Snapchat probeert het opnieuw met überhippe camera-bril 2.0

Niet opnieuw geschoten was al een keer mis
Niet opnieuw geschoten was al een keer mis

Snap, het moederbedrijf van de social media-app Snapchat, gaat wederom proberen om alles wat jong & fris is en zich-selfie de coolste vindt in een bebambi-oogde, konijnbeflapoorde of regenboogbrakende variant, te bebrillen. Met Spectacles 2, een nieuwe, geüpdate versie van Snaps waterdichte zonne-slash-camerabril, kunnen pubers en post-pubers hands-free leuke en korte filmpjes maken van hun vetste momenten om deze vervolgens via Snapchat te bewerken en delen. Waarom ezeltje Snap het risico wil lopen zich een tweede maal aan deze steen te stoten, lijkt een raadsel. De eerste versie van de Spectacles die in december 2016 voor het eerst het licht zag, werd namelijk een regelrechte flop. Er werden maar 150.000 brillen verkocht in het eerste jaar (220.000 in totaal) en al na een maand was de helft van de kopers uitgekeken op (en door) de bril. Door tegenvallende verkoop van Spectacles 1 moest Snap vorig jaar $40 miljoen afschrijven. Snap wist weliswaar een behoorlijke hype te ontketenen na de aankondiging van de bril, maar het liet (vijf) maanden op zich wachten totdat de bril ook online te koop was. Iets te lang voor alles wat snel, jong en cool is. Snap gebruikte daarbij te weinig social influencers (beroemdheden) om de jeugd te laten zien welke functionaliteiten de bril heeft in de praktijk. Bovendien bestaat er nogal wat angst bij mensen om ongemerkt gefilmd te worden (uitgebreide fail-analyse V1 hier, vergelijking van versie 1 met 2 hier). Of het nu wel gaat lukken? De zonnebrillen zijn qua vormgeving iets verbeterd, maar ze hebben nog steeds een hoog Harry Potter-in-de-zon-gehalte. Bovendien is er wat betreft privacy en camera-opnames nog steeds veel angst. De camera van de Spectacles 2 valt nog minder op dan bij de eerste versie en al verschijnt er bij 'record' een lichtcirkel, deze zal toch niet altijd door iedereen in de omgeving worden opgemerkt. En dan is er de prijs: €175. Da's misschien wat veel voor de meeste youngsters buiten Blèricum en Wássenaajj die al klauwen geld uitgeven aan hun mobieltjes, gameconsoles, games en andere gadgets. Al weet je het bij deze hype-gevoelige doelgroep natuurlijk nooit.

Reaguursels

Inloggen

Wedden dat Apple een AR bril gaat maken die wel cool is en daarom een succes, zeker als extensie met Apple Watch, nog meer redenen om de iPhone niet overal heen te moeten slepen.

g[E]ulden | 29-04-18 | 09:22 | + 0 -

Komen al die glassholes weer onder hun steen vandaan.

Montgomery Burns | 28-04-18 | 13:44 | + 1 -

VR brillen, Google Glass achtige-gevallen en dit ding, het gaat nooit werken. Men loopt niet graag voor lul met zo'n ding op je hoofd en wie er nou echt op VR zit te wachten is mij een raadsel. Misschien vergelijkbaar met studio's die 3d films blijven uitbrengen. Meerwaarde biedt het niet, wel een reden om een paar euro extra te verdienen.

StiekemeBunzing | 28-04-18 | 13:35 | + 4 -

Dat gaat heibel geven natuurlijk, als iedereen hele dagen met zo'n ding op loopt te streamen. Hadden we niet net een boel gedoe over filmen bij ongevallen? Of ergert niet iedereen zich al kapot aan filmende debielen op elk concert en elk festival? Mensen ervaren een recht op anonimiteit in de openbare ruimte. Dat staat steeds meer onder druk, en vroeg of laat komen er eens brokken van.

F#ckingAwesome | 28-04-18 | 13:29 | + 8 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken