Nivelleringsbeleid STER reden voor René Froger-haat

Pech voor mediabureau's
Pech voor mediabureau's

Kent u die reclame met Rene Froger en z'n multifocale bril? Ja, natuurlijk. Zelfs als u behoort tot het slag dat er prat op gaat geen televisie in huis te hebben dan is er altijd iemand in de buurt die van u houden kan voor u imiteren kan. Froger maakt reclame voor de brillenfirma Eyelove en als u die naam al had onthouden heeft het spotje gewerkt. Het feit dat een relatief klein bedrijf als Eyelove überhaupt reclamezendtijd kan inkopen is deels te danken aan een beleidswijziging bij de STER. De stichting die jaarlijks voor zo'n €200 miljoen aan advertentieruimte verkoopt voor de publieke omroep (en waarvan grootste deel terugvloeit naar de staatskas) hanteert per 2018 een uniform tarief waarin alle mogelijke kortingen die adverteerders kunnen bedingen zijn verwerkt.  Het resultaat: grote adverteerders zoals Unilever zijn iets duurder uit, de Eyelove's van deze wereld zijn goedkoper uit. Volgens sommige mediabureau's zou deze nivellering desastreus uitpakken voor de NPO. Tot aan €60 miljoen zou voortaan bij Google en Facebook worden besteed. Wat mediabureau's daarbij vergaten te vertellen was dat hun apocalyptische boodschap ingegeven is door eigenbelang, omdat zij voor grote partijen de (volume)kortingen onderhandelen en daar commissies op pakken. STER-baas Frank Volmer was dan ook iets minder bang voor een groot inkomstenverlies. 

Vooralsnog lijkt Volmer gelijk te krijgen want de begroting voor het eerste kwartaal is gehaald en adverteerders kloppen vaker direct bij de STER aan, zonder tussenkomst van een mediabureau dus. Tot verdriet van deze middle men die daarom maar over iets anders beginnen te klagen. Door het nieuwe beleid zou de tv-kijker allemaal lelijke reclames voorgeschoteld krijgen. 'Je ziet veel rollator.nl, tuinmeubel.nl en gaspedaal.nl. Powerpoint-achtige commercials met een www-adres. Dat is niet goed voor advertising', aldus een mediabureau-huilstruik. Ah, gut. Nee, die shampoo-reclames waarin een zwik wijven zit te janken over futloos haar helpen de wereld vooruit. Of zo'n hyperrealistische autoreclame waar een middenklasser door een feeëriek leeg landschap tuft, terwijl je na aanschaf van die bak gewoon vaststaat op de A4. Om nog maar te zwijgen van het idealistische gelieg van Rabobank

Reaguursels

Inloggen

Ik mis de dames tampon en incontinentie slips reclame nu al.
Maar niet heus.

Raider Twix | 30-04-18 | 19:00 | + 0 -

De enige vraag die hier van belang is, is: wie is die blonde doos op die foto?

L. Vis | 30-04-18 | 16:08 | + 1 -

100% Loden Leeuw

HdJ | 30-04-18 | 14:54 | + 0 -

Dat middle-men de middelvinger krijgen kan ik alleen maar toejuichen.

Poekieman | 30-04-18 | 13:07 | + 2 -

O ja, dat is die zanger die zo mooi "Pearl, Pearl, Pearl!" kan zingen.

Guusje Nadorst | 30-04-18 | 12:53 | + 3 -

"Zelfs als u behoort tot het slag dat er prat op gaat geen televisie in huis te hebben dan is er altijd iemand in de buurt die van u houden kan voor u imiteren kan."

Nee hoor, geen last van. Wel TV in huis, maar geen zender-abo. En geen NLers in de buurt die zo irritant zijn om als reclame-jukebox te dienen.

nieuwe_Deen | 30-04-18 | 12:45 | + 0 -

Alsof er ook maar iemand is die reclame leuk vindt. Ik heb nog nooit iemand gehoord die zegt: vanavond ga ik eens een avondje gezellig reclame kijken. Dus wat het ook is, ruk is het allemaal

Zatkniss | 30-04-18 | 11:55 | 3 | + 3 -

Af en toe komt er een creatieve reclamespot voorbij. Ook is het wel eens vermakelijk om te zien hoe desperate sommige bedrijven zijn om hun meuk te slijten.

Montgomery Burns | 30-04-18 | 12:02 | + -1 -

Ik denk dan aan de reclames van Centraal Beheer, briljante filmpjes die ook op Youtube goed bekeken worden.

Maar ja... dan denk ik ook aan de reclames van Incentro: irritant genoeg om de radio op een andere zender te zetten. Of herinner je je deze nog? (vrij naar Doorzon):
"DEZE WEEK BIJ EDAH, ROOKWORST VAN 2,99 VOOR 1,99!!!"
- "Weer die verdomde irritante kutreclame"
- "Vreselijk inderdaad, waarom doen ze dat?"
- "Echt erg dit"
- "Niet duur trouwens, 1,99"

Als de naam blijft hangen is de boodschap geslaagd, en sommige reclames worden daarom bewust irritant gemaakt. Wat dat betreft heb ik geen enkel medelijden met die professionele mediamannekes.

Muxje | 30-04-18 | 14:21 | + 1 -

Ik beken: ik vind de recente reeks reclames van de Hornbach erg leuk.
Leuk zoals die zweefteef en de clichée laptoppende startup lekker worden afgefikt, ik mag dat wel.

Verder, wat Muxje | 30-04-18 | 14:21 | al heeft gezegd.

EefjeWentelteefje | 01-05-18 | 00:48 | + 1 -

Typisch gevalletje van follow the money...

Enrique C | 30-04-18 | 11:15 | + 0 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken