Oh jee! Woningmarkt komt tot stilstand door nieuw taxatierapport

De tijden dat je tegen de makelaar kon vertellen welke taxatiewaarde je graag zag opgenomen in het taxatierapport beginnen steeds verder achter ons te liggen. Sinds april van dit jaar moeten taxateurs werken met het model Taxatierapport april 2018. En dat valt nog niet mee. Taxateurs moeten de waarde van een woning veel beter gaan onderbouwen dan voorheen. De makelaar zal zich bij een appartement moeten verdiepen in de financiële positie van de vve (vereniging van eigenaars). De fundering moet onder de loep, stukje energiebesparing en verder mag niet meer klakkeloos de prijs van het recent verkochte rijtjeshuis in de buurt worden overgekalkt. De onderbouwingsmethodiek bij de vergelijking met referentieobjecten is fors verbeterd. Taxeren begint dus echt een vak te worden. Zelf zagen taxateurs dat altijd anders, want die schreven gewoon het bedrag op dat de klant nodig had voor zijn hypotheek. Toezichthouders willen daarom graag van de minister wettelijke regels om van taxateur een beroep te maken, want (joh!) van de zelfregulering die de branche heeft toegezegd komt namelijk niks terecht. Afijn, wat is er nu allemaal zo erg? De Hypotheekshop komt vanochtend met een alarmerend verhaal. Sinds april duurt het namelijk wel anderhalve week voordat een taxatierapport is opgesteld. En 'veel taxateurs zien zich genoodzaakt om de prijs van een taxatierapport fors te gaan verhogen, tot wel €600 of €700' (nu ongeveer de helft). Maar dan zijn we er nog niet. Veel vve's zijn slapend. Dat betekent geen financiële reserve en al helemaal geen meerjarenonderhoudsplan voor het pand. Dat zorgt voor problemen, want dan 'stokt de validatie' (door een onafhankelijke derde). En dan is er geen bank die het taxatierapport accepteert en dus geen hypotheek. Dus dat, beste mensen, leidt sinds april tot benauwde kopers die hun financiering niet rond kunnen krijgen. Cijfers noemt de Hypotheekshop helaas niet, daarom houden wij het er maar op dat alle verandering lastig is en een zinnig taxatierapport best wat waard.

Reaguursels

Inloggen

En zolang kopende makelaars een percentage van de verkoopprijs krijgen gelooft toch helemaal niemand in deze beroepsgroep?

Fred Hartman | 03-05-18 | 15:54 | + 9 -

"kopende makelaars een percentage van de verkoopprijs krijgen"
Leg eens uit?
Je kan als verkoper van een huis met de makelaar een percentage bedingen, of een fixed price, wat je ook maar wil. Als je al vindt dat je een verkoopmakelaar nodig hebt.
Maar wat bedoel je nu met die 'kopende makelaar'? Handjeklap?

EefjeWentelteefje | 03-05-18 | 16:56 | + 0 -

"kopende makelaars een percentage van de verkoopprijs krijgen"
Leg eens uit?
Je kan als verkoper van een huis met de makelaar een percentage bedingen, of een fixed price, wat je ook maar wil. Als je al vindt dat je een verkoopmakelaar nodig hebt.
Maar wat bedoel je nu met die 'kopende makelaar'? Handjeklap?

EefjeWentelteefje | 03-05-18 | 16:56 | + 0 -

Hij bedoelt waarschijnlijk een aankoopmakelaar. En ja, er zijn mensen zo stom om daar in te trappen. (Hoewel ik me ook heb laten vertellen dat het in sommige regios gewoon nodig is omdat je anders niet eens aan bod komt door vriendjespolitiek tussen de makelaars onderling.)

Gregovic | 03-05-18 | 17:22 | + 4 -

Een pand is waard wat de gek er voor geeft. Taxatie is dikke onzin, alleen zinvol voor herbouwwaarde in geval van brand of instorting. En met name dat taxeren is zinvol, want ongetaxeerd kan je fluiten naar de volledige herbouwkosten.

Dima Beeline | 03-05-18 | 15:41 | + 15 -

En zo is het...

boterhamtevredenheid | 03-05-18 | 16:49 | + 0 -

De taxatie die afgegeven werd in september 2008 (hoogtepunt vorige piek), nou daar had je dus in september 2012 geen fuck aan.

Rest In Privacy | 03-05-18 | 17:04 | + 2 -

Nee, je uitgangspunt om een gebouw op de markt te zetten is je taxatie-waarde. Als een gek er meer voor over heeft is prima, maar dat maakt het dat gebouw nog niet waard. En als koper hoef je dan niet meer de gek te spelen maar kun je je beroepen op de werkelijke waarde

Martinspire | 03-05-18 | 17:08 | + 1 -

Wat is overigens zo erg aan een 'woningmarkt die tot stilstand komt'?
Misschien een domme vraag, maar een oververhitte markt waar alleen de overheid uiteindelijk voordeel bij behaalt, is dat nou zo'n 'feest'?

EefjeWentelteefje | 03-05-18 | 14:13 | + 12 -

RodeDraak wat doet het er toe hoe het komt dat er een historisch lage rente bestaat? Je haalt oorzaak en gevolg door elkaar. De oorzaak doet er in mijn begoog totaal niet toe, ik heb het in mijn antwoord over het gevolg van een historisch lage rente op de huizenmarkt. En Pierre, wees eens een keer stil, want je bent het nu opeens met me eens? Terwijl je eerst iedereen een huis propageerde en maximaal aanraadde te lenen voor een bezemkast in dE Randstad? En wat zei je over mijn argumenten dat de huidige generatie het slachtoffer is en het vroeger allemaal beter was mbt de huizenmarkt? Dat vond je allemaal onzin. Maar goed te lezen dat je inmiddels bij je verstand bent, beter ten halve gekeerd dan ten hele....

SpaansePeetvader | 04-05-18 | 00:08 | + -1 -

Ok Spaanse peetvader, als ik je goed begrijp vind je de lage rente vooral een probleem voor starters? Denk dat je daar een punt hebt. De vraag blijft wel of het daarom verstandig is om te huren, als je kunt kopen.

RodeDraak | 04-05-18 | 10:50 | + 0 -

Je praat weer naar je eigen mond, Pedro. Het is onmogelijk dat ik het ooit met jou eens kan zijn. Zoals jezelf al zegt beschouw jij oorzaak als iets dat onbelangrijk is en heb jij uitsluitend oog voor de gevolgen die jij zou willen bestrijden. Dat is alleen een beetje lastig als je de oorzaak niet kent en kan dus ook nooit een blijvende oplossing bieden. Vooropgesteld dat je al iets voor heel even zou kunnen oplossen, want verder komen dan een beetje wijzen naar mensen waarvan jij denkt dat die schuldig zouden zijn doe jij niet.

Maar het ergste is nog wel dat jouw ideeën van symptoombestrijding ongeveer naadloos aansluiten bij de reeds bestaande oorzaken. Starters zijn bij jou dus alleen maar nog harder de klos dan ze nu al zijn.

Pierre Tombal | 04-05-18 | 11:40 | + 0 -
▼ 5 antwoorden verborgen

Vastgoed, goodwill enz enz. worden al lang niet meer op een markt bepaald in een spel tussen koper en verkoper. Heeft met reële prijsvorming niets te maken. Het zijn gewoon waarderingsregels die door kredietverstrekkers tot norm zijn gelobbyd zodat het onderpand voor hun financiële producten gemaximaliseerd wordt.

SansUnique | 03-05-18 | 13:39 | + 1 -

Toen ik in 1986 mijn eerste huis kocht deed ik dat direct van de eigenaar, zonder dat daar een makelaar aan te pas kwam. Maar voor de hypotheek had ik wel een taxatierapport nodig. Ik ging naar de plaatselijke officiele makelaar/taxateur en vroeg hem het huis te willen taxeren.
"Hoeveel hypotheek heb je nodig" vroeg hij, en daarna taxeerde hij de waarde van het huis op voldoende om die hypo te kunnen krijgen. Tsja.

Taxaties. Boeken kun je erover volschrijven...

Magnum Force | 03-05-18 | 13:07 | + 7 -

In de grote steden is het bijzonder moeilijk om als starter een woning te kopen. Veel wordt opgekocht door investeerders. Deze situatie werkt de investeerders nog beter in het zadel de meeste kopers kunnen nu namelijk al moeilijk concurreren.

Socialis_tot_de_kist | 03-05-18 | 12:44 | + 3 -

Precies. Vastgoedbeleggers en Chinezen zal dit allemaal worst zijn.

kapoerewiet | 03-05-18 | 15:09 | + 7 -

Mijn eerste huis verkocht ik zelf. Twee dagen later kwam de makelares een bord ¨te koop¨ ophangen. Ik vroeg wat dat voor zin had. Dan kon er na passeren een bord ¨verkocht¨" op met haar naam, zo legde ze me uit. De rekening was fors.

squadra | 03-05-18 | 12:19 | + 14 -

Je verkocht hem zelf maar toch had je een makelaar. Iets klopt er dus niet aan je verhaal.

Stonecity | 03-05-18 | 18:37 | + 6 -

Het is nog veel leuker: de banken zijn ook veer strenger naar taxaties gaan kijken, en bij gebrek aan standaarden (dat model gaat hem ook niet worden) stellen sommige banken dan maar lijstjes op met taxateurs waarin zij vertrouwen hebben. Dus wil je 3 offertes bij 3 banken, dan ook 3x laten taxeren tegen 3x €750. En bedenk ook dat waar jij vroeger een streefbedrag aan een taxateur kon meegeven, de banken op deze manier nu een vergelijkbare opdracht kunnen geven om de prijs te drukken. En dat doen ze dan ook. De opdracht in bankenland lijkt te zijn: zuig zoveel mogelijk eigen geld uit de koper. En nee, dat is lang niet altijd verstandig.

Ik heb net trouwens 2 taxaties van een pand laten maken, en ondanks al die richtlijnen van banken en de branch liggen die nog steeds enorm ver uit elkaar.

Muxje | 03-05-18 | 11:28 | + 8 -

Klopt bij mij in Spanje gebeurde dit al langer. Taxatie van de bank ligt standaard significant lager dan de daadwerkelijke waarde. Ook moet je verplicht met hun taxateur in zee vanwege bovengenoemde reden. Slikken of stikken is het. Maar dat heeft wel een gunstig effect op voorkomen van een zeer snelle luchtbel zoals in landen waar ze sneller krediet geven als NL. In NL zijn de prijzen vooral gebaseerd op de hoeveelheid krediet die de domme massa kan lenen en de daadwerkelijke waarde van grond en constructie van het huis zijn ondergeschikt wat volkomen krankzinnig is.

SpaansePeetvader | 03-05-18 | 15:50 | + 1 -

@SpaansePeetvader | 03-05-18
Als er één land in Europa de afgelopen jaren een gigantische vastgoed luchtbel heeft gehad is het Spanje wel! De regels in Spanje hebben dit dus NIET kunnen voorkomen... SpaansePeetvader heeft een gekleurde bril op die alleen de gewenste werkelijkheid laat zien, toevallig ook links gekozen?

ZwarteDag | 03-05-18 | 17:20 | + 1 -

ZwarteDag de vastgoed bubbel werd in Spanje vooral veroorzaakt door Engelse tweedehuis hypotheken en Spaanse financieringen gebaseerd op Engels pond inkomen, de regels van nu zijn niet de regels van toen.

SpaansePeetvader | 04-05-18 | 00:02 | + 0 -

Misbruik maken van een situatie van gedwongen winkelnering en terugvallende aantallen verkopen door schaarste... Je verwacht het niet!

Rest In Privacy | 03-05-18 | 11:03 | + 9 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken