De Nederlander bukt niet meer in de supermarkt

Luxepaardjes
Luxepaardjes

Goede Vrijdag is de lulligste dag van het jaar. Een officiële feestdag, maar half Nederland hangt op kantoor. Alsof Jezus louter met zijn linkerhand aan het kruis was gespijkerd. Enfin, 'communicatiedeskundigen' zien het als een perfecte dag om zinloze onderzoekjes zonder zinnige onderbouwing de wereld in te slingeren. De immer nerveuze beurzen zijn een paar daagjes comateus, de politiek heeft altijd lang weekend en de rest van het land zit alvast de woonboulevard te visualiseren. Achtergebleven nieuwsredacteuren zijn daarom dolblij dat consultancybureautje IRI zijn jaarlijkse Merken Top 100 de wereld inslingert. Het idee is simpel: de 'onderzoekers' kijken welke 100 merken de hoogste omzet hebben gedraaid in Nederlandse supermarkten. Enige inzage in de onderzoeksmethode en dataverzameling wordt niet meegeleverd met het persbericht dat ieder jaar bol staat van marketinggezwans. Zoals in 2016 toen men de 'terugkerende groei' van A-merken weet aan het 'herstel van innovatiekracht'. En met innovatie bedoelt men dan dat een shampoo-merk succesvol miljoenen heeft uitgegeven om het volk te overtuigen van de heilzame werking van bamboe-extracten. Dit jaar is de ronkende hoofdboodschap dat A-merken (2,6%) harder groeien dan private label (=huismerk, 0,8%). Klinkt plausibel. In economische zonnigere tijden gaan minder mensen door de knieën voor een traytje crisispils van Euroshopper, maar dat is niet de uitleg van IRI. Nee. 'Winnende merken danken hun groei aan verschillende factoren'. Aha, welke factoren dan? Nou, bijvoorbeeld het inspelen op trends als 'minder suiker' of 'minder eiwitten'. Vandaro ook dat toetjesmaker Mona het lastig heeft lezen we bij Nu.nl, mensen kiezen vaker voor gezonde producten. Hoeveel vaker dan? Weten wij ook niet, maar de top 10 van meestverkochte producten ziet er in ieder geval uit als een cocktail van vrijmibo-ingrediënten en stijgende zorgkosten. Tsja. 

Reaguursels

Inloggen

Voedsel en wat er zoal in supermaktproducten zit is al een jaar of 30 een hobby van me. En ikben géén linkdraaiende vegtarische fundamentalist.
Van die top 10 hierboven heeft alleen Campina zohier en daar een gezond product.
Maar als we in het algemeen in een supermarkt gaan kijken wat er écht redelijk foutloos is......
Ik heb geen principiële problemen met kleur, geur en smaakstoffen (als gezegd ben ik geen fundamentalist) maar ik heb wel een vrij kort lijstje dingen die ik liever niet wil in Villa Vogelbeest
-Smaakversterkers (de gehele E600 familie, MSG, Monosudiumglutmaalt, gistextraxt, gehydroliseerd eiwit) want neurotoxisch vergif.
-Geraffineerd gehard plantaardig vet (hartkwalen, aderverkalking)
-Glucosestroop. ("onzichtbare" calorieën, dragen wel bij aan overgewicht, niet aan remmen hongergevoel)
U kunt overslaan: Alles in het pad met koekjes. Wil je een koekje? Koop bloem, roomboter en een smaakje en ga maar bakken.
De dozen van knorr en omgeving.
Sausjes uit pakjes
Alle vla- en puddingvariaties buiten de "naturals"
90% van de chips
alle frisdranken
U kunt 75% van de supermarkt overslaan. En als gezegd ben ik géén fundamentalist.
Maar "duurder" en mooie lettertypes op een verpakking zeggen helemaal niets. Leer labels lezen óf betaal het dubbele en ga ongezond ten onder.

Vogelbeest | 31-03-18 | 22:22 | + 2 -

Van het lijstje komt alleen Douwe Egberts in huis, voor de overige zijn prima alternatieven beschikbaar, waar geen reclame/marketing aan te pas komt.
Het budget wat reclame/marketing opslopt, gaat ten koste van de kwaliteit/smaak van het product, is mijn gedachte. Marlboro uitgezonderd, we roken niet meer.

VW, alles ist vorbei | 31-03-18 | 05:11 | 1 | + 5 -

Ik had je verhaal een stuk plausibeler gevonden wanneer je alleen coca-cola in huis zou laten, want de alternatieven voor cocacola en fanta staan qua smaak verder van het origineel dan de miljoen soorten en merken koffie van DE af staan. Bovendien is DE ook één grote marketing machine.

Ernst Haft | 31-03-18 | 13:45 | + 4 -

Wait. Heineken 263,3 miljoen omzet per jaar? Ben ik dan in m'n eentje goed voor 10% van die omzet?

BurgerSpionageNummer | 30-03-18 | 22:04 | + 3 -

Er zijn steeds meer ouderen. En die kunnen zich niet goed bukken.
Tot zover mijn onderzoek.

Nonkel Frituur | 30-03-18 | 19:56 | + 12 -

Campina komt toch met kwark waar zelfs topsporters aan zitten? Maar goed voor een veganist is Campina natuurlijk de duivel en Marlboro een braaf koorknaapje.

je postbode | 30-03-18 | 19:04 | + 3 -

Dit lijstje zegt niets over de levensstijl van mensen. Al koopt iedereen een kilo broccoli per dag, daar hangt geen merk aan dus komt het nooit in dit soort lijstjes.

Franker | 30-03-18 | 18:46 | + 15 -

Men kiest vaker voor gezonde producten terwijl Marlboro, Coca Cola, Camel, Heineken, Lays, Dr Oetker en Amstel allemaal in de top 10 staan...?

Bytemaster | 30-03-18 | 18:38 | 2 | + 15 -

Ik kan het ook niet helemaal volgen...

EefjeWentelteefje | 30-03-18 | 18:39 | + 1 -

Ik kan het ook niet helemaal volgen...

EefjeWentelteefje | 30-03-18 | 18:39 | + -2 -

Eigenlijk is het ook wel weer mooi als je ouder word. Je hebt in je leven al zoveel gelul gehoord wat gezond en niet gezond zou zijn,
dat je je afvraagt¨ zijn de pensioenfondsen eigenlijk wel blij met ons¨. Wij brengen de premie, zij hebben een risico-loos baantje, maar zorgen voor ons is er niet bij.

Aardsengelmichael | 30-03-18 | 18:16 | + 6 -

Als ik bovenstaand lijstje bekijk is de omzet in sigaretten, vette worst en chips nog steeds schrikbarend hoog. Aan het tegengaan van roken is/wordt al voldoende gedaan, maar het beperken van chips, worst en andere vette etenswaar kan veel beter. Laat men dat soort producten om te beginnen maar eens weren uit schoolkantines.

mona | 30-03-18 | 17:50 | 3 | + -1 -

En natuurlijk horen frisdranken ook niet thuis in een schoolkantine. Eigenlijk zou de naam frisdrank niet meer gebruikt moeten worden, omdat het iets anders suggereert dan het is.

mona | 30-03-18 | 17:58 | + 0 -

Stelletje trutten met je " Verboten !!!". De mensch houdt van suiker, vet en zout. En alcohol en ander gif is ook heerlijk verslavend. Laat ze nou lekker in plaats van een maatschappij te willen waarin iedereen braaf en gezond is. The horror.

Graaier | 30-03-18 | 19:09 | + 1 -

Is het niet gelukt in de verslavingskliniek?

mona | 31-03-18 | 07:49 | + 1 -

Tja suikers, alcohol, nicotine en vet zijn verslavend. Is meteen je rijtje getypeerd...

Dude heb je eten | 30-03-18 | 17:26 | + 13 -

In deze top 10 staat dus werkelijk geen één producent die gezonde producten produceert, wat wel tekenend is voor hoe de burger zichzelf probeert te sussen. Ik zie het voor me hoe een belastingslaaf 's avonds uit z'n werk komt, in de auto stapt en een peuk opsteekt, thuis een pizza in de over flikkert en die wegspoelt met een cola of biertje. 'S avonds gaat er dan een sloot koffie in met daarin koffiemelk en nog een peuk erbij. Op de andere dagen van de week is de pizza een knakworst en het ene biertje de andere. Extreem verhaal? Zal toch wel enige waarheid in zitten als deze merken het zo goed doen.

Vrouwtje_haram | 30-03-18 | 17:19 | 2 | + 16 -

Glaasje melk van de Campina is best gezond hoor.

nieuwe_Deen | 30-03-18 | 19:13 | + -1 -

Er is uitgebreid onderzoek gedaan naar de effecten van melkconsumptie en de uitkomst is iedere keer hetzelfde: melk heeft goede voedingsstoffen, maar ook zeer veel vet en hormonen en andere stoffen die fungeren als groeifactoren voor allerlei tumoren. Draagt bij aan tal van ziektes. www.youtube.com/watch?v=0O-ehIkwGME

Vrouwtje_haram | 31-03-18 | 14:12 | + -3 -

Hm, in Polderland koop ik van die 10 wel eens Unox, Douwe E, Dr. Oetker (wel op zn NLs uitsproken, dus geen Utker) en Amstel.

De omzet van die 🤠 sigaretten is natuurlijk vertekend door de miljoenmiljard accijnzen daarop.

Poekieman | 30-03-18 | 16:59 | + 16 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken