Vlucht gemist door wilde pilotenstaking? U krijgt gewoon een schadevergoeding

Oeps
Oeps

U weet vast nog wel wat u aan het doen was, toen u het hoorde op 7 oktober 2016. Wat u in ieder geval niet deed, was voor een appel en een ei met uw tokkievlucht naar een all-inclusive resort vliegen met TUIfly. Door een plotselinge wilde staking waren er geen luchtbuschauffeurs piloten meer, en moest TUIfly alle vluchten cancelen. Gedoetjes voor de gedupeerde passagiers. Wat ook een gedoetje is, is de Kafkaëske claimregeling waar u zich op kunt beroepen bij extreme vertragingen of plotsklapse annuleringen. En dankzij de luchtvaartlobby kent de regeling ook nog allerlei uitzonderingen, de ‘buitengewone omstandigheden’ waarmee de vliegfirma’s u de vinger mogen geven als u een claim indient. Vandaag oordeelde het Europese Hof van Justitie echter dat een wilde staking geen ‘buitengewone omstandigheid’ is, en dat TUIfly dus gewoon moet lappen aan de gedupeerde reizigers. Dat komt, zegt het Hof, door de aanleiding van die staking. De directie van de luchtvaartmaatschappij had namelijk onverwacht een forse reorganisatie aangekondigd. Uit protest meldde bijna alle piloten zich ziek. Nadat het stof was opgetrokken, weigerde TUIfly schadevergoedingen uit te keren wegens een beroep op de ‘buitengewone omstandigheden’. Het Hof vindt echter: boontje komt om zijn loontje. Kondigt u een onverwachte reorganisatie aankondigt, dan is het daaropvolgende gelazer voor uw rekening. Of zoals het Hof het meldt: ‘De risico’s die voortvloeien uit de sociale gevolgen die met dergelijke maatregelen gepaard gaan, zijn inherent aan de normale uitoefening van het bedrijf van de luchtvaartmaatschappij’. En vertragingen die ontstaan uit de normale uitoefeningen van het luchtvaartbedrijf, moeten gewoon gecompenseerd worden, want ‘herstructureringen en reorganisaties zijn immers onderdeel van een normale bedrijfsvoering. Vette pech, niet alleen voor TUIfly, maar uiteindelijk ook voor onze gefransionaliseerde trots KLM, die zoals welbekend wel vaker mag opdraaien voor de gevolgen van de stakingsdrift van de Air France-collegae. Alsof het nog niet erg genoeg was.     

Reaguursels

Inloggen

Ik heb het afgelopen jaar een flinke lading claims mogen indienen voor geannuleerde vluchten binnen Europa. Uit die ervaring maak ik op dat sommige maatschappijen echt tot het uiterste gaan om aan hun verantwoordelijkheid te ontkomen. FlyBe spant bij mij de kroon. Maar liefst vijfmaal heb ik geclaimd en geen enkele claim is gehonoreerd. De extreme weersituatie is daar standaard het excuus. Zelfs bij vluchten die drie dagen voor vertrek worden geannuleerd. Ook nemen ze nooit verantwoordelijkheid voor het recht op bijstand bij het vinden van een hotel en de verblijfskosten. Die moet je altijd zelf voorschieten. Vervolgens gaan ze met een stofkam door je bonnetjes om een onrechtmatigheid te zoeken om je hele claim af te wijzen, vanwege niet 'reasonable'. Ben je het niet eens? Dan ga je toch lekker naar de rechtbank? Of ze laten je eindeloos wachten in afwachting van de uitspraak in een andere zaak die nauwelijks relevant is.
.
Wat dat betreft doet KLM het wat beter. Zelfs een keer meegemaakt dat ik het na twee dagen had. Ook het Poolse LOT verraste mij met de snelheid. Iberia was dan weer zwaar klote.

The_iron_boar | 17-04-18 | 19:42 | + 4 -

Misschien had TUI eerst een aantal keren moeten twitteren dat er een reorganisatie zat aan te komen. Dan was het niet meer onverwachts geweest.

mona | 17-04-18 | 17:13 | + 0 -

Dan hadden reizigers geweten dat het rommelt bij TUI en dan vlieg je met een andere maatschappij die net zijn CAO voor de komende jaren heeft gesloten. Hoe simpel kan het leven zijn?

js58 | 17-04-18 | 18:22 | + 0 -

Self-flying planes in 3,2,1...

Poekieman | 17-04-18 | 16:20 | + 3 -

Een vliegtuig is al 99,9% zelfvliegend.

kapotte_stofzuiger | 17-04-18 | 17:13 | + 3 -

Pilootloos dan...

Poekieman | 17-04-18 | 20:13 | + 0 -

REAGEER OOK