Ook zelfsturende Waymo crasht. Tijd voor het AI-rijbewijs?

Boontje komt  om zijn loontje
Boontje komt om zijn loontje

John Krafcik, de ceo van Waymo (Googles project voor de zelfrijdende auto) reageerde in maart nogal hautain op het dodelijke ongeluk waarbij een zelfsturende testwagen van aartsrivaal Uber was betrokken. Volgens Krafcik had een Waymo-auto in een gelijke situatie een ongeluk in zelfsturende modus kunnen vermijden: 'we have a lot of confidence our tech would be robust and would be able to handle situations like that one'. Gevalletje noodlot-tartende hoogmoed natuurlijk. Gisteren kwam de onvermijdelijke boontje-loontjedag voor Waymo. In de Amerikaanse staat Arizona schoot een personenauto van de tegenliggende snelweg en knalde na een uiterst korte spookrijdersrit op de Waymo-minivan. Filmpje hierrrr. En net als bij het Uber-ongeluk zou redelijkerwijs gesteld kunnen worden dat ook een menselijke bestuurder dit ongeluk onmogelijk had kunnen voorkomen (wat de testbestuurders in beide gevallen ook niet konden). Gelukkig kwamen de betrokkenen er ditmaal met alleen lichte verwondingen van af. Het ongeluk geeft maar weer eens aan dat de ontwikkeling van de zelfsturende auto nog een flink aantal hobbels te nemen heeft. Het vertrouwen in Amerika is afgenomen, zeker na de eveneens fatale crash van een in autopilot rijdende Tesla daags na het Uber-ongeluk. De Tesla-bestuurder kwam daarbij om het leven. Absoluut zelfsturend blijkt nog geen enkele auto en een menselijke bestuurder blijft voorlopig noodzakelijk. In Nederland is er - althans bij de regering - nog vol vertrouwen. Minister Van Nieuwenhuizen (VVD) van Infrastructuur en Waterstaat blijft volgens het FD vol goede moed vasthouden aan de kabinetsdoelstelling voor meer-meer-meer zelfsturende brokkenmakers vierwielers op de Hollandsche snelwegen. Tijdens haar (in het Engels gegeven) toespraak voor de opening van de Intertraffic Beurs kwam zij met de volgende oplossing: 'A driving licence for self-driving cars, if you like. Not for the driver – but for the car itself!' Of dit een goed idee is laten wij aan u. Men kan zich i.i.g. afvragen of een menselijke examinator straks, in geval van AI-voertuigen die in colonnes (taxi 's, OV of vrachtvervoer) onze snelwegen gaan bezetten, überhaupt wel in staat kan zijn dit te toetsten. Wellicht moeten ook dáár AI's voor ontwikkeld worden.

Reaguursels

Inloggen

Volledige autonomie van auto's gaat niet komen omdat de staat die gaat besturen.
En dan zijn stadsbussen, metro en trein efficiënter dan 1400 kg voor 1 persoons vervoer.

Raider Twix | 06-05-18 | 17:59 | + 0 -

Volledige autonomie heeft pas kans van slagen als de hele omgeving hierop aangepast is, zoals de treintjes tussen 2 gates op een vliegveld en dat duurt nog tientallen jaren.

UncleAlbert | 06-05-18 | 14:15 | + 0 -

Zolang er nog zelf mensen zijn die voertuigen besturen zal de AI het afleggen en de zelfrijdende auto's in situaties terecht komen waar ze het onderspit delven.

Umberto die trotzoni | 05-05-18 | 23:37 | 2 | + 0 -

Yep, en gezien het geloof van onze intelligentia in zelfrijdende autoos zal dus binnenkort het zelf sturen verboden worden...

Lebowski72 | 06-05-18 | 08:35 | + 1 -

Zolang er nog zelf sturende fietsers, wandelaars en kinderen zijn zal AI het afleggen

blacktip | 06-05-18 | 13:06 | + 0 -

Uber of Google, die kan nog geen 19000 mijl zonder ingreep zelfstandig rijden.
Velen rijden een half miljoen zonder schade op hun naam. 30 jaar lang.

Raider Twix | 05-05-18 | 18:53 | + 2 -

Meer dan 90% van de ongevallen komt door menselijk falen. Met zelfsturende systemen kan dit percentage zeer fors naar beneden. Het punt is alleen dat er met ondersteundende en zelfsturende systemen (die laatste zijn nog bij wet verboden, de bestuurder blijft vooralsnog verantwoordelijk) toch af en toe ongevallen zullen gebeuren die met een menselijke bestuurder niet hadden gebeurd. En juist zulke ongevallen krijgen volop media aandacht want lekker smeuïg en verkoopt goed.

Berlina | 05-05-18 | 17:43 | 1 | + 11 -

Het is hoe je het bekijkt. Een botsing door vieze ramen is "menselijk falen". Als een vieze camera de oorzaak is, is het slecht onderhoud.
Het is dat een mens niet gemaakt is voor autorijden, maar technisch zitten we best goed in elkaar.

frank87 | 06-05-18 | 15:46 | + 0 -

De toekomst, maar staat nu absoluut nog in de kinderschoenen.
Duurt zeker geen 6-10 jaar zoals optimisten verwachten

Tsaaah | 05-05-18 | 17:41 | + 1 -

Geef deze ontwikkelaars van autonome rijdende wagens het voordeel van de twijfel,want op zich is dit een goede ontwikkeling dit in tegenstelling van alle aanhangers van windmolentjes.

Simpele Drenth | 05-05-18 | 17:08 | + -3 -

Sorry, maar in deze kun je de autopilot hier toch moeilijk iets verwijten? Er vliegt iemand vanuit de andere weghelft zo recht die auto in. Al stond hij stil dan werd hij nog geramd, wanneer het alle 3 Waymo's waren geweest was er waarschijnlijk niets aan de hand.

sldfkjwewlss | 05-05-18 | 17:05 | + 9 -

Die Uber-aanrijding was door een menselijke bestuurder zeer eenvoudig te voorkomen, maar hun zelfrijdende auto draagt blijkbaar permanent een zonnebril. Vergelijk eens de door Uber vrijgegeven beelden met de dashcamfilmpjes van andere bestuurders op hetzelfde wegvak. De weg is zeer goed verlicht en een overstekende voetganger is vanaf vele honderden meters afstand al goed te zien.

Echt niet vergelijkbaar met iemand die door de vangrail komt denderen.

Huisregelneef_III | 05-05-18 | 16:35 | 1 | + 3 -

Juist. Die vrijgeven video is gewoon pure fraude.

laagvliegert | 06-05-18 | 10:12 | + 1 -

Zolang het filmpje draait doet de zelfsturende niks.
Ik had wellicht uitgeweken naar links.
Niks doen lijkt me niks.

Raider Twix | 05-05-18 | 16:27 | 2 | + 1 -

Dat filmpje duurt 5 seconden, maar is vertraagd. In werkelijkheid duurde dit misschien 0,5 seconde. Als u net op het verkeerde moment met uw ogen knippert had u het niet eens opgemerkt.

nieuwe_Deen | 06-05-18 | 13:26 | + 0 -

Van die mate van vertraging geloof ik niks.

Raider Twix | 06-05-18 | 17:56 | + 0 -

Ai, ai, ai.

piprecies | 05-05-18 | 16:22 | + 2 -

Een ongeval af en toe is onvermijdelijk, denk ik.

Belangrijker lijkt me dat het er met AI autos minder zijn dan met "I" bestuurders.

Poekieman | 05-05-18 | 15:40 | 3 | + -1 -

Dat wil de fabrikant ons in wel doen geloven, en liefst ook de schuld aan de bestuurder geven als de auto iemand dood rijdt, maar of het ook echt veiliger is blijft de vraag. Er zijn al meerdere dodelijke ongevallen te betreuren terwijl nog geen 1 procent van het wagenpark zelfrijdend is en de techniek nog maar een paar jaar in de praktijk wordt gebracht.

Huisregelneef_III | 05-05-18 | 16:43 | + 1 -

Dat wil de fabrikant ons in wel doen geloven, en liefst ook de schuld aan de bestuurder geven als de auto iemand dood rijdt, maar of het ook echt veiliger is blijft de vraag. Er zijn al meerdere dodelijke ongevallen te betreuren terwijl nog geen 1 procent van het wagenpark zelfrijdend is en de techniek nog maar een paar jaar in de praktijk wordt gebracht.

Huisregelneef_III | 05-05-18 | 16:43 | + -2 -

Dat is ook maar een verwachting, waarbij wordt aangenomen dat u bereid zult zijn uw auto te delen met anderen. Aangezien dat nu ook al nauwelijks gebeurt is dat een twijfelachtige aanname...

nieuwe_Deen | 06-05-18 | 13:23 | + 0 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken