07-05-18 | 12:16 | + 0 -

Dit is een kostbare (en onnodige) les: nooit samenwerken met Fransozen. Houd de relatie strikt zakelijk, dat is de enige manier.

Koning Willy | 07-05-18 | 10:17 | 3 | + 17 -

Den Haag (Eurlings) had nooit KLM aan de Fransen moeten geven zonder harde afspraken en/of een aanmerkelijk belang.
Minderheidsbelang=bekhouden.
Maar dat was toen ook al duidelijk en Eurlings heeft zijn baantje er (tijdelijk) mee gekregen.

boerk | 07-05-18 | 10:29 | + 9 -

@boerk | 07-05-18 | 10:29
Ehhh... de fusie/overname van KLM stamt uit 2003 en Eurlings is daar pas in 2011 aangetreden.

Bytemaster | 07-05-18 | 12:20 | + 8 -

@boerk | 07-05-18 | 10:29 | + 3
En daarna ging die lulll er direct werken.

Watching the Wheels | 07-05-18 | 12:48 | + 1 -

Maar diversiteit is toch een zegen? En cultuurverschillen bestaan niet, meende ik te horen. Wat we hier zien in de situatie AirFrance/KLM is precies wat we zien en gaan zien in Europa, als Macron niet beteugeld wordt.

Dr_Prepper | 07-05-18 | 10:05 | 1 | + 20 -

Ja, op zn Frans. Dat is ook hie de EU nu bestuurs wordt. Zonder reële strategie, en vooral "Wij willen meer subsidie".

boerk | 07-05-18 | 10:31 | + 3 -

Het idee was dat de aandeleninjectie van Delta en China Eastern vorig jaar Air France wat zou beteugelen maar daar hebben ze buiten de Franse vakbonden gerekend. Het beste plan wat ik tot nu toe gezien heb is KLM losweken en een alliantie aangaan met huidig (en langdurig KLM) partner Delta Airlines.

Sqbar | 07-05-18 | 09:50 | + 19 -

Rutte heeft zijn baantje bij Shell of Unilever al veilig gesteld. Waarom zou ie zich nog inspannen voor KLM?

TheEgg | 07-05-18 | 09:47 | + 17 -

Suggestie: Airfrance verkoopt KLM aan hoogste bieder. Als KLM echt zoveel beter is, dan is dat een win-win: Airfrance heeft weer geld op de stakers/stakingskosten te bekostigen, KLM kan geld gaan opleveren voor de nieuwe eigenaar.

appelboor | 07-05-18 | 09:42 | + 1 -

Het aandeel is al 13 procent in de min gedoken... KLM heeft zich in een Frans wespennest gestoken.

SpaansePeetvader | 07-05-18 | 09:39 | + 15 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken