Fransen staken KLM in het rood

Hoihoi!
Hoihoi!

Onlangs mocht KLM-topman Pieter Elbers tegenover De Chocobode even lekker leeglopen over hoe de Franse collega's de luchtvaartcombinatie kapotmaken met hun gestaak. Vandaag worden zijn grieven in cijfers gegoten. In de eerste drie maanden van 2018 mocht Air France-KLM 22 miljoen passagiers aan boord verwelkomen (+5,2% op jaarbasis) en de schuldenberg nam met  €285 miljoen af. De economie draait best soepel, de wereld zit vol vegetarische yogavliegers en EasyJet& Co. vliegen nog steeds niet intercontinentaal. Dit heeft tot gevolg dat er bij Air France-KLM - vergeleken met vorig jaar - voor de komende vier maanden meer stoeltjes op langeafstandsvluchten zijn geboekt. En daarmee is al het positieve over de Frans-Hollandse combinatie ongeveer gezegd. Het operationele verlies kwam uit op €118 miljoen, waarvan €75 miljoen aan de stakende Fransozen is toe te schrijven. Het nettoverlies groeide naar €269 miljoen (pdf). Ook zonder de mediterrane pilotenprinsen zou men in het rood zijn gedoken. Zorgwekkender zijn echter de vooruitzichten voor de rest van 2018. Aanvankelijk ging men uit van 3 tot 4% meer passagiers dan in 2017, maar men mikt nu op een stijging van 2,5 tot 3,5%. Ondertussen neemt het brandstofbonnetje met €350 miljoen toe. En dan heeft men ook nog eens last van de keisterke euro die zo'n €100 miljoen wegvreet. Vond men op beurs natuurlijk allemaal niet leuk, waardoor het aandeel zo'n 7% lager noteert (actuele koers hier). Wat we u natuurlijk ook niet hoeven te vertellen is dat KLM het beter doet dan Air France, aangezien het een bedrijfsresultaat van €60 miljoen boekte. Misschien zou het een geinig idee zijn als Elbers, als topman van de succesvolle tak, gewoon eens het hele bedrijf mag besturen. Topman Jean-Marc Janaillac stapt vanavond op als blijkt dat een meerderheid van het personeel niet instemt met zijn loonaanbod aan de bonden. Zelfs al stapt de Fransman op dan betwijfelen we of Elders de stap omhoog maken. Chauvinisme is tenslotte, net als staken, niet voor niets een Frans woord. 

Reaguursels

Inloggen

T. Jansen: Lees de kop van je artikel een hardop; lees je geinige idee nog een keer, ook hardop. Ontdek de denkfout!

Het moet nu gaan over hoe KLM zonder AF verder kan. Anders wordt het nog link,
ook voor de BV Schiphol.

squadra | 04-05-18 | 17:09 | + 4 -

Frankrijk wordt nóg onleefbaarder dan Nederland, hoorde net dat in Parijs iedere bewoner 3 à 4 ratten tegenover zich heeft staan, die lopen gewoon door de parken en langs de winkels. Parijse ambtenaren bij de vuilnisophaaldienst (óók management) zijn gemiddeld tussen de 80 en 90 WERKDAGEN per jaar ziek, Parijs heeft 417 COMMUNICATIE AMBTENAREN (in feite types die niks doen).. Kan zo nog wel even doorgaan en uit eigen ervaring, ken heel veel aardige fransen, maar samenwerken met ze breek je vroeg of later op!!!
En dan te weten dat de m2 prijs van appartementen richting de 20.000€ gaat....

BoerinFrance | 04-05-18 | 15:45 | 1 | + 5 -

Dan weten die m2-kopers meer dan jij, of het zijn greater-fool investeerders, net als bij BTC, dat lijkt me waarschijnlijker.

Poekieman | 04-05-18 | 18:53 | + 0 -

Toen ik indertijd hoorde dat KLM zou gaan samen(werken) met air-france, wist ik al op wat dat zou gaan uitdraaien. Clarckson en May trekken Peugeot in het belachelijke over hoe ze de next peugeot gaan designen, maar de realiteit overtreft de fictie. Je kan die gasten gewoon niet aanzetten tot productiviteit, en als ze een meeting hebben en ze krijgen s middags een broodje kaas en een glas melk aangeboden, dan loopt het zeker fout.

Lt-Kol Kilgore | 04-05-18 | 15:40 | + 3 -

Samenwerken met Fransen is een illusie.
Bestolen worden door Fransen een zekerheid.

Dat geldt in een bedrijf, dat geldt in de EU.

KLExit en NExit dus.

Poekieman | 04-05-18 | 12:05 | + 13 -

"Misschien zou het een geinig idee zijn als Elbers, als topman van de succesvolle tak, gewoon eens het hele bedrijf mag besturen. "

Gaat nooit gebeuren. Bij een Frans bedrijf staat niet de klant, de omzet, de winst of de continuïteit voorop, maar het "Frankrijk eerst" gevoel. Emotie boven ratio.

De rest van Europa subsidieert het verlies toch wel bij ....

libertat | 04-05-18 | 11:49 | 2 | + 15 -

en anders vliegen ze wel op kosten van de staat.

Mr.Crowley | 04-05-18 | 12:02 | + 1 -

NOu, ze kijken ook erg op centen.
Mijn wekrgever heeft een Frans moederbedrijf en dat os te merken.
Cashflow is king, maling aan (Nederlandse) wetten en regelgeving zoals bv max betaaltermijnen. Trappen mening management er zonder blikken of blozen uit (ja ze tikken gewoon je oprot premie af) en doen gewoon wat ze willen.

Super Grover | 04-05-18 | 12:39 | + 3 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken