YES! Straks massaal op de e-bike naar het werk

Fiscale versimpeling
Fiscale versimpeling

Het appartement van Lexie Pechtold en de leasefiets hebben een ding gemeen. Ze zijn omgeven met onnodige complexiteit. Als fanboys van de speed pedelec stelden wij voor om te nokken met die ingewikkelde fietsbelastingregels waarin elke getrapte privékilometer bijgehouden moet worden en dit te vervangen door een forfaitaire bijtelling. Vandaag laat staatssecretaris Menno Snel (D66) weten dat hij hieraan gehoor geeft. Per 1 januari 2020 moet de fiets/e-bike/speed pedelec van de zaak fiscaal aantrekkelijker worden. Over de hoogte van de forfaitaire bijtelling gaat Snel nog babbelen met zes lobbyclubs, maar die zijn momenteel nog dronken van het lobbysucces. In een position paper pleiten zij voor een bijtelling voor de e-bike van 4%, gelijk aan de elektrische auto (wij houden vast aan 0%). De lobbyisten gokken berekenden dat de leasefiets de maatschappij tot €50 miljoen kan opleveren (zie hieronder) aan belastinginkomsten en bespaarde zorgkosten. Dat laatste natuurlijk wel onder de voorwaarde dat u een helm draagt.  

Reaguursels

Inloggen

Bijtelling..... Zelfs de gasten van de IRD hier lachen zich krom als ik hen dat uitleg.

issieookweer | 20-03-18 | 20:38 | + 0 -

Het grappige is dat de overheid voor het eigen personeel wel mogelijk maakt dat je een stukje van je salaris belastingvrij kan uitgeven voor een fiets of e-fiets, maar voor een speedbike weer niet. Je moet natuurlijk niet willen dat de mensen een alternatief gaan zoeken voor drukke wegen en treinen.

matatwork | 20-03-18 | 18:17 | + 0 -

Volgend jaar komt de belastingdienst met een tabel voor bijtelling en vergoeding voor de step van uw peuter.
De rit op weg naar school moet uiteraard ook belast worden.
Vooral de electrische step.

Raider Twix | 20-03-18 | 16:40 | + 2 -

Gezien het gehaat hierboven in de comments zullen de meeste reaguurders wel helemaal geen baan hebben en zijn ze jaloers op de mensen die lekker met de (e)fiets naar hun werk kunnen.

jcvjcvjcvjcv | 20-03-18 | 16:08 | + -1 -

Een eBike voor 2 kEypo, really...

Dat moet op AliExpress een stuk voordeliger kunnen. Probleem is wel VAT en invoerrechten, want nogal groot pakket / DHL.

Poekieman | 20-03-18 | 14:25 | + 1 -

Toch te bizar voor woorden dat voordat er ook maar iets gedaan wordt in NL, er eerst moet worden bepaald hoeveel belasting erover betaald moet worden. Hoe hebben we ons ooit zo gek laten maken dat we het normaal vinden dat alles maar dan ook alles belast wordt. De meest basale levensbehoeften, de gezondste activiteiten en ideeën: Eérst belasting aftikken.

CaesarSalad | 20-03-18 | 12:18 | + 14 -

Ja, hoe denk je dat dat fietspad er komt waar je direct op wilt fietsen zodra je een fiets koopt? Hoe denk je dat de elektriciteit er komt waarmee je je fietsje oplaadt? Hoe denk je dat het geregeld is dat je veilig over straat kunt met je fietsje?
Je bent ook echt een drol als je wél in staat bent om jezelf zo'n vraag te stellen maar niet in staat bent om het meest vanzelfsprekende antwoord er op te geven.

__underscore | 20-03-18 | 13:24 | + -6 -

Een velo van de zaak zonder belasting daarover te betalen lijkt jou een vanzelfsprekendheid?

Buerman | 20-03-18 | 16:00 | + -1 -

Die twee hierboven zijn al compleet gehersenspoeld. Salade heeft gewoon gelijk!

goldsammy | 20-03-18 | 22:22 | + 0 -

Snap alleen niet waarom de gezondheidsbaten het dubbele zijn van die van een gewone fiets. Een elektrische fiets kan worden gebruikt voor een groter aantal kilometers woon-werkverkeer dan een gewone fiets, dus vervangt meer autokilometers. Maar minder inspanning per gereden kilometer (de helft, een derde?) dus waarom dubbele gezondheidsbaten.

Franker | 20-03-18 | 12:10 | + 1 -

Het is een domme rekensom. Uit gedegen onderzoek is gebleken dat je de bedragen bij een stadsfiets gewoon met 2 kunt vermenigvuldigen om op de juiste bedragen voor een elektrische fiets uit te komen.

minnenman | 20-03-18 | 12:16 | + 4 -

@nonkel
Moet u niet spreken van een elektrieke fits?

Marcel66664746 | 20-03-18 | 11:18 | + 3 -

Eerder 'nen elektrieke velo'. U was bijna juist.

Nonkel Frituur | 20-03-18 | 12:10 | + 3 -

@Nonkel, Ach, natuurlijk.
Wat me opgevallen is dat er in in de buurt van Eersel heel wat krasse knarren in de babyboomleeftijd op een racefiets met hoge snelheid door de Kempen toeren. Allemaal Vlamingen, die heel beleefd te kennen geven dat ze er aan komen. Ze zijn slank en gespierd. Volgens mij rijden ze de McDonalds en frietkotten hard voorbij. Menig jongere kan daar jaloers op zijn.

mona | 20-03-18 | 13:31 | + 0 -

Bijna goed, maar het is een ander buitenland waar het woord "fits" origineert: Zuid-Limburg. Maar daar heet het dan "unne elektriesje fits".

issieookweer | 22-03-18 | 08:58 | + 0 -
▼ 1 antwoord verborgen

Veel werknemers hebben geen leaseauto of een leasefietsregeling. Zij maken wel gebruik van het IKB wanneer de werkgever dat mogelijk maakt. De wettelijke maximale hoogte van IKB-budget per medewerker zou verhoogd moeten worden. Zo kunnen zij ook voldoende geld uit het IKB hinzetten om een elektrische fiets aan te schaffen.
Het moge duidelijk zijn dat deze reactie puur gebaseerd is op eigenbelang maar daar is niets mis mee!

Marcel66664746 | 20-03-18 | 11:17 | + 2 -

Nee, lekker je eigen centjes (want dat is het IKB) weer terug naar de baas laten vloeien. Die vlieger gaat niet op natuurlijk.
De werkgever wil graag dat je komt werken, en bij voorkeur ook nog op tijd en uitgerust... dan mag die ook voor vervoer zorgen (in de vorm van een leasebak of voldoende vergoeding voor privé vervoer (en dus veel meer dan 19ct/km)).

Brofist | 20-03-18 | 11:47 | + 3 -

Dus we hadden een regeling waarbij mensen prive gereden kilometers op de fiets moeten registreren? Echt? Ik zou het niet hebben kunnen verzinnen.

Diederik Vlegel | 20-03-18 | 10:57 | + 16 -

Tja, waarom zouden we onze moedertaal gebruiken als we het ook over een "e-bike" kunnen hebben, nietwaar? Taalverloedering.
Dit gezegd zijnde vind ik die elektrische fietsen nog een pak gevaarlijker dan gewone fietsen. Hun snelheid is moeilijk in te schatten, en vaak worden ze bereden door mensen wiens fysieke mogelijkheden te beperkt zijn om zo'n ding in de hand te houden. Ik zie in mijn omgeving talloze babyboomers passeren op zo'n elektrisch ding, met die typisch arrogante blik die zo eigen is aan hun generatie, doen alsof ze nog jong zijn terwijl ze de trappers niet meer rond krijgen. Ook een bocht nemen lukt dan niet zo goed meer natuurlijk. Uit de weg, Opa Flodder komt eraan.
OK, er zijn ook voordelen. Hoe meer mensen op de fiets, hoe meer plaats voor mijn Alfa.

Nonkel Frituur | 20-03-18 | 10:53 | + 9 -

Ze kunnen ook met hoge snelheid tegen je bella maquina aanrijden en dat is wel eeuwig zonde van de auto.

EmilioEsteves | 20-03-18 | 11:04 | + 2 -

De meeste ellende wordt nog steeds veroorzaakt door in groepsverband rijdende fanatieke gasten die in het voorjaar met rood doorlopen ogen en snot in het gezicht op racefietsen de weg opeisen. De frequentie van ambulanceritten stijgt hier alweer.

Buerman | 20-03-18 | 11:28 | + 3 -

Opa Frituur heeft het over zijn leeftijdsgenoten...

ZwarteDag | 20-03-18 | 11:48 | + -4 -

Ja leuk nog meer van die onhoorbare kamikazes die met 50 km/uur je voorbij razen op het fietspad of met ware doodsverachting tussen de auto's door slalommen.

2voor12 | 20-03-18 | 10:52 | + 3 -

Alsof dat wat uitmaakt als die petjes met een 800 watt boombox in de achterbak rondrijden

Ben Hetzat | 20-03-18 | 18:06 | + -1 -

REAGEER OOK