KLM wordt kapotgestaakt door Fransoosjes

Ocharm
Ocharm

Another week, another schrijnend verhaal in de Telegraaf van KLM-vriendin Yteke de Jong over hoe rot het allemaal gaat bij de Nederlandse luchtvaartmaatschappij. Er wordt nogal wat gestaakt in Frankrijk en dus ook bij Air France de laatste tijd en men is het zat. Daarom heeft KLM-topman Pieter Elbers zijn brief aan medewerkers aan Yteke doorgespeeld om hiermee aan te tonen dat hij het zat is. Want hij is het namelijk helemaal zat. Maar dan ook HE-LE-MAAL. Die Fransen staken maar en staken met als gevolg dat er al weer €300 miljoen is verdampt. Air France-KLM-baas Jean-Marc Janaillac zei daarbij al dat Air France niet alleen de pijn voelt, maar ook dat de toekomst van het bedrijf gevaar loopt. En dat het jaar 2017 voorzichtig gezegd ietsje beter afgesloten werd door AF-KLM, met een bedrijfsresultaat van €1,5 miljard. Nu lijkt de geschiedenis zich weer te herhalen, toen in het jaar 2014 er €425 miljoen verloren ging door stakingen die ervoor zorgden dat de fusieclub rode in plaats van zwarte cijfers schreef. De stand van zaken rond de stakingen is als volgt: de bonden willen een salarisverhoging van 6% in 2018, ter compensatie van bevroren lonen in 2011. De directie biedt 1% in 2018, en een verhoging van 7% de komende vier jaar. Daar zit dus nogal wat verschil tussen. Nu heeft Janaillac zijn eigen positie al op het spel gezet als de muurvaste onderhandelingen niet snel bevredigend worden afgerond. Hiervoor mag het personeel niet alleen stemmen op JA of NEE op zijn voorstel, maar dus ook op het aanblijven van de hoogste baas. Een soort mini-Brexit en Cameron situatie dus. Zijn collega Elbers is vooral bezig met stampvoeten. ’Het is slecht voor onze klantwaardering, voor de financiën, onze reputatie en onze interne verbinding'. Juist ja. Waarvoor dank. Maar voordat iemand gaat roepen dat KLM zich moet afsplitsen omdat al het harde werk in Nederland teniet wordt gedaan door de Fransen, wijzen toch maar even op dit verhaal. Loopt het echt fout af in Parijs, dan ook in Amsterdam. Het is niet anders. Ingezonden brieven in de Telegraaf doen daar verder niets aan af. 

Reaguursels

Inloggen

8% over 5 jaar is dan ook wel een soort van belediging.

fail | 26-04-18 | 07:02 | + -1 -

KLM kon met British Airways fuseren. Dat had beter gepast.
Je fuseert nooit met een Frans staatsbedrijf.
Omdat ze meer staken dan vakantiedagen hebben.

Raider Twix | 25-04-18 | 16:11 | 1 | + 8 -

Maar natuurlijk, dan wordt KLM direct platgedrukt door BA en AA.

js58 | 25-04-18 | 17:21 | + 0 -

Zou wat zijn AF-KLM failliet is gelijk slot probleem op Schiphol opgelost, maar dan zal net als met ABNAMRO en ING en SNS ed. de overheid wel weer ingrijpen

Umberto die trotzoni | 25-04-18 | 15:27 | + 0 -

Rhenium | 25-04-18 |

Weet u wat een luchtvaartalliantie is?

www.airportcheck.nl/handigevliegveldi...

KLM heeft van de 15 747 er 8 in de store staan. Ook een vliegtuig dat stilstaat kost geld

js58 | 25-04-18 | 14:43 | + -2 -

KLM is ten dode opgeschreven. Te dure tickets, verouderd materiaal, waardeloze service. Over 10 jaar bestaat KLM niet meer.

UncleAlbert | 25-04-18 | 14:31 | + -6 -

Frankrijk staat boven de EU wet die zegt dat bedrijven geen staatssteun mogen ontvangen.
AF had allang niet meer mogen bestaan en de overname had andersom moeten zijn, dus KLM neemt AF over.
Frankrijk gebruikt de EU alleen maar om zichzelf te verrijken en heeft niets met solidariteit te maken. Kijk ook maar eens waar de meeste landbouwsubsidie heen gaat.
Het EU parlement en alles wat daar mee te maken heeft, is een compleet corrupte bende, die rustig meet met meerdere maten.
Ik zou me schamen als ik daar deel van uit maakte.

watergeus | 25-04-18 | 14:30 | 1 | + 9 -

Het meest meest corrupte aan de EU is het roulerend stemrecht van kleine landen zoals Nederland. Welk land in welke week stemrecht heeft wordt jaren vooruit op de kalender gezet, dus iets waar Nederland invloed op zou willen uitoefen mogen we NOOIT over meestemmen omdat het nooit in die week op tafel zal komen. De grote EU landen (en hun (staats)bedrijven) bepalen dus waar Nederland wel en niet over mag stemmen. Onze eigen overheid is geen haar beter: wetten op de plank laten liggen tot een "gunstig" moment zoals het neerschieten van een passagiers vliegtuig, en dan tussen het medeleven met de slachtoffers hele boekwerken aan nieuwe wetten zonder debat door de stemprocedure jassen.

W_F | 25-04-18 | 19:41 | + 4 -

it's all about arbeidsethos. En die is in NL nu eenmaal beter dan in Frankrijk.
In een industrie waarbij een paar gemiste vluchten een verlies betekent tav bedrijfsresultaat, is heel die club (dus Air France en KLM) gedoemd om te mislukken. Die Fransosen zijn een drama en dochter KLM is verloren. Accepteer dit

Tsaaah | 25-04-18 | 14:27 | + 6 -

Was Halbe erbij? Mooi zo.
KLM moet gewoon weer op eigen benen gaan staan. Eventueel samenwerken met LH of BA. Zelf weer goede vliegtuigen aanschaffen en het netwerk reorganiseren en beperken tot een beperkt aantal toplocaties. Binnen Europa en toeristenbestemmingen uitvoeren met Transavia.

The2Amendment | 25-04-18 | 14:22 | 1 | + 1 -

U weet dus ook al niet wat een luchtvaartalliantie is? Godsammekrake.

js58 | 25-04-18 | 14:50 | + 2 -

Air France KLM is een Franse overheidsinstelling die net doet alsof het een bedrijf is. Niets nieuws onder de zon. Blijft ook de komende tientallen jaren zo.

eisie | 25-04-18 | 14:21 | + 8 -

De vorige staking - er werd uiteraard alleen in Frankrijk gestaakt - kostte bijna een half miljard. Dit had een zeer negatieve invloed op de jaarcijfers. Nu staat de teller al weer op ruim 300 miljoen. De gemiddelde Fransman voert geen klote uit weet ik van een vriend die in Frankrijk woont. Het enige wat tijdens de werkdag belangrijk is, is waar er is gelunched en wat er gegeten en gedronken is. De KLM gaat net als Fokker naar de klote. De vraag is niet of het gebeurt, maar wanneer.

pibasso | 25-04-18 | 12:06 | + 22 -

Binnen nu en 10 jaar bestaat KLM gewoon niet meer. Kan er mooi een nieuwe Nederlandse luchtvaartmaatschappij opstaan die het gat vult.

Flipside | 25-04-18 | 11:49 | + 11 -

Zou Rutte daar nog bonnetjes of memo's van hebben liggen? En weet 'ie dat nog?

marcoplarco | 25-04-18 | 11:41 | + 2 -

Afschrijven, die hap. Alles met Fransen erin gaat kapot, vroeger of later. Communisten enzo. Maar dat wilde de (omgekochte?) KLM leiding destijds niet weten.

Poekieman | 25-04-18 | 11:27 | 1 | + 19 -

Zeer juist. Uiteindelijk is het bestuur van KLM verantwoordelijk geweest. Als KLM indertijd gefuseerd was met bijv. SAS was er waarschijnlijk nooit gestaakt.

Rhenium | 25-04-18 | 13:21 | + 7 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken