Nog meer ellende bij Blokker! Volgende topman stapt op

Gaat maar door
Gaat maar door

Topman zijn bij de Blokker Holding is geen sinecure. Je hebt niet alleen met een 'veranderende winkelstraat' te maken en 'retaildeskundigen' die met ongevraagde adviezen komen aanzetten over hoe het roer om moet. Daarnaast moet je je beleid verantwoorden aan de familie Blokker en de RvC. En aangezien het al jaren paniek is binnen de Holding over de te voeren strategie en men door tegenvallende resultaten genoodzaakt was om flink in de eigen organisatie te snijden, raakt met name juist het geduld bij de familie en RvC snel op. En dus kan het dat Casper Meijer per 30 juni terug zal treden als topman van de geplaagde winkelketen. Diezelfde Meijer volgde vorig jaar zomer Rob 'radicale transformatie op alle fronten' Heesen op als directievoorzitter van de winkelformule Blokker, of Blokker Nederland danwel de B.V. Blokker zo u wilt. In de aankondiging van de dubbele rol die Meijer werd toebedeeld, kreeg Heesen veel lof toegezwaaid, maar tegelijkertijd stiekem te licht bevonden om de volgende stap te zetten. 'Er staat een goede basis, maar er is nog veel te doen. We zitten midden in een reorganisatie waarbij we nog een groot aantal winkels sluiten. Daarnaast vragen inkoop, verkoop, bevoorrading en commercie bij Blokker en de verzelfstandiging van de holding nog veel aandacht. Ik pak de handschoen op om samen met de Blokkerdirectie, Nextail en alle Blokkermedewerkers het oer-Hollandse Blokkermerk relevant en bestendig een nieuw decennium in te brengen.' Heesen werd bedankt voor zijn inzet en tomeloze energie en Meijer zou gaan doorpakken. Helaas niet doortastend genoeg, blijkt nu. 

Want vandaag kondigt Meijer aan beide functies neer te leggen en elders zijn heil te gaan zoeken. De officiële verklaring luidt als volgt: 'Meijer heeft zijn beslissing genomen op basis van uiteenlopende verwachtingen tussen de aandeelhouders, de Raad van Commissarissen en hemzelf over de snelheid van de veranderingen en de onderliggende financiële resultaten.' Dat betekent in feite dat de aandeelhouders (lees: de Blokkertjes) en de RvC vinden dat het niet bepaald opschiet met de radicale transformatie. Overigens zegt men er wel bij dat de plannen voor Blokker gesteund worden en dat ze 'door het Blokker-directieteam verder worden uitgerold'. Meijer wordt nu tijdelijk opgevolgd door Michiel Witteveen, de huidige voorzitter van de RvC. Witteveen is bestuurder bij de kledingwinkelketen Scotch & Soda. Daarnaast is hij telg uit de familie Witteveen, van de gelijknamige damesmodeketen die vorig jaar ternauwernood van een faillissement werd gered. Overigens was Witteveen toen al niet meer bij dat bedrijf betrokken. Afwachten of hij dit keer de dans ook weet te ontspringen. 

Reaguursels

Inloggen

Toen ik de nieuwe winkel 3 maanden geleden zag wist ik het, dit gaat niet meer goed komen. Veel te duur en spullen die bij de action minder dan de helft kosten. Mensen vergelijken de prijs op internet en zien dat het daar goedkoper is !

Dolfie | 24-04-18 | 22:30 | + 0 -

Als je herstructureringsplannen niet verder komen dan een hoop winkels sluiten, een hoop winkelpersoneel ontslaan en een webshop openen dan ga je het niet redden nee. Blokker vermeldt trots op de eigen site dat er 250 mensen (in zeer uiteenlopende functies!) op het hoofdkantoor werken. Is dat nu echt nodig? Als je nu de helft eruit trapt, vliegen de winkels dan in de fik? Raken de schappen dan leeg? Of zitten er vooral vrindjes van vrindjes op het hoofdkantoor aan te kloten in hun eigen koninkrijkjes zonder veel toe te voegen? Ik vermoed het laatste. Laat die familie Blokker lekker in de stront zakken met hun opvattingen en ga met de bezem door het hoofdkantoor. Boven aan de trap beginnen met vegen.

Huisregelneef_III | 24-04-18 | 17:46 | 2 | + 7 -

<blockquote>
Is dat nu echt nodig?
</blockquote>
Dat geldt voor legio bedrijf/instelling met waterhoofd en een app of vlog om zich bezig te houden terwijl onderkant op de seconde is ingeroosterd.

omgponies | 24-04-18 | 19:12 | + 3 -

Dit is een probleem in zo ongeveer heel het bedrijfsleven in Nederland. En macro-economisch, in heel Nederland. De middenlagen zijn VEEL en VEEL te groot, bij elk bedrijf. Veel te veel cv-bouwend kader, te weinig mensen die echt iets doen, of hart voor de zaak hebben. Het is allemaal ego. Projectjes verzinnen om op je CV te zetten. Zelfs bij reorganisaties; een reorganisatie in Nederland houdt in: nog meer middenkader aannemen (je hebt immers extra mensen nodig om te reorganiseren), die vervolgens allemaal blijven zitten nadat de reorganisatie klaar is, en aan de onderkant de uitvoerenden eruit gooien. Als je nu bij een blokker binnenstapt en vraagt naar een koekenpan, moet het onderbetaalde 16 jarige puisterige meisje, eerst in het woordenboek opzoeken wat een koekenpan is.
.
Ondertussen is men op het kantoor bezig met het duur herinrichten van de winkels, want dat is immers een mooi iets om op je CV te zetten. Dan kun je toch maar mooi 'upscaling winkelinrichting blokker' op je CV zetten. Dat dat helemaal niet nodig was, misschien zelfs wel het láátste wat nodig was, is helemaal niet relevant, het gaat niet om of het goed voor het bedrijf is, maar of het goed op jouw CV staat. Ik heb meermaals gezien dat personeelsleden zaken uitbesteden bij zogenaamde externe partijen, wat dan BV-tjes van de personeelsleden zélf waren, die niets anders deden dan de prijs van de daadwerkelijke leverancier maal 4 doen. Dat is hoe dit soort bedrijven rollen in Nederland.

ZiekeGarnaal | 24-04-18 | 21:54 | + 5 -

Blokker verliest weer een Topper.

squadra | 24-04-18 | 17:40 | + 0 -

Misschien de Action kopieren qua aanbod en prijzen met net iets beter personeel?
Dus ook messcherpe marges. Iets zegt me dat dat laatste niet goed zal vallen bij de eigenaren. Dus hop op naar de ondergang van Blokker

Drkildare | 24-04-18 | 17:03 | + 2 -

Iemand een idee hoe winkels a la Blokker dan WEL gered zouden kunnen worden?

Misschien door er iHipster koffie- en broodjeszaken van te maken - en de naam in Bloqchainer te wijzigen ofzoiets, wellicht?

Poekieman | 24-04-18 | 16:51 | 2 | + 5 -

Consistent aanbod tegen bodemprijzen.
Zegmaar in lijn met de bestedingsruimte van de bevolking ipv de juichstemming van economie.

omgponies | 24-04-18 | 19:08 | + 5 -

Blokker kan heel eenvoudig gered worden. Het begint met accepteren dat ze rommel leveren en geen premium partij zijn. Dat het niet meer is dan een Action waar Blokker op de gevel staat. Dan die dure winkelinrichting verpatsen, goedkope passende winkelinrichting er weer in. Panden op dure locaties afstoten. 90% van het management eruit.

En hoppa. Blokker draait weer als een tiet.

ZiekeGarnaal | 24-04-18 | 21:56 | + 1 -

Blokker heeft het aan zichzelf te danken. Vond zichzelf altijd een premium merk. Daar waren de bedrijfskosten ook op ingedeeld. Ik heb gewerkt bij een leverancier van blokker (van IT diensten) en het mocht altijd wat kosten, ze wilden altijd het duurste van het duurste, baste van het baste, want ze waren blokker, een premium-partij. Terwijl de winkels vol liggen met nagenoeg dezelfde rommel als men bij Telsell of de Action koopt. Online pas ingestapt toen de trein al lang vertrokken was, een hoofdkantoor waar managementspelletjes en CV-tje bouwen boven daadwerkelijk een bedrijf runnen gaat. Hoge marges afromen. Tsja. Dan gaat je toko kapot, ja. Als je toko slecht loopt en jij denkt dat veel geld investeren in een herinrichting van je winkels, de oplossing is, dan ben je ook iemand die het verdiend om failliet te gaan.

ZiekeGarnaal | 24-04-18 | 16:47 | 1 | + 12 -

""Online pas ingestapt toen de trein al lang vertrokken was"" briljante oneliner

Hurdy Gurdy Man | 24-04-18 | 18:25 | + 2 -

Geen medelijden mee als de weduwe van (ex) Jaap Blokker 100 miljoen aan kunst kan schenken aan het Museum in haar woonplaats Laren, dan heeft dit nagenoeg failliete concern decennia de bevolking getild met hun rotzooi nog afgezien van hun steeds dezelfde reclamefolders en tv spots, het is over en sluiten voor deze grutter in nagemaakte Chinagoederen. Opheffen met een eenmalige grote uitverkoop met 70 % echte korting en niet de misleidende kortingen als vermeld in de folders.

Goedverdoemme | 24-04-18 | 16:43 | + 13 -

Sinds de verbouwing van Blokker is het niet meer wat het was, qua assortiment en qua uitstraling. Er ligt nu een 'mooie' houten vloer, de uitstal rekken zijn gelikt, maar het is net alsof je bij een gewone bakker binnenloopt die vanuit een suite van het Hilton hotel zijn krentenbollen verkoopt en denkt dat dit concept het publiek tot meer aankopen uitdaagt.
Eerlijk gezegd nodigt die winkel me juist niet uit om binnen te gaan, er iets wat niet klopt.

Memek | 24-04-18 | 16:15 | 1 | + 8 -

Dat is het probleem,vreselijk kale en ongezellige winkels, het moet véél rommeliger en daar komen sommige bedrijfsleidertjes nu langzaam achter. Die zetten overal rekken met aanbiedingen en Kruidvat / Action spul neer en dan ga je naar binnen, niet als je tot achterin kunt kijken en ziet dat er niemand in de winkel loopt.

Zwizalletju | 24-04-18 | 20:59 | + 2 -

Weer zo'n druif die al decennia lang dezelfde manier van werken probeert vol te houden en de schuld aan alles en iedereen geeft behalve aan de eigen halsstarrigheid. What's next? Die kneus van coolcat aan het roer?

Vunzigheid | 24-04-18 | 14:26 | + 2 -

Wat had familie Blokker en RvC dan verwacht? Dat de consument door een nieuw interieur en die troela van Sex and the City in de commercial ineens naar Blokker zou gaan? Think again.
Blokker onderscheidt zich nergens: niet in assortiment, niet in prijs, niet in service, niet online. Het is een van-alles-net-niks-winkel maar dan met een te hoge prijs. Als je dat als winkelketen nog niet begrijpt verdien je het gewoon om failliet te gaan.

sjakei | 24-04-18 | 13:38 | 3 | + 32 -

Mee eens. Het huishoudassortiment is kleiner dan de gemiddelde supermarkt en indien aanwezig, minimaal dubbele prijs (HDMI kabel identiek merk bij action 1,98 Blokker 8,99).

Verder plastic zooi dat elders goedkoper is.
Waar je vroeger dacht dat Blokker wat had hoef je nu niet meer te zijn.

Overigens fantastisch om te zien wat voor gebakken lucht marketing kan zijn, je hebt totaal geen idee meer waarvoor je een Blokker of Hema zou moeten binnenstappen (en nee, geen medelijden met franchisenemers die voor een luizige fooi puistige pubers de verantwoordelijkheid van de tent geven).

omgponies | 24-04-18 | 18:55 | + 3 -

Misschien ben ik een van de weinigen, maar ik vond juist dat Blokker - na het dumpen van die veel te dure Amerikaanse troela en aanverwanten - op de goede weg terug was. Aarzelend, dat wel, maar in ieder geval weer een no-nonsense houding t.a.v. aanbod.
Of dat voldoende is om de Action, Big Bazaar en niet te vergeten het internet aan te kunnen in de concurrentie valt nog te bezien...

EefjeWentelteefje | 24-04-18 | 19:31 | + 5 -

Blokker gaat niet failliet, de familie heeft nu meer cash dan ooit en geen schulden.

Zwizalletju | 24-04-18 | 21:01 | + 0 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken