Cijfers! De fiscale kennis van Belastingdienst-medewerkers

Vult u zelf maar in
Vult u zelf maar in

Zo oud als de weg naar Kralingen: onderzoekjes van de Consumentenbond naar wat medewerkers van de fiscus nu eigenlijk precies weten van belastingzaken. Ook vaste prik is dat daar dan altijd onvoldoendes uit rollen en Tweede Kamerleden op hoge poten aan de staatssecretaris tekst en uitleg gaan vragen. Komt allemaal goed, is steevast het antwoord. Soms spreekt de stas ook nog zijn ergernis uit over het hele Belastingtelefoon-circus dat altijd aan het begin van het jaar plaatsvindt. In precies die carroussel gaan we weer plaatsnemen, want u verwacht het niet: de fiscale kennis bij de Belastingtelefoon is nog steeds om te huilen, getuige de 4,8 (rond de jaarwisseling) en de 5,4 (in maart) die de befaamde mysteryshoppers van de Bond uitdeelden. Beide keren stelden die overigens vijf vragen aan tien medewerkers van de Belastingtelefoon. Verontwaardiging is er vooral over de vragen die de hulplijn in 2016 en 2017 niet juist wist te beantwoorden, en waar deze anno 2018 ook geen sluitend antwoord op had. 'Terwijl consumenten die één fout maken, daarvoor al een boete kunnen krijgen', voegt Bart Combée van de Consumentenbond toe. We bedoelen maar. Voordat we u een voorbeeld van zo'n fout voorschotelen melden we u dat de inschrijvingen weer openstaan voor de grote gokwedstrijd welk Kamerlid het eerst is met het indienen van vragen aan de stas. Is het weer Martin van Rooijen van 50PLUS? Pakt Steven van Weyenberg (D66) de handschoen op? Maakt Renske Leijten (SP) de verwachtingen waar? Of zet u uw geld op dark horse Henk Nijboer (PvdA)? 

De voorbeeldvraag

Luidt: 'Ik heb met internetbankieren op 31 december 2016 €5.000 overgemaakt aan mijn (meerderjarige) kinderen, maar ik kom er net achter dat de bank dat niet heeft verwerkt in het financieel jaaroverzicht 2016. Daardoor betaal ik te veel belasting. Kan ik hier nog iets aan doen?'

Antwoord (zoals gegeven door de Consumentenbond)

Ja. 'Als niet alle overboekingen met internetbankieren die (net) voor de jaarwisseling zijn gedaan in het financieel jaaroverzicht van de bank zijn verwerkt, mag je deze overboekingen bij de aangifte zelf aftrekken van het vooraf ingevulde banksaldo.' Van negen fiscusmedewerkers was het antwoord ronduit fout, eentje gaf een onvolledige repliek.

Fotobijschrift: koningin Beatrix steekt in 2000 een medewerker van de Belastingdienst een hart onder de riem.



Reaguursels

Inloggen

Henk Nijboer PvdA is eerste.

Raider Twix | 27-03-18 | 14:39 | + 0 -

Geen grap: voor de Belastingtelefoon plukt men Wajongers uit de kaartenbak van het UWV. Na een korte cursus staan deze 'fiscaal specialisten' je te adviseren over zoiets complex als het NLse belastingstelsel. Dat is natuurlijk vragen om problemen.

Puffbunny | 27-03-18 | 11:49 | 4 | + 3 -

@ The_iron_boar

Helder, I stand corrected! Evengoed heb ik meegemaakt dat een Wajonger die ik persoonlijk zeer goed ken vanuit het UWV naar een klasje ging waarna ca. 2 weken het merendeel van het geslaagde klasje begon bij de Belasting. Ze vielen vrij snel allemaal uit omdat het werk eigenlijk boven hun cognitieve capaciteiten en stressbestendigheid ging.

Puffbunny | 27-03-18 | 12:40 | + 2 -
-weggejorist-
NLmomus | 28-03-18 | 00:23 | + 0 -

Daar gaat het dus al mis. Voor advies schakel je een belastingadviseur in. Niet het 0800-lekker-gratis nummer van de belastingdienst.

Klapband1408 | 29-03-18 | 02:45 | + 0 -
▼ 1 antwoord verborgen

Ik vul altijd alles in met een 0, nooit problemen.

EmilioEsteves | 27-03-18 | 11:35 | + 3 -

We hebben zo'n enorm ingewikkeld belastingsysteem opgetuigd. Het is niet vreemd dat je dan verschillende antwoorden krijgt van verschillende medewerkers. Het is onmogelijk dat medewerkers alles weten. Zelfs de hoofdlijnen zijn daarvoor al te complex.
Terug naar een systeem met een vlaktax, zonder aftrekposten, minder toeslagen en minder verschillende belastingen.

Bytemaster | 27-03-18 | 11:27 | 1 | + 10 -

10 verschillende medewerkers bellen en dan turven welk antwoord het vaakst voorkomt? Ik snap ineens waarom ze het zo druk hebben.

W_F | 27-03-18 | 22:26 | + 0 -

Fiscaal advies is een vak op zich, dat is niet voor iedereen weggelegd. Lees voor de grap de wetteksten er eens op na. De mensen die fiscale wetten "kennen" en bovenal juist weten toe te passen zijn schaars. We bellen dan liever de belastingtelefoon, want is gratis. Neem dan aub op de koop toe dat je antwoord van een gelijkwaardig niveau is. Volgens goed NL gebruik niet betalen voor advies, zelf aan lopen modderen en dan klagen als het fout is gegaan ...... want is nooit onze eigen schuld.

Von Bliksum | 27-03-18 | 11:18 | 1 | + 0 -

Ook al laat je het door belastingadviseurs doen, jij blijft zelf verantwoordelijk voor wat zij doen. En hier wringt de schoen met die complexe wetgeving omdat ik het niet meer zelf kan controleren wat zij doen en voor mij indienen.

Enrique C | 27-03-18 | 11:22 | + 5 -

Als je op 31 december overboekingen gaat doen, dan gaan dat soort dingen uiteraard fout.

anti overheid | 27-03-18 | 10:06 | 1 | + 1 -
-weggejorist-
NLmomus | 28-03-18 | 00:27 | + 0 -

Naast het feit dat belasting betalen niet leuk is, de aangifte invullen zonde van de tijd is en de pensioenruimteberekenin hogere krijgskunde is, ben ik over de belastingdienst zelf niet ontevreden. Bedragen die teveel of verkeerd zijn betaald worden op verzoek in de regel binnen twee maanden terugbetaald.

Kom daar maar eens mee bij de Amerikaanse belastingdienst waar je alles alleen per briefpost, inclusief de aangifte, dient te regelen.

Dat de regels en wetten ingewikkeld zijn , daar kan de dienst niets aan doen. Dat komt omdat iedereen hiero steeds weer braaf op dezelfde lullo's stemt.

gepast_betalen | 27-03-18 | 09:47 | 2 | + 8 -

Belastingwetten zijn hier inderdaad erg ingewikkeld. Er is ooit eens een commissie ingesteld om de belastingwetgeving te vereenvoudigen. De commissieleden ontvingen daar een fiks bedrag per jaar voor. Na 6 jaar kwam er een parlementslid op het idee om eens te informeren hoever ze al waren. Toen bleek er nog helemaal niets gedaan te zijn. Vervolgens heeft de burger daar nooit meer iets over gehoord.
Als men in Nederland dezelfde belastingtarieven zou hanteren als in Amerika zouden wij vast veel meer tevreden burgers hebben die het regelen per briefpost op de koop toenamen.

mona | 27-03-18 | 10:26 | + 9 -

Dat de roverheid de belastingdruk heeft opgevoerd (met ruim meer dan de inflatie) is in deze grafiek te zien:
www.daskapital.nl/5150675/yes-we-doen...

Waarom kon in 1995 de overheid met 100 miljard minder (huidig prijspeil) wel draaien? Toen hadden we nog tenminste tanks...

Enrique C | 27-03-18 | 11:18 | + 5 -

Het hierboven geschetste probleem is al net zo oud als de Belastingtelefoon bestaat. Ondernemers kunnen zich met vragen het beste tot hun accountant wenden, werknemers tot het bedrijf waar ze werken en oudere particulieren kunnen beter terecht bij een ouderenbond, die vaak wel een deskundige vrijwilliger heeft. Zoals de Belastingtelefoon nu werkt kan die het best opgedoekt worden.

mona | 27-03-18 | 09:36 | 5 | + 7 -

En Caulfield zo'n vraag ga je zéker niet aan de Belastingdienst stellen!

mona | 27-03-18 | 10:39 | + 5 -

mona | 27-03-18 | 10:39 | De belastingdienst stelt die vraag wel aan jou.

Buerman | 27-03-18 | 12:10 | + 2 -

Haha, ja die vraag is me onlangs nog gesteld bij het doen van de aangifte IB + premieheffing over 2017. Ik heb naar alle eerlijkheid geantwoord dat ik niet meer dan 500 euro cash in huis had.

mona | 27-03-18 | 12:32 | + 1 -
▼ 2 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken