Hypotheekklant wil geen brieven meer, maar e-mails. Lukt dat?

Het is een keer klaar
Het is een keer klaar

Mocht u zich afvragen wat de Nederlandse postbode nog allemaal in z'n fietstas heeft zitten aan fysieke post: hypotheekafschriften, bijvoorbeeld. Daar is een klant van hypotheekverstrekker Obvion echter niet zo over te spreken. Die onvrede zit 'm erin dat Obvion in 2015 een 'onjuist geadresseerde brief heeft verzonden' met zijn maandelijkse aflossingsbedragen erop. Ook belanden de brieven met de hypotheekgegevens van de consument weleens in de verkeerde brievenbus door toedoen van de postbode. Vanwege dit alles vroeg de consument aan Obvion om al die hypotheekoverzichten gewoon te e-mailen in plaats van te versturen via de post. Maar helaas, zo reageerde Obvion - per e-mail, overigens - dat doen we niet omdat we verplicht zijn om u schriftelijk te informeren zodra een wijziging in de incasso plaatsvindt. Een jaar later krijgt Obvion een brief retour met daarop de hypothecaire lasten van de man - er is iets misgegaan met de bezorging dus. Daarop houdt de klant nog maar eens een volgende pleidooi voor de digitale snelweg, tevergeefs overigens. Obvion liet het betrokken postbedrijf een corrigerende tik uitdelen aan de bewuste postbezorger, maar bleef verder brieven sturen. Vandaar grijpt de consument naar zijn laatste strohalm in de vorm van het financieel klachteninstituut Kifid. Daar staat de vraag centraal of Obvion moet kappen met de fysieke post en digitaal moet doorgaan. Preciezer gezegd gaat het erom wat het Kifid precies redelijk en bilijk vindt in de zaak. De Geschillencommissie vindt het ten eerste top dat de geldverstrekker door het versturen van de brieven - fysiek of niet - invulling geeft aan zijn zorgplicht. Daarbij 'is Obvion bezig met het digitaliseren van dit administratiesysteem', en heeft deze 'adequaat' gehandeld middels de tik op de vingers van de postbode. Wegens dat laatste heeft de postbode ook geen nieuwe fouten gemaakt. En dus zegt het Kifid: JA (uitspraak-pdf), dat brieven versturen mag gewoon. Nu maar hopen dat de digitalisering van Obvion rap gaat.

Reaguursels

Inloggen

Als die jongens nu nog moeten gaan automatiseren tbv een papiervrije klantomgeving dan betalen alle klanten blijkbaar te veel overhead. van Obvion naar oblivion in 3,2,1....

bakermat | 11-04-18 | 14:13 | + 2 -

Vanuit een bank geredeneerd: e-mail is alles behalve waterdicht, want veel mensen zijn -blijkbaar- niet in staat hun e-mailadres te raadplegen / in de lucht te houden.
Wat mij betreft ligt hier een taak voor de overheid. Geef iedereen een e-mailadres, bijv. [email protected] of zoiets en verklaar dat (in juridische zin) als je immer geldige adres (oh, trouwens, níet het sofi-nr, hiervoor gebruiken want dan krijg je ID-fraude. Verzin maar 'n ander nummer).
Het mailadres moet gewoon in outlook e.d. in te regelen zijn en daarnaast moet je je mail dan kunnen raadplegen op een door de overheid op te richten website (lees webmail). Dan hoeft er helemaal niemand ooit nog papieren te versturen. Lekker handig en zijn die groene dromers ook weer blij.

L. Vis | 11-04-18 | 12:38 | 2 | + 2 -

Dat bestaat al, mijnoverheid.nl.
Met digid inloggen.
Want anders logt de overbuurvrouw in met je postcode en huisnummer als wachtwoord.

Raider Twix | 11-04-18 | 19:21 | + -1 -

Je sofinummer als deel email.
Hoeveel Bulgaren moeten met je ID aan de haal?

Raider Twix | 11-04-18 | 19:22 | + -1 -

Je kunt natuurlijk naast de papierhandel OOK nog even een mailtje sturen. Kost niks. Klant tevreden. Wettelijke eisen voldaan.

nieuwe_Deen | 11-04-18 | 09:58 | + 4 -

Waarom niet iedereen via een FaceBook account op de hoogte houden van de verplichtingen?

squadra | 11-04-18 | 09:32 | 3 | + -1 -

Omdat Lubach... daarom...

Ad Hominem Tu Quoque | 11-04-18 | 09:37 | + 3 -

Omdat niet iedereen tot het klootjesvolk behoort.

Montgomery Burns | 11-04-18 | 12:28 | + 1 -

Sommige mensen hebben hersens, andere een feestboek account.

Raider Twix | 11-04-18 | 19:17 | + 0 -

Alleen die blauwe enveloppen nog, soms wel 3 tegelijk. Daar kan ook direct op bespaard worden door het allemaal lekker digitaal te sturen.

tiku99 | 10-04-18 | 22:54 | 3 | + 0 -

Inderdaad! Verbazingwekkend hoe de overheid een digitale postbus mijn.overheid.nl in het leven roept, en er vervolgens zelf geen gebruik van maakt.

nieuwe_Deen | 11-04-18 | 09:41 | + 2 -

Je krijgt nu alles dubbel, eerst via mijn belastingdienst en dan een paar weken later hetzelfde per blauwe brief

Buerman | 11-04-18 | 11:11 | + 3 -

Die overheidsmailbox moet je zelf aan zetten.
Terecht overigens.

Raider Twix | 11-04-18 | 19:16 | + 0 -

De enige post die ik zo'n beetje nog krijg is van de ING Bank. En dat gaat over de hypotheek van mijn overbuurman.

Vespucci | 10-04-18 | 21:54 | 1 | + 22 -

Eh... u opent die post ipv die bij uw overbuurman in de bus te doen?

Poekieman | 11-04-18 | 10:25 | + -2 -

Ik zie via de app van de bank al direct wat het rentedeel en wat het aflossingsdeel is. Een beetje zot om dat iedere maand per brief te communiceren. Maar ook zot om iedere maand te willen zien wat je al weet dat er aan zit te komen, namelijk een iets lagere afschrijving. Weer twee juristen en een tikgeit een uurtje bezig gehouden.

Buerman | 10-04-18 | 21:32 | 2 | + -1 -

Open een zakelijke vermogensrekening bij ING. Minstens 3 afschriften per week. En zo actief beheren ze dat geld niet. Niet op te zeggen. Bespottelijk.

H. Caulfield | 10-04-18 | 21:50 | + -1 -

Als je appje die data op je foon zet, weet de volgende dag elke adverteerder van Googel hoe het met je hypotheek staat.

Raider Twix | 11-04-18 | 19:15 | + 0 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken